Gå til innhold

Fargeblind casting – er det framtida?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange mørkhuda er jo imot det fordi det bortforklarer historien.  Man kan ikke bare late som at ting ikke har skjedd.

Jeg tror nok det blir mer muligheter for alle å få roller framover, men av og til er etnisk bakgrunn viktig i storylinen og da er den jo selvfølgelig ikke fargeblind, men heller veldig gjennomtenkt. 

Anonymkode: 91f46...ce9

• Liker 10
Skrevet

Det tror jeg ikke blir så vanlig. Virker som en sånn motegreie som vil fade fort ut. 

Anonymkode: 71984...85d

• Liker 8
Skrevet

De må gjerne gjøre det men da blir det er fantasi-serie og de mister dermed mange seere som ikke er glad i fantasi-sjangeren, meg selv inkludert. 

• Liker 13
Skrevet

Så da kan vi forvente å se både hvite og mørke i roller som slaver under slavetiden i USA? Eller Rosa Parks som hvit? Eller Nelson Mandela som hvit?

Anonymkode: f7b72...694

• Liker 17
Skrevet

For min del er det ikke være en at jeg ikke gidder å se det. Type identitetspolitiske serier, både i forhold til rase og kjønn, blir aldri sett i mitt hus.

Anonymkode: 7f514...3ee

• Liker 10
Skrevet

Eller asiatere i feks vikings😁 Hitler som svart? Denne kan vi dra langt kjenner jeg.... 

Anonymkode: a196c...80f

• Liker 10
Skrevet

Hvis serien skal være fargeblind, hvorfor ikke også være sminkefri?  Om man ønsker å vise mangfoldet så bør man vel  noen av ansiktene være uten sminke? Hva med å gi hovedrollene til noen som ikke er modellpene?

Når det er sagt så synes jeg det å være fargeblind fungerer i enkelte serier og filmer. Det færreste filmer og serier prøver å være historisk korrekte. 

Anonymkode: 808d9...95d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Så da kan vi forvente å se både hvite og mørke i roller som slaver under slavetiden i USA? Eller Rosa Parks som hvit? Eller Nelson Mandela som hvit?

Anonymkode: f7b72...694

Ikke det samme.

Anonymkode: c8bfd...705

• Liker 1
Skrevet

Om man lager en kjærlighetsfilm f.eks. så tror jeg man kan kunne være mer fargeblind på at hovedpersonen ikke MÅ være hvit uten at man skal lage en stor skal av at hun/han ikke er det. At man rett og slett caster den som er best til rollen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er helt for mangfold. Hvorfor skal man sette folk i bås, basert på ytre egenskaper? Hudfarge, kjønn, alder, kroppsform definerer da ikke hvem du er. 
Nei, nå forventer jeg at alle rollene som tidligere har vært klart definert, blir revurdert. 
Jeg vil ha Eva Longoria til å spille julenissen i neste års Hollywood-julefilm. 
Danny DeVito kan spille Spider-Man neste gang han skal ut på nye eventyr. 
Arnold Schwarzenegger kan få rollen som Skippy the bush kangaroo, for de som husker den serien.

Anonymkode: 3de62...f59

• Liker 4
Skrevet

forbanna menneskeefaenskap. Jeg vil ikke ha mangfold. høres forbanna kjedelige ut med mangfold i alt. Se på reklamene og. De er flere etnisisteter, det er tynne, overvektige, eldre og yngre. Ingen må jo føle seg støtt. Vil ha realistiske forbilder. skal vi ikke ha drømmer? Mangfold gir ikke muligheter. Det er bare til for at folk har skjør psyke. Slike som ikke takler konkurranse og at de ikke kan oppnå alt. huff, er ikke krav for å bli noe lenger.

Anonymkode: b9e40...3b7

• Liker 3
Skrevet

Synes det er fint med mangfold, jeg :) Viktig at oppvoksende generasjon ser seg selv representert, enten det går på kjønn, hudfarge, legning, funksjonsnivå, tjukk/tynn, etc. Kjedelig om absolutt alle er hvite og hetero. En fordel om manus/bok spesifiserer i utgangspunktet da.

Anonymkode: 0caea...e2a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke det samme.

Jo. Mangfoldighet og "fargeblindhet i castingen" går begge veier. Hvis man kan ha mørkhudede i historiske roller som var hvite, så kan man ha hvite i historiske roller som var en annen hudfarge.

Det blir også spennende å se Malcolm X med hvit hud, og Martin Luther King Jr med hvit hud. Kanskje også Marilyn Monroe som inder? Og Mahatma Gandhi som meksikaner? Anne Frank som nigerianer?

Anonymkode: 61328...d7a

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo. Mangfoldighet og "fargeblindhet i castingen" går begge veier. Hvis man kan ha mørkhudede i historiske roller som var hvite, så kan man ha hvite i historiske roller som var en annen hudfarge.

Det blir også spennende å se Malcolm X med hvit hud, og Martin Luther King Jr med hvit hud. Kanskje også Marilyn Monroe som inder? Og Mahatma Gandhi som meksikaner? Anne Frank som nigerianer?

Anonymkode: 61328...d7a

Nei det er rasisme.

Skrevet

Fargeblind casting?, jeg trodde det het blackwashing.

Hvis det er snakk om rene fantasi filmer og serier så ser jeg ikke noe problem med det, men når det er historiske filmer eller filmer som er basert på sanne historier i en bestemt tidsperiode så er det en uting og et forsøk på å forvrenge historien til noe som er mer PK. Det er fordummende og kan føre til at enkelte får vanskeligheter med å skille fakta og fantasi.

Problemet til mange filmskapere er vel at det er forventet at de kvoterer inn en viss prosent med svarte skuespillere eller skuespillere med minoritetsbakgrunn, gjør de ikke det så blir det ramaskrik og rasismebeskyldninger.

Det er vel også vanskelig å lage store historiske filmer og serier med en setting i f.eks. Afrika, for det første så er det ikke så mange store historiske begivenheter og karakterer å velge mellom og for det andre så er det ikke sikkert at den type film fenger publikum.

Anonymkode: 0b029...f98

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det begynner å bli så mye styr med krav fra farvede i Norge nå at vi bør revurdere hele prosjektet.

Er du farget i Norge så har slekten din gjort det størst velstandshoppet på 200000 år ved å få komme til Norge og dette er takken: Et evig sutter over hvor forferdelig dette landet er som har betalt hardt tjente skattepenger for å fø på deg og familien din.

Fy skam.

Skrevet
Niek79 skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det begynner å bli så mye styr med krav fra farvede i Norge nå at vi bør revurdere hele prosjektet.

Er du farget i Norge så har slekten din gjort det størst velstandshoppet på 200000 år ved å få komme til Norge og dette er takken: Et evig sutter over hvor forferdelig dette landet er som har betalt hardt tjente skattepenger for å fø på deg og familien din.

Fy skam.

Diskusjonen kommer først og fremst fra USA også blir det viderført hit. De hadde et poeng i at hele oscarkommiten besto av gamle hvite menn som bare gav priser til hvite (hovedsakelig menn) og det er veldig lite progressivt og utelukker veldig mye bra som bare ikke engasjerte akkurat den gruppen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...