Myrmica Skrevet 20. januar 2021 #21 Skrevet 20. januar 2021 Enig i en del av det som kommer fram her, at frivillig arbeid i utlandet kan være ganske shady, og ren business noen steder. MEN, det finnes genuint bra steder å hjelpe til også. Jeg har jobbet som frivillig i flere år i mellom- og sør-Amerika. Jobbet med Animal Balance, som tilbyr gratis veterinærtjenester der det ikke finnes tilgang på veterinær, og kastrerer gatehunder for å redusere populasjonene av dem på en human måte. Betalte ikke for å jobbe for dem, enkelte ganger dekket jeg alt selv, enkelte ganger fikk jeg hotell og mat dekket. De tar ikke jobbene fra noen, de er veldig bevisste på å samarbeide med lokalsamfunnet, ikke fortrenge noen som jobber i feltet, og tilby hjelp på steder som ikke har noe særlig alternativ. Har lært masse, og hatt det helt topp. Beste måten å bruke ferien på! 😁 De tar bare inn kvalifiserte folk da. 2
myjn Skrevet 20. januar 2021 #22 Skrevet 20. januar 2021 (endret) Myrmica skrev (1 time siden): Enig i en del av det som kommer fram her, at frivillig arbeid i utlandet kan være ganske shady, og ren business noen steder. MEN, det finnes genuint bra steder å hjelpe til også. Jeg har jobbet som frivillig i flere år i mellom- og sør-Amerika. Jobbet med Animal Balance, som tilbyr gratis veterinærtjenester der det ikke finnes tilgang på veterinær, og kastrerer gatehunder for å redusere populasjonene av dem på en human måte. Betalte ikke for å jobbe for dem, enkelte ganger dekket jeg alt selv, enkelte ganger fikk jeg hotell og mat dekket. De tar ikke jobbene fra noen, de er veldig bevisste på å samarbeide med lokalsamfunnet, ikke fortrenge noen som jobber i feltet, og tilby hjelp på steder som ikke har noe særlig alternativ. Har lært masse, og hatt det helt topp. Beste måten å bruke ferien på! 😁 De tar bare inn kvalifiserte folk da. Sånt støtter jeg. "De tar bare inn kvalifiserte folk". Kvalifisert er nøkkelordet her. Så lenge man er kvalifisert og det er noen som TRENGER kompetansen din og/eller du kommer tilbake/bruker faktisk en del tid der & kjenner samfunnet, så er det ingenting feil med å jobbe frivillig i utviklingsland! Det jeg og mange andre er imot, er folk som har absolutt null erfaring og ingenting verdifullt å gi til samfunnet, og som drar allikevel - kun for å nytte fra det selv i form av f.eks. bilder på facebook/instagram, en linje på CV-en, eller for å få føle seg som et bra menneske. Dette er bare kvalmt og hver eneste gang jeg møter en sånn person (dessverre en del på studiet mitt som har gjort dette 🙄) så mister jeg faktisk respekten for han/henne! Med mindre de utrykker at de angrer på det og at det var feil å gjøre. Endret 20. januar 2021 av myjn 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #23 Skrevet 20. januar 2021 Du kan evt sjekke Team Rubicon, det er egentlig en organisasjon for militærvetetaner, men de tar inn andre folk også, som vanligvis ikke blir godkjent av vanlige bistandsorganisasjoner. De hjelper lokalbefolkningen med opprydding etter katastrofer, og var blant annet i Beirut etter bomben. Korte oppdrag, men innebærer hardt fysisk arbeid. Tror det er en fin gjeng å reise med, og en seriøs organisasjon. Ellers så jeg at Mercy Ships nylig søkte etter ufaglærte til kortere oppdrag. Dette er en svært seriøs organisasjon, men du vil være ombord på et skip størsteparten av tiden. Unngå arbeid med sårbare barn og dyr gjennom organisasjoner som vil tjene penger på deg. Anonymkode: 840ba...363 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #24 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Røde kors? Om du er religiøs, misjonær? Anonymkode: 66dd1...976 Røde Kors har ikke korte oppdrag for folk uten relevant utdanning eller erfaring. Skal du reise ut som for eksempel sykepleier med Røde Kors må du ha videreutdanning, minst fem års klinisk erfaring etter denne og helst snakke fransk eller annet fremmedspråk bortsett fra engelsk på høyt nivå. Anonymkode: 840ba...363 3
Knirke Skrevet 20. januar 2021 #25 Skrevet 20. januar 2021 (endret) 10 hours ago, AnonymBruker said: Det virker som du misforstår det jeg skrev, med vilje. Poenget er at så lenge en alltid skal bruke det en har gjort ved å sette det på CV-en sin og dra NYTTE av det senere i forhold til karriere og jobb, så er det en "profesjonell setting". Selvsagt, all ære til deg om du hjelper dyr og mennesker uten å dra massiv nytte av det på CV-en senere, men dessverre er det slik at vi har utviklet et samfunnssystem som setter bare pris på formelle ting og folk har skjønt det nå og gidder ikke å "hjelpe", med mindre de kan sette det på CV-en og dra nytte av det i forhold til lønn og posisjoner. I gamle dager, sa en gjerne at en får "lønn for gode gjerninger i himmelen", men det er en stund siden sist folket i Norge praktiserte et slikt syn. Nå er det bare CV og potensiell arbeidsgiver som står i hodet på mange i tillegg til "lønn og prestisje". Anonymkode: 7f475...60e Kanskje det er du som misforstår konteksten her? Jeg tror ikke TS er så veldig opptatt av CV og prestisje iom at hun er ufør. Endret 20. januar 2021 av Knirke
Aranciata Skrevet 23. januar 2021 #26 Skrevet 23. januar 2021 On 1/19/2021 at 5:16 PM, AnonymBruker said: Problemet med å være engelsklærer for fattige barn, eller et hvert arbeid med utsatte barn over kortere tid, er at de stadig må knytte seg til nye mennesker. Pluss at personene som jobber som frivillige i slike korttidsprosjekter ikke blir sjekket på noen måte, slik at folk som ikke vil barna vel kan melde seg. Unngå kortvarige frivillighetsprosjekter med barn for barnas skyld. En norsk skole hadde aldri godtatt at en random utlending uten lærerutdanning kom innom i tre uker for å undervise barna. Hvorfor er det ok i andre land? Anonymkode: 840ba...363 On 1/19/2021 at 7:45 PM, myjn said: Eksempel: Jeg studerer medisin og det er sååååå mange medisinstudenter som har vært frivillige i utviklingsland (merk: før de har startet å studere noe som helst og før de hadde fått seg noe arbeidserfaring). Alle disse har bilder av seg selv med fattige barn på facebooken sin. Det føles mer som en jerk off. At de dro dit for å få bedre samvittighet og for å klappe seg selv på skulderen og si "wow, jeg er virkelig et godt menneske!". Sannheten er at med mindre du har kompetanse for å hjelpe disse menneskene, så bør du ikke dra. Nå vet jeg ikke hvem du er ts, men la oss anta at du er rundt 20 år og har ingen kompetanse eller jobberfaring innen helse eller sosialfag. Hva er det du skal liksom bidra med? Hva hvis du gjør noe alvorlig galt? Jeg har hørt om så mange medisinstudenter som har fått lov til å assistere ved kirurgiske operasjon, være med på fødselen til et barn, osv. Ville man ha fått lov til det i Norge med mindre man var en medisin- eller sykepleierstudent? Svaret er nei. Hvis man ikke ville ha fått lov til å gjøre dette i Norge, så er det et godt tegn for at du ikke burde få lov til å gjøre det i et utviklingsland. Nå har jeg kun snakket om helsesektoren, men det samme gjelder andre ting også. Hvis du har penger å bruke på en flytur til f.eks. Afrika eller andre utviklingsland, + penger å bruke på hotell og mat, og kanskje penger som du tenker å betale til en organisasjon som skal sende deg ut dit (som oftest pleier det ikke til å være billig), hvorfor heller ikke donere disse pengene til en organisasjon der pengene virkelig kommer til gode? F.eks. til en organisasjon som gir malarianett til mennesker som bor i land med høy forekomst av malaria? Slike tiltak kan redde MANGE liv. Du kommer ikke til å gjøre en vesentlig forskjell for noen som helst hvis du drar til et sted og er der i 2-4 uker. Doner heler pengene dine til gode organisasjoner og bruk fritiden din til å f.eks. hjelpe innvandrere til å lære seg norsk i språkkafeer, hjelpe barn med lekser, gjøre sosiale ting med eldre på sykehjem, være en besøksvenn til en ensom person, osv osv. Det er mange i Norge som har det veldig dårlig og som trenger din hjelp! Jeg må bare si at jeg ble SÅ glad av å lese dette her - det viser at flere og flere får kunnskap om hvor skadelig "voluntourism" er. (Flere gode innlegg enn de to jeg seg siterer, men ville ikke sitere alt!) Et par lenker som viser akkurat det dere skriver om: https://www.bistandsaktuelt.no/nyheter/2020/norske-ungdommer-pa-sykehussafari-i-afrika/ https://www.theguardian.com/news/2018/sep/13/the-business-of-voluntourism-do-western-do-gooders-actually-do-harm Det er spesielt skadelig når man jobber med barn, og aller mest barn som bor på barnehjem eller er sårbare på andre måter. Det knyttes usunne bånd som stadig brytes, og det er veldig ødeleggende for barns utvikling. Jeg har bodd både i "mottakerland" og sett up close hvordan dette fungerer, og i USA som er et stort sendeland for denne type turister, da ofte gjennom religiøse "mission trips" og den slags. Som myjn skriver perfekt over her, hvorfor heller ikke donere disse pengene?? Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg så amerikanske ungdommer, helt ned i 15-årsalderen, som sparte penger et helt år for å reise noen uker til Mellom-Amerika for å "hjelpe". Ofte var det noen form for konstruksjon involvert - tenk om de hadde brukt disse pengene på å hyre lokale arbeidere, i stedet for å bruke amerikanske tenåringer?? Og når det er religiøst motivert blir det nesten enda verre, siden alt da forklares med at "God told me to go". Trådstarter, mente ikke å kuppe tråden, og tror ikke du har noen dårlige hensikter (helt normalt ikke vite hvordan disse tingene fungerer), men hvis du vil gjøre noe slikt ville jeg i hvert fall gått for noe som involverer dyr og ikke mennesker... En annen ide, hvis man har lyst til å gjøre noe annerledes, være litt lenger på et sted men likevel ha noe spesifikt å gjøre, er å ta kurs! Språkkurs er jo det vanligste, men det finnes masse annet også: matlagingskurs, dans, forskjellige former for kunst... Det er også en kul måte å bli kjent med folk på hvis man reiser alene. Jeg har vært på språkkurs før, men nå er drømmen en måned i Roma med kurs i historie og arkeologi, tror det hadde vært superkult! 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #27 Skrevet 23. januar 2021 Aranciata skrev (22 minutter siden): Jeg må bare si at jeg ble SÅ glad av å lese dette her - det viser at flere og flere får kunnskap om hvor skadelig "voluntourism" er. (Flere gode innlegg enn de to jeg seg siterer, men ville ikke sitere alt!) Et par lenker som viser akkurat det dere skriver om: https://www.bistandsaktuelt.no/nyheter/2020/norske-ungdommer-pa-sykehussafari-i-afrika/ https://www.theguardian.com/news/2018/sep/13/the-business-of-voluntourism-do-western-do-gooders-actually-do-harm Det er spesielt skadelig når man jobber med barn, og aller mest barn som bor på barnehjem eller er sårbare på andre måter. Det knyttes usunne bånd som stadig brytes, og det er veldig ødeleggende for barns utvikling. Jeg har bodd både i "mottakerland" og sett up close hvordan dette fungerer, og i USA som er et stort sendeland for denne type turister, da ofte gjennom religiøse "mission trips" og den slags. Som myjn skriver perfekt over her, hvorfor heller ikke donere disse pengene?? Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg så amerikanske ungdommer, helt ned i 15-årsalderen, som sparte penger et helt år for å reise noen uker til Mellom-Amerika for å "hjelpe". Ofte var det noen form for konstruksjon involvert - tenk om de hadde brukt disse pengene på å hyre lokale arbeidere, i stedet for å bruke amerikanske tenåringer?? Og når det er religiøst motivert blir det nesten enda verre, siden alt da forklares med at "God told me to go". Trådstarter, mente ikke å kuppe tråden, og tror ikke du har noen dårlige hensikter (helt normalt ikke vite hvordan disse tingene fungerer), men hvis du vil gjøre noe slikt ville jeg i hvert fall gått for noe som involverer dyr og ikke mennesker... En annen ide, hvis man har lyst til å gjøre noe annerledes, være litt lenger på et sted men likevel ha noe spesifikt å gjøre, er å ta kurs! Språkkurs er jo det vanligste, men det finnes masse annet også: matlagingskurs, dans, forskjellige former for kunst... Det er også en kul måte å bli kjent med folk på hvis man reiser alene. Jeg har vært på språkkurs før, men nå er drømmen en måned i Roma med kurs i historie og arkeologi, tror det hadde vært superkult! Helt enig i det du skriver, men jeg vil bare legge til at jeg ville droppet dyr også. I noen tilfeller er det snakk om foretak som utnytter dyr i turisme (klappe søte tigerunger... men de er jo ikke søte og klappbare så lenge...), i andre tilfeller kan dyrene være en del av ymse adopsjonsopplegg som er svært uheldige dyrehelsemessig og dyrevelferdsmessig. For eksempel eksport av «gatehunder» til andre land, som fremstilles som «adopsjon», men som i virkeligheten er salg det tjenes mye penger på, og hundene kan også være oppdrettet - ofte under grusomme forhold - for å late som om de er «gatehunder» som er «reddet». Så kommer risikoen for å få med alvorlige smittsomme zoonoser på toppen (forfalskning av papirer er vanlig). Som frivillig utsetter man også seg selv for en ikke ubetydelig rabiesrisiko. Selv om man er dyrehelsepersonell, vil lokale dyrehelsepersonell som kjenner de lokale forholdene gjøre en bedre jobb. Så igjen er det bedre å donere penger slik at man får ansatt lokal arbeidskraft. Anonymkode: e99c3...0ad 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #28 Skrevet 23. januar 2021 Vet du spør om utlandet TS, men å melde seg for Frivillighetssentralen her hjemme - finnes veldig mange steder i landet - er ypperlig måte å få brukt litt ‘innimellom arbeidskraft’. De tar inn ulike oppdrag og forespørsler, så takker en kun ja til det en har mulighet og kapasitet til der og da. Ofte er det godt sosialt miljø rundt sentralene også Anonymkode: b3800...516 2
Aranciata Skrevet 23. januar 2021 #29 Skrevet 23. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Helt enig i det du skriver, men jeg vil bare legge til at jeg ville droppet dyr også. I noen tilfeller er det snakk om foretak som utnytter dyr i turisme (klappe søte tigerunger... men de er jo ikke søte og klappbare så lenge...), i andre tilfeller kan dyrene være en del av ymse adopsjonsopplegg som er svært uheldige dyrehelsemessig og dyrevelferdsmessig. Anonymkode: e99c3...0ad Ah, veldig godt poeng, du har helt rett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå