Gå til innhold

Hvor viktig er hytta for dere barnefamilier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi elsker hytta vår. 1.5 t hjemmefra, brukes året rundt. Minimalt vedlikehold kreves. 

Anonymkode: 33f02...eae

• Liker 2
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Den som har arvet må selvsagt få vetorett over hva de pengene skal bli brukt på. Partner har egentlig ikke noe den skulle ha sagt.

Skrevet

Mine foreldre har hytte som vi får bruke når vi vil. Da barna var små, bar det populært. Nå er eldstejenta 11 og prepubertal og synes det er så KJEEEEEDELIG på hytta, og det blir bare sure miner når vi foreslår hyttetur.

Mulig det endrer seg etter hvert, men nå er jeg glad for at vi ikke har hytte....

Anonymkode: 79809...1c1

• Liker 2
Skrevet

Vi bygget hytte da barna var små og har aldri angret! Den nærheten vi opplevde til barna på hytten var ubetalelig! Barna er nå voksne men har veldig gode følelser knyttet til hytten, nå drar de selv med barna og av og til drar vi alle sammen! Beste kjøpet vi har gjort!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Trenger ikke dra på en hytte for å kose seg ute. 

Anonymkode: dba34...f3f

Det kommer litt an på hva du ønsker å gjøre. Dersom man liker snø på vinteren, er det bedre på hytta enn hjemme for oss i alle fall. Kan selvsagt gå på ski i marka, men skal man kjøre til marka både lørdag og søndag, går det like mye tid som å kjøre til hytta.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått for hytte. Man kan leie den ut også, så om det er noen år barna ikke vil være med kan man heller leie den ut en del. Hvis det er mulig for barna å ha med venner til hytta etterhvert, blir det sikkert også populært. Jeg slapper av på en helt annen måte på hytta, enn det jeg gjør hjemme. Med en relativ ny hytte blir det ikke voldsomt med vedlikehold med det første, og det er faktisk mulig å sette bort hytta. 

Hvis man leier ut en leilighet må man også følge opp den. Man må fikse hvis noe ikke funker, og ha visning når andre skal flytte ut. 

Anonymkode: 99254...411

• Liker 2
Skrevet

Vi brukte hytta mye da barna var i barnehagealder, men etterhvert begynte de med aktiviteter som legger beslag på mye av helgene. Vi får brukt hytta mye sjeldnere nå, det er alltid noen som skal noe viktig... Så det er noe jeg ville tatt med i vurderingen.

Anonymkode: 6db4b...868

• Liker 2
Skrevet

Hvis poenget med å kjøpe leilighet er avkastning ville jeg droppet det til fordel for å sette pengene i aksjefond. Avkastningen blir sannsynligvis bedre, og man slipper all jobben med å administrere utleieforholdet.

Anonymkode: 869f6...b7c

Skrevet

Jeg synes «vanlig» hytte blir for kjedelig, eksen hadde det og det var hyggelig i begynnelsen men etterhvert ble det så kjeeeedelig og masse jobb å aktivisere barna. For ikke å snakke om at man måtte vaske og vedlikeholde dobbelt opp. 

Nå leier vi hytte ved alpinanlegg med ski in/out, og det er helt fantastisk. Masse å gjøre i området også. 

Jeg ville valgt å kjøpe sistnevnte hvis jeg hadde råd, ellers ville jeg kjøpt leilighet til utleie. 

Anonymkode: abc3e...c14

Skrevet

Vi bruker hytta mye, synes ikke det er noe stress. Barna er glade i slalom først og fremst, men de går gjerne langrenn også. Vedlikehold, snømåking og vask har vi satt bort til en lokal bedrift som gjør sånne ting. Da støtter vi også lokalsamfunnet, og slipper dette som alle kaller stress med hytte. Om vi ikke bruker den selv, så er det alltids venner som har lyst til å dra en tur.

Anonymkode: 2cd36...5e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Leilighet. Aldri forstått poenget med hytte. Stresse av gårde i rushen samme med alle andre hytteeiere hver fredag og søndag bare for å drikke samme vin, spise samme taco og se på samme TV-programmer som man ville gjort hjemme,

Da hadde ikke jeg giddi hytta heller 😅 vi har ikke barn, men vi reiser på hytta for å bade, fiske, dra på skogstur, å sitte på verandaen med bålpanna og et glass vin på kvelden 😊 

Anonymkode: 05405...8a1

• Liker 3
Skrevet

Vi elsker hytte. Vår var også en god investering. Så for oss var der vinn vinn. Skulle vi velge mellom penger og tid med familien vinner uansett tid med familien.

Anonymkode: 48477...f45

• Liker 2
Skrevet

Vi elsker hytta vår, og bruker den i snitt to helger i måneden samt ferier. Vi venter vårt første barn nå, men forventer å bruke den like mye i årene fremover som vi har gjort uten barn. 

Mine foreldre hadde hytte når jeg og mine søsken var små, og vi likte oss veldig godt der som barn. Det var en periode i tenårene vi syntes det var kjedelig å dra på hytta, fordi vi ville være hjemme med vennene våre når det først var helg eller ferie. Foreldrene våre har alltid vært veldig grei når det kom til å ha med venner på tur også, så det var aldri sånn at vi kjedet oss når vi først var der, vi var bare litt vrang i planleggingsfasen og ville være hjemme. Men det gikk over og når vi ble rundt 18-19 var det stas å dra på hytta igjen!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Leilighet. Aldri forstått poenget med hytte. Stresse av gårde i rushen samme med alle andre hytteeiere hver fredag og søndag bare for å drikke samme vin, spise samme taco og se på samme TV-programmer som man ville gjort hjemme,

Hvis man kun benytter hytta til å sitte i sofaen, se på tv og spise taco så er jeg forsåvidt enig med deg. Men tror de fleste med hytte gjør litt mer enn det. 

• Liker 3
Skrevet

Mine foreldre har hytte vi kan bruke så mye vi vil. 2 timer unna. Vi har båt der og trives, men ofte blir det allikevel til at vi velger å bli hjemme fordi det er litt pes å forflytte seg når det endelig er helg. 

Kommer helt an på hva slags typer dere er.... 

Kjøper dere leilighet kan jo kanskje noe av inntekten brukes til å leie hytte når dere har lyst til det. Og det går jo an å selge leiligheten hvis dere ombestemmer dere om noen år. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Vi har båt om sommeren som er hytta vår. Jeg liker ikke snø og skigåing så hytte på fjell er uaktuelt. Mannen og barna leier en hytte 2-3 langhelger i året for å stå slalom. Man må ikke glemme at hytte er veldig dyr, ikke bare kjøpsprisen/lån men også alle andre kostnader som medfølger. Og man mister mye fleksibilitet, man må bruke hytta en del for å forsvare kostnader ellers får man dårlig samvittighet å la den stå tom.

Ville gått for leilighet i byen.

Anonymkode: 4d20d...da3

• Liker 2
Skrevet

Uten tvil hytte. Liker barna deres å stå på ski? Eller i bakken? 

Anonymkode: 71401...aab

• Liker 2
Skrevet

Vi har leilighet ved alpinbakken og hele familien liker godt å dra dit, særlig om vinteren. Men vi bruker den masse hele året og drømmer om å kjøpe oss noe større i samme området, så jeg vet hva vi hadde valgt. Men det er jo ikke alle som liker «hyttelivet». Har to barn i barneskolealder og de er heldigvis ikke avhengig av å være med venner hver helg. Av og til drar bare noen i familien, kan være godt det også. 

Anonymkode: 56829...df9

• Liker 1
Skrevet

Vi elsker å være på hytta. Det er mer avslappende enn hjemme fordi det ikke er så Mange arbeidsoppgaver som venter, vi fristiller oss fra klokka og er bare sammen. Innimellom er vi sosiale med venner som har hytte i nærheten, men ofte er det bare vi. I perioder bruker vi den mye, mens det i andre perioder er mindre fordi ungene har aktiviteter hjemme. Dersom dere skal ha hytte, kan det være et fint tidspunkt å kjøpe den nå når ungene er såpass små. Hører at venner av oss som har barn i tenårene, sliter med å få med seg ungene ei hel helg.

Anonymkode: 577c4...b97

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå leier vi hytte ved alpinanlegg med ski in/out, og det er helt fantastisk. Masse å gjøre i området også. 

Planen er å kjøpe hytte i nærheten av ett skiannlegg. Hvis vi går for hytte, blir det en splitter ny nøkkelferdig hytte, da slipper vi hvertfall vedlikehold de første årene. 

Anonymkode: b4966...b8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...