Gå til innhold

Permisjon-hvordan være lengst mulig hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har nettopp søkt foreldrepenger 100 % dekningsgrad. Tar all fellesperioden og 5 uker ferie etter endt permisjon, mini vil da være 8 måneder når jeg skal ut i arbeid og det høres så fælt ut når jeg har et ønske å amme til 1 års alder etter anbefalinger fra WHO. Far skal ta sin del etter endt ferie som foreløpig plan. 

Så jeg lurer på hvordan folk har ordnet med å få til å være lengst mulig hjemme med barna sine uten så altfor stor økonomisk tap?

Har tenkt på ulønnet permisjon en periode , evt. kun ha en symbolsk 10% stilling og styre vaktene deretter (men vet ikke hvordan rettighetene rundt det er). 

Alle tips og råd tas i mot med stor takk!

Anonymkode: d001e...b43

Skrevet

For å ta ulønnet perm må dette tas rett etter din endte permisjon. Har vurdert dette selv, å legge opp ferien midt i permisjon også ha noen mnd ulønnet permisjon etter min er ferdig. Problemet er jo at da tar det enda lenger tid før far får sin perm. Men tror det blir løsningen for oss likevel.. 

Anonymkode: 363dd...89f

• Liker 1
Skrevet

Du har jo rett på ammefri :)

Ellers anbefaler jeg å ikke planlegge for mye, du vet jo ikke hvordan det blir. Vår var helt racer på å ta flaske fra 4 ukers alder, så jeg kunne pumpe og pappaen gi. Da baby var 7-8 måneder og jeg begynte å jobbe var vi godt i gang med annen mat så det gikk helt fint å bare amme før og etter jobb +natt. Ved 9-10 mnds alder var baby lei av pupp 🤷 

Jeg syntes forøvrig det var ganske deilig å være tilbake i jobb igjen, det ble litt for ensformig å bare være hjemme med barn! Men jeg jobbet redusert det første året, 80%. Anbefaler det om du har råd. Vi fikk råd til å jobbe litt redusert begge to ved å spare under permisjon (det gikk fint av seg selv egentlig, fikk mye gaver til baby og det ble mindre brukt på bensin, bompenger, spise ute, osv mens jeg var i permisjon!). 

Det går også an å ta ut permisjon gradert, at pappaen feks har 20% permisjon sånn at du kan jobbe en dag i uka, osv,men det har jeg ikke satt meg inn i. 😬

Anonymkode: ea175...6fd

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor tok du ikke 80% dekningsgrad hvis målet er å være hjemme lengst mulig?

Anonymkode: 284c5...32d

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor tok du ikke 80% dekningsgrad hvis målet er å være hjemme lengst mulig?

Anonymkode: 284c5...32d

Økonomisk lønner det seg med 100% + ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 42b2e...170

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Økonomisk lønner det seg med 100% + ulønnet permisjon. 

Tja... Det er flere faktorer enn rent matematisk. Man taper retten til sykepenger f.eks.. Hva om noe skjer..? 

• Liker 5
Skrevet
globalagogo skrev (26 minutter siden):

Tja... Det er flere faktorer enn rent matematisk. Man taper retten til sykepenger f.eks.. Hva om noe skjer..? 

Det var derfor jeg skrev økonomisk, de øvrige faktorene må hver enkelt vurdere for seg hva som er viktigst. Jeg bor ikke i Norge, så her er det helt andre stønader. Så har ikke dybdekjennskap til denne type «luksusproblemer».

• Liker 3
Skrevet

Vi løste det med avdragsfrihet på lånet og kontantstøtte. 

Anonymkode: 1ec81...64c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei! Har nettopp søkt foreldrepenger 100 % dekningsgrad. Tar all fellesperioden og 5 uker ferie etter endt permisjon, mini vil da være 8 måneder når jeg skal ut i arbeid og det høres så fælt ut når jeg har et ønske å amme til 1 års alder etter anbefalinger fra WHO. Far skal ta sin del etter endt ferie som foreløpig plan. 

Så jeg lurer på hvordan folk har ordnet med å få til å være lengst mulig hjemme med barna sine uten så altfor stor økonomisk tap?

Har tenkt på ulønnet permisjon en periode , evt. kun ha en symbolsk 10% stilling og styre vaktene deretter (men vet ikke hvordan rettighetene rundt det er). 

Alle tips og råd tas i mot med stor takk!

Anonymkode: d001e...b43

Jeg begynte i jobb når baby var 7 måneder. Jeg ammer enda jeg og nå er ungen 3 år. 

Anonymkode: 7ed59...0fa

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var derfor jeg skrev økonomisk, de øvrige faktorene må hver enkelt vurdere for seg hva som er viktigst. Jeg bor ikke i Norge, så her er det helt andre stønader. Så har ikke dybdekjennskap til denne type «luksusproblemer».

Hva snakker du om? 

Anonymkode: dc757...edb

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt, hvor lenge kan man har ulønnet permisjon uten å miste retten til sykepenger?

Anonymkode: 21332...43b

Skrevet

Et tips er å ta ut ferien direkte etter ulønnet permisjon, mtp opparbeiding av sykedager. 
Husk at du også blir trukket i feriedager året etter ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 768a0...c6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt, hvor lenge kan man har ulønnet permisjon uten å miste retten til sykepenger?

Arbeidstakeren må i opptjene nye sykepengerettigheter ved arbeid i fire uker, for igjen å få rett til sykepenger fra arbeidsgiver og NAV.

Feriedager (forusatt at du opparbeidet retten til dette året før) regnes som lønner arbeid.

• Liker 1
Skrevet
globalagogo skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke. Man har stort sett rett på sykepenger om man skulle bli alvorlig syk. Dette er en gammel myte mange tror på. Står klart i lovverket at ulønnet foreldrepermisjon likestilles med jobb og man har NOEN (dog tidvis redusert) sykepengerett. Fra dagen man skulle tilbake i jobb har man 100% rett fra NAV fra fjortende dag.

Anonymkode: 324a4...67e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arbeidstakeren må i opptjene nye sykepengerettigheter ved arbeid i fire uker, for igjen å få rett til sykepenger fra arbeidsgiver og NAV.

Feriedager (forusatt at du opparbeidet retten til dette året før) regnes som lønner arbeid.

Unntak: Lovfestet foreldrepermisjon kan likevel gi rett til sykepenger 

Det finnes flere unntak fra 14-dagers regelen.

Et av unntakene i folketrygdloven § 8-47 gjelder yrkesaktive som har lovbestemt foreldrepermisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5.

Arbeidsmiljøloven gir rett til både lønnet og ulønnet foreldrepermisjon. For å ta ut ulønnet foreldrepermisjon etter denne bestemmelsen er det et vilkår at permisjonen tas ut umiddelbart etter foreldrenes ordinære foreldrepengeperiode. Å ta ulønnet permisjon er noe hver av foreldrene har rett til i inntil 12 måneder for hver fødsel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette gjelder ikke ulønnet permisjon for å ta seg av barn, det gjelder annen ulønnet permisjon. Les i folketrygdloven kapittel 8 paragraf 8-47.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette gjelder ikke ulønnet permisjon for å ta seg av barn, det gjelder annen ulønnet permisjon. Les i folketrygdloven kapittel 8 paragraf 8-47.

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-permisjon-etter-foreldrepermisjon/

Jeg prøvde å finne ut av det her.

Skrevet

Unntak: Lovfestet foreldrepermisjon kan likevel gi rett til sykepenger 

Det finnes flere unntak fra 14-dagers regelen.

Et av unntakene i folketrygdloven § 8-47 gjelder yrkesaktive som har lovbestemt foreldrepermisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5.

Arbeidsmiljøloven gir rett til både lønnet og ulønnet foreldrepermisjon. For å ta ut ulønnet foreldrepermisjon etter denne bestemmelsen er det et vilkår at permisjonen tas ut umiddelbart etter foreldrenes ordinære foreldrepengeperiode. Å ta ulønnet permisjon er noe hver av foreldrene har rett til i inntil 12 måneder for hver fødsel.

En forelder har heller ikke rett til å ta ulønnet permisjon hvis han/hun kombinerer permisjon med å jobbe deltid samtidig som permisjonen (delvis permisjon).

Hvilke vilkår må være oppfylt?

For å få sykepenger i ulønnet permisjon må altså den ulønnede permisjonen tas umiddelbart etter den betalte foreldrepermisjonen.

I tillegg er det et krav at den som tar permisjon har en avtale med arbeidsgiver om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen. Tekna anbefaler at man inngår en skriftlig avtale om tilbakekomst.

Videre må den som blir syk kunne godtgjøre et inntektstap. Dette kan høres merkelig ut siden en ulønnet permisjon ikke gir inntekt. NAV åpner imidlertid opp for at dersom hensikten med permisjonen faller bort, vil man kunne si at det foreligger et inntektstap, og at vilkåret anses oppfylt.

NAV viser til følgende eksempel i sitt rundskriv om ftrl. § 8-47:
«Kari har tatt et års ulønnet permisjon etter foreldrepengepermisjonen med hjemmel i arbeidsmiljøloven § 12-5. Hun har avtale om å gjenoppta arbeidet etter utløpet av permisjonen. Tre måneder før permisjonstidens utløp blir hun akutt syk og innlagt på sykehus. I dette tilfellet vil Kari kunne få rett til sykepenger fra 15. dag, da hun ikke lenger har omsorg for barnet og hensikten med permisjonen er bortfalt.»

Utover dette er det et krav at forelderen har et sykepengegrunnlag som minst svarer til grunnbeløpet. Per februar 2020 utgjør grunnbeløpet 99 850 kr.

• Liker 1
Skrevet

Man fullammer vel gjerne ikke forbi 6-månedersalder? Jeg pumpet med førstemann til han var drøye året og ammet andremann til nærmere to. Ikkeno problem å jobbe fra de var sånn omtrentlig 7-8 måneder, men jeg hadde mulighet for ammefri så jeg kunne pumpe når nødvendig. 

Anonymkode: 9bcbe...d38

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok 100% og deretter 1 år ulønnet permisjon rett etter. 

Jobber i helsevesenet så jeg «freelancet» ved å ta kveldsvakter da mannen var hjemme fra jobb, i tillegg til kontantstøtte etterhvert når ungen ble 1 år. Ammet før jeg dro på jobb (benyttet meg av ammefri så begynte 1 time senere), og pappaen kom innom jobb etter at han hadde tatt kveldsstellet sånn at jeg fikk ammet babyen før natta (bodde 10min unna)

Jentungen ville absolutt ikke ha flaske, men hun spiste fast føde og drakk av kopp, så ift amming gikk det helt fint å jobbe ettermiddag/kveld. Og med 1 time ammefri så overlappet vi akkurat fra da han kom hjem fra jobb (etter at pappapermen var over) til jeg begynte på jobb. 

På denne måten så klarte vi å drøye med barnehage til hun var nesten 2 år 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...