Gå til innhold

Bagasjeluken åpnet seg - mistet skiene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på skitur i dag med nye ski jeg fikk til jul, verdt ca. 4000 kr. Etter at jeg hadde gått, la jeg skiene med stavene i bagasjerommet (slo ned det ene setet) og lukket bagasjeluken.

Midt på veien åpner bagasjeluken seg, noe jeg ikke oppdager før jeg er nesten på vei til å svinge av, og alt faller ut. Hadde ikke noe mulighet til å stoppe eller snu, da det var midt på motorveien i 100 km/t, og ser virkelig ingen mulighet til å finne igjen verken skiene eller stavene.

Så det jeg lurer på er om en eventuell innbo- eller reiseforsikring kan dekke tapet, da dette kan regnes som ren uflaks. Vil jeg kunne få erstatning fra forsikringsselskapet? Til syvende og sist lurer jeg på hvordan det er mulig at man kan kjøre videre når bagasjeluken åpner seg, uten at bilen gir noe som helst varsel...

Anonymkode: 1004f...75c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv iallfall 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var på skitur i dag med nye ski jeg fikk til jul, verdt ca. 4000 kr. Etter at jeg hadde gått, la jeg skiene med stavene i bagasjerommet (slo ned det ene setet) og lukket bagasjeluken.

Midt på veien åpner bagasjeluken seg, noe jeg ikke oppdager før jeg er nesten på vei til å svinge av, og alt faller ut. Hadde ikke noe mulighet til å stoppe eller snu, da det var midt på motorveien i 100 km/t, og ser virkelig ingen mulighet til å finne igjen verken skiene eller stavene.

Så det jeg lurer på er om en eventuell innbo- eller reiseforsikring kan dekke tapet, da dette kan regnes som ren uflaks. Vil jeg kunne få erstatning fra forsikringsselskapet? Til syvende og sist lurer jeg på hvordan det er mulig at man kan kjøre videre når bagasjeluken åpner seg, uten at bilen gir noe som helst varsel...

Tipper det var et lys som viste at bagasjeluken ikke var igjen. Det pleier å være det på alle dører på en bil.

Antagelig var den ikke ordentlig lukket fra start, og på motorveien fikk den et "rykk" og skle opp.

Det er ikke noen mulighet å kjøre tilbake på natta eller annen tid med lite trafikk, og se om skiene og stavene fortsatt ligger i veikanten?

Om ikke annet har du nå lært å dobbeltsjekke at bagasjeluka har gått ordentlig i lås.

Anonymkode: b61c6...066

• Liker 2
Skrevet

Dette dekkes av reiseforsikringen

Anonymkode: 65c22...840

Skrevet

Herregud, du skal være glad du ikke drepte noen. Du kunne lett forårsaket en kjedekollisjon der på motorveien i 100 km/t. 

Anonymkode: b40a0...6bc

• Liker 11
Skrevet

Du kan alltids prøve få det dekket av reiseforsikring. 

Men ville ikke blitt overrasket om forsikringsselskapet sa at du ikke har sikret de godt nok. 

Men du sier luka gikk opp midt på veien, og du ikke oppdaget det før du skulle kjøre av...? Har du kjørt på motorveien uten å registrere at luka var åpen? 

Det er for øvrig ikke uvanlig at biler ikke varsler om åpen bakluke, sifen mange også kjører med bakluke åpen for å frakte ting...

Anonymkode: 39058...4ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette dekkes av reiseforsikringen

Anonymkode: 65c22...840

Tviler på det siden hun helt tydelig ikke har sikret lasten skikkelig... 

Anonymkode: 8627d...d66

Skrevet

Lurer veldig på hvilken bil du har, siden den ikke varslet at bagasjeluke var åpen? Og hadde du på vanvittig høy musikk eller noe, siden du ikke hørte suset fra veien? Merket du ikke trekk? 😅

Anonymkode: 82385...c94

• Liker 1
Skrevet

De fleste biler har vel et lyssignal eller tekst i instrumentpanelet som varsler om ei dør eller luke er åpent. Og slik har det vært på alle biler jeg har hatt fra 85 og nyere. Noe lydsignal har jeg ikke opplevd enda.

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo grovt uaktsomt og brudd på paragraf 3, og grunnlag for å miste førerkortet, så jeg hadde sittet veldig stille i båten, og håpet at ingen så meg. 

Anonymkode: a76f1...926

• Liker 10
Skrevet
nomore82 skrev (6 minutter siden):

De fleste biler har vel et lyssignal eller tekst i instrumentpanelet som varsler om ei dør eller luke er åpent. Og slik har det vært på alle biler jeg har hatt fra 85 og nyere. Noe lydsignal har jeg ikke opplevd enda.

Våre både hyler, kommer med varsellys og varseltekst om vi prøver å kjøre med åpne dører. Lydvarsel for bakluka gir seg etterhvert da, om man trenger å kjøre med den åpen. Men man blir ihvertfall ikke i tvil om at noe er galt, om man prøver.

• Liker 1
Skrevet

Lot du skiene ligge igjen på motorveien uten å varsle noen om det?

Anonymkode: ebd0a...a6a

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjørte en relativt ny bil, 2020 modell, og stusset selv på at det ikke var noe som helst varsel i form av lyd- eller lyssignal. Hadde det vært det, ville jeg selvfølgelig merket det.

Selv fikk jeg lappen i høst, og å bare legge skiene i bagasjerommet har fungert alle ganger jeg har gått på ski tidligere, så tenkte ikke dette ville være noe problem nå. Jeg hørte at det skranglet, men tenkte det bare var skiene som beveget på seg. Hørte det suse fra veien og kjente trekk, men mistenkte isteden at det var et vindu eller noe som var åpent som jeg forsøkte å lukke. Men innså etter hvert at det var bakluken som var åpen. Var heller ikke så lett å se da det var mørkt ute.

Jeg var ute og lette i natt, men fant ingenting, så har ikke noe håp om å finne de igjen. Jeg har hvertfall lært at jeg skal sjekke nøye at alt av dører og luker er igjen før jeg kjører, og ikke minst låse bilen innvendig og sikre last.

Tenker å kontakte forsikringsselskapet, er jo verdt et forsøk å bare prøve.

Skrevet
nomore82 skrev (57 minutter siden):

Forrige bilen min var fra 2001, og den hadde hverken lys eller lyd for åpen bagasjeluke. 

Liten, enkel kabriolet som knapt sa i fra at olja var på vei til å gå tom :ler:

Anonymkode: 8a2b2...7d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjørte en relativt ny bil, 2020 modell, og stusset selv på at det ikke var noe som helst varsel i form av lyd- eller lyssignal. Hadde det vært det, ville jeg selvfølgelig merket det.

Selv fikk jeg lappen i høst, og å bare legge skiene i bagasjerommet har fungert alle ganger jeg har gått på ski tidligere, så tenkte ikke dette ville være noe problem nå. Jeg hørte at det skranglet, men tenkte det bare var skiene som beveget på seg. Hørte det suse fra veien og kjente trekk, men mistenkte isteden at det var et vindu eller noe som var åpent som jeg forsøkte å lukke. Men innså etter hvert at det var bakluken som var åpen. Var heller ikke så lett å se da det var mørkt ute.

Jeg var ute og lette i natt, men fant ingenting, så har ikke noe håp om å finne de igjen. Jeg har hvertfall lært at jeg skal sjekke nøye at alt av dører og luker er igjen før jeg kjører, og ikke minst låse bilen innvendig og sikre last.

Tenker å kontakte forsikringsselskapet, er jo verdt et forsøk å bare prøve.

Jepp, absolutt verdt å prøve. 

Husk å nevne at du ikke har meldt i fra om mistede gjenstander på motorvei, og dermed satt andre bilister i fare, sånn at de vet hvem som har skylda om andre har fått skader fordi du ikke sikret lasten din. 

I beste fall får du dekket tapet av ski, i verste fall blir du anmeldt, mister førerkort og blir erstatningspliktig for skader på andre. 

Anonymkode: 39058...4ab

• Liker 3
Skrevet

Du mistet noe ut av bagasjeluken på motorveien og ringte ikke politiet for å gi beskjed, slik at skiene bare ble liggende der og kunne forårsake en ulykke? Det er godt mulig at politiet alt har fått melding om dette, og når du melder det inn til forsikringsselskapet så dukker det opp et krav (eller flere) mot deg. 

Anonymkode: 8de9e...0a6

• Liker 5
Skrevet

I alle dager, man følger vel med i bakspeilet underveis i kjøreturen? Dette høres egentlig veldig uaktsomt ut av deg, men hva vet jeg....

Anonymkode: be27e...e9d

Skrevet

Den regningen du kan få om du melder fra til forsikringsselskapet, vil jeg tro er høyere enn det skiene er verdt. Du må jo melde fra om sånt, du kan bli politianmeldt dersom noen har fått problemer og meldt det inn.

Anonymkode: 88ad9...50e

Skrevet

Du får nok ikke noe igjen på reiseforsikring grunnet uaktsomhet. I tillegg har de fleste forsikringer egenandel som fort spiser opp store deler av summen. 

Høres forøvrig livsfarlig ut å lete etter skiene på natten i 100-sone.

Anonymkode: 48f59...4e6

Skrevet

Du bør kanskje levere førerkortet tilbake om du ikke sjekker speilet jevnlig under kjøring....

Anonymkode: 7e1da...9f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...