Gå til innhold

Veganere: kan dere strikke med vanlig ullgarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppriktig lurer. Dere som ikke vil spise kjøtt, og dere som kjører fullt på med null dyreprodukt og kun plantebasert; Finner dere plantebasert garn? Dere vil sikkert kjøpe ull fra frittgående sau og alt det der.

Men hva er forskjellen på å spise kjøtt fra et frittgående dyr? Eller en høne? Om dyrevelferd er fokuset, og ikke om grunnen er at man får bedre helse av livsstilen såklart?!

Anonymkode: 88e8d...ce1

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant problemstilling. Fant dette når jeg googlet: veg-veg.no/vegan/ull_og_veganisme

Anonymkode: 5e09d...4cb

Skrevet

Jeg er ikke veganer, men vet om veganere som ikke strikker av ull eller bruker ull. Det fins jo bomullsgarn og garn ellers som er plantebasert. Det lages f.eks. garn av trevirke eller bambus som garnet kalles. 

• Liker 3
Skrevet

Hva har denne i Barn & Familie å gjøre?

• Liker 10
Skrevet
Muskath skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke veganer, men vet om veganere som ikke strikker av ull eller bruker ull. Det fins jo bomullsgarn og garn ellers som er plantebasert. Det lages f.eks. garn av trevirke eller bambus som garnet kalles. 

Aha! Interessant!

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Interessant problemstilling. Fant dette når jeg googlet: veg-veg.no/vegan/ull_og_veganisme

Anonymkode: 5e09d...4cb

Det var en side med mye interessant 😅

• Liker 1
Skrevet

De seriøse bruker ikke klær/materialer laget av dyr som ull.

Anonymkode: 0a13f...0cf

• Liker 8
Skrevet
kermit123 skrev (1 minutt siden):

Hva har denne i Barn & Familie å gjøre?

Man strikker til barn og familie?  Nei, ikke vet jeg.

Skrevet

Det er jo ikke bare "dyrevern." Og dette er litt mer nyansert enn ja/nei. Om det er en del av en jobb man har, har man kanskje ikke noe valg, for eksempel, mens i privatlivet forsøker man som veganer å unngå  å bidra til konsum av animalske produkter, dermed kjøper man heller ikke ullgarn.

Anonymkode: 20f3c...852

• Liker 1
Skrevet

Håper ikke de erstatter med plastgarn i det minste.

Anonymkode: b58b3...63b

• Liker 6
Skrevet

Veganere kan ikke bruke animalske produkter som ull og silke nei. De kan strikke av bomull, lin, viskose, og syntet. Veganere pleier å være veldig glad i plast-ræl og være lite bekymret for all mikroplasten juksepelsen og fake-skinnet og polyesteren deres fører til.

Anonymkode: f1119...04b

• Liker 29
Skrevet

Da min veganske venninne fikk barn for noen år siden, ønsket hun ikke barselgaver i ull. Det endte med at jeg måtte strikke i bambusgarn. Hun begrunnet dette med blant annet at ullindustrien er så fæl. Er selv oppvokst med sauer og kjenner meg ikke helt igjen i det, men kan jo ikke benekte at det kan være sånn andre steder.

Anonymkode: 28255...38f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da min veganske venninne fikk barn for noen år siden, ønsket hun ikke barselgaver i ull. Det endte med at jeg måtte strikke i bambusgarn. Hun begrunnet dette med blant annet at ullindustrien er så fæl. Er selv oppvokst med sauer og kjenner meg ikke helt igjen i det, men kan jo ikke benekte at det kan være sånn andre steder.

De ullgarn du får kjøpt i Norge er vel som regel ikke fra norske sauer. Siden ullen til dalasau er mye mindre egnet til klær enn det merinoullen er.

• Liker 7
Skrevet

Veganere bruker i utgangspunktet ikke ull. Jeg strikker med bomullsgarn. 

Anonymkode: 78fdc...2f5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Plastgarn? Det fins andre naturlige produkter, som bomull, bambus. 

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ull/garnindustrien er kjent for å være ille. Google mulesting f.eks. (litt usikker på skrivemåten)

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

De kjøper i allfall ikke superwash ull, som jeg tror er det mest brukte "plastgarn" på det norske markedet.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veganere bruker i utgangspunktet ikke ull. Jeg strikker med bomullsgarn. 

Blir det ikke kaldt uten ull? 

Anonymkode: 76b7a...113

• Liker 3
Skrevet

Er nok mange land ullindustrien er fæl. Min morfar holdt sau, og jeg har ikke sett den siden av industrien.

Det finst nok veganere av begge delere. Noen av de bruker og strikker med ull andre gjør ikke.
Noen spiser honning, andre ikke, fordi de mener de skader biene. Noen mener at honning industrien er nødvendig for bie bestanden. Man kan vel være veganer på sin personlige måte regner jeg med. Sette grensen selv, der man mener den burde settes for seg selv.

Anonymkode: d6372...327

• Liker 5
Skrevet

Men at bomullsindustrien forurenser helt vanvittig og tar livet av masse mennesker gjør ikke noe......så lenge sauen ikke blir klippet....😏

FN sier at 20 000 personer dør hvert år som følge av bomullsindustrien, forteller forskningsleder Ingun Grimstad Klepp ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). 

https://forskning.no/norges-forskningsrad-forbruk-partner/klaer-fra-grav-til-vugge/858472

Anonymkode: 9d5e9...92e

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...