Gå til innhold

Er dette mye mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 stekt egg på brødskive med smør og litt kaviar. Evt 2 puched egg på gresk yoghurt og brødskive med smeltet smør og krydder.

Skyr yoghurt som «dessert». 

Proteinbar som raskt måltid og banan.

2 tallerken med granola med pekan eller valnøtt. Litt honning. 

Pai, hjemmelaget pizza eller laks/ørret/kveite til middag. Med grønnsaker. 

Tilslørte bondepiker med redusert sukkerinnhold som dessert. Evt kanelboller eller annen bakst. Gjerne potetgull med dipp også etterfulgt av bringebær med vaniljesaus. 

Jeg lever slik nesten hver dag. Jeg trener/løper og trener styrke hver dag da men jeg kjører ikke knallhardt. Jeg har en bmi på 17. Jeg er 180 og veier 56

Anonymkode: 08a3c...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nok om du spiser slik regelmessig og har en BMI på 17. Du må enten øke matinntaket eller roe ned på treningen, det er ikke sunt for kroppen å være undervektig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig for lite om du spiser slik og er undervektig. Spis mer, eller søk hjelp om du sliter med matinntaket. Ville også ha kuttet kraftig ned på treningen for en periode. 

Anonymkode: 3c887...faf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med en bmi på 17 er det tydeligvis ikke for mye for deg. Hadde jeg spist det samme hver dag, hadde jeg vært svært overvektig. Spiser kanskje 1/3 -1/4 av det du spiser. 

Anonymkode: 3741f...69e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleMumi skrev (12 minutter siden):

Ønsker deg masse god bedring og håper du oppsøker profesjonell hjelp :)

Hjelpes til negativitet. Jeg føler meg ikke syk. Jeg bare spør om det er mye. For «alle» rundt meg kan liksom ikke spise annet enn salat, fordi de blir feite mens jeg ikke passer meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjelpes til negativitet. Jeg føler meg ikke syk. Jeg bare spør om det er mye. For «alle» rundt meg kan liksom ikke spise annet enn salat, fordi de blir feite mens jeg ikke passer meg

Det er altfor lite, spesielt med tanke på at du trener så mye. Selv om du ikke føler deg syk, betyr ikke det at dette er bra for deg og kroppen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

2 stekt egg på brødskive med smør og litt kaviar. Evt 2 puched egg på gresk yoghurt og brødskive med smeltet smør og krydder.

Skyr yoghurt som «dessert». 

Proteinbar som raskt måltid og banan.

2 tallerken med granola med pekan eller valnøtt. Litt honning. 

Pai, hjemmelaget pizza eller laks/ørret/kveite til middag. Med grønnsaker. 

Tilslørte bondepiker med redusert sukkerinnhold som dessert. Evt kanelboller eller annen bakst. Gjerne potetgull med dipp også etterfulgt av bringebær med vaniljesaus. 

Jeg lever slik nesten hver dag. Jeg trener/løper og trener styrke hver dag da men jeg kjører ikke knallhardt. Jeg har en bmi på 17. Jeg er 180 og veier 56

Du skriver jo ingenting om hvor mye mat du faktisk spiser. Hva legger du i «en tallerken granola» - hvor mange gram eller dl er i en tallerken? Hvor mange gram fisk og grønnsaker, hvor mye pai eller pizza? Hvor mye bakst og vaniljesaus og potetgull? 

Vekten din tyder på at du spiser for lite, i hvert fall i forhold til treningsmengde. Om mengden mat separat er mye eller lite kan jeg som sagt ikke uttale meg om når du ikke sier noe om mengde på annet enn frokosten din.

Anonymkode: d4d8a...9d5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trener alle andre like mye som deg da? :) Det ligger nok litt her. Du kan fint spise en fete yoghurt enn skyr. Du kan fint ha smør på brødet ditt, og spise større middagsporsjoner. Du vil ikke bygge muskler når du er undervektig, du tærer på musklene du har. Spis mer.

Anonymkode: 3c887...faf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du skriver jo ingenting om hvor mye mat du faktisk spiser. Hva legger du i «en tallerken granola» - hvor mange gram eller dl er i en tallerken? Hvor mange gram fisk og grønnsaker, hvor mye pai eller pizza? Hvor mye bakst og vaniljesaus og potetgull? 

Vekten din tyder på at du spiser for lite, i hvert fall i forhold til treningsmengde. Om mengden mat separat er mye eller lite kan jeg som sagt ikke uttale meg om når du ikke sier noe om mengde på annet enn frokosten din.

Anonymkode: d4d8a...9d5

Granola: 5 dl

4 fileter fisk

1/3 pai, pizza. Altså, nesten hele stekebrettet

Potetgull: halve posen 

5 tallerkner med bringebær og vaniljesaus. Sånne små skåler

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Negativ? Her er jeg hyggelig mot deg. Du er undervektig uansett om du vil eller ikke.  Du spør om det er for mye mat, når du helt klart sliter med å spise nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Granola: 5 dl

4 fileter fisk

1/3 pai, pizza. Altså, nesten hele stekebrettet

Potetgull: halve posen 

5 tallerkner med bringebær og vaniljesaus. Sånne små skåler

Jeg tenker at uansett om dette kanskje er et stort (eller lite, for så vidt) volum for noen, så er det ganske tydelig at det ikke er nok for deg og din kropp. Hadde det vært nok, så hadde du ikke vært undervektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er undervektig altså er det for lite. Jeg hadde veid 100 kg om jeg hadde spist så mye, så det fins ikke noe generelt svar på dette. 

Anonymkode: cd5d0...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veier ganske lite for høyden din ja. Er du veldig opptatt av vekt eller hva du spiser og hvor mye du trener? 

Vil jo ikke si kostholdet er ekstremt, men kanskje du burde spise litt mer kjøtt/ kylling og sånne type proteiner. 

Anonymkode: 8ee71...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter!  Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.
Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...