AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #21 Skrevet 18. januar 2021 Jeg selger mye på Finn (og er en seriøs selger) og får alltid betalt over vipps på forhånd. Tror det er veldig vanlig. Anonymkode: 5d6d9...9d2 10
Pappi Skrevet 18. januar 2021 #22 Skrevet 18. januar 2021 Som de fleste over her sier, dette er helt normalt. Jeg har også vippset på forhånd flere ganger og hittil ikke blitt lurt, men jeg kjenner flere som har opplevd å blitt lurt så det forekommer selvfølgelig det også. Se det litt i forhold til beløpets størrelse samt det inntrykket personen har gitt gjennom den kommunikasjonen dere har hatt. 5
Gjest _Crocs_ Skrevet 18. januar 2021 #23 Skrevet 18. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg hadde aldri sendt fra meg en pakke som ikke var betalt. Anonymkode: 26c20...359 Og da kommer jeg heller ikke til å kjøpe av deg. Som regel er det mye av det man skal ha på Finn. 😊 Edit: Er ikke alltid jeg trenger bekreftelse på at den er sendt, men ønsker bekreftelse på at den skal bli sendt, som sporlingslink, bilde av pakke med mitt navn og adresse eller lignende. Jeg ønsker ikke å sende penger før jeg får noe som helst indikasjon på at selgeren har tenkt til å faktisk sende varen. Ser det også an på selve holdningen til selger. Har blitt svindlet før og lært på den harde måten. Endret 18. januar 2021 av _Crocs_
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #24 Skrevet 18. januar 2021 Du blir lurt! Anonymkode: 3ca3e...6d6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #25 Skrevet 18. januar 2021 Sist jeg kjøpte noe på Finn.no så hadde finn.no en egen trygg betalingsløsning. Men da bruken av Vipps bredte seg, la de ned den løsningen, og lar nå brukerne av finn.no bære all risikoen selv. Antagelig ble det for dyrt for finn.no å administrere en egen betalingsløsning, eller de så sitt snitt til å spare/tjene mer penger. Jeg synes det er litt for dårlig av finn.no. Heldigvis har vi et samfunn med ærlige sjeler og selgere! Anonymkode: a509e...f8b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #26 Skrevet 18. januar 2021 Helt vanlig. Selger mye på Finn og sender aldri før kjøper har Vippset. Har aldri opplevd at noen har stilt spørsmål ved det heller. Anonymkode: 526fd...243 7
PetterKanin Skrevet 18. januar 2021 #27 Skrevet 18. januar 2021 Jeg løser dette som selger ved å kreve halvparten før jeg sender og resten etter at pakken er kvittert ut. Litt risiko for meg, men det har så langt gått greit.
Brunello Skrevet 18. januar 2021 #28 Skrevet 18. januar 2021 Som selger er jeg i beste fall villig til å sende dersom alt er betalt på forhånd. Lettsolgte ting er også helt uaktuelt å sende. Dere som bor slik til at det er dårlig brukt-marked på stedet, må nesten være villig til å betale mer enn andre for å få tilsendt varen. Et par skøyter til barn har omtrent markedspris mer enn ny om dagen (det er utsolgt i mange butikker). Opplevde å få kritikk av en for ikke å ville sende. Sa til henne at jeg kunne sende om hun betalte meg for tidsbruken, men da ble det stille. 1
Sylveon Skrevet 18. januar 2021 #29 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Pakka må bli sendt med post. Kan jeg stole på vedkommende når hun har vært på Finn i 9 år og har fått 10 gode anmeldelser? Jeg finner også vedkommende på Gulesider. Anonymkode: 66c23...3be Spørs hva jeg skulle kjøpe og hva det koster. Jeg må være villig til å anse pengene som tapt dersom det er en uærlig person bak der. Mange som gjør dette, har både navn og telefonnummer åpent på finn. Opplevd i en Facebook-gruppe at en ble hengt ut som svindler. Han svarte bare under innlegget at det var en fin ekstrainntekt, at han hadde gjort sånn i flere år og politiet har aldri brydd seg, men om de ville anmelde han så kunne de vær så god å gjøre det om de hadde lyst for den ble jo bare henlagt uansett.
nomore82 Skrevet 18. januar 2021 #30 Skrevet 18. januar 2021 Her er det jo alltid en avveiing av risiko for både selger og kjøper. Kjøper kan be om å få tilsendt varen før betaling og aldri betale. Selger kan be om betaling før sending og aldri sende. Så da må en se på totalbilde og gjøre seg opp en mening på om risikoen er verdt å ta. Det er forøvrig mye svindel på bruktmarkedet. Spesielt rettet mot elektronikk som mobiler, trådløse øreklokker/plugger, nettbrett osv, samt klær og tilbehør som for eks vesker osv.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #31 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Supert, takk for svar. 🙂 Da må jeg bare stole på kjøperen. 🙂 TS Anonymkode: 66c23...3be Trodde det var du som skulle kjøpe noe jeg... Anonymkode: 8ec98...444 1
Gjest theTitanic Skrevet 18. januar 2021 #32 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Pakka må bli sendt med post. Kan jeg stole på vedkommende når hun har vært på Finn i 9 år og har fått 10 gode anmeldelser? Jeg finner også vedkommende på Gulesider. Anonymkode: 66c23...3be Vil du ha tingen så er det sånn det må bli når du sender med post. Å sende varene først ville hvertfall aldri jeg gjort. Jeg har vippset når jeg har kjøpt ting som må sendes, men av netopp den grunn med usikkerhet så kjøper jeg bare for små beløp på den måten. Med dyre ting så vil jeg dra å se varene, så varer og penger bytter hender samtidig og det er en åpenbar enighet.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #33 Skrevet 18. januar 2021 STANDARDEN er at du forhåndsbetaler ved handel på Finn. Jeg har solgt over 3000 varer på finn de siste 15 årene, og forhåndsbetaling er nesten det eneste det går i nå. Av og til postoppkrav om det er dyre greier. Vil du sikre deg, så betaler du med kredittkort. Blir du svindlet, så kan du melde forholdet, og kjøre en chargeback med banken. Anonymkode: d19cf...8fe 2
Gjest _Crocs_ Skrevet 18. januar 2021 #34 Skrevet 18. januar 2021 Sylveon skrev (18 minutter siden): Spørs hva jeg skulle kjøpe og hva det koster. Jeg må være villig til å anse pengene som tapt dersom det er en uærlig person bak der. Mange som gjør dette, har både navn og telefonnummer åpent på finn. Opplevd i en Facebook-gruppe at en ble hengt ut som svindler. Han svarte bare under innlegget at det var en fin ekstrainntekt, at han hadde gjort sånn i flere år og politiet har aldri brydd seg, men om de ville anmelde han så kunne de vær så god å gjøre det om de hadde lyst for den ble jo bare henlagt uansett. Så utrolig dumt. Jeg har anmeldt en for svindel på FINN og han ble både anmeldt og dømt til erstatning. Jeg fikk tilbake pengene mine etterhvert.
Million Skrevet 18. januar 2021 #35 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): STANDARDEN er at du forhåndsbetaler ved handel på Finn. Jeg har solgt over 3000 varer på finn de siste 15 årene, og forhåndsbetaling er nesten det eneste det går i nå. Av og til postoppkrav om det er dyre greier. Vil du sikre deg, så betaler du med kredittkort. Blir du svindlet, så kan du melde forholdet, og kjøre en chargeback med banken. Anonymkode: d19cf...8fe Hvordan i alle dager skal Lise på 24 år som privatperson ta i mot betaling via kredittkort?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #36 Skrevet 18. januar 2021 Nei, jeg ville ikke gjort det Anonymkode: a843a...645
bundaberg Skrevet 18. januar 2021 #37 Skrevet 18. januar 2021 Hvor mye skal du vippse? Vesentlig forskjell mellom noe under 200 og noe over 2000.
Gjest Julenissen81 Skrevet 18. januar 2021 #38 Skrevet 18. januar 2021 Brukt Finn.no flittig i løpet av siste 5 årene. Solgt mest elektronikk. Skal varen sendes så må kjøper alltid forhåndsbetale. Postoppkrav er uaktuelt. Da risikerer man at kjøper ikke gidder hente pakken, da tar det opptil 2 mnd og få produktet tilbake før man får solgt det videre. og henter han pakken så bruker posten helt opptil 2 uker på å få pengene mine inn på kontoen min. Nok kjøpere, så lenge mann har gode tilbakemeldinger, 9 av 10 forhåndsbetaler uten problem, de som ikke vil, får ikke kjøpe så enkelt er det. samt man har navn og tlf nr om man bruker Vipps, så har man sikkerhet i dette. Og handler mann av norske, så er risikoen mindre for svindel enn utlendinger er min erfaringer. Snakker etter erfaring, ikke etter rase, for de som alltid skal si folk er rasist bare man nevner utlendinger i negativ omtale.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #39 Skrevet 18. januar 2021 54 minutter siden, Brunello said: Som selger er jeg i beste fall villig til å sende dersom alt er betalt på forhånd. Lettsolgte ting er også helt uaktuelt å sende. Dere som bor slik til at det er dårlig brukt-marked på stedet, må nesten være villig til å betale mer enn andre for å få tilsendt varen. Et par skøyter til barn har omtrent markedspris mer enn ny om dagen (det er utsolgt i mange butikker). Opplevde å få kritikk av en for ikke å ville sende. Sa til henne at jeg kunne sende om hun betalte meg for tidsbruken, men da ble det stille. Dette har jeg merket. 😛 Prøve i flere dager å få tak i skøyter til sønnen min, men de ble solgt på få minutter. Og de gangene jeg var rask nok så ville ikke folk sende. (Kanskje du var en av dem? ) Skjønner jo det når man får solgt det lett til noen som kan hente. Fikk tak i til slutt fra ei som også bodde avsides til. Var så desperat at jeg forhåndsbetalte selv om hun ikke hadde noen vurderinger. Men hun sendte dem, så hun var pålitelig likevel. Ts, det er en avveining man må gjøre etter hvor sterkt man ønsker å kjøpe tingen og hvor mye penger det dreier seg om. Som regel går det bra, men noen ganger gjør det ikke det. Jeg ville ikke forhåndsbetalt noe til 1000kr+ i alle fall. Anonymkode: 1bed1...f09
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #40 Skrevet 18. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Du blir lurt! Anonymkode: 3ca3e...6d6 Hvis du kjøper produkter som iPhone eller designervesker, så er det en viss sjanse for at du blir lurt. Spesielt hvis de er usedvanlig billige. Ikke forhåndsbetal mer til en privatperson enn du tåler å tape, i fall det skulle vise seg at vedkommende er uærlig. Jeg har heldigvis aldri opplevd å ikke få varen jeg har forhåndsbetalt, men har ikke kjøpt for mer enn en tusenlapp. Det ville jeg ikke vært komfortabel med. Anonymkode: 9cab2...982
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå