Gå til innhold

Overskap på kjøkken - ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer de vil dele? Jeg vurderer å ikke ha overskap når vi skal pusse opp kjøkkenet, men er usikker på om jeg «tørr».

Anonymkode: 9116b...e3c

Skrevet

Hadde jeg hatt stort kjøkken med nok skapplass selv uten overskap hadde jeg definitivt valgt uten :) 

• Liker 4
Skrevet

Avhenger veldig av kjøkkenets utforming og størrelse.

Vi har ikke tradisjonelle overskap, men har en hel vegg med høyskap, kjøleskap, komfyrer osv.

Skrevet

Jeg vil ha mer enn nok lagringsplass uten overskap - det vil bli øy med skap/skuffer. Er litt tedd det kan bli uvant med glass/fat i skuffer når jeg har hatt det i skap hele livet #pyse🙈

Skrevet

Jeg har bodd både med og uten, og jeg (vi) foretrekker definitivt å ha overskap! Men regner med at det er smak og behag. Vi klarer bedre å holde styr i skap enn skuffer, så har mye med det å gjøre også.. 

Anonymkode: 4232f...15a

• Liker 7
Skrevet

Vi har ingen overskap, jeg elsker det! Kun gode dype skuffer og hjørneskuffer. Kommer aldri til å ha overskap igjen!

Anonymkode: d608f...eb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ha mer enn nok lagringsplass uten overskap - det vil bli øy med skap/skuffer. Er litt tedd det kan bli uvant med glass/fat i skuffer når jeg har hatt det i skap hele livet #pyse🙈

Jeg har hatt overskap alle steder jeg har bodd tidligere og kan ikke se at jeg savner det. Forutsetningen er jo at man har nok lagringsplass uten og at man plasserer saker slik at flyten går best mulig.

Skrevet

Hell yeah. Et kjøkken uten overskap ser bare feil og nakent ut. Jeg er overbevist om at den trenden går over om noen år.

Anonymkode: 668b2...eea

• Liker 11
Skrevet

Hva med å starte uten, men der kjøkkenet er lagt opp på en slik måte at  man kan ettermontere overskap?

Håper å pusse opp eget kjøkken snart. Vi har liten plass til rådighet og må ha overskap,  men jeg håper også å ikke måtte stappe inn overskap på all ledig plass da det vil stjele luft fra et som sagt lite rom. Håper på noen åpne veggflater.

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Du blir raskt vant til det. I verste fall kan dere montere inn overskap senere

Anonymkode: a28ee...add

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Noen med erfaringer de vil dele? Jeg vurderer å ikke ha overskap når vi skal pusse opp kjøkkenet, men er usikker på om jeg «tørr».

Det forsvinner mye skapplass når overskapene er borte, så det fordrer at man har adekvat oppbevaringssted et annets steds hen.

Skrevet

Vi startet uten noen år, men selv med stort kjøkken ble det mangel på lagringsplass så vi hengte opp overskap 4 år senere.  Dere kan jo begynne uten, men holde av plass og mulighet til å sette opp senere

Anonymkode: 4f22e...ae3

• Liker 1
Skrevet

Vi har delvis overskap, og er superfornøyd med det. Er jo veldig in nå å ikke ha det, men synes personlig at glass egner seg best i overskap feks. Kan evt ha høyskap istedet, men da ryker jo ofte endel benkeplass.. så tenker det også er avhengig av hva man faktisk har plass til. På et lite kjøkken så må man jo nesten ha det for å få nok plass....

Anonymkode: 8b864...cb3

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Eg syns det er mykje lettare å ha oversikt i skuffer kontra skap, og føler eg får utnytta plassen betre også. I ei skuff har du alt synleg, medan i eit skap er det lett å bare dytte inn ting utan å vite kva som står bakerst. Dette gjeld naturlegvis særleg for mat- og bakevarer, men etter mitt syn også for koppar og kar 😊 Om du prøver det og mistrivest med det er det jo berre å henge opp overskap i etterkant, som mange foreslår😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ha alt på kjøkkenet i skap eller skuff. Å ha ting hengende framme synes jeg ser rotete ut. Fint å ha skap å gjemme ting i, få det bort fra støvet og osen fra kjøkkenet. Mye lettere rengjøring. 

I skapene her har jeg kopper, tallerkener, former og slikt. Ser alt når skapene åpnes. 

Måtte hatt veldig mange benker for å romme alt. 

Anonymkode: 53caa...580

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Jeg vil ha overskap på et kjøkken, fordi jeg liker å ha ting innen rekkevidde når jeg lager mat. Hvis jeg må flytte på meg, dra ut en skuff og bøye meg ned er det ikke innen rekkevidde.

For min del er det også enklere å holde oversikt i et smalt skap enn i en stor skuff, ihvertfall med store ting. Det er bare plass til to melposer i dybden i et overskap, og hvis koppene forsvinner inn i skapet har jeg for mange. Små ting, f.eks krydder og bakepulver har jeg enten i skuffer eller i kurver.

For at skuffer ikke skal bli for tunge og rotete foretrekker jeg små skuffer fremfor store.

Dype skap, som i høyskap, underskap og hjørneskap synes jeg er vanskelige. Der kan ting virkelig forsvinne inn. Det er greit til store ting som gryter og søppelbøtter, men helst ikke til generell lagring. Samtidig er det lurt å ha noe underskap i tilfelle man får ryggproblemer eller trenger å sitte. 

Anonymkode: d51bb...0ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fra mitt ståsted, så ser jeg ikke problemet, utenfor at jeg ser for meg at det tar mye mer plass, og at det logistikk messig gjør seg bedre om du har kjøkken øy. ( Du har typisk to eller tre «arbeidsstasjoner» på ett kjøkken som skal fungere samtidig; så hvis du ikke har plassen oppe, er det greit om den er bak deg.

Men har du plassen og liker tegningen estetisk, og du har planlagt alle stasjoner og hva som skal være hvor, så du vet skap og skuffebehovet, så blir du veldig raskt vant til å jobbe med det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når foreldrene mine på 70 greide å venne seg til det, greier du også 😉

Anonymkode: 02cdf...439

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kunne aldri hatt kjøkken uten overskap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...