Gå til innhold

De fleste mener jeg burde ta master, men jeg tror to bachelorgrader er mer relevant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart ferdig med en grad i informatikk og vil bli gründer. Mange sier master i innovasjon og ledelse er det lureste, men jeg ser de har veldig lite økonomi og markedsføring. Er det ikke smartere å ta en bachelor i økonomi og administrasjon med fokus på innovasjon? 

Anonymkode: 3f960...d2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forbanna nordmenn!!!! utdannelse utdannese! "Lurt å utdanne seg litt mer" "skal du gå fler år på skole da?" forbanna kjedelige folkeslag.  Og når du blir 28 skal jeg vedde på maset om unger starter.

Anonymkode: 57b51...a44

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forbanna nordmenn!!!! utdannelse utdannese! "Lurt å utdanne seg litt mer" "skal du gå fler år på skole da?" forbanna kjedelige folkeslag.  Og når du blir 28 skal jeg vedde på maset om unger starter.

Öde spildo, er det deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Oida, du bør finne noe i livet som gir deg litt mer glede...

Anonymkode: 02da4...419

• Liker 5
Skrevet

Master over bachelor. Ev. dobbel bachelor. 

Anonymkode: 42003...4d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Master over bachelor. Ev. dobbel bachelor. 

ev. Dobbel bachelor med master*

Skrevet

Hva innenfor informatikk studerte du? Dersom det er programmering så trenger du ikke en master. En bachelor i økonomi og administrasjon med fokus på innovasjon vil være mye mer nyttig for deg. 

Anonymkode: 2a4fb...574

• Liker 1
Skrevet

Ta en master ved en business skole i utlandet. De inkluderer ofte økonomifag.

Anonymkode: b759f...cba

• Liker 1
Skrevet

Har du lyst å bli gründer, så bør du heller fokusere på å starte en bedrift. 

Mer utdanning øker ikke sjansene dine for å bli en god gründer. 

Anonymkode: 8551f...0de

• Liker 2
Skrevet

Sjekk ut NTNUs entreprenørskole.

Anonymkode: 46afe...328

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du lyst å bli gründer, så bør du heller fokusere på å starte en bedrift. 

Mer utdanning øker ikke sjansene dine for å bli en god gründer. 

Anonymkode: 8551f...0de

Enig. Å bli gründer er ikke noe du kan utdanne deg til.

Anonymkode: 51954...4ef

• Liker 1
Skrevet

1 master er mer verdt enn to bachelor tror jeg. Det er færre år på skole også, og du går grundigere inn.

Men som noen mener, learning by doing.

Anonymkode: 5aeb3...e03

Skrevet

Utdanning er «flashing» eller «signalisering». Som gründer er det unødvendig å signalisere i form av utdanning. Signalisering kan dog være viktig dersom man lever av kunnskap, men da er kunnskapen man tilegner seg i arbeidslivet i de fleste tilfeller viktigere; konsulent er òg noe annet enn gründer. 

Hilsen en med to mastergrader som ser utdanningsgalskapen. 

Anonymkode: daebb...a4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva innenfor informatikk studerte du? Dersom det er programmering så trenger du ikke en master. En bachelor i økonomi og administrasjon med fokus på innovasjon vil være mye mer nyttig for deg. 

Anonymkode: 2a4fb...574

Jeg spesialiserer meg på interaksjonsdesign. 

Til dere andre: kan jeg lære meg det jeg trenger om økonomi på egenhånd eller blir jeg nødt til å ansette en økonom om jeg ikke har noe av det? 

Skrevet

Jeg har to bachelorer (de overlapper en del, så derfor har jeg to) og en master (ene bacheloren min er øk/ad) og i 9,5 av 10 tilfeller er masteren min mer nyttig enn bachelor nr. 2. Jeg har drevet eget firma i 3 år, og har kjøpt regnskapstjenester selv om jeg har kompetansen selv, litt fordi det er mer lønnsomt for meg å selge timene mine til kunder, enn å jobbe "internt". Og hvis du har lyst å gjøre mest mulig selv så trenger du ikke å kjøre på med en bachelorgrad i øk/ad, hvis det er regnskap og økonomistyring du hovedsakelig vil bruke det til. Da kan du jo helle ta enkeltfagene du føler du har bruk for på bachelornivå, så du har kompetansen for egen del, men det kan også læres utenom, men jeg ville ha satsa på master, helt klart. 

Anonymkode: 2232c...6f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2021 den 21.35):

Jeg er snart ferdig med en grad i informatikk og vil bli gründer. Mange sier master i innovasjon og ledelse er det lureste, men jeg ser de har veldig lite økonomi og markedsføring. Er det ikke smartere å ta en bachelor i økonomi og administrasjon med fokus på innovasjon? 

Tror at bachelor i ditt tilfelle vil være bedre. Man må kunne vite hva som er "pluss og minus" i en bedrift. Det er ikke bare å kaste seg inn i det. Noen sier her at man ikke trenger utdanning for å bli grunder, men du trenger det idag, siden arbeidslivet er blitt så mye mer avansert. Tidligere ble man grunder av å åpne en pølse-sjappe i "good, old" days da kapitalismen ennå ikke hadde tatt over alle samfunnsarenaene, og da kunne man leve ganske bra på den lønna som "pølse sjef" eller det å tilby kjøttkaker og potetmos og annen tradisjonell mat. 

Men når man sier "grunder" idag, så er det ofte avanserte ting en tenker på, som ikke hvem som helst kan begynne med, slik tilfellet var tidligere. Jeg ser at "grunder" greier idag har alt med teknologi og innovasjon å gjøre og det krever et høyt kunnskap med blant annet tall og logikk i forhold til det. Da må en også kunne "rene økonomifag". 

I tillegg må en skille mellom to ting: er det tjenester (online eller face to face) som du skal tilby eller er det varer? For hvis det er varer, da dukker plutselig opp ting som logistikk også og det finnes mastergrader i logistikk som også går inn på dette med økonomi. 

Men hvis det er tjenester du skal tilby og ikke fysiske varer som en kan holde i hånda, så trenger du å tenke mindre på logistikk biten. Men likevel, hvor mange timer en legger inn i jobben, osv, det må beregnes og hvordan en eventuelt kommer i "pluss". 

Anonymkode: 1aadc...ef8

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...