Gå til innhold

Er det gammelt å bli mor som 24-åring, biologisk sett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor (ikke)?

Anonymkode: c0e5e...aa2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk min første som 28-åring. Trodde det var ganske ungt. Her i Oslo er jo de fleste førstegangsfødende over 30 år.

Anonymkode: b70eb...4f1

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Når man må spørre om sånt, blir jeg heller bekymret for om man er gammel nok til å få barn. Og da mener jeg ikke biologisk. 

Skrevet

Selv om mange i teorien kan bli gravide fra 12-årsalderen, (og unntaksvis tidligere) så er kroppen best rustet for å bære fram et barn fra den er ferdig utviklet og noen år frem. Kroppen til de fleste kvinner skal fint takle å bli gravide og bære fram et barn til midten av 30-årene. Etter det vil fruktbarheten synke og risikoene stige.

Anonymkode: 0f3bc...fb0

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Fordi biologien ikke tilsier det. 

Anonymkode: 6fe58...f3f

Skrevet

Nei, biologisk er man på topp da.

Det er en grunn til at både mødre- og spedbarnsdødeligheten er høyest hos tenåringer i land som feks Afghanistan. Selv om kroppen kan bli gravid tidlig, betyr det ikke at den er fiks ferdig. 

Anonymkode: 2419c...061

• Liker 5
Skrevet

Ideell alder for svangerskap og fødsel er 18-25 år. Om det er ideell alder for å bli mor er et helt annet spørsmål. Og et spørsmål det helt sikkert ikke er et svar på for alle.

Hva som er gammelt (eller ungt) for å føde er også relativt. Alt uten for det ideelle er ikke gammelt eller ungt, men eldre enn det ideelle. De fleste er vel omtrent like fertile opp til rundt 30, så før det synes jeg ikke er gammelt. 

• Liker 3
Skrevet

Lol, er 34 jeg og får barnet akkurat når jeg bikker 35. Anser meg som ei relativt ung mor og svangerskapet har gått perfekt så langt ( 6 måneder på vei) 

Anonymkode: 739dd...48f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg fikk min første som 28-åring. Trodde det var ganske ungt. Her i Oslo er jo de fleste førstegangsfødende over 30 år.

Anonymkode: b70eb...4f1

Kulturelt sett er du jo det. Men biologisk sett vil jeg si at du var i seneste laget til å få første barnet

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lol, er 34 jeg og får barnet akkurat når jeg bikker 35. Anser meg som ei relativt ung mor og svangerskapet har gått perfekt så langt ( 6 måneder på vei) 

Du tuller nå?

Anonymkode: e0147...86b

• Liker 12
Skrevet
Dævendøtte skrev (42 minutter siden):

Når man må spørre om sånt, blir jeg heller bekymret for om man er gammel nok til å få barn. Og da mener jeg ikke biologisk. 

Ble du støtt av spørsmålet? Har ikke skrevet noen plass at JEG synes 30 år er "for gammelt". Jeg lurer bare på hva som er ideelt biologisk sett. Har allerede barn, så det er ikke noe du får gjort noe med. 

Brunello skrev (38 minutter siden):

Ideell alder for svangerskap og fødsel er 18-25 år. Om det er ideell alder for å bli mor er et helt annet spørsmål. Og et spørsmål det helt sikkert ikke er et svar på for alle.

Hva som er gammelt (eller ungt) for å føde er også relativt. Alt uten for det ideelle er ikke gammelt eller ungt, men eldre enn det ideelle. De fleste er vel omtrent like fertile opp til rundt 30, så før det synes jeg ikke er gammelt. 

Takk for et fornuftig svar. 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kulturelt sett er du jo det. Men biologisk sett vil jeg si at du var i seneste laget til å få første barnet

Biologisk sett eksisterer ikke prevensjon, så biologisk sett får kvinner typ 8-12 barn. Biologisk sett er også svangerskap og fødsel noe som er forbundet med høy risiko for død. 

Hva som er biologisk er ikke nødvendigvis det beste. 

Anonymkode: f79e3...2aa

• Liker 7
Skrevet

Kjør på. Beste alderen er midten av 20 årene. Altfor mange som venter til de er 35+. Det er gammelt.

Anonymkode: 72199...4b1

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ble du støtt av spørsmålet? Har ikke skrevet noen plass at JEG synes 30 år er "for gammelt". Jeg lurer bare på hva som er ideelt biologisk sett. Har allerede barn, så det er ikke noe du får gjort noe med. 

Nei, ble ikke støtt. Jeg synes heller spørsmålet var dumt. Har heller ikke tenkt å ta i fra deg barna dine, slapp helt av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du er ikke en gammel mor, men heller ikke en ung mor. Vil si du er nærmere «gammel» enn «ung» (uten at jeg ville bekymret meg noe for akkurat det).

Anonymkode: 129ec...67b

• Liker 2
Skrevet

Rent biologisk er det vel naturlig å få første barn i tenårene

Anonymkode: e94ab...bd3

• Liker 1
Skrevet

Biologisk sett er er kroppen best tilpasset fødsel fra rundt 15 år og fram til rundt midten av 20-årene. Så 24 er som regel innenfor.

Hos noen utvikler kroppen seg raskere enn andre og de kan nå biologisk ideell alder for fødsel allerede i 10-års alderen. Men kulturelt er det kun noen kulturer at det er akseptert at 10-åringer føder barn.

Anonymkode: b0642...4e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...