Gå til innhold

Oljemaling og barn

monja

Anbefalte innlegg

Vi skal male stua, og kommer til å bruke oljemaling fra Lady. Men så er det vår 11 mnd gamle sønn da. Han er i barnehagen på dagen mens det males, men han kommer jo hjem i 14 tiden. Og da skal han jo sove og sånt hjemme. Går det bra? Tenker på lukt og sånt. Siden det er panel vi skal male bør vi sikkert ha tre strøk - altså 3 dager - men det lukter jo ganske skarpt. Han skal jo ikke sove på stua, men vil jo oppholde seg der en del før sengetid.

Erfaringer? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han vil ikke ta skade av å oppholde seg der over så kort tid. Men kan dere ikke allikevel forsøke å holde ham unna så godt det lar seg gjøre. Lady15 lukter jo rett og slett litt vemmelig (synes jeg...ikke som vanlig malingslukt)....derfor kan det hende han vil føle ubehag pga. lukta.

Kan dere muligens forsøke å male etter at han har lagt seg for kvelden....og ha så mye lufting som været og innbruddstyver tillater.

For å fremskynde malingsprosessen litt....så anbefaler jeg følgende:

-Kvistlakk (selvfølgelig :ler:)

-Så maler du oljebasert heftgrunn over alle kvistene. (Dette fordi det er kvistene som gir gjennomskinning som fører til at man føler behov for et tredje malingsstrøk + at det går mye fortere og bare male over kvistene...enn å male hele panelbordet)

-Etter åtte timer maler du heftgrunn på all panelen.

-Åtte timer etter det maler du første lag med Lady15.

-24 timer etter det maler du siste strøk med Lady15.

...................

Prøv å få heftgrunnen brukket i en farge så nært den ladyfargen du skal bruke som mulig.

Du bør nok også pusse med sandpapir mellom to av strøkene.

- Skal du lasere panelen....så kan du pusse etter siste malestrøk.

- Uten lasur pusser du etter siste heftgrunnstrøk.

(Du merker om du trenger å pusse...bare kjenn på panelen).

....

Og husk god utlufting.....gassen skal ut.....få den heller ut av vinduet enn inn i de andre rommene.

Når det gjelder løsemiddelskader ved oljemaling....så dreier det seg om de som oppholder seg i sånn avgassing over en lengere periode...som f.eks. malere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder løsemiddelskader ved oljemaling....så dreier det seg om de som oppholder seg i sånn avgassing over en lengere periode...som f.eks. malere.
....og sixx....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men når det gjelder løsemidler og skader, så er ikke barn "små voksne" - men de tar mer skade av det enn voksne gjør. Hvilken YL-gruppe har malingen? Må i hvert fall ha fullt gjennomtrekk så lenge som mulig før barnet kommer hjem. Jeg ville nå helst ikke at ungen skulle vært så mye der - men jeg er vel kanskje litt overbeskyttende i tankegangen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Vi har ikke så mange andre steder å gjøre av pjokken heller, så skal vi få malt må han jo nødvendigvis være hjemme på ettermiddagen. Derfor tenkte vi å gjøre det nå i august med tanke på at pappa'n har ferie og kan male fra morgenen av - mens gutten er i barnehagen, og det fortsatt er varmt nok til å lufte ut skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken YL-gruppe har malingen?
Alle de oljebaserte produktene som de antageligvis skal bruke i den stua har YL-tall 2.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt bra dette Monja....smart å male fra morgenen av....for da er malingen støvtørr innen engelen kommer hjem.

Etter en uke med luftig så er gassingen ferdig. :)

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kålungen

Jeg skal begynne å male stua i dag, vi har også panel og skal male med Lady oljemaling.

Vi er litt heldige da, siden vi begge har ferie nå.

Så mannen tar med bikkja og ungen og drar på campingen, så styrer jeg med malinga uten å forgifte de ;)

Gruer meg litt til den ekle lukta da, men gleder meg til å se hvor fint det blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg har hørt at det anbefales å male med olje (med tanke på barn ol), fordi oljemaling kun er skadelig mens den lukter. Annen type maling som virker mer barnevennlig (uten denne lukten) avgir skadelige gasser over lengre tid uten at man merker det. Har i allefall jeg hørt. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det skal gå bra jeg Monja.

Han er i barnehagen mens du maler ikke sant?

Pass på å luft godt mens du holder på.. så går det så fint så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...