Gå til innhold

Permisjon-hvordan være lengst mulig hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stemmer. 
Vilkåret som må oppfylles for å få sykepenger under ulønnet permisjon er at du er for syk til å ta deg av barnet. Rundskrivet nevner feks sykehusinnleggelse av mor. Det er dessverre alt for mange som merker det er kjipt uten lønn og lurer seg til en sykemelding for å sikre seg litt penger for en periode man egentlig skulle gått uten lønn. Ergo, er du fortsatt hjemme og tar det av barnet mens du er syk har man (naturlig nok) ikke krav på sykepenger. 

Anonymkode: 324a4...67e

• Liker 3
Skrevet

Med mindre du ikke vil jobbe og vil ha fri ville jeg ikke planlagt/søkt om å ta ulønnet permisjon før du i det hele tatt vet hvordan det blir. Ikke ta ut ulønnet permisjon kun fordi du planlegger å amme og tror det ikke kan kombineres. Det er fint mulig å amme selv om man jobber,med mindre du jobber i Nordsjøen på 2 ukers vakter ol. Som over her sier så spiser jo stort sett babyer annen mat også fra 4-6 mnds alder. Om du tar all fellesperiode + ferie er ingen rundt 8 mnd, også har du krav på ammefri så lenge du ammer. 

Anonymkode: ea175...6fd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man fullammer vel gjerne ikke forbi 6-månedersalder? Jeg pumpet med førstemann til han var drøye året og ammet andremann til nærmere to. Ikkeno problem å jobbe fra de var sånn omtrentlig 7-8 måneder, men jeg hadde mulighet for ammefri så jeg kunne pumpe når nødvendig. 

Anonymkode: 9bcbe...d38

Jeg fullammet til hun var over 7mnd. Hun var født prematur og vi ble anbefalt å vente med fast føde etter korrigert alder, dvs når hun egentlig skulle ha blitt født. Vet også om mange, både venninner og kollegaer der morsmelk har vært hovednæring  lenge etter 6mnd 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei! Har nettopp søkt foreldrepenger 100 % dekningsgrad. Tar all fellesperioden og 5 uker ferie etter endt permisjon, mini vil da være 8 måneder når jeg skal ut i arbeid og det høres så fælt ut når jeg har et ønske å amme til 1 års alder etter anbefalinger fra WHO.

Vi gjorde som dere, i ettertid hadde jeg nok tatt en måned ulønnet etter de 8 månedene før pappapermen startet. Det gikk uansett bra, og pappa trillet med frøkna til lunsjtid så hun fikk ammet da 🙂

Anonymkode: 57226...006

Skrevet
skruf skrev (5 minutter siden):

Jeg fullammet til hun var over 7mnd. Hun var født prematur og vi ble anbefalt å vente med fast føde etter korrigert alder, dvs når hun egentlig skulle ha blitt født. Vet også om mange, både venninner og kollegaer der morsmelk har vært hovednæring  lenge etter 6mnd 

Klart unntak som dette finnes for fullamming. Tall fra FHI viser at 2-9 % fullammer ved 6 måneder. Hvilket betyr at 91-98% _ikke_ gjør det. Ved 6-månedersalder er det svært vanlig å være i gang med noe fast føde på dagtid, og den tas gjerne på formiddag/dag så magen er mindre forstyrret av fordøyelsesarbeid når natta kommer. Så: for flertallet - i det minste så sant arbeidsgiver ikke gjør seg vanskelig i forhold til ammefri - går det fint å kombinere arbeid med amming. 

Anonymkode: 9bcbe...d38

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Økonomisk lønner det seg med 100% + ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 42b2e...170

Ikke nødvendigvis. 

Anonymkode: 284c5...32d

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar 80% utbetaling, 4 uker +1 dag ferie i 2021 og 4 uker +1 dag ferie i 2022. Da er mini ca. 10 måneder når tar far over permen i 19 uker. Det holder nesten fram til barnehagestart. Han tar noe ferie i tillegg. Blir fort noen uker ubetalt ferie sammen sommeren 2022 da, men det får vi bare ta. Vi vil jo feriere litt sammen også. 

Skrevet

Jeg tar 80% utbetaling for å få lengst mulig permisjon før vi må bestemme oss for ulønnet eller ikke. Jeg vet at man totalt får mindre utbetalt av det, men  ønsker å se an ammingen om jeg skal gå hjemme lenger eller ikke. 
Må jeg gå hjemme lenger så blir det ulønnet permisjon.

Ammefri er ikke mulig med jobben jeg har, så her blir faktisk ammingen ganske styrende for hvor lang permisjonen blir. 

Anonymkode: 14dc2...f6e

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. 

Hvilke tilfeller gjør det ikke det ? Nysgjerrig altså.

Anonymkode: 4a2cd...572

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilke tilfeller gjør det ikke det ? Nysgjerrig altså.

I vårt regnestykke lønnet det seg bedre med 80%.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

I vårt regnestykke lønnet det seg bedre med 80%.

Kan jeg spørre hvordan det gikk til?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg spørre hvordan det gikk til?  

Jeg ville være hjemme lengst mulig, og da lønnet det seg med vår inntekt mer med 80% dekning enn 100% dekning + ulønnet permisjon, slik det ble hevdet i en kommentar tidligere. Med 80% dekning + ferie fra i fjor og i år kommer jeg til å være hjemme til baby er nesten 1 år (og så har pappaen i 19 uker fedrekvote etter det).

• Liker 2
Skrevet

Vi tok 80 % dekningsgrad for lengst mulig permisjon. Jeg ville være hjemme til barnet var ett år, så jeg supplerte med ferie og ulønnet permisjon. Far tok sine 19 uker og jeg begynte igjen på jobb. Deretter gikk jeg over i ulønnet perm igjen, frem til bhg. start i august i fjor. Barnet var da 1,5 år. Klart det koster å være hjemme ulønnet, men for meg er det verdt det. Sparte før permisjon, og brukte feriepenger i tillegg. 

Anonymkode: fc2f9...62c

• Liker 3
Skrevet

For min del var ulønnet permisjon uaktuelt fordi det opplevdes som veldig utrygt. Jeg valgte derfor 80% dekningsgrad for å være lengst mulig hjemme, etterfulgt av ferie fra fjoråret, permisjonsåret og året etter fordi det endte opp sånn. Deretter tok far ut sine 19 uker og vi klarte dermed å være hjemme med baby veldig lenge uten å ta ut ulønnet permisjon :) 

Og ja, man kan si vi tapte litt penger på det. Men hvor mye betyr de tusenlappene i måneden? For min del tror jeg det gikk opp i opp da jeg slapp å bruke penger på bensin, pendle, parkering, bomutgifter, lunsj på jobb, kaffe osv osv.

Anonymkode: 63279...773

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vi tok 80 % dekningsgrad for lengst mulig permisjon. Jeg ville være hjemme til barnet var ett år, så jeg supplerte med ferie og ulønnet permisjon. Far tok sine 19 uker og jeg begynte igjen på jobb. Deretter gikk jeg over i ulønnet perm igjen, frem til bhg. start i august i fjor. Barnet var da 1,5 år. Klart det koster å være hjemme ulønnet, men for meg er det verdt det. Sparte før permisjon, og brukte feriepenger i tillegg. 

Anonymkode: fc2f9...62c

Slik gjorde vi det med forrige barnet. Og ikke minst hjalp kontantstøtten på økonomisk. Det vi hadde spart opp før permisjon og i løpet av permisjonstiden+ kontantstøtten ble ikke veldig mye mindre enn jeg får utbetalt i jobb.

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle har samme mulighet ift jobb som jeg har da, men når jeg skal ut i permisjon i midten av mai er planen:
- Mammaperm 100% dekning (15 uker)
- Hele fellesperioden i 50% gradert permisjon/hjemmekontor. Kan styre arbeidsdagen selv ift når det passer å få jobbet. (32 uker gradert)
- 5 uker ferie flyttet fra 2021
- 5 uker ferie fra 2022 (Sammen med far)

Så skal far ut i permisjon.

Jeg ønsker ikke ulønnet permisjon, og hvertfall ikke mer enn maks 4 uker (pga tap av pensjon og sykepengerettigheter). Slik vi har lagt opp løpet nå får vi 72 uker hjemme med barnet (57 uker på meg), og tenker vi er fornøyde med det. :) 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville være hjemme lengst mulig, og da lønnet det seg med vår inntekt mer med 80% dekning enn 100% dekning + ulønnet permisjon, slik det ble hevdet i en kommentar tidligere. Med 80% dekning + ferie fra i fjor og i år kommer jeg til å være hjemme til baby er nesten 1 år (og så har pappaen i 19 uker fedrekvote etter det).

Jeg skjønner ikke hvordan det gir mer penger, det er det regnestykket jeg gjerne ville sett:)

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Altså jeg tok 80% selv altså, for det passet oss best, men det var definitivt ikke det som ga mest penger inn. Men med lavere skattesats pga lavere inntekt gikk det nesten i null. Men det var med gamle regler 

Skrevet

Jeg hadde 4½ måneds ulønnet permisjon etter at permisjonen min var over. Det var etter at far hadde hatt sine fire uker (som det var den gangen). På forhånd hadde jeg under svangerskapet og senere permisjonsmånedene spart så mye jeg bare klarte, for å ha penger å leve av de fire månedene uten lønn. Det gikk helt fint. Levde som normalt, men ingen råflotte utskeielser, de månedene vi levde av mine sparepenger og hans lønn + den kontantstøtten pr mnd som man fikk da (barnet hadde da fylt ett år når den ulønnede permisjonen begynte).

Det var noen fine måneder og jeg er veldig glad vi fikk det til. Det MÅTTE til uansett, pga tidspunkt for barnehageoppstart og tidspunkt når barnet var født. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei! Har nettopp søkt foreldrepenger 100 % dekningsgrad. Tar all fellesperioden og 5 uker ferie etter endt permisjon, mini vil da være 8 måneder når jeg skal ut i arbeid og det høres så fælt ut når jeg har et ønske å amme til 1 års alder etter anbefalinger fra WHO. Far skal ta sin del etter endt ferie som foreløpig plan. 

Så jeg lurer på hvordan folk har ordnet med å få til å være lengst mulig hjemme med barna sine uten så altfor stor økonomisk tap?

Har tenkt på ulønnet permisjon en periode , evt. kun ha en symbolsk 10% stilling og styre vaktene deretter (men vet ikke hvordan rettighetene rundt det er). 

Alle tips og råd tas i mot med stor takk!

Anonymkode: d001e...b43

Med litt kreativitet kan du være lenge hjemme med betalt. Dette er på kanten. men er viss normalt i babykretser:
- Spar penger fra nå av og gjennom alle periodene jeg lister opp, da kan du være hjemme lengre
- All fellesperiode utgjør ca 9 mnd
- 5 uker ferie
- Sykemelding i 52 uker etter ferie
- Nye 5 uker ferie
- Ulønnet permisjon lev av pengene du har spart : 6 måneder ulønnet permisjon
- Ny sykemelding 52 uker
- 5 uker ferie

Da har du vært hjemme i 3 år. Går du for 80så får du noen uker til

Endret av Mjessa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...