Gå til innhold

Innafor å si at jeg ikke vil være femte hjul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vennegjengen min på studiet, har 4 av 7 kjæreste. En av jentene traff typen for et år siden og jeg må bare si at jeg DIGGER fyren. Han er som Stian Blipp! Morsom, jovial, skaper alltid god stemning. Elsker når han er med på fest! Andremann har funnet en mann som er 11 år eldre og ikke norsk. Jeg synes det er vanskelig å prate med ham. Han gir absolutt ingenting i samtalen, forsøker ikke å bli kjent med noen av oss jentene, og grynter bare ett eller annet surt når man prøver å være hyggelig med han. Alle i gjengen synes han er vanskelig å komme innpå. Han prater liksom ikke med noen, men sitter pal ved siden av damen, som også blir av det lavmælte slaget når han er med. Han får meg regelrett til å føle meg skikkelig dum og rar når jeg prøver å prate med ham. Tredjemann har funnet fyr som er stum som en østers. og ser bare rart på deg om man prøver å spørre han om noe. Han prater ikke med noen, hverken jentene eller guttene, og sitter helt stille i sofaen og ser sur ut hele kvelden. Fjerdemann er sammen med en helt vanlig fyr. For så vidt grei og prate med, men kan bli veldig «avansert» når ham prater, så jeg merker jeg faller litt av, men ingen stor sak det altså. De fire mennene: Stian Blipp, vanlig fyr, taus nr. 1 og taus nr. 2, snakker heller ikke med HVERANDRE. Jeg har vandt til at mennene i gruppen gjerne samler seg på kjøkkenet og diskuterer sport eller noe, men ikke disse mennene.

Så er vi tre som er singel, hvorav én har reist på utveksling og en annen er litt til og fra. Så da sitter jeg ofte igjen. 

Når vi er bare jentene går det såklart helt fint. Men når mennene er med, føler jeg at jeg er i veien. Jeg kan ikke snakke med de to tause, for de vil ikke snakke, og jeg kan heller ikke snakke med kjærestene deres for de er jo «opptatt» med å ta seg av mennene som ikke snakker med noen andre. Han vanlige fyren er som regel vertskap (sammen med kjæresten), så de driver ofte og styrer og ordner og er opptatt med det, så føler ikke jeg kan plage de.
Kan heller ikke klenge meg på «Stian Blipp» og damen hele kvelden, føler det blir litt masete. 

Det ender som regel opp med at jeg drar hjem tidlig, men nå er det blitt en «issue» som de andre prater om, at jeg drar så tidlig hjem. 

Jeg kjenner andre folk på studiet som jeg kan være med, men problemet er at vi ofte har planlagt noe sosialt med bare jentene, og så blir det i siste liten til at mennene blir med. Og da er for sent å hive seg rundt og finne andre planer.

Må bare legge til at jeg er veldig vandt med å være den eneste single sammen med andre par og trives som regel i den rollen, men i denne gjengen føler jeg bare jeg er i veien. 

føler meg litt mellom barken og veden. Det blir feil hvis jeg går hjem, men samtidig blir det også feil hvis jeg sitter der og er i veien, sammen med folk som ikke liker å prate med meg. 

Noen som har noen råd i min situasjon? Kan jeg si rett ut at jeg synes mennene er vanskelig å prate med og at jeg føler jeg blir til overs? Har ikke lyst å være en sånn gnålete singel jente som synes synd på seg selv. Har alltid vært hun som er flink å være med selv om hun ikke har type og har alltid blitt god venn med venninners kjærester. 

Anonymkode: bc672...f7c

Videoannonse
Annonse
Gjest Mikaela24
Skrevet

Skjønner at du står i en kjip situasjon. Jeg har en lignende situasjon med ei venninne som det omtrent ikke går an å være sammen med når kjæresten hennes er der, og det gjør at jeg ofte føler for å trekke meg unna, selv om jeg har såååå lyst å henge med venninna mi.

Har du noen gang pratet med dem om bare dere jentene kan henge sammen? Girls' night, liksom? Du kan, dersom du er komfortabel med det, fortelle litt om hvordan du har det. Noe slikt som at du synes det er vanskelig å henge med i gjengen når alle har med sine kjærester, og du er den eneste som liksom er "alene". Dersom du er heldig, er de også gira på å få tilbake den jentestemningen dere hadde før, samtidig som at de forstår hvordan du opplever denne situasjonen. Er du ikke like heldig, kan det være at de ikke forstår ditt utenforskap, siden de ikke må forholde seg til det selv. 

Håper virkelig det finnes en god løsning. Det er ikke gøy å ha det slik som du forteller her. Krysser fingrene for deg!

Skrevet

Ts her, takk for forståelsen! Jeg har egentlig ikke lyst å kreve at vi skal være bare damene, som nevnt så digger jeg jo «Stian Blipp». Er bare litt vrient at mennene ikke prater med «hverandre» sånn at alle sitter i to-spann og folk egentlig ikke er interessert i å sosialisere. Sånn er det ikke med noen av de andres parene har rundt meg.

Er det innafor å si rett ut at jeg synes taus nr. 1 og 2 er vanskelig å prate med? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Kan du ikke snakke med venninnene dine selv om mennene deres er tause? Sitter hvert par for seg og snakker kun med hverandre liksom? Høres merkelig ut. 

Anonymkode: cbb2f...ceb

• Liker 1
Skrevet

Nei ikke kritiser andres nærmeste familie. Du kan jo foreslå en jentekveld noen ganger, om det passer - si "hadde vært koselig med bare oss jentene en kveld" f.eks. Men om det ikke er interesse for det er det ikke så mye å gjøre - ikke deres feil eller noe galt i at de har kjærester/partnere/menn de vil være med. Da får d finne på noe annet om du ikke ønsker liksom, ikke noe værre enn det. Ingen tvinger deg til å henge med de

Anonymkode: d775a...e57

• Liker 1
Gjest Mikaela24
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts her, takk for forståelsen! Jeg har egentlig ikke lyst å kreve at vi skal være bare damene, som nevnt så digger jeg jo «Stian Blipp». Er bare litt vrient at mennene ikke prater med «hverandre» sånn at alle sitter i to-spann og folk egentlig ikke er interessert i å sosialisere. Sånn er det ikke med noen av de andres parene har rundt meg.

Er det innafor å si rett ut at jeg synes taus nr. 1 og 2 er vanskelig å prate med? 

Er det slik at det kunne gått an å dra i gang et spill for å få samtalen i gang? Tenker da en form for morsomt kort-/brettspill? Det er jo også en fin måte å bli bedre kjent på. Kanskje det kunne ha gjort disse mennene noe mer frampå? 

Skrevet

Ts her igjen: ja, hvert par sitter for seg og snakker. Og hvis jeg prater med damene legger jo jeg beslag på den ene personen i rommet mennene deres makter å prate med. Da blir det liksom min feil at mannen deres blir igjen alene. 

Problemet er at vi ofte HAR planlagt en jentegreie og så ender det med at de tar med mennene likevel. 

ikke kritisere andres kjærester ? Har man «free-pass» på å være frekk/uhøflig fordi man er noen sin kjæreste?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ts her igjen: ja, hvert par sitter for seg og snakker. Og hvis jeg prater med damene legger jo jeg beslag på den ene personen i rommet mennene deres makter å prate med. Da blir det liksom min feil at mannen deres blir igjen alene. 

Problemet er at vi ofte HAR planlagt en jentegreie og så ender det med at de tar med mennene likevel. 

ikke kritisere andres kjærester ? Har man «free-pass» på å være frekk/uhøflig fordi man er noen sin kjæreste?

Nei, men det er jo ikke hyggelig. Kan du ikke forklare venninnene at du føler deg litt utenfor sånn at det i hvert fall ikke blir et tema? Er jo ikke sikkert de tenker over det.

Anonymkode: 1385a...38e

Skrevet
Mikaela24 skrev (17 timer siden):

Er det slik at det kunne gått an å dra i gang et spill for å få samtalen i gang? Tenker da en form for morsomt kort-/brettspill? Det er jo også en fin måte å bli bedre kjent på. Kanskje det kunne ha gjort disse mennene noe mer frampå? 

Dette med brettspill synes jeg var en god idé.

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner poenget med fest/sammenkomster hvis de som kommer, uansett kun snakker med partner/samboer. Da kan de jo like godt sitte hjemme og snakke sammen ?:vetikke:

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De fire mennene: Stian Blipp, vanlig fyr, taus nr. 1 og taus nr. 2, snakker heller ikke med HVERANDRE

Hahaha, for en gjeng!!

Jeg ville også prøvd å få til jentekvelder - du får være vertinne da, så regissererer du det hele selv!

Anonymkode: c8ebe...61f

• Liker 1
Skrevet

TS, er du Stian Blipp? 

Anonymkode: debf1...ce0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...