Gå til innhold

Amerikansk bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i USA og et vennepar av oss har nylig forlovet seg. De skal vente med bryllupet til «alle» er vaksinert, man ikke må bruke maske, osv, uansett hvor lenge til det blir. Men uansett: jeg skal være en av 8 (!!) forlovere/ bridesmaids og har vært med på litt av planleggingen med bruden. Og fy flate! For et opplegg det skal være. De hadde nylig forlovelses»fest» over zoom, noe som var ganske morsomt og hyggelig. Men videre skal de/ hun etter hvert ha “bridal shower”, utdrikningslag, “rehearsal dinner” (fordi man må øve seg på å spise middag??) OG en hel helg satt av til bryllupet for over 150 gjester. Ved alle anledningene er det vanlig å pynte seg skikkelig, ha med gave og at noen holder taler. Kjenner jeg blir helt svett av tanken på alle disse anledningene, og det er ikke engang mitt bryllup. Dette kan da umulig være vanlig? Eller? Flyttet hit da jeg var 19, så har lite peiling på både norske og amerikanske bryllup..

Anonymkode: d9acd...30c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest lillefrøkengrei
Skrevet

Hvis dette venneparet kommer fra familier med penger/sitter godt i det selv, så har jeg inntrykk av at dette ikke er så uvanlig i USA. Men vil påstå at det ikke er veldig vanlig i Norge med rehearsal dinner i hvert fall, og tror ikke det er så vanlig med forlovelsesfest heller. Men 

Skrevet

8 forlovere tror jeg er uvanlig i USA som i Norge.

Skrevet
Pappi skrev (11 minutter siden):

Ikke ts, men ut ifra det jeg har sett på bilder osv er det ofte ganske mange forlovere faktisk. I hvert fall flere enn den ene som er vanlig i Norge 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Amerikanere tar den helt ut ja, når de skal feire bryllup. Ikke rart de blir gjeldssatte i årevis etterpå i mange tilfeller. Har aldri skjønt meg på det der at man må "øve" på å spise bryllupsmiddag! Det blir jo bare utgifter til TO komplette middager istedenfor en!? Dobbelte kostnader altså.

Amerikanere er kjent for å overdrive, det er sikkert. De har med seg et helt jævla stort følge bare for å kjøpe brudekjolen! Kan ikke si annet enn at jeg hadde blitt sprø av å stå der og måtte høre på meningen til 7 forskjellige kjerringer om kjolen jeg prøvde på! MIN dag, MITT bryllup, JEG bestemmer kjole, hadde jeg tenkt. Fatter ikke at de orker å ta med seg så mange, men det er vel forventet og folk blir kanskje blodig fornærmet for resten av livet om de blir utelatte?  

Endret av Million
  • Liker 10
Skrevet

Syns det høres ganske normalt ut over det jeg 

Anonymkode: dc2ec...41e

Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at det er veldig stor forskjell på amerikanske bryllup basert på økonomi. De som har godt med penger går bananas på den måten du beskriver, det kan ikke de fleste som har mye dårligere råd.

• Liker 3
Skrevet

Det er nok ganske vanlig, ja. Ser det fra mine slektninger i USA når det er bryllup, så er det sånn som du beskriver.

Anonymkode: a5378...5a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

, “rehearsal dinner” (fordi man må øve seg på å spise middag??) 

Etter som Jeg har forstått er "rehersal dinner" ikke en "prøvemiddag", men en samling for de aller nærmeste etter at de involerte (brud, brudgom, foreldre, forlovere, plassen plassanvisere  osv) hatt en gjennomgang av seremonien og opplegget i kirken. 

Anonymkode: 02328...7b2

• Liker 8
Skrevet
Million skrev (33 minutter siden):

Har aldri skjønt meg på det der at man må "øve" på å spise bryllupsmiddag! Det blir jo bare utgifter til TO komplette middager istedenfor en!? Dobbelte kostnader altså.

Jeg synes ikke det er så dumt jeg.

Når man skal forene to familier og vennegjenger, og mange av dem kanskje ikke har møtt hverandre før bryllupet, er en slik uformell samling en bra ting i mine øyne. 

Det blir som oftest ikke servert full middag, ofte blir det enkle tapasretter eller noe lignende.  Jeg har også hørt om at det har blitt servert pizza.

Jeg vet at denne samlingen også blir brukt til å takke de som har hjulpet til med bryllupsforberedelsene, og det er absolutt en hyggelig gest. 

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som et standard nord-amerikansk bryllup! Et vennepar i Canada hadde samme opplegg når de giftet seg. Engagement party, bridal shower, utdrikningslag og rehearsal dinner - toppet med et helt nydelig bryllup. Men det virket som utrolig mye jobb! 

Forøvrig har brud og brudgom bare en forlover hver, altså en Maid of Honour og en Best Man. De andre er bridesmaids og groomsmen, og til sammen utgjør de ett wedding party. Veldig vanlig at søsken og nære venner er wedding party. 

• Liker 8
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Etter som Jeg har forstått er "rehersal dinner" ikke en "prøvemiddag", men en samling for de aller nærmeste etter at de involerte (brud, brudgom, foreldre, forlovere, plassen plassanvisere  osv) hatt en gjennomgang av seremonien og opplegget i kirken. 

Ja, det er seremonien man øver på. Men det bruker være dagen/aftenen før bryllupet, og det er vanlig at det er middag for de involverte etterpå, så det er en "offisiell" del av bryllupshelgen. 

Anonymkode: f9b7c...0a6

• Liker 2
Skrevet

Alt du nevner høres ut som et standard amerikansk bryllup. Det er stor industri der, og rehersal dinner er normalt. Tror det er en slags samling av familie dagen før dagen, tenk bryllupshelg i Norge for de som har det.

Jeg syns personlig at engagement party og wedding shower er litt vel ekstra, men men :) Du får bare se hvor kaotisk dette blir TS! Jeg kunne ALDRI ha giftet meg slik, er faktisk glad jeg skal gifte meg i vår under full korona så jeg slipper å ha stor fest :P Her blir det bare forlovere og aller nærmeste familie. Må vi kutte ned til kun oss og forlovere er det også greit. 

Anonymkode: 832fb...caf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, det er seremonien man øver på. Men det bruker være dagen/aftenen før bryllupet, og det er vanlig at det er middag for de involverte etterpå, så det er en "offisiell" del av bryllupshelgen. 

Anonymkode: f9b7c...0a6

Det var jo akkurat det jeg skrev.  :)

Sitat

en samling for de aller nærmeste etter at de involerte (brud, brudgom, foreldre, forlovere, plassanvisere  osv) hatt en gjennomgang av seremonien og opplegget i kirken. 

(Altså er det ikke at de "øver seg på å spise middag ", som ts og en annen bruker trodde.)

• Liker 1
Skrevet
On 1/18/2021 at 2:52 PM, Million said:

Amerikanere tar den helt ut ja, når de skal feire bryllup. Ikke rart de blir gjeldssatte i årevis etterpå i mange tilfeller. Har aldri skjønt meg på det der at man må "øve" på å spise bryllupsmiddag! Det blir jo bare utgifter til TO komplette middager istedenfor en!? Dobbelte kostnader altså.

Amerikanere er kjent for å overdrive, det er sikkert. De har med seg et helt jævla stort følge bare for å kjøpe brudekjolen! Kan ikke si annet enn at jeg hadde blitt sprø av å stå der og måtte høre på meningen til 7 forskjellige kjerringer om kjolen jeg prøvde på! MIN dag, MITT bryllup, JEG bestemmer kjole, hadde jeg tenkt. Fatter ikke at de orker å ta med seg så mange, men det er vel forventet og folk blir kanskje blodig fornærmet for resten av livet om de blir utelatte?  

Kostnad for oss å ha en fest for 50 stk her i Norge var tredoble av hva det kostet meg å gifte meg i USA med 100 gjester, så den generalisering er bare dumt.  Vil også si at de jeg valgt å stå sammen med meg var mine alle nærmeste som jeg aldri ville ha kunne utelukket.  Dere å slutte å se på Bridezilla programmer på TLC (og forresten, deres bryllup her i Norge er JÆVLIG KJEDELIG)  Mens vi amerikanere gifter oss, spis ferdig, kutt kake og deretter feste, danse og har det utrolig gøy, sitter dere 7 timer ved bord gjennom verdens mest kjedelig middag og 10 taler.  NEI TAKK! 

Anonymkode: 16718...8f5

• Liker 3
Skrevet

Hva er vits med både bridal shower OG utr.lag??   Og å ha med gaver til alle 3??   Herregud. 

Skrevet
Apocalypte skrev (15 timer siden):

Hva er vits med både bridal shower OG utr.lag??   Og å ha med gaver til alle 3??   Herregud. 

Gavetigging de luxe på amerikanerne....

Skrevet
On 1/18/2021 at 11:31 PM, Pappi said:

Veldig vanlig med mange bridesmaids i USA. USA gjør bryllup til en litt større greie enn oss. Mange events . Vi fikk da babyshower i Norge etterhvert så regner med bridalshower og alt det andre kommer til Norge før eller siden også

Anonymkode: 4c2b2...cce

• Liker 2
Skrevet
Apocalypte skrev (På 22.1.2021 den 22.50):

Det er ikke vanlig å ha begge deler, og heller ikke å gi gaver på utdrikningslaget

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Veldig vanlig med mange bridesmaids i USA. USA gjør bryllup til en litt større greie enn oss. Mange events . Vi fikk da babyshower i Norge etterhvert så regner med bridalshower og alt det andre kommer til Norge før eller siden også

Anonymkode: 4c2b2...cce

Er ikke bridesmaids brudepiker? 

Maid of honour er det som mest ligner på det vi kaller forlover. Evt "best man" for den mannlige motsvarigheten. 

Endret av Pappi
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...