AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #1 Skrevet 18. januar 2021 Hvordan fungerer det? Er det en fordel å ha det sammen? Vi er to unge førstegangskjøpere av bolig og ønsker å ha best mulig kontroll på utgifter o.l😊 Kom gjerne med tips/hvordan dere gjør det Anonymkode: fa5cb...974
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #2 Skrevet 18. januar 2021 Du tenker på en konto for felles utgifter? Vi har en felles konto til mat og dagligvarer som vi har hvert vårt kort til. Strøm og fellesutgifter sender jeg han penger for så betaler han regningen, vi deler det 50/50. Ut over det deler vi ikke likt, da han har veldig god lønn og jeg er student og lever på 13800 kr mnd. Hvis han vil gå på kino f.eks så har jeg som oftest ikke råd, og da betaler han gjerne for å ha meg med. Ellers synes jeg det er kjekt å ha mange brukskontoer og bruke det nærmest som budsjett, og så overføre når jeg skal kjøpe noe. Da har jeg stålkontroll på hva jeg bruker og hvilken budsjettpost jeg tar fra. Anonymkode: 6a53d...bed
Sessan_ Skrevet 18. januar 2021 #3 Skrevet 18. januar 2021 Så fint at dere ønsker å ha kontroll på utgiftene. Kan henge meg på mye som AB over her nevner. Og regner med det du tenker på er hvordan man fordeler et budsjett ut over kontoer. Vi har flere felleskontoer som begge har tilgang til, og som brukes til forskjellig formål. Når vi satte opp budsjettet vårt, bestemte vi hvor mye som skal inn på hver av kontoene på lønningsdag. Hvor mye vi setter inn, er fordelt prosentvis etter hva vi tjener. (Kan forklare dette mer om du ønsker.) - Matkonto med hvert vårt kort. Denne kontoen dekker alt av mat og husholdningsvarer (vaskemidler, dopapir etc.) som er til fellesskapet. Hvis jeg skal ut og spise med venninner, så går det av mine egne penger, ikke fra denne kontoen. - Regningskonto. Herifra trekkes alle felles faste utgifter via avtalegiro. Boliglån, fellesutgifter, strøm, TV/Internett, forsikring. Vi har regnet ut hvor mye vi maks trenger hver måned og setter over det. Står det penger igjen havner det på buffer eller sparing. - Bufferkonto. Her sparer vi opp til å dekke uforutsette kostnader, som hvis vaskemaskinen ryker f.eks. - Sparekonto. Her sparer vi til diverse formål, som ferie. (Vi har flere sparekontoer til forskjellige formål, men det er bare fordi vi liker å ha den oversikten.) Som nevnt trekkes disse pengene automatisk fra hver vår lønnskonto og til riktig konto på lønningsdagen. De pengene som står igjen på hver vår lønnskonto etterpå, er våre egne lommepenger som vi bruker til hva vi vil. Så hvis han vil kjøpe datautstyr for alle sine lommepenger, mens jeg vil spare alle mine penger, så gjør vi det. Uten å måtte avklare med den andre. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #4 Skrevet 18. januar 2021 Sessan_ skrev (7 minutter siden): Så fint at dere ønsker å ha kontroll på utgiftene. Kan henge meg på mye som AB over her nevner. Og regner med det du tenker på er hvordan man fordeler et budsjett ut over kontoer. Vi har flere felleskontoer som begge har tilgang til, og som brukes til forskjellig formål. Når vi satte opp budsjettet vårt, bestemte vi hvor mye som skal inn på hver av kontoene på lønningsdag. Hvor mye vi setter inn, er fordelt prosentvis etter hva vi tjener. (Kan forklare dette mer om du ønsker.) - Matkonto med hvert vårt kort. Denne kontoen dekker alt av mat og husholdningsvarer (vaskemidler, dopapir etc.) som er til fellesskapet. Hvis jeg skal ut og spise med venninner, så går det av mine egne penger, ikke fra denne kontoen. - Regningskonto. Herifra trekkes alle felles faste utgifter via avtalegiro. Boliglån, fellesutgifter, strøm, TV/Internett, forsikring. Vi har regnet ut hvor mye vi maks trenger hver måned og setter over det. Står det penger igjen havner det på buffer eller sparing. - Bufferkonto. Her sparer vi opp til å dekke uforutsette kostnader, som hvis vaskemaskinen ryker f.eks. - Sparekonto. Her sparer vi til diverse formål, som ferie. (Vi har flere sparekontoer til forskjellige formål, men det er bare fordi vi liker å ha den oversikten.) Som nevnt trekkes disse pengene automatisk fra hver vår lønnskonto og til riktig konto på lønningsdagen. De pengene som står igjen på hver vår lønnskonto etterpå, er våre egne lommepenger som vi bruker til hva vi vil. Så hvis han vil kjøpe datautstyr for alle sine lommepenger, mens jeg vil spare alle mine penger, så gjør vi det. Uten å måtte avklare med den andre. Takk for et veldig utfyllende og bra svar! Dette gjorde det mye enklere for hodet mitt😊👍🏻 Anonymkode: fa5cb...974
Sessan_ Skrevet 18. januar 2021 #5 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for et veldig utfyllende og bra svar! Dette gjorde det mye enklere for hodet mitt😊👍🏻 Anonymkode: fa5cb...974 Bare hyggelig. Hjelper gjerne om det skulle være noe mer. 😊
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #6 Skrevet 18. januar 2021 En god ide er å spare opp til større regninger over hele året, f.eks. ved å dele opp forsikringsregningen i 12 og sette av hver måned. Da slipper man å ha "fattige" måneder. Anonymkode: 9851f...521 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #7 Skrevet 18. januar 2021 Hva betyr overtrekk? Anonymkode: fa5cb...974
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå