Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg har læreplass i en bensinstasjon og er drittlei over hvor dårlig det er. Arbeidsgiver er useriøs og bryter alle lover. Jeg har mistet alt motivasjon og interesse for faget. Jeg ville ha trivdes godt om det ikke hadde vært for den forferdelige ledelsen. Jeg har fått nok, jeg klarer ikke mer galskapen. 

Jeg ønsker å slutte der men jeg må først finne meg en ny læreplass. Det er ikke så lett siden det korona osv.  

Hva burde jeg gjøre? Hva burde jeg eventuelt si til arbeidsgiver?

Jeg tar imot tips og råd.  

Anonymkode: d34db...9e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager for skjellsordene men det er sånn ellers jeg vil utrykke det. 

Skrevet

Hvor lenge har du igjen? Snakk med opplæringskontoret. Kanskje de har en løsning. Eller vet hva du kan gjøre. 

Ellers må du bare søke andre steder. Gå feks innom andre steder og snakk med sjefen.  De som tar imot lærlinger får vel ofte litt ekstra penger for det? 

Anonymkode: b249b...3c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor lenge har du igjen? Snakk med opplæringskontoret. Kanskje de har en løsning. Eller vet hva du kan gjøre. 

Ellers må du bare søke andre steder. Gå feks innom andre steder og snakk med sjefen.  De som tar imot lærlinger får vel ofte litt ekstra penger for det? 

Jeg har 20 måneder igjen. Jeg vet at der mye igjen. Men jeg har vært her nok til å forstå at dette ikke er et sted jeg vil ha læretiden min. 

Ja bedrifter som tar imot lærlinger for tilskudd. 

Jeg har også snakket med opplæringskontoret men de har lite å tilby av læreplasser der jeg bor. Jeg bor et stykke unna der jeg jobber nå. 

Jeg må vell bare søke som du sier. 

Skrevet

Veldig enkelt, dra rundt på andre stasjoner og spør om de kunne tenke seg og ta deg inn i læra. Trenger ikke å si hvor du er nå men si at du ikke trives der du er og at det er mye uregelmessigheter der

Skrevet

Hva er det som gjør at du ikke trives? Si mer konkret hva du ikke liker der du er nå. Hvis lover blir brutt som du sier, så må opplæringskontoret kan ta det opp for å hjelpe deg videre.

Anonymkode: 0dd22...245

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det som gjør at du ikke trives? Si mer konkret hva du ikke liker der du er nå. Hvis lover blir brutt som du sier, så må opplæringskontoret kan ta det opp for å hjelpe deg videre.

Anonymkode: 0dd22...245

Det er generelt ledelsen altså sjefen. Her er et eksempel. Ser på nettbanken og ser at lønna ikke er riktig utbetalt. Der ser jeg at jeg mangler 2500kr. Når jeg spør sjefen så kommer h*n opp og med en løgn for å slippe unna og betale resten. Får heller ikke lønnslipp. 

Masse annet også. Dette er bare en smakebit på hva jeg må gå igjennom. 

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (16 minutter siden):

Veldig enkelt, dra rundt på andre stasjoner og spør om de kunne tenke seg og ta deg inn i læra. Trenger ikke å si hvor du er nå men si at du ikke trives der du er og at det er mye uregelmessigheter der

Skal prøve det. Takker for tipset. 

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (20 timer siden):

IKKE si at du ikke trives der du er og at det er masse uregelmessigheter der! Det trenger ikke det nye stedet å vite. Si heller noe om reiseavstand eller en annen plausibel forklaring. Ny arbeidsgiver kan komme til å tenke at du er vanskelig ("trives ikke"), noe som kan gjøre det vanskeligere for deg å bli ansatt. 

Men skal du snakke med opplæringskontoret bør du nevne problemene. Du skal ha lønnsslipp bl.a, det er ikke "å klage". 

Anonymkode: 92f22...1a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

IKKE si at du ikke trives der du er og at det er masse uregelmessigheter der! Det trenger ikke det nye stedet å vite. Si heller noe om reiseavstand eller en annen plausibel forklaring. Ny arbeidsgiver kan komme til å tenke at du er vanskelig ("trives ikke"), noe som kan gjøre det vanskeligere for deg å bli ansatt. 

Men skal du snakke med opplæringskontoret bør du nevne problemene. Du skal ha lønnsslipp bl.a, det er ikke "å klage". 

Anonymkode: 92f22...1a2

Skal gå litt rundt i området der jeg bor og spørre litt i butikkene. Men hva skal jeg si til min nåværende sjef? Gruer meg virkelig til når jeg må si at jeg skal slutte. Hvordan kommer h*n til å da det imot? osv

Skal snakke med sjefen om de problemstillingene jeg har. Blir det ikke bedre, så kontakter jeg å sier ifra til opplæringskontoret. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei 

Jeg har læreplass i en bensinstasjon og er drittlei over hvor dårlig det er. Arbeidsgiver er useriøs og bryter alle lover. Jeg har mistet alt motivasjon og interesse for faget. Jeg ville ha trivdes godt om det ikke hadde vært for den forferdelige ledelsen. Jeg har fått nok, jeg klarer ikke mer galskapen. 

Jeg ønsker å slutte der men jeg må først finne meg en ny læreplass. Det er ikke så lett siden det korona osv.  

Hva burde jeg gjøre? Hva burde jeg eventuelt si til arbeidsgiver?

Jeg tar imot tips og råd.  

Trodde det å finne læreplass ikke var så vanskelig. Det finnes så mange kiosker og bensinstasjoner at det bør jo ikke være noe problem.

Anonymkode: 6462d...07a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trodde det å finne læreplass ikke var så vanskelig. Det finnes så mange kiosker og bensinstasjoner at det bør jo ikke være noe problem.

Problemet er at mange er useriøse og utnytter disse lærlingene. Det er ikke bare å gå til et bensinstasjon og vipps så har du læreplass. Men igjen hva forventer man det er jo en bensinstasjon. 

Det er ikke så lett å finne læreplass. Man er jo selv ansvarlig og ingen er garantert læreplass.  Skjenner mange i klassen som slet men det spørs fra person til person. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...