Gå til innhold

Rosa votter til gutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge sett etter noen gode votter til 4-åringen min, og kom nettopp over noen som var på salg. Disse var knallrosa, og de endte jeg altså opp med å bestille, uten å drodle for mye rundt det. 4-åringen liker alle farger, jeg viste de til han og lurte på om han ville ha de, noe han ville. Så begynte jeg altså å tenke litt nå etterpå. Er dette noe man bør unngå mht andre barn? Eldre barn i barnehagen? Voksne? Risikerer man slengbemerkninger? Skulle ønske det ikke hadde vært nødvendig å stille slike spm pga en farge (...), men ja. Bør de returneres?

Anonymkode: 818cb...611

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke tenk på det en gang.

I barnehagen her har gutta rosa votter, jentene blå dress, og alle andre farger på diverse klær. Hvorfor skulle noen reagere på det egentlig? Unger bryr seg ikke om hvilken farge det er, men gjerne at det er en farge ;)

• Liker 10
Skrevet

Nei, ikke tenk på det. Her liker femåringen rødt og treåringen rosa. Begge er gutter og begge får selvfølgelig velge seg noen klesplagg i favorittfargen.

Anonymkode: f0847...13a

• Liker 4
Skrevet

Spiller ingen rolle. Jobber i barnehage, og bare på min avdeling er det en gutt som har rosa ullundertøy og to andre som bruker de rosa vottene etter storesøstrene sine. Null stress!

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Ikke tenk på det. Det er jo bare en farge. 

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Neiss, tøft det :) Heller knæsjrosa enn baby-/gammelrosa.

Anonymkode: 1dcbf...550

• Liker 2
Skrevet

Akkurat slike tilbakemeldinger jeg håpet å få☺️ Takk for alle svar. Vi beholder vottene og satser på at holdningene er like rause og fine hos de voksne og eldre barna i barnehagen.

Ts

Anonymkode: 818cb...611

• Liker 6
Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

Gutten vår på 4 har rosa vinterstøvler, har ikke sagt noe. Han ville ha dem selv da. 😊 De begynner å si ifra hvis det er noe de ikke vil bruke, f.eks pga slengbemerkninger. Ser rosa plagg på gutta i vår barnehage, sikkert en del som arver også. 

Endret av Geirfuglen
Skrevet

Hadde ikke tenkt på det ett sekund. Her og brukes rosa og glitter og hva som helst. Han får velge akkurat hva han vil og det er ofte rosa. :) 
Jenteavdelingen er jo ofte mye mer spennende og kjekk enn gutteavd, dessverre.

• Liker 3
Skrevet

Rosa hardt blitt en vanlig farge blant unge menn også i dag, så ser ikke problemet.

Anonymkode: f3b92...4d8

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke tenkt på det en gang. Gode votter = varmt barn. Så om han ikke liker de får du heller se etter noen nye. 

Husker stadig da jeg skulle kjøpe til min datter som da var baby (5mnd). Kom inn på H&M, og ekspeditrisen spurte om jeg hadde gutt eller jente. Og jeg spurte, dum som jeg var (og ikke mye til overs for å farge kjønn som baby) at jeg ville ha votter, brydde meg ikke om kjønn. Men hun geleida meg bort til det hun beklaga som gutteavdelingen.. Endte med å strikke votter selv. 

• Liker 2
Skrevet

Syns det er fint med rosa på gutter😊

Skrevet

Rosa har historisksett vært en guttefarge.

Om gutten vil gå i rosa så la han gå i rose, men jeg synes ikke man skal tvinge på han rose votter eller grønne votter eller blå votter for den sags skyld

Anonymkode: 77c09...6e7

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min spurte selv etter rosa lue og votter da han var 4. Han fikk selvsagt det. Han fikk også kommentarer fra andre barn ( var faktisk fra et par jenter) at han gikk med "jentelue". Men sønnen min svarte bare at det ikke finnes farger som kun er for jenter:)

• Liker 1
Skrevet

Har ei jente som går i helsvart vinterdress og knæsjgrønn topp-lue 😆🙈 men med rosa votter til da! 😆 kunne like gjerne vært en gutt sånn sett. 

Anonymkode: 8a519...d30

Skrevet

Sønnen min elsket rosa og brukte mye av det da han gikk i bhg. Det var helt uproblematisk. Kommentarene kom ikke før han begynte på skolen, da ble favorittfargen plutselig blå i stedet.

Anonymkode: 543e3...685

Skrevet

Det går fint :)

Anonymkode: 60d91...443

Skrevet

En gutt i vår barnehage liker å ha på seg en gul kjole han låner fra søsteren. Fordi gul er favorittfargen. Barn bryr seg ikke om kjønnsrollene vi voksne presser på de og hverandre.

Anonymkode: 48e29...516

• Liker 2
Skrevet

Min gutt går stadig i rosa. Nå er han "bare" 2 år da (og arver mye av søstrene sine).

Er litt bevisst på den måten at ikke hele han er rosa på en gang, da. Sånn sett er jeg vel med på å videreføre kjønnsroller, men med et hint av likestilling innen farger.. 

Håper å fortsette med det. Jentene har alltid hatt en salig mix av alle mulige farger, f.eks i dag har mellomste (som har lagt sin elsk på skjørt og kjoler), blått ullundertøy, rosa sokker og lilla sommrtkjole med rosa sommerfugler på. Lua har hun arvet og den har forskjellige nyanser av blått. Hun bryr seg heller ikke stort at ting kan være barnslig heller.. Snart 6 år og foretrekker halslue, for det er varmest, f. eks.

Handler om gode holdninger i barnehagen, og hjemme. 

Anonymkode: 60586...016

Skrevet

Min 10 åring har rosa votter. Ønsket seg heller det enn blå når vi kjøpte sist, og før det Har aldri hørt at han har fått kommentarer for det. Men nå har vi alltid hatt fokus på at det ikke er noe som heter jente/guttefarger. Og han har alltid vært klar og tydelig på at han liker rosa, også ovenfor venner.

Har forøvrig ett par rosa-ish farger på rommet sitt også. Søstra som hadde det før, fikk kommentarer på det, han ha ikke fått.. 

Anonymkode: f38c1...28d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...