AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #1 Del Skrevet 18. januar 2021 Noen som veit hvor i utlandet man kan jobbe som frivillig for en kortere periode? Er ikke utdannet helsepersonell eller lærer..... Anonymkode: fe280...87d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 18. januar 2021 #2 Del Skrevet 18. januar 2021 https://www.kilroy.net/activities/volunteering?activity=82-164 Har jobbet 4 uker i Thailand selv. Anbefales 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Del Skrevet 19. januar 2021 Lest om volunteer tourism? Med mindre du har spesifikke kunnskaper som landet mangler, vil du som regel gjøre mer skade enn nytte, gjennom blant annet å fortrenge lokal arbeidskraft. Anonymkode: e99c3...0ad 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 19. januar 2021 #4 Del Skrevet 19. januar 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Lest om volunteer tourism? Med mindre du har spesifikke kunnskaper som landet mangler, vil du som regel gjøre mer skade enn nytte, gjennom blant annet å fortrenge lokal arbeidskraft. Anonymkode: e99c3...0ad La meg gjette: Du har aldri jobbet som frivillig selv. TS: Når man er frivillig gjør man jobber som ingen ellers ville gjort, fordi det ikke finnes lønnsmidler til å f.eks pleie syke elefanter eller lære bort engelsk til fattige barn. Organisasjonen du jobber for må være non-profit, da slipper du arbeidsvisum. Oppgavene du får er enkle og krever lite opplæring. Gjør man jobber for en kommersiell virksomhet skal man selvfølgelig ha betalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Del Skrevet 19. januar 2021 Knirke skrev (1 time siden): La meg gjette: Du har aldri jobbet som frivillig selv. TS: Når man er frivillig gjør man jobber som ingen ellers ville gjort, fordi det ikke finnes lønnsmidler til å f.eks pleie syke elefanter eller lære bort engelsk til fattige barn. Organisasjonen du jobber for må være non-profit, da slipper du arbeidsvisum. Oppgavene du får er enkle og krever lite opplæring. Gjør man jobber for en kommersiell virksomhet skal man selvfølgelig ha betalt. Nei, jeg har ikke vært frivillig selv (i utviklingsland, jeg har vært det i andre land). Og nei, det du skriver stemmer slett ikke alltid med virkeligheten. Anonymkode: e99c3...0ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 19. januar 2021 #6 Del Skrevet 19. januar 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg har ikke vært frivillig selv (i utviklingsland, jeg har vært det i andre land). Og nei, det du skriver stemmer slett ikke alltid med virkeligheten. Anonymkode: e99c3...0ad I hvilke land har du vært frivillig, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Del Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lest om volunteer tourism? Med mindre du har spesifikke kunnskaper som landet mangler, vil du som regel gjøre mer skade enn nytte, gjennom blant annet å fortrenge lokal arbeidskraft. Anonymkode: e99c3...0ad Har ikke lest om det. Men for meg var det egentlig en plutselig innskytelse å være frivillig i en eller annen sammenheng utenlands, og har ikke rekkt å sette meg så mye inn i det enda. Jeg er ufør og i noen perioder har jeg mulighet for å klare og yte det som skal til i en arbeidssituasjon - men ikke over lang tid som kreves i en normal jobbsituasjon. Så tenkte at da kan jeg melde meg frivillig og gjøre nytte for meg en gang i blandt (og litt egoistisk tenkt, om det er i et varmt land vil det være nyttig for min egen helse også) Anonymkode: fe280...87d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #8 Del Skrevet 19. januar 2021 Knirke skrev (3 timer siden): La meg gjette: Du har aldri jobbet som frivillig selv. TS: Når man er frivillig gjør man jobber som ingen ellers ville gjort, fordi det ikke finnes lønnsmidler til å f.eks pleie syke elefanter eller lære bort engelsk til fattige barn. Organisasjonen du jobber for må være non-profit, da slipper du arbeidsvisum. Oppgavene du får er enkle og krever lite opplæring. Gjør man jobber for en kommersiell virksomhet skal man selvfølgelig ha betalt. Problemet med å være engelsklærer for fattige barn, eller et hvert arbeid med utsatte barn over kortere tid, er at de stadig må knytte seg til nye mennesker. Pluss at personene som jobber som frivillige i slike korttidsprosjekter ikke blir sjekket på noen måte, slik at folk som ikke vil barna vel kan melde seg. Unngå kortvarige frivillighetsprosjekter med barn for barnas skyld. En norsk skole hadde aldri godtatt at en random utlending uten lærerutdanning kom innom i tre uker for å undervise barna. Hvorfor er det ok i andre land? Jobb i det minste med voksne hvis du velger å være frivillig i kort tid. Anonymkode: 840ba...363 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #9 Del Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke lest om det. Men for meg var det egentlig en plutselig innskytelse å være frivillig i en eller annen sammenheng utenlands, og har ikke rekkt å sette meg så mye inn i det enda. Jeg er ufør og i noen perioder har jeg mulighet for å klare og yte det som skal til i en arbeidssituasjon - men ikke over lang tid som kreves i en normal jobbsituasjon. Så tenkte at da kan jeg melde meg frivillig og gjøre nytte for meg en gang i blandt (og litt egoistisk tenkt, om det er i et varmt land vil det være nyttig for min egen helse også) Anonymkode: fe280...87d Hva med å være frivillig i Norge? Da slipper du endel av problemstillingene som ofte dukker opp når man er frivillig i utviklingsland. Du må ofte betale for å være frivillig i utlandet, innimellom ganske mye. Det er også noe å ta med i betraktningen, spesielt når du er ufør. Anonymkode: e99c3...0ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #10 Del Skrevet 19. januar 2021 Knirke skrev (2 timer siden): I hvilke land har du vært frivillig, da? I land i Europa, inkludert Norge, der jeg har bodd selv. Anonymkode: e99c3...0ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myjn Skrevet 19. januar 2021 #11 Del Skrevet 19. januar 2021 (endret) Det er utrolig mye du kan gjøre for å hjelpe lokalt, altså her i Norge også. Jeg føler at mange har en usunn forhold til det å hjelpe "de stakkars fattige menneskene i utviklingsland". Men man ignorerer det faktumet at det er mange i Norge som trenger din hjelp og som kan ha nytte av tiden din. Jeg har selv jobbet frivillig en del forskjellige steder i Norge. Du kan gjøre en stor forskjell ved å hjelpe lokalt, og da slipper du å betale shady selskaper + å forurense verdenen med en lang flytur til Filippinene eller Afrika. Eksempel: Jeg studerer medisin og det er sååååå mange medisinstudenter som har vært frivillige i utviklingsland (merk: før de har startet å studere noe som helst og før de hadde fått seg noe arbeidserfaring). Alle disse har bilder av seg selv med fattige barn på facebooken sin. Det føles mer som en jerk off. At de dro dit for å få bedre samvittighet og for å klappe seg selv på skulderen og si "wow, jeg er virkelig et godt menneske!". Sannheten er at med mindre du har kompetanse for å hjelpe disse menneskene, så bør du ikke dra. Nå vet jeg ikke hvem du er ts, men la oss anta at du er rundt 20 år og har ingen kompetanse eller jobberfaring innen helse eller sosialfag. Hva er det du skal liksom bidra med? Hva hvis du gjør noe alvorlig galt? Jeg har hørt om så mange medisinstudenter som har fått lov til å assistere ved kirurgiske operasjon, være med på fødselen til et barn, osv. Ville man ha fått lov til det i Norge med mindre man var en medisin- eller sykepleierstudent? Svaret er nei. Hvis man ikke ville ha fått lov til å gjøre dette i Norge, så er det et godt tegn for at du ikke burde få lov til å gjøre det i et utviklingsland. Nå har jeg kun snakket om helsesektoren, men det samme gjelder andre ting også. Hvis du har penger å bruke på en flytur til f.eks. Afrika eller andre utviklingsland, + penger å bruke på hotell og mat, og kanskje penger som du tenker å betale til en organisasjon som skal sende deg ut dit (som oftest pleier det ikke til å være billig), hvorfor heller ikke donere disse pengene til en organisasjon der pengene virkelig kommer til gode? F.eks. til en organisasjon som gir malarianett til mennesker som bor i land med høy forekomst av malaria? Slike tiltak kan redde MANGE liv. Du kommer ikke til å gjøre en vesentlig forskjell for noen som helst hvis du drar til et sted og er der i 2-4 uker. Doner heler pengene dine til gode organisasjoner og bruk fritiden din til å f.eks. hjelpe innvandrere til å lære seg norsk i språkkafeer, hjelpe barn med lekser, gjøre sosiale ting med eldre på sykehjem, være en besøksvenn til en ensom person, osv osv. Det er mange i Norge som har det veldig dårlig og som trenger din hjelp! Endret 19. januar 2021 av myjn 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #12 Del Skrevet 19. januar 2021 Mange fine svar her allerede! Utrolig mye frivillighetsarbeid i utlandet som er supershady. Har selv være ansatt i en ideell organisasjon i et afrikansk land over en lengre periode, men da fordi jeg var kvalifisert med relevant mastergrad og arbeidserfaring. Likevel ville jeg nok ikke ha jobbet der om ikke det var for at prosjektet samtidig sendte en person derfra for å jobbe i Oslo i min stilling i en like lang periode, slik at det føltes hakket mer balansert. Mens jeg var der så jeg maaaange med white saviour complex, spesielt amerikanere. @nowhitesaviors på Instagram poster mye bra om temaet. Jeg klarte helt fint å bo der uten å en eneste gang ta et bilde av eller med et eneste barn, og synes det er superprovoserende hvor mange som poster bilder av tilfeldige barn på sosiale medier - de ville jo ikke ha gjort det samme om de for eksempel besøkte en skoleklasse i Norge. Så har du jo også alle de stedene hvor dyr blir mishandlet. Det er alltid mye bedre å støtte ideelle organisasjoner i utlandet til å kunne tilby arbeidserfaring til lokale personer enn å ta den plassen selv. Anonymkode: 0cac1...1db 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #13 Del Skrevet 19. januar 2021 Anbefaler også @nowhitesaviors ! Veldig bra konto. Anonymkode: e99c3...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #14 Del Skrevet 19. januar 2021 Røde kors? Om du er religiøs, misjonær? Anonymkode: 66dd1...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #15 Del Skrevet 19. januar 2021 og forresten lykke til, fin tanke at du vil hjelpe til i utlandet 🙂 Anonymkode: 66dd1...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 19. januar 2021 #16 Del Skrevet 19. januar 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: I land i Europa, inkludert Norge, der jeg har bodd selv. Anonymkode: e99c3...0ad Hva jobbet du med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #17 Del Skrevet 20. januar 2021 Såkalt frivillig arbeid i utlandet er blitt en "big business" for de som leverer kommersielle tjenester på dette området. Men Korona-situasjonen har nok gitt dem nok av økonomiske tap det siste året. Business modellen (som alle som følger med vet allerede) er basert på at du må betale for å jobbe frivillig, så får du en attest på dette (og kanskje også en referanse) og dette kan settes på CV-en. Dette argumentet brukes for alt det er verdt selvfølgelig og dette argumentet har dessverre gått "inn" hos mange siden vi er en hjernevasket nasjon som tror at alle skal bli "ledere" - iallfall mellom 85 - 90%. https://e24.no/naeringsliv/i/LAdWM4/ny-undersoekelse-aatte-av-ti-unge-vil-bli-ledere Og for å oppfylle den fanatiske idiot-drømmen om å bli "leder", så må man ha en feit og lang CV og da er det veldig greit med slik frivillig utenlandsk "erfaring". Men så var det en detalj - hvem er det som har penger å betale for disse tingene? Jo mer penger en har, jo mer kan en betale for å sette på CV-en og i utgangspunktet kan en faktisk bygge en hel CV fra scratch hvis man har nok penger. Så du kan starte med "null", altså helt tom CV, og har du penger, så kan den bli fylt opp til det "bobler over" A4-arket. Hele systemet er helt pervers siden det forsterker bare overtaket de ressurssterke folkene allerede har, nemlig det at de kan bare betale seg inn, siden det blir bare færre og færre ledige GRATIS plasser innenfor "Development" eller utvikling, på norsk. Konkurransen rundt disse GRATIS plassene er allerede helt ekstrem og har vært det i årevis. Dette er en artikkel fra 20.januar 2012, så det var allerede fokus på den ekstreme konkkuransen "back then" for nøyaktig 9 år siden, i dag. https://www.aftenposten.no/norge/i/50qgb/alle-vil-redde-verden Det å studere utviklingsstudier slik det er lagt opp i Norge er verdiløst og de gir ingen konkrete skills. En med bachelor i sykepleie, ingeniør eller informatikk / økonomi har langt større sjanse for å være nyttig i forhold til bistandsarbeid enn noen som har tatt bachelor / mastergrad i utviklingsstudier i Norge. TS kan selvsagt betale og jobbe frivillig, men jeg ser strengt tatt ikke hva slags nytte TS kommer til å få ut av det av å være der i noen få uker bare. Utvikling og frivillig arbeid er ironisk nok en ganske elitistisk "bransje". Når det gjelder noen som har nevnt her "NoWhiteSaviors", er bildet sammensatt mer enn det. De hvite som ønsker å hjelpe der nede, er også like mye infisert i hodet sitt av "prestisje og vil være en leder", så det er her problemet ligger. Det kapitalistiske business-systemet og disse organisasjonene er blitt organisert slik nå, at de er rene markedsføringsbedrifter som må "fremme sine produkter eller ideer" på samme måte som en business bedrift i det private. Såkalte "Fund Raising" er ganske kjent måte å samle penger på, der man henvender seg til rike donorer, som i sin tur bestemmer mer hvor pengene skal gå, mens pengene fra vanlige folk går til å dekke administrasjonskostnader. Så skal de rike selvsagt hylles i sosiale medier. Svært viktig dette for ego-et deres. Jeg husker når jeg er av og til innom matbutikken, så har noen organisasjoner sånn bord eller "stand" der de prøver å rekruttere folk. Nesten uten unntak har disse organisasjonene sendt "Hot Babes", LOL. Det er heller ikke slik at disse "hvite organisasjonene" sender bare hvite folk ned til Afrika. Mange minoriteter født og bosatt i Vesten er også like mye opptatt av CV-en, leder-greier og alt det tullet der, så du har tilfeller der en "Rich Black eller Rich Latino" mann eller dame reiser til et latin-amerikansk eller afrikansk land for å hjelpe, men det eneste de tenker på er selvsagt CV-en sin. Det blir også for dumt av NoWhiteSaviors Instagrammen å snakke om hvite på et generelt grunnlag. De høyreorienterte, rasistiske hvite reiser ikke til Afrika uansett og ønsker stort sett å kutte hver eneste krone i bistand til Afrika og disse Whites synes også at Apartheid og Kolonitiden var koselige greier. Så jeg skjønner ikke hvorfor NoWhiteSaviors Instagram har så mye fokus på "White", for Whites som ønsker å hjelpe nede (før de blir slukt av byråkratiet) har som regel vært venstreorienterte Whites som er tross alt vennlig innstilt ovenfor afrikanere og det er bra, men så er det slik at det kapitalistiske systemet sluker disse Whites som har vært ideelle og snille i utgangspunktet og når alt kommer til alt, så liker også disse Whites å heller passe på CV-en sin, mens de har sin crazy drøm om å bli "leder" - sikkert bistandstopp eller noe på det nivået, "jobbe i FN" ++. Er enig med NoWhiteSaviors at de lokale organisasjonene kjenner nok bedre til behovet for hjelp lokalt, og det har vært en tendens til at visse kjente organisasjoner også ansetter nå fra mer lokal arbeidskraft, men det har vært i begrenset omfang, siden de som har sine posisjoner blir truet av en slik utvikling. De kan jo miste jobben og den feite lønna si. Men samtidig ignorerer også NoWhiteSaviors korrupsjon blant deres egne afrikanske ledere, så det er litt mye fokus på Whites fremfor å belyse heller at Whites innenfor disse store, vestlige bistandsorganisasjonene er koblet sammen og er i tett samarbeid med de korrupte myndighetene i de afrikanske landene, fordi de vestlige bistandsorganisasjonene sier ofte at de er kun tillatt til å "operere i områder og med oppgaver" der myndighetene (REGIMENE i diverse afrikanske land) som regel har gitt tillatelse at de skal kunne operere i. Det er ikke slik at en bistandsorganisasjon bare kan dukke opp i et land og begynne med sine aktiviteter sånn uten videre. Anonymkode: 7f475...60e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 20. januar 2021 #18 Del Skrevet 20. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Såkalt frivillig arbeid i utlandet er blitt en "big business" for de som leverer kommersielle tjenester på dette området. Men Korona-situasjonen har nok gitt dem nok av økonomiske tap det siste året. Business modellen (som alle som følger med vet allerede) er basert på at du må betale for å jobbe frivillig, så får du en attest på dette (og kanskje også en referanse) og dette kan settes på CV-en. Dette argumentet brukes for alt det er verdt selvfølgelig og dette argumentet har dessverre gått "inn" hos mange siden vi er en hjernevasket nasjon som tror at alle skal bli "ledere" - iallfall mellom 85 - 90%. https://e24.no/naeringsliv/i/LAdWM4/ny-undersoekelse-aatte-av-ti-unge-vil-bli-ledere Og for å oppfylle den fanatiske idiot-drømmen om å bli "leder", så må man ha en feit og lang CV og da er det veldig greit med slik frivillig utenlandsk "erfaring". Men så var det en detalj - hvem er det som har penger å betale for disse tingene? Jo mer penger en har, jo mer kan en betale for å sette på CV-en og i utgangspunktet kan en faktisk bygge en hel CV fra scratch hvis man har nok penger. Så du kan starte med "null", altså helt tom CV, og har du penger, så kan den bli fylt opp til det "bobler over" A4-arket. Hele systemet er helt pervers siden det forsterker bare overtaket de ressurssterke folkene allerede har, nemlig det at de kan bare betale seg inn, siden det blir bare færre og færre ledige GRATIS plasser innenfor "Development" eller utvikling, på norsk. Konkurransen rundt disse GRATIS plassene er allerede helt ekstrem og har vært det i årevis. Dette er en artikkel fra 20.januar 2012, så det var allerede fokus på den ekstreme konkkuransen "back then" for nøyaktig 9 år siden, i dag. https://www.aftenposten.no/norge/i/50qgb/alle-vil-redde-verden Det å studere utviklingsstudier slik det er lagt opp i Norge er verdiløst og de gir ingen konkrete skills. En med bachelor i sykepleie, ingeniør eller informatikk / økonomi har langt større sjanse for å være nyttig i forhold til bistandsarbeid enn noen som har tatt bachelor / mastergrad i utviklingsstudier i Norge. TS kan selvsagt betale og jobbe frivillig, men jeg ser strengt tatt ikke hva slags nytte TS kommer til å få ut av det av å være der i noen få uker bare. Utvikling og frivillig arbeid er ironisk nok en ganske elitistisk "bransje". Når det gjelder noen som har nevnt her "NoWhiteSaviors", er bildet sammensatt mer enn det. De hvite som ønsker å hjelpe der nede, er også like mye infisert i hodet sitt av "prestisje og vil være en leder", så det er her problemet ligger. Det kapitalistiske business-systemet og disse organisasjonene er blitt organisert slik nå, at de er rene markedsføringsbedrifter som må "fremme sine produkter eller ideer" på samme måte som en business bedrift i det private. Såkalte "Fund Raising" er ganske kjent måte å samle penger på, der man henvender seg til rike donorer, som i sin tur bestemmer mer hvor pengene skal gå, mens pengene fra vanlige folk går til å dekke administrasjonskostnader. Så skal de rike selvsagt hylles i sosiale medier. Svært viktig dette for ego-et deres. Jeg husker når jeg er av og til innom matbutikken, så har noen organisasjoner sånn bord eller "stand" der de prøver å rekruttere folk. Nesten uten unntak har disse organisasjonene sendt "Hot Babes", LOL. Det er heller ikke slik at disse "hvite organisasjonene" sender bare hvite folk ned til Afrika. Mange minoriteter født og bosatt i Vesten er også like mye opptatt av CV-en, leder-greier og alt det tullet der, så du har tilfeller der en "Rich Black eller Rich Latino" mann eller dame reiser til et latin-amerikansk eller afrikansk land for å hjelpe, men det eneste de tenker på er selvsagt CV-en sin. Det blir også for dumt av NoWhiteSaviors Instagrammen å snakke om hvite på et generelt grunnlag. De høyreorienterte, rasistiske hvite reiser ikke til Afrika uansett og ønsker stort sett å kutte hver eneste krone i bistand til Afrika og disse Whites synes også at Apartheid og Kolonitiden var koselige greier. Så jeg skjønner ikke hvorfor NoWhiteSaviors Instagram har så mye fokus på "White", for Whites som ønsker å hjelpe nede (før de blir slukt av byråkratiet) har som regel vært venstreorienterte Whites som er tross alt vennlig innstilt ovenfor afrikanere og det er bra, men så er det slik at det kapitalistiske systemet sluker disse Whites som har vært ideelle og snille i utgangspunktet og når alt kommer til alt, så liker også disse Whites å heller passe på CV-en sin, mens de har sin crazy drøm om å bli "leder" - sikkert bistandstopp eller noe på det nivået, "jobbe i FN" ++. Er enig med NoWhiteSaviors at de lokale organisasjonene kjenner nok bedre til behovet for hjelp lokalt, og det har vært en tendens til at visse kjente organisasjoner også ansetter nå fra mer lokal arbeidskraft, men det har vært i begrenset omfang, siden de som har sine posisjoner blir truet av en slik utvikling. De kan jo miste jobben og den feite lønna si. Men samtidig ignorerer også NoWhiteSaviors korrupsjon blant deres egne afrikanske ledere, så det er litt mye fokus på Whites fremfor å belyse heller at Whites innenfor disse store, vestlige bistandsorganisasjonene er koblet sammen og er i tett samarbeid med de korrupte myndighetene i de afrikanske landene, fordi de vestlige bistandsorganisasjonene sier ofte at de er kun tillatt til å "operere i områder og med oppgaver" der myndighetene (REGIMENE i diverse afrikanske land) som regel har gitt tillatelse at de skal kunne operere i. Det er ikke slik at en bistandsorganisasjon bare kan dukke opp i et land og begynne med sine aktiviteter sånn uten videre. Anonymkode: 7f475...60e Og så har du de som faktisk liker å hjelpe andre (dyr eller mennesker), fremfor all inclusive og paraplydrinker på Playa'en 2 uker i året... TS, jeg kan anbefale wfft.org. De trenger frivillige sårt, både til arbeidskraft og penger. Det er en veldrevet organisasjon og pengene går uavkortet til dyrene. En opplevelse for livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #19 Del Skrevet 20. januar 2021 Jobbet selv som frivillig i India en sommer. Det sugde, og var tydelig at det ikke var barna på barnehjemmet som tjente noe på det. Dyrt var det også. Flott om du vil reise til feks Pakistan, India eller ulike steder i Afrika uten å oppleve noe særlig. Dro fra ",frivillig"-leiren etter ei uke og dro på vanlig backpacking i stedet for å plage de barna. Anonymkode: 9ab72...8ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #20 Del Skrevet 20. januar 2021 Knirke skrev (44 minutter siden): Og så har du de som faktisk liker å hjelpe andre (dyr eller mennesker), fremfor all inclusive og paraplydrinker på Playa'en 2 uker i året... Det virker som du misforstår det jeg skrev, med vilje. Poenget er at så lenge en alltid skal bruke det en har gjort ved å sette det på CV-en sin og dra NYTTE av det senere i forhold til karriere og jobb, så er det en "profesjonell setting". Selvsagt, all ære til deg om du hjelper dyr og mennesker uten å dra massiv nytte av det på CV-en senere, men dessverre er det slik at vi har utviklet et samfunnssystem som setter bare pris på formelle ting og folk har skjønt det nå og gidder ikke å "hjelpe", med mindre de kan sette det på CV-en og dra nytte av det i forhold til lønn og posisjoner. I gamle dager, sa en gjerne at en får "lønn for gode gjerninger i himmelen", men det er en stund siden sist folket i Norge praktiserte et slikt syn. Nå er det bare CV og potensiell arbeidsgiver som står i hodet på mange i tillegg til "lønn og prestisje". Anonymkode: 7f475...60e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå