Gå til innhold

Hvor viktig er hytta for dere barnefamilier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt i tvil her, om vi skal kjøpe hytte eller utleiebolig i Oslo. Vi har nylig arvet ett større beløp og nå er vi usikre på hva vi skal investere pengene våre i. Det står mellom ny nøkkelferdig hytte på fjellet eller en 2-roms leilighet vi leier ut i Oslo.

Min mann sier leilighet, da vil vi ha leieinntekter, men det vil også innebære ett boliglån på 1 million. Dette vil betale ned seg selv med leieinntekter. Jeg tenker at en fin hytte på fjellet vil gi oss mye glede og vil være en god investering med tanke på ett fellessamlingssted for familien. Vi har to barn som er 10 og 5 år, vi tenker at de vil ha mye gleder av hytta i årene som kommer. Kjøper vi hytte så slipper vi å ta opp lån. 

Hva tenker dere er best? 

Anonymkode: b4966...b8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på. Har dere tilgang på hytte gjennom familien? Hva slags ferier liker dere?

Mannen og jeg har mye glede av hytteliv, da vi både liker å stå (slalom) og gå (langrenn) på ski. Hans familie har en hytte, og min familie har tre, men når det kommer til arveoppgjør vil vi prioritere å beholde så vi kan fortsette å benytte. Det gjør livet veldig mye lettere å kunne reise et sted i helgen der vi har ski og klær og alt liggende og barna får utfolde seg. 

Vi kan også få en pause fra hverandre ved at den ene drar på hytta.

Anonymkode: 41eb6...8f6

• Liker 1
Skrevet

Det er lurt å investere i leilighet , men det er nå barna er små og Det vil kanskje gå flere år før dere får mulighet igjen å kjøpe hytte. Dersom dere liker Hytteliv vil jeg ha brukt penger på det og skapt minner . Vi bruker hytta hele året.  

Anonymkode: b24a0...239

• Liker 1
Skrevet

Har ikke hytte og skal ikke ha. Ser ikke poenget, jeg har brukt så mye tid og penger på et hjem jeg trives i, jeg skal være hjemme når jeg først har fri. 

Jeg hadde definitivt kjøpt leilighet og leid ut hvis jeg hadde hatt mulighet. 

• Liker 10
Skrevet

Hvis dere ikke trenger de pengene for å oppgradere deres primærbolig, så står det kanskje ikke så dårlig til økonomisk? Da ville jeg uten tvil ha valgt hytte. Muligens fordi jeg har gode barndomsminner derifra, og ønsker gi mine barn samme muligheten. Hva setter man mest pris på etter et langt liv? Gode minner eller god økonomi?

Anonymkode: 0c5a0...622

• Liker 4
Skrevet

Jeg lurte på det samme, ikke etter arv men hadde betalt ned mye på primærboligen.  Endte opp med hytte fordi jeg ikke hadde nok til en utleiebolig (Oslo). Nå kan hytta også leies ut, så jeg satser på det for å dekke noe av kostnadene (måtte ta mer lån enn dere, men har bare 2,3 mill. totalt). Den er helt ny og nært byen så det er godt utleiemarked (langrenn om vinteren og strand/golf på sommeren). Vi har ikke hytte i familien så håper den kan bli et samlingspunkt både nå og i fremtiden.

Anonymkode: eec8e...52c

Skrevet

Leilighet. Aldri forstått poenget med hytte. Stresse av gårde i rushen samme med alle andre hytteeiere hver fredag og søndag bare for å drikke samme vin, spise samme taco og se på samme TV-programmer som man ville gjort hjemme,

Anonymkode: dba34...f3f

• Liker 13
Skrevet

«Vi» pleier ikke å arve. Det er stort sett fra slektninger man mottar arv, så såfremt dere ikke faktisk har arvet sammen, synes jeg den av dere som har arvet skal bestemme.

Splrsmålet ditt er egentlig om dere skal investere pengene utelukkende for best mulig avkastning, eller om dere skal investere de i velvære og hygge for familien. En hytte vil også stige i verdi, så det er en ok plassering selv om det så klart er en del kostnader ved hytta. Om dere synes det er greit, vil dere kunne leie ut hytta noen helger og tjene inn en god del. Husk også at vinterferien er i ulike uker både i forskjellige fylker og Sverige og Danmark, slik at dere kan dra inn en del penger på å leie ut vinterferieuka/ukene som ikke er sammenfallende med deres.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leilighet. Aldri forstått poenget med hytte. Stresse av gårde i rushen samme med alle andre hytteeiere hver fredag og søndag bare for å drikke samme vin, spise samme taco og se på samme TV-programmer som man ville gjort hjemme,

Sitter du bare inne når du er på hyttetur? Vi koser oss mye ute. Mye bedre skiføre på fjellet.

• Liker 8
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

«Vi» pleier ikke å arve. Det er stort sett fra slektninger man mottar arv, så såfremt dere ikke faktisk har arvet sammen, synes jeg den av dere som har arvet skal bestemme.

...

Splrsmålet ditt er egentlig om dere skal investere pengene utelukkende for best mulig avkastning, eller om dere skal investere de i velvære og hygge for familien.

...

Enig i første avsnitt. Uenig i andre. Hytte er skikkelig stress, man får aldri slappe av hjemme fordi man må på den jævla hytta, det er reising dit og vedlikehold, det er dødskjipt for barna som ikke får finne på ting med venner i helgene fordi de må på hytta. 

Med mindre dere har null i boliglån ville jeg betalt ned på boligen i stedet og satt resten i fond eller noe. 

Anonymkode: 86fef...63d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig i første avsnitt. Uenig i andre. Hytte er skikkelig stress, man får aldri slappe av hjemme fordi man må på den jævla hytta, det er reising dit og vedlikehold, det er dødskjipt for barna som ikke får finne på ting med venner i helgene fordi de må på hytta. 

Med mindre dere har null i boliglån ville jeg betalt ned på boligen i stedet og satt resten i fond eller noe. 

Det kommer an på hva man liker. Får jo også kjøpt «hytte» i form av en leilighet. Ikke like hyggelig etter min mening, men noe foretrekker det. Slipper utvendig vedlikehold og en del annet.

Hva barna angår, er det mange barn som liker fjellet. 

Skrevet

Har hytte i familien og elsker at vi ikke må finne på hvor vi skal dra på ferie. Barna 3 og 7 trenger ikke mer enn hytta. Turer, fiske, båt og bade i sommerhalvåret og langrenn, slalom og aking i vinterhalvåret, de elsker det. 

Anonymkode: 531fe...468

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette kommer jo helt ann på. Vi har hytte 5 minutter og 15 minutter hjemmefra. Ja vi har to hytter, men de brukes til forskjellige formål. 

Ungene har alltid med seg venner, og alle bursdager, dåp og konfirmasjoner har blitt feiret utendørs på hytten. 

Ville ikke hatt hytte langt unna hjemmet, da blir det bare stress og man bruker den ikke. 

Anonymkode: 869ef...ebb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mine foreldre har hytte. Det er kjekt, men jeg hadde ikke ønsket egen hytte. Det er mer kostnader og jobb enn kos, så man bør vel være veldig dedikert for å gå for hytte. 

Jeg hadde kjøpt telt eller campingvogn, og leilighet til å leie ut. Genialt å ha en leilighet som er nedbetalt til barna flytter ut også. Mulig å la dem leie billig. Med fem år mellom barna kan de leie ca 5 år hver. Det vil nok være god hjelp for begge. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

nøkkelferdig hytte på fjellet

Jeg ville ikke kjøpt leilighet på et turistifisert og overbefolket sted. Hva er gleden i det? 
Jeg ville kjøpt meg en hytte et sted langt til skogs, der det ikke er naboer, TV, Internett eller mobildekning. Da får dere god anledning til å hygge dere sammen som en familie. 

Anonymkode: fd682...d5f

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Sitter du bare inne når du er på hyttetur? Vi koser oss mye ute. Mye bedre skiføre på fjellet.

Trenger ikke dra på en hytte for å kose seg ute. 

• Liker 3
Skrevet

Ville valgt leiligheten. Vi har ikke hytte, men har båt i steden. Hytte ville jeg fått dårlig samvittighet hver gang jeg ikke brukte. + når skulle vi fått gjort alt det praktiske vi nå gjør i helger?

Anonymkode: b5326...db5

• Liker 1
Skrevet

Hytte. Uten tvil. Alltid godt å ha et annet hjem å dra til uten å måtte ta med annet enn litt klær til ungene. I koronatiden har det vært fantastisk å ha hytte!!! 

Anonymkode: d2715...d17

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hytte. Uten tvil. Alltid godt å ha et annet hjem å dra til uten å måtte ta med annet enn litt klær til ungene. I koronatiden har det vært fantastisk å ha hytte!!! 

Anonymkode: d2715...d17

Noe som har drevet hytteprisen veldig opp, å kjøpe hytte i dagens marked er ikke akkurat en god investering.

Anonymkode: b5326...db5

• Liker 1
Skrevet

Vi drar aldri på hytta. Ikkje vår stil. Hytta ligger i familien.

Anonymkode: 8ad66...a4d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...