AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #1 Skrevet 18. januar 2021 Bagnehagen barnet vårt har startet i har mange dårlige løsninger etter mitt syn sammenlignet med forrige barnehage. Matprisene er helt like, men i den nye barnehagen får de ikke frokost og varme måltider kun en sjelden gang (og da type tomatsuppe eller noe). Ingen fast tid for å spise frokost om de tar det med heller. Forrige dekket alle måltider og serverte skikkelig middag til varme måltider x 2 pr uke. Nye har ikke sovevakt eller skjerming ved soving. De sjekkes hvert 5.minutt og står plassert utenfor vinduene til avdelingen. Foreldre må selv stille med babycall dersom de ønsker den ekstra tryggheten. Forrige barnehage hadde fast sovevakt med kontinuerlig tilsyn i eget soveskur. Covid-tiltakene i ny barnehage er slik at de ikke får spise frokost i barnehagen og må starte dagen ute. Dette til tross for et lite samfunn med lite smitte. Forrige barnehage hadde alt som normalt utover foreldrekvote i garderober o.l. Er det lov til å stille spørsmål ved dette? Kan jeg be om en forklaring eller et matbudsjett for å forstå hvorfor de ikke dekker alle måltider? Er det innafor å være misfornøyd med tilsynsløsningen ved søvn? Og kan man stille spørsmål med hvordan de følger covid-tiltak? Anonymkode: 036ab...6c9
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #2 Skrevet 18. januar 2021 Du burde i alle fall ikke begynne en dialog med barnehagen med alt som var bedre i den forrige barnehagen i forhold til denne. Det kommer det ikke noe godt ut av. Det eneste jeg synes du kan stille spørsmål ved er matpenger. De har ikke lov til å gå i overskudd på disse, og du kan fint be om regnskapet på akkurat dette. Men igjen, ikke fordi det den gamle barnehagen gjorde var bedre. Du må godta at du har byttet barnehage til barnet ditt og at ting her gjøres annerledes enn i den gamle. Om du ønsker å påvirke kan du jo melde deg inn i SU ved neste foreldremøte, da får du også et bedre innblikk i barnehagens vurderinger. Anonymkode: 874df...897 9
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #3 Skrevet 18. januar 2021 Kanskje dumt spørsmål, men kan du bytte tilbake? At barnehagen ikke har sovevakt, men har tid til å sjekke barna hver femte minutt?? Det høres ut som bare vås. Hvordan foregår det liksom? Det med maten er av mindre betydning mener jeg. (Selv om det var bedre der du hadde barnet sist.) Det er viktig at barna er trygge. Anonymkode: 6c2ca...53f 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #4 Skrevet 18. januar 2021 Dette med matservering hadde jeg ikke klaget på. De fleste foreldre tror det er så praktisk med mat til alle måltider, men ser ikke at dette tar flere timer med voksne bort fra barnegruppen. Hva foretrekker du? Jeg vet jeg foretrekker ressurser brukt på barnet. Mat kan jeg smøre selv. Sovevakt er noe annet. Det er sterkt anbefalt å ha en voksen tilstede hos barna. Anonymkode: 22fae...81b 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #5 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette med matservering hadde jeg ikke klaget på. De fleste foreldre tror det er så praktisk med mat til alle måltider, men ser ikke at dette tar flere timer med voksne bort fra barnegruppen. Hva foretrekker du? Jeg vet jeg foretrekker ressurser brukt på barnet. Mat kan jeg smøre selv. Sovevakt er noe annet. Det er sterkt anbefalt å ha en voksen tilstede hos barna. Anonymkode: 22fae...81b Har ikke deres barnehager egne ansatte som lager mat..? Anonymkode: e9553...285
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #6 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke deres barnehager egne ansatte som lager mat..? Anonymkode: e9553...285 Haha, nei. Det har de færreste. Drt er de pedagogisk ansatte som står for både matlaging, servering og opprydding og dette tar enorme ressurser fra barnegruppene dessverre. Anonymkode: 9ea50...f48 12
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #7 Skrevet 18. januar 2021 Det er vanlig med kokker i barnehagene Anonymkode: ed164...03a
Alvea Skrevet 18. januar 2021 #8 Skrevet 18. januar 2021 Jeg trodde det var pålagt med sovevakt i barnehage. Det er vel det? 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #9 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vanlig med kokker i barnehagene Anonymkode: ed164...03a Det er stadig mer vanlig i private barnehager, men sjeldent prioritert i budsjettet til kommunale barnehager som ikke kan ta de samme kostprisen som private. Anonymkode: 9ea50...f48 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #10 Skrevet 18. januar 2021 Alvea skrev (1 minutt siden): Jeg trodde det var pålagt med sovevakt i barnehage. Det er vel det? Jeg også trodde det det ble det etter den dødsulykken her i fjor. Anonymkode: 762e1...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #11 Skrevet 18. januar 2021 Det er ikke påbudt med sovevakt. Men de burde ha hyppig tilsyn. Hvert femte minutt er kanskje bra nok, men hvis det allerede er en som har den jobben, kunne denne kanskje like greit vært der barna sover? maten er jeg litt mer usikker på. Godt mulig den andre barnehagen serverte flere måltider, men det kan jo og hende at den tok av eget budsjett for å få dette til, ikke bare matpenger fra foreldre. Covidtiltakene er jo så forskjellig fra barnehage til barnehage at man kan bli helt svimmel. Det gis for stort rom for tolkning i den enkelte barnehage. Men om det er noen grunn til å ta det opp? Igjen er jeg usikker på om du kommer noen vei med det. Full medfølelse for kjærlighetssorg for den gamle barnehagen da. Vi har selv bytta barnehage av praktiske årsaker og jeg (og et av barna) savner den gamle barnehagen noe helt enormt. Men jeg har forsøkt å se litt igjennom fingrene, svelge litt kameler og håper de tar seg opp i kvalitet når coronarestriksjonene er borte. Anonymkode: 3718d...107 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #12 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bagnehagen barnet vårt har startet i har mange dårlige løsninger etter mitt syn sammenlignet med forrige barnehage. Matprisene er helt like, men i den nye barnehagen får de ikke frokost og varme måltider kun en sjelden gang (og da type tomatsuppe eller noe). Ingen fast tid for å spise frokost om de tar det med heller. Forrige dekket alle måltider og serverte skikkelig middag til varme måltider x 2 pr uke. Nye har ikke sovevakt eller skjerming ved soving. De sjekkes hvert 5.minutt og står plassert utenfor vinduene til avdelingen. Foreldre må selv stille med babycall dersom de ønsker den ekstra tryggheten. Forrige barnehage hadde fast sovevakt med kontinuerlig tilsyn i eget soveskur. Covid-tiltakene i ny barnehage er slik at de ikke får spise frokost i barnehagen og må starte dagen ute. Dette til tross for et lite samfunn med lite smitte. Forrige barnehage hadde alt som normalt utover foreldrekvote i garderober o.l. Er det lov til å stille spørsmål ved dette? Kan jeg be om en forklaring eller et matbudsjett for å forstå hvorfor de ikke dekker alle måltider? Er det innafor å være misfornøyd med tilsynsløsningen ved søvn? Og kan man stille spørsmål med hvordan de følger covid-tiltak? Anonymkode: 036ab...6c9 Jeg reagerer på alle disse tingene, med unntak av ukestart i barnehagen som er ganske vanlig nå i coronatiden. Dog så bruker de fleste å spise frokost inne i halv 9-9 tiden. De øvrige tingene reagerer jeg på. At de har samme priser på mat, uten at det er noen grunn til det. Det er sjeldent barnehager serverer frokost, kun noen barnehager gjør det, så det kan man ikke forlange. Varmmat er heller ikke vanlig å ha hver ukedag, men 1-2 ganger per uke er vanlig. Fast spisetid bør det virkelig være, det har alle barnehager. Barn trenger rutiner og faste rammer i barnehagealder. Om det er sånn at barnevognene er plassert rett utenfor et vindu, slik at de ansatte hører når barna våkner, er det ikke noe problem at de står ute. Så lenge det ikke er over -10. Barn trives stort sett godt ute i vogn. Men finner det merkelig at barnehagen ber foreldrene selv stille med babycall om man ønsker en ekstra trygghet? I hvilken sammenheng kommer dette opp? De fleste barnehager har vel enten babycall selv, eller har en løsning der de sjekker barna så ofte at babycall er nødvendig. Og det sier du jo her også, at de sjekkes hvert 5.minutt, så da er det vel ingen problem egentlig? Ellers så er det som jeg tidligere nevnte, vanlig med utestart nå om dagen, både for store og små. Men da er det vanlig at barna går inn til frokost. Litt ulikt fra barnehage til barnehage, men rundt 08.30-09.00 er vanlig... Skal du stille spørsmål her, så kan du spørre om matprisene ja. Hvorfor du er misfornøyd med soveløsningen ser jeg helt ærlig talt ikke, og det kommer til å hjelpe deg lite å ytre den misnøyen. Barnehagen vil nok neppe påbygge et helt soveskur pga. at du har klagd på soveløsningen. Du kan selvfølgelig også spørre om hvordan de følger covid-tiltak, men er det ikke ganske tydelig hvordan de gjør det? Har dere ikke fått beskjed om disse retningslinjene og tiltakene i en eller annen beskjed fra ped.leder på avdelingen eller styrer? Anonymkode: c7e66...083 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #13 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har ikke deres barnehager egne ansatte som lager mat..? Anonymkode: e9553...285 Det hjelper ikke med egen kokk. Den egne kokken som eventuelt er ansatt på huset er ressurser tatt fra pedagogiske ansatte. Det vil si at hver avdeling gir avkall på en prosentandel voksentid for hver time kokken jobber. Hvis kokken da foreksempel er det fem dager i uken i fire timer vil det si at barna mister fire-seks timer hver uke (gitt at det fordeles over flere avdelinger) med en voksen som faktisk jobber med barna. Hvis du tar i betraktning tidsbruken på møter, plantid, kurs og annet vil det gjenstå omkring to-tre timer per dag med full voksentetthet. Tenk deg da scenario i første avsnitt. Det innebærer full voksentetthet tre-fire dager per uke i totalt to-tre timer. Jeg opplever mange som veldig naive i forhold til de faktiske arbeidsforholdene i en barnehage. Det er enormt mye som skal skje i løpet av en dag kombinert med det å passe barna. Nå under korona er det masse ekstraarbeid, og så begynner dere å klage over matservering? Anonymkode: 22fae...81b 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #14 Skrevet 19. januar 2021 Kan du ikke gi tilbakemelding neste gang det er foreldreundersøkelse? Anonymkode: c7560...dba
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #15 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det hjelper ikke med egen kokk. Den egne kokken som eventuelt er ansatt på huset er ressurser tatt fra pedagogiske ansatte. Det vil si at hver avdeling gir avkall på en prosentandel voksentid for hver time kokken jobber. Hvis kokken da foreksempel er det fem dager i uken i fire timer vil det si at barna mister fire-seks timer hver uke (gitt at det fordeles over flere avdelinger) med en voksen som faktisk jobber med barna. Hvis du tar i betraktning tidsbruken på møter, plantid, kurs og annet vil det gjenstå omkring to-tre timer per dag med full voksentetthet. Tenk deg da scenario i første avsnitt. Det innebærer full voksentetthet tre-fire dager per uke i totalt to-tre timer. Jeg opplever mange som veldig naive i forhold til de faktiske arbeidsforholdene i en barnehage. Det er enormt mye som skal skje i løpet av en dag kombinert med det å passe barna. Nå under korona er det masse ekstraarbeid, og så begynner dere å klage over matservering? Anonymkode: 22fae...81b Helt enig! Det kan da ikke være noen krise at det ikke er varmmat så ofte. Anonymkode: a0d0d...410 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå