Gå til innhold

Så mye likt strikkedesign nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liker godt å strikke, og følger derfor flere strikkekontoer på Instagram. Mange som er veldig flinke, men det som har slått meg i det siste er jo at veldig mye er likt? Når én ting blir trendy, så skal alle strikkeoppskriftlagere lage sin egen versjon av en oppskrift som det allerede finnes så utrolig mange versjoner av. I fjor høst skulle alle lage oppskrift til strikkevest. I år ser jeg at det er en balaclavalue som er trendy. Samtidig blir drops design beskylde for å kopiere andre sine strikkeoppskrifter.... 

Hva tenker dere om dette? 
Og er det noen som har tips på instastrikkere som ikke lager oppskrifter litt utenom det man ser hos alle andre? 

Anonymkode: eafd7...f9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Liker godt å strikke, og følger derfor flere strikkekontoer på Instagram. Mange som er veldig flinke, men det som har slått meg i det siste er jo at veldig mye er likt? Når én ting blir trendy, så skal alle strikkeoppskriftlagere lage sin egen versjon av en oppskrift som det allerede finnes så utrolig mange versjoner av. I fjor høst skulle alle lage oppskrift til strikkevest. I år ser jeg at det er en balaclavalue som er trendy. Samtidig blir drops design beskylde for å kopiere andre sine strikkeoppskrifter.... 

Hva tenker dere om dette? 
Og er det noen som har tips på instastrikkere som ikke lager oppskrifter litt utenom det man ser hos alle andre? 

Anonymkode: eafd7...f9f

Denne skulle ikke så klart ikke være med. 

Anonymkode: eafd7...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Og litt døll fargepalett, lik hos alle. Haha, er noen kontoer som jeg har blokkert fordi det er irriterende når de dukker opp som forslag. Helt like bilder av de samme plaggene, bare flyttet litt på🤦‍♀️

Liker Jenn Steingass @knit.love.wool. Skal se om jeg kommer på flere :)

Anonymkode: 1f46c...ddf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yap.. jeg strikker masse, men jeg strikker ikke en eneste ting som er «mote». Alt fluffy, pusete og supertjukt garn er ikke noe for meg. Det er null sjel i mange av strikkekontoene, kun kopier av det alle andre strikker. 

Anonymkode: 3f51c...6a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske standard ja :) Anbefaler å ikke bare følge det som er trendy nå, men kikke på gamle oppskrifter. Ravelry har ekstremt mye å velge mellom :) 

Anonymkode: 04419...2d7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2021 den 20.29):

Enig! Og litt døll fargepalett, lik hos alle. Haha, er noen kontoer som jeg har blokkert fordi det er irriterende når de dukker opp som forslag. Helt like bilder av de samme plaggene, bare flyttet litt på🤦‍♀️

Liker Jenn Steingass @knit.love.wool. Skal se om jeg kommer på flere :)

Anonymkode: 1f46c...ddf

Du kan jo velge andre farger å strikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare skjær ut av trendene, lag deg din egen palett og lag unikt plagg som ingen har sett maken til!
                                                                                                                                                 :biggrin: Lett som en plett! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager egne oppskrifter, og velger farger jeg liker. Jeg bryr meg ikke om mote, men at plaggene kler meg, er behagelige å ha på, og at garnet har god kvalitet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Jepp, har avfølgt litt på grunn av det der.

Strikker litt Petite Knit, men når de derre babykragene og balaklavagreiene kommer for voksne må jeg melde pass :P 

Jeg føler meg lite vel med type kofter og liknende til hverdags, så jeg holder meg til klassikerne av de typiske trendstrikkerne.

Men Enkopptetakk synes jeg har mye fint og litt forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Chiubi skrev (5 minutter siden):

Jeg lager egne oppskrifter, og velger farger jeg liker. Jeg bryr meg ikke om mote, men at plaggene kler meg, er behagelige å ha på, og at garnet har god kvalitet. 

Kan jeg spørre åssen du lærte deg å lage egne oppskrifter? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre åssen du lærte deg å lage egne oppskrifter? :) 

Jeg startet med å prøve meg frem, ta mål, og følge strikkefasthet. Og jeg startet med enkle plagg. Etter hvert har jeg lært meg å strikke også større plagg etter mål. Vil jeg ha mønster, tegner jeg border selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (5 timer siden):

Du kan jo velge andre farger å strikke med.

Selvfølgelig 😆 Var bare en kommentar til at det er veldig mye likt å se på strikkeinsta, både design og fargevalg.

Anonymkode: 1f46c...ddf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av et par stikkesider der folk legger ut egne oppskrifter, og det jeg ikke skjønner er:

Hvor mange oppskrifter er det mulig å lage for pulsvanter, hvem gidder å betale for oppskrift på pulsvanter, og HVEM er det egentlig som går med pulsvanter? Jeg tror ikke jeg har sett en eneste en...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fnuggolina skrev (10 timer siden):

Jepp, har avfølgt litt på grunn av det der.

Strikker litt Petite Knit, men når de derre babykragene og balaklavagreiene kommer for voksne må jeg melde pass :P 

Jeg føler meg lite vel med type kofter og liknende til hverdags, så jeg holder meg til klassikerne av de typiske trendstrikkerne.

Men Enkopptetakk synes jeg har mye fint og litt forskjellig. 

Haha enig med deg! Melder også balaklavapass 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyacinth skrev (8 timer siden):

Haha enig med deg! Melder også balaklavapass 😄

Ååå, og jeg som ble så glad for å se oppskrift på balaklava! 🙊

Endelig en lue som ikke sklir opp over ørene! Vel, jeg skal gå i den selv om jeg ser ut som en babushka. 😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2021 den 20.17):

Liker godt å strikke, og følger derfor flere strikkekontoer på Instagram. Mange som er veldig flinke, men det som har slått meg i det siste er jo at veldig mye er likt? Når én ting blir trendy, så skal alle strikkeoppskriftlagere lage sin egen versjon av en oppskrift som det allerede finnes så utrolig mange versjoner av. I fjor høst skulle alle lage oppskrift til strikkevest. I år ser jeg at det er en balaclavalue som er trendy. Samtidig blir drops design beskylde for å kopiere andre sine strikkeoppskrifter.... 

Hva tenker dere om dette? 
Og er det noen som har tips på instastrikkere som ikke lager oppskrifter litt utenom det man ser hos alle andre? 

Anonymkode: eafd7...f9f

Dette gjelder jo i mye større grad "gamle" oppskrifter. Jeg har en følelse av at alt folk strikket før 2010 var tjukkegensre og jakker som var alfor vide og som standard ikke burde passe mottaker over skuldrene og barneklær som satt så dårlig på barnet at det bare kunne sitte stille eller stabbe rundt med ullbuksa nedpå knærne og lua ned i øynene. 

Nå flommer jo pinterest over av kreative oppskrifter og (det aller, aller viktigste!) gode praktiske tips til hvordan du strikker plagg som avviker mønsteret slik at den er spesialtilpasset den som skal ha dem på og dermed  har en reell merverdi over fabrikkstrikkede plagg.

Anonymkode: d70d6...475

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette gjelder jo i mye større grad "gamle" oppskrifter. Jeg har en følelse av at alt folk strikket før 2010 var tjukkegensre og jakker som var alfor vide og som standard ikke burde passe mottaker over skuldrene og barneklær som satt så dårlig på barnet at det bare kunne sitte stille eller stabbe rundt med ullbuksa nedpå knærne og lua ned i øynene. 

Nå flommer jo pinterest over av kreative oppskrifter og (det aller, aller viktigste!) gode praktiske tips til hvordan du strikker plagg som avviker mønsteret slik at den er spesialtilpasset den som skal ha dem på og dermed  har en reell merverdi over fabrikkstrikkede plagg.

Anonymkode: d70d6...475

Gjør det det? 
For min del stiller jeg spørsmål om hvor mange oppskrifter man trenger på helt basic luer, votter og gensere som man ser i dag. Nå er det jo slik at man ikke trenger å kjøpe, så da unngår jeg det. I stedet bruker jeg heller denne tråden til å spørre etter alternative strikkedesignere som har litt annet design enn det Instagram og strikkesider på Facebook flommer over av for tiden. 

Anonymkode: eafd7...f9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til barnestrikk så liker jeg knitsbyrobokjersti på instagram - kreativt, fargerikt og et friskt pust mot all strukturstrikk i duse pastellfarger. Liker også Strikkezilla for enkle design med super passform, spesielt barnehageheftene hennes. 

Anonymkode: a4dc3...eb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som liker mye av det som har vært trendy de siste årene. Som feks sorbet cardigan, ingen dikkedarer genser etc, bruker gjerne oppskrifter fra Sandnes, Pickles, PetiteKnit. Liker duse, «skitne» pasteller, men også jordfarger og knæsjfarger, sistnevnte gjerne i kombo med pasteller. Liker også nostalgisk strikk, som feks kofteklassikerne, islender osv. Enig i at for mange veldig like (kopi)varianter av de oppskriftene som blir populære. 

Anonymkode: b9f2e...e5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gjør det det? 
For min del stiller jeg spørsmål om hvor mange oppskrifter man trenger på helt basic luer, votter og gensere som man ser i dag. Nå er det jo slik at man ikke trenger å kjøpe, så da unngår jeg det. I stedet bruker jeg heller denne tråden til å spørre etter alternative strikkedesignere som har litt annet design enn det Instagram og strikkesider på Facebook flommer over av for tiden. 

Anonymkode: eafd7...f9f

Jeg aner ikke hva verken Facebook eller Instagram «flyter over» av. Pinterest er den eneste plattformen jeg har brukt og derfor vist til for til formålet oppskrifter med variasjon. Fordelen med Internett er at man ikke er begrenset til norske eller engelske oppskrifter, og jeg har ikke på noe vis opplevd at verken franske, spanske eller russiske (i språk, ikke nasjonalitet) oppskrifter er utilgjengelige når de er avbildet pent og pyntelig og en har Google translate for hånden.

Dersom de du abonnerer på er ensformige så avspeiler det ditt valg av abonnementer. Mitt poeng er at min feed er veldig variert, og det er en aktiv innsats man gjør seg.

Mitt tips er derfor: søk opp det du vil ha på engelsk i Pinterest. Trykk på noe du liker. Se «ting som ligner» (de gjør ikke egentlig det, men utvalget er alltid interessant). Endel av sidene du får opp er franske, italienske eller ukrainske. Trykk på dem. Særlig østeuropeere er veldig kreative med rester og full ut ytelse av resurser. Sørkoreanerne og kinesere er typisk innmari gode på detaljer av utmerket kvalitet. (Jeg generaliserer grovt, altså, men du vil jo ikke risikere å overse et mønster bare fordi det er fra en kinesisk utvikler!). Følger en kun vesteuropeiske og amerikanske mønstre? Ja, da blir det jo kjedelig. Vi er homogene samfunn. Samme gjelder alt annet, som feks mat - du lager jo både peruansk og kinesisk i løpet av måneden for ikke å bli matlei.

Anonymkode: d70d6...475

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...