Gå til innhold

Vegg med kalkmaling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har greie på kalkmaling her? Eller panelvegger? 🤔

Har en vegg i stua som var tapetsert av tidligere eier. Rev av tapeten og under der har det vært panelvegg, som var sparklet over. Man kunne såvidt se stripene mellom plankene gjennom sparkelen, men vi tok sjans på at kalkmalingen ville dekke dette siden den er tykk. Det gjorde den forsåvidt også, etter ett strøk grunning og to strøk med kalkmaling. Problemet nå, er at tydeligvis beveger panelvegger seg, noe vi ikke fikk beskjed om på byggevarehuset der vi kjøpte malingen. Så nå har det kommet flere sprekker malingen, der det er mellomrom mellom panelene i veggen bak.

Jeg er veldig lite gira på å pusse ned denne veggen for å få bort kalkmalingen, for da kommer hele leiligheten til å bli dekt av støv. Så jeg lurte på om det går ann å spikre på/lime på noen slags tynne plater eller tykk tapet over kalkmalingen, som vil gi det en helt slett vegg som jeg kan male på nytt på, uten og måtte pusse ned? Og hvis man gjør det, vil de platene/tapeten også bevege på seg og skape sprekker i kalkmalingen på nytt?

Endret av petrine91
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wall2paint for eksempel? Rehab-gips?  Eller alle andre typer veggplater? 

Anonymkode: 1db5a...fe1

Skrevet
14 hours ago, petrine91 said:

Jeg er veldig lite gira på å pusse ned denne veggen for å få bort kalkmalingen, for da kommer hele leiligheten til å bli dekt av støv.

En god grovstøvsuger og en pussemaskin med støvsugertilkobling tar mesteparten av støvet. Pusset ned trappa i huset for en liten stund siden, og det var ikke plagsomt mye støv etter pussejobben. 

Å legge på plater vil ofte lage litt trøbbel med stikkontakter, brytere, vinduer osv. Rehabstrie bygger ikke så mye, og er ganske robust/stabilt. Kanskje det kan være noe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Wall2paint for eksempel? Rehab-gips?  Eller alle andre typer veggplater? 

Anonymkode: 1db5a...fe1

Ja, det er noe sånt jeg vurderer. Men de vil ikke "bevege på seg" de også, og lage sprekker i skjøtene? Og må man av med lister da, eller kan man bare legge platene tett opptil?

Skrevet
newman01 skrev (6 timer siden):

En god grovstøvsuger og en pussemaskin med støvsugertilkobling tar mesteparten av støvet. Pusset ned trappa i huset for en liten stund siden, og det var ikke plagsomt mye støv etter pussejobben. 

Å legge på plater vil ofte lage litt trøbbel med stikkontakter, brytere, vinduer osv. Rehabstrie bygger ikke så mye, og er ganske robust/stabilt. Kanskje det kan være noe?

Okei, takk for tips :) vet du om det er noe som går ann å leie/låne noe sted evt?

Veggen er bare en liten kontrastvegg på 2,5 x 2,5 m ca, ingen stikkontakter, brytere eller noe. Men det er lister oppe og nede da, og en sånn "utskjæring"/brodering i hjørnet, så hvis det må av før man legger på noe nytt underlag så blir det en ganske vanskelig jobb for ei som ikke er så handy eller kunnskapsrik når det kommer til sånt 🙈

Skrevet

Nå skal ikke jeg påstå jeg er ekspert på kalkmaling! Men, etter det lille jeg vet, så må den ha dødt underlag. Dvs at du må legge gipsplater. Muligens det finnes annet nå for tiden. Men, det må være dødt, ingen bevegelse. Så om du legger noen type tapet el som limes på, så vil veggen fortsette å bevege seg med temperatur. Og, du vil få sprekker. Her ville jeg gått på byggevarehus og forklart nøyaktig hva du har, og hva du ønsker. Da regner jeg med du får hjelp!

Skrevet
Pinkee skrev (38 minutter siden):

Nå skal ikke jeg påstå jeg er ekspert på kalkmaling! Men, etter det lille jeg vet, så må den ha dødt underlag. Dvs at du må legge gipsplater. Muligens det finnes annet nå for tiden. Men, det må være dødt, ingen bevegelse. Så om du legger noen type tapet el som limes på, så vil veggen fortsette å bevege seg med temperatur. Og, du vil få sprekker. Her ville jeg gått på byggevarehus og forklart nøyaktig hva du har, og hva du ønsker. Da regner jeg med du får hjelp!

Okei, tusen takk! Veldig rart at de ikke sa noe om det der jeg kjøpte malingen.. viste bilder av veggen og sa at det var panel under osv. Menmen, jeg får gå på ett annet byggevarehus og be om hjelp denne gangen da. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...