Gå til innhold

Amerikansk bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet
Peonjenta skrev (På 22.1.2021 den 22.50):

Hva er vits med både bridal shower OG utr.lag??   Og å ha med gaver til alle 3??   Herregud. 

Nettopp det jeg tenkte også... Blir jo dyrt for meg å være gjest i dette bryllupet! Etter det jeg har forstått fra bruden er "bridal shower" mer classy, om man kan si det. Litt penere pyntet, litt mindre alkohol ;)  Men ja da, gaver skal det være... 

/ts

Anonymkode: d9acd...30c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som hakket bedre enn det ene amerikanske brylluppet jeg har vært i. Halvparten kom kledd som om de kom direkte fra stranda, vielsen hadde paret tatt på egenhånd noen dager før, maten og drikken måtte vi betale selv på restaurant og det var ikke nok kake så alle fikk.

Anonymkode: a33e6...b00

Skrevet

Wow.. vet ikke om det der er vanlig. Har vært på ett bryllup i usa og det var ikke sånn.. stort var det, men kun over èn dag. Veit ikke om jeg hadde noen gave heller 🤔 hehe hadde vel sikkert det. 

Jeg ville heller spurt noen der borte egentlig, det er forståelig at du ikke skjønner alt dette opplegget når du ikke er oppvokst der. Og USA er stort, så det er kanskje mer spesifikt til miljøet du bor i... 

Anonymkode: 3b799...bc8

Skrevet

Men jeg har vært i flere norske bryllup som har strukket seg over flere dager. F.ks en sammenkomst dagen før, selve bryllupsdagen og felles brunch dagen derpå. Mannen min har vært invitert i utdrikningslag som har involvert å reise utenlands. Så kanskje vi nordmenn begynner å nærme oss amerikanske tilstander? 

Anonymkode: f413d...be8

Skrevet
On 1/26/2021 at 5:27 AM, Pappi said:

Er ikke bridesmaids brudepiker? 

Maid of honour er det som mest ligner på det vi kaller forlover. Evt "best man" for den mannlige motsvarigheten. 

Brudepiker er vanligvis unge jenter mellom 1-8 år som betyr mye for bruden og brudgommen.
Bridesmaids er ikke småjenter. 
"
Bridesmaids are members of the bride's party in a Western traditional wedding ceremony. A bridesmaid is typically a young woman and often a close friend or relative. 
Det er kun en Maid of Honor, som er da hovedforlover, resten er bridesmaids. 
Bilder for referanse.

Screen Shot 2021-02-18 at 7.18.12 pm.png

Screen Shot 2021-02-18 at 7.18.47 pm.png

Anonymkode: 4c2b2...cce

• Liker 1
Skrevet
On 2/16/2021 at 3:00 PM, AnonymBruker said:

Men jeg har vært i flere norske bryllup som har strukket seg over flere dager. F.ks en sammenkomst dagen før, selve bryllupsdagen og felles brunch dagen derpå. Mannen min har vært invitert i utdrikningslag som har involvert å reise utenlands. Så kanskje vi nordmenn begynner å nærme oss amerikanske tilstander? 

Anonymkode: f413d...be8

Jeg tenker at dette er en hyggelig gest fra brudeparet når folk kommer langveisfra. 

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som et helt gjennomsnittlig amerikansk bryllup. Jeg har deltatt i mange, og de fleste har fulgt denne formelen.

De har bare én forlover (Maid of Honor), dere andre er bridesmaids. Hvis du skal være bridesmaid må du antakeligvis kjøpe kjole, sko og ev. tilbehør som matcher de andre.

Rehearsal dinner er for at familiene skal få treffe hverandre, og ev. gå gjennom kjøreplanen.

Bridal shower er classy og på dagtid, og oldemoren din kan delta. Bachelorette party er mer likt det vi kaller utdrikningslag.

Hvis du har tid og råd, kommer du antakeligvis til å storkose deg på alle arrangementene. :) 

Anonymkode: d5c25...e98

Skrevet

Hvis jeg har skjønt riktig er rehearsal dinner dagen før bryllupet. Her blir det holdt noen taler til brudeparet, gjerne fra de som ikke holder tale på bryllupsdagen. Noe jeg tror er stort sett brudepar til hverandre og kanskje foreldre. De sitter ikke 4-5 timer til bords slik vi gjør i Norge. Spise, kose seg, så dans og morro. 

Dette er heller ikke måten alle gifter seg på. Er noe som heter elopement. Kun brudeparet, en vigsler (som I USA kan være hvem som helst, bare å søke) en fotograf og en fantastisk lokasjon. Anbefaler å søke elopement på pinterest 😍

AnonymBruker
Skrevet
On 1/18/2021 at 3:12 PM, AnonymBruker said:

Etter som Jeg har forstått er "rehersal dinner" ikke en "prøvemiddag", men en samling for de aller nærmeste etter at de involerte (brud, brudgom, foreldre, forlovere, plassen plassanvisere  osv) hatt en gjennomgang av seremonien og opplegget i kirken. 

Anonymkode: 02328...7b2

Det er helt sant :) Jeg er amerikansk og kan bekrefte at vi trenger på ingen måte å øve oss på å spise bryllupsmiddagen... 

Rehearsal dinner er tradisjonellt avholdt for de som er involvert i bryllupet (bridesmaids, groomsmen, mødre og fedre osv.) etter at det har vært kjørt en gjennomgang av seremonien, slik at alle vet hvor de skal gå/stå/når ting skal sies eller overleveres osv. Så går de og spiser etterpå. 

Anonymkode: 4264f...a2f

Skrevet
On 1/22/2021 at 10:45 PM, AnonymBruker said:

Kostnad for oss å ha en fest for 50 stk her i Norge var tredoble av hva det kostet meg å gifte meg i USA med 100 gjester, så den generalisering er bare dumt.  Vil også si at de jeg valgt å stå sammen med meg var mine alle nærmeste som jeg aldri ville ha kunne utelukket.  Dere å slutte å se på Bridezilla programmer på TLC (og forresten, deres bryllup her i Norge er JÆVLIG KJEDELIG)  Mens vi amerikanere gifter oss, spis ferdig, kutt kake og deretter feste, danse og har det utrolig gøy, sitter dere 7 timer ved bord gjennom verdens mest kjedelig middag og 10 taler.  NEI TAKK! 

Anonymkode: 16718...8f5

Thank you!! PREACH! 🙌

AnonymBruker
Skrevet

I USA er det mer vanlig at foreldrene betaler for bryllupet. Den økonomiske forskjellen på to generasjoner i USA er mye større enn i Norge. Så da kan man ofte ta litt av, når foreldrene har råd til det. Jeg tror også at familien er mer følelsesmessig investert i unge familiemedlemmers bryllup. Det er en familie-happening, og er mer avgjørende for deres fremtid. Litt vanskelig å forklare, men nordmenn er mer selvstendige, og hvem vi velger som partner har mindre å si for oss fordi alle har mulighet til å klare oss alene, og det er forventet at vi klarer oss alene. Jeg tror amerikanske bryllup ofte er svært hyggelige og varme, nettopp fordi så mange er investert i forholdet. 

Mye av kulturen i USA er basert på at foreldre er økonomisk ansvarlig for sine barn myyye lenger enn i Norge. Til gjengjeld er familier ofte mer sammen, barn stiller opp mer og er tettere knyttet til foreldre i flere tiår etter vi river oss løs. Det er en slags "takknemlighetsgjeld", det er forventet av barna at de skal involvere foreldrene og høre på dem. Men det betyr ikke at det er negativt :)

Deler av kulturen rundt bryllup i USA er selvfølgelig bygget på consumerism, men det passer dem bra fordi de får flere muligheter til å involvere folk de er glad i. Jeg ser mye kjærlighet i amerikanske tradisjoner. 

Anonymkode: 92a97...e27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...