Gå til innhold

Hva er det folk tror staten har som baktanke med korona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg ikke helt har forstått med konspirasjonsteoretikere som tror staten bare vil kontrollere oss med korona og tror de lyver om alvorlighetsgraden, er hva/hvem som liksom tjener på det og hvordan? Noen som kan forklare dette kort? 

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Samme med mange andre konspirasjonsteorier. 
Hva skal de som konspirerer liksom tjene på det? 

• Liker 8
Skrevet

Så godt som enhver konspirasjonsteori kan forklares slik: 

- For noen er det uutholdelig å tenke på at verden er kaotisk, at ting skjer tilfeldig og at f. eks. en enkeltperson som Anders Behring Breivik kan stå bak tragiske hendelser. Jeg kikket på Nyhetsspeilet i tida etter 22. juli 2011, da var det konspirasjonsteorier om at det hadde vært etterretningsfolk fra CIA, Mossad og Gud vet hva på Utøya samtidig.
- Det er mye mer betryggende å tro at verden følger en plan. Det negative som hender krever da at det står en større konspirasjon bak.
- Hvis konspirasjonsteoriene ikke gir mening lager man ad hoc-hypoteser for å få dem til å stemme, som f. eks. at mektige folk har investert i vaksinefirmaer som nå skal tjene grovt.

Meg bekjent tjener Pfizer og Moderna fint lite på dette. Hvis de hadde satt prisen per dose høyt ville de blitt sablet ned, mer eller mindre bokstavelig. Prisen er høy nok til at de kan bygge de produksjonsfabrikkene som nå er under oppføring, men hvis man ville blitt rik er det atskillig enklere og mindre kompliserte måter å gjøre det på.

• Liker 19
Skrevet
Collan skrev (1 minutt siden):

Så godt som enhver konspirasjonsteori kan forklares slik: 

- For noen er det uutholdelig å tenke på at verden er kaotisk, at ting skjer tilfeldig og at f. eks. en enkeltperson som Anders Behring Breivik kan stå bak tragiske hendelser. Jeg kikket på Nyhetsspeilet i tida etter 22. juli 2011, da var det konspirasjonsteorier om at det hadde vært etterretningsfolk fra CIA, Mossad og Gud vet hva på Utøya samtidig.
- Det er mye mer betryggende å tro at verden følger en plan. Det negative som hender krever da at det står en større konspirasjon bak.
- Hvis konspirasjonsteoriene ikke gir mening lager man ad hoc-hypoteser for å få dem til å stemme, som f. eks. at mektige folk har investert i vaksinefirmaer som nå skal tjene grovt.

Meg bekjent tjener Pfizer og Moderna fint lite på dette. Hvis de hadde satt prisen per dose høyt ville de blitt sablet ned, mer eller mindre bokstavelig. Prisen er høy nok til at de kan bygge de produksjonsfabrikkene som nå er under oppføring, men hvis man ville blitt rik er det atskillig enklere og mindre kompliserte måter å gjøre det på.

Minner litt om noe jeg nettopp svarte i en annen tråd, om hvorfor noen er slik at de skylder på offeret når noe fælt skjer. Dette var mye bedre formulert da. 

Folk er rett og slett avhengige av at det skal være et slags mønster i alt, en rød tråd og en mening. 

Interessant da

• Liker 5
Skrevet

Tilfeldigheter er vanskelig å svelge for vår menneskelig natur. Vi søker en forklaringsmodell for alt. Dette er kjernen i for eksempel all religion. Konspirasjonsteoretikere viderefører godt/ondt prinsippet, hvor maktpersoner er onde og de selv er sannhetsorakler som har avdekket dette tenkt onde og dermed opererer i "de godes" tjeneste.

De fleste ser at myndighetenes håndtering av pandemien er alt annet enn systematisk og kalkulert. Tiltak og restriksjoner skifter fra uke til uke etter svingende forhold. Det er helt tydelig at det aldri har vært noen overordnet plan eller global sammensvergelse. Alle land kjører sitt eget humpete løp. Det blir for kaotisk for en konspi-hjerne, så det er tryggere å sette det hele i et skummelt system. 

• Liker 22
Skrevet

Det mest ironiske er at mange av de som tror på konspirasjonsteoriene rundt korona kaller rasjonelle personer som følger smittevernstiltak og har tiltro til helsemyndighetene for hysteriske. 

Slik jeg ser det er det konspirasjonsteoretikerne som er redde for å tilpasse seg verden slik den dessverre er akkurat nå, og søker trygghet gjennom alternative forklaringer rundt pandemien.

Vi som følger tiltak, bruker munnbind og ønsker vaksinen blir gjerne sett på som en saueflokk. Men sauer og andre flokkdyr er smarte nok til å ha forstått en helt vesentlig ting: Sammen er vi sterkest. 

• Liker 13
Skrevet (endret)
Snop skrev (1 time siden):

hva/hvem som liksom tjener på det og hvordan?

Verdens rikeste tjener på det: 

Verdens 500 rikeste økte formuen med 15.500 milliarder i 2020 – E24

Hvor mye politisk innflytelse kunne du kjøpt hvis du, som Jeff Bezos (verdens nest rikeste mann), hadde en formue på flere hundre milliarder dollar, og i tillegg var eier av en av verdens mest innflytelsesrike aviser? 

Han er en av flere som har mangedoblet formuen sin pga koronarestriksjoner, og har dermed skaffet seg enda mer innflytelse over politikerne -- slik at han kan få forlenget lockdown. 

Tilfeldighetsteoretikere kan jo også lese denne boka, skrevet av han som grunnla World Economic Forum (Toppmøtet i Davos): Amazon.com: COVID-19: The Great Reset (9782940631124): Schwab, Klaus, Malleret, Thierry: Books

Endret av Psilocybe
  • Liker 6
Skrevet

Det er også umulig å diskutere med en konspirasjonsteoretiker. Sånn som brukeren over. De legger fram et premiss, en forklaringsmodell som i utgangspunktet virker helt søkt, men de krever at du har et motargument til denne søkte ideen. Det holder ikke å si "dette er bullshit" for de krever at du skal ha en motargument på en irrasjonell ide. 

• Liker 16
Skrevet
XaoS skrev (2 minutter siden):

Det holder ikke å si "dette er bullshit" for de krever at du skal ha en motargument på en irrasjonell ide. 

"Dette er bullshit" er jo tilfeldighetsteoretikerens standardsvar når en "konspirasjonsteoretiker" legger frem dokumentasjon som beviser at "pandemien" ble iverksatt for å tvinge gjennom The Great Reset. 

Tilfeldighetsteoretikere har aldri argumenter, og tyr derfor bare til ad hominem. 

• Liker 6
Skrevet
Psilocybe skrev (20 minutter siden):

Verdens rikeste tjener på det: 

Verdens 500 rikeste økte formuen med 15.500 milliarder i 2020 – E24

Hvor mye politisk innflytelse kunne du kjøpt hvis du, som Jeff Bezos (verdens nest rikeste mann), hadde en formue på flere hundre milliarder dollar, og i tillegg var eier av en av verdens mest innflytelsesrike aviser? 

Han er en av flere som har mangedoblet formuen sin pga koronarestriksjoner, og har dermed skaffet seg enda mer innflytelse over politikerne -- slik at han kan få forlenget lockdown. 

Tilfeldighetsteoretikere kan jo også lese denne boka, skrevet av han som grunnla World Economic Forum (Toppmøtet i Davos): Amazon.com: COVID-19: The Great Reset (9782940631124): Schwab, Klaus, Malleret, Thierry: Books

Flyselskap, hoteller, forretnkngsfolk går konkurs. Folk mister jobbene sine og har ikke råd til noe, og du mener at de rikeste i samfunnet ikke trenger et velsmurt maskineri, at noen har råd å kjøpe varene deres, osv. Hva feiler folk hvis de ikke forstår at du er avhengig av en bedriftseier hvis du skal kunne jobbe for han, eller hvis bedriften går dårlig. Vi trenger disse rike og de trenger oss. 

Skrevet
Psilocybe skrev (4 minutter siden):

"Dette er bullshit" er jo tilfeldighetsteoretikerens standardsvar når en "konspirasjonsteoretiker" legger frem dokumentasjon som beviser at "pandemien" ble iverksatt for å tvinge gjennom The Great Reset. 

Tilfeldighetsteoretikere har aldri argumenter, og tyr derfor bare til ad hominem. 

Alle kan snekre sammen "bevis" på alt mulig. Litt overbevisende retorikk og edit-skills så kan du få med deg millioner på hva som helst. Qanons sataniske pedofilring har nok "bevis" på internett. 

Men det ser ut som om Big Tech er i ferd med å gro baller og samvittighet, så det ser ut som om konspi-tankegodset online får mindre påvirkningskraft etter hvert. 

• Liker 6
Skrevet
Lawyam skrev (2 minutter siden):

Flyselskap, hoteller, forretnkngsfolk går konkurs. Folk mister jobbene sine og har ikke råd til noe, og du mener at de rikeste i samfunnet ikke trenger et velsmurt maskineri,

Leste du artikkelen hos E24? Anser du E24 som et medium for "konspitullinger"? 

Skrevet (endret)
Psilocybe skrev (7 minutter siden):

Leste du artikkelen hos E24? Anser du E24 som et medium for "konspitullinger"? 

Ja, leste. Og jeg leser ikke E24 eller det stykke som et støtte til konspirasjonsteori, jeg leste det som 'takk og lov at noen klarer seg og kan fortsette å gi håp om jobber til mange' gitt.

Endret av Lawyam
Skrevet

jeg leste det som 'takk og lov at noen kan fortsette å gi håp om jobber til mange' gitt.

Ja, for Jeff Bezos er jo kjent som en fantastisk arbeidsgiver som virkelig jobber for å ivareta sine ansatte ved å sikre dem god lønn og gode arbeidsvilkår ... 

• Liker 6
Skrevet
Psilocybe skrev (Akkurat nå):

Ja, for Jeff Bezos er jo kjent som en fantastisk arbeidsgiver som virkelig jobber for å ivareta sine ansatte ved å sikre dem god lønn og gode arbeidsvilkår ... 

Aner ikke hvem det er, men antar at hans verdier kommer noen til gode hvertfall. 

Skrevet

Aner ikke hvem det er, men antar at hans verdier kommer noen til gode hvertfall. 

Jeg får vel gjenta meg selv, da: Han er verdens nest rikeste mann, og sjefen for bl.a. verdens største nettbutikk. (Amazon, som du kanskje har hørt om.) Han er blant dem som har mangedoblet formuen sin det siste året, mens "pandemien" har herjet. 

• Liker 2
Skrevet
Psilocybe skrev (1 minutt siden):

Jeg får vel gjenta meg selv, da: Han er verdens nest rikeste mann, og sjefen for bl.a. verdens største nettbutikk. (Amazon, som du kanskje har hørt om.) Han er blant dem som har mangedoblet formuen sin det siste året, mens "pandemien" har herjet. 

Så grunnleggeren av Amazon har plantet et virus i hele verden for å få folk til å handle mer på nett? Nå gikk det vel ganske bra med Amazon før pandemien også? I tillegg har de fått med seg bortimot alle verdens statsledere på denne slu planen? Og dette har ingen avdekket  bortsett fra noen youtubere og bloggere? 

• Liker 19
Skrevet
Psilocybe skrev (Akkurat nå):

Men så trist da. Får håpe han går konkurs da, så alle som jobber for han må flytte fra hus og hjem, posttjenester ikke har nok å gjøre og vi som ikke kan gå i butikker og må kjøpe på nett eller ønsker å kjøpe noe fra Amazon ikke får kjøpt det. De som har varer å selge og som selger via Amazon må også legge ned fordi deres omsetning går ned og produsenter går konkurs osv. .....

Skrevet (endret)
Marshmallow skrev (4 minutter siden):

Så grunnleggeren av Amazon har plantet et virus i hele verden for å få folk til å handle mer på nett? Nå gikk det vel ganske bra med Amazon før pandemien også? I tillegg har de fått med seg bortimot alle verdens statsledere på denne slu planen? Og dette har ingen avdekket  bortsett fra noen youtubere og bloggere? 

Henger jo ikke på greip, vet du.

Kanskje de bare tror det er det samme som datavirus, siden Bill Gates også skal være medsammensvoren og de bekymrer seg sånn for 5G også.

Endret av Lawyam
Skrevet
Marshmallow skrev (9 minutter siden):

Så grunnleggeren av Amazon har plantet et virus i hele verden for å få folk til å handle mer på nett?

Dette er stråmannsargumentasjon. 

Men uansett, kos dere med ekkokammeret. Takk for meg. 

• Liker 5
  • Opprett ny...