AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #1 Skrevet 18. januar 2021 Pakka må bli sendt med post. Kan jeg stole på vedkommende når hun har vært på Finn i 9 år og har fått 10 gode anmeldelser? Jeg finner også vedkommende på Gulesider. Anonymkode: 66c23...3be
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #2 Skrevet 18. januar 2021 Ja. Se det fra selgers side - legge ut for porto og sende fra seg varen uten betaling? Jeg krever betaling før jeg sender, og betaler før selger sender når jeg kjøper. Har aldri blitt lurt 🙂 Anonymkode: 6389b...e66 47
Zwish Skrevet 18. januar 2021 #3 Skrevet 18. januar 2021 Det er jo vanskelig å si om du kan stole på denne ene personen, men jeg har mange ganger vippset før sending, aldri hatt dårlig opplevelse. Syns det er unaturlig å ikke gjøre det, selger må legge ut for porto og har heller ikke noe mer grunn til å stole på at kjøper vil sende penger etterpå. I tilfeller der det er noe dyrt er det lurt med sporing (helt hjem eller norgespakke)- så ser man at det faktisk er sendt pakke og at en pakke er meldt inn. Evt rekomandert el hva det heter hvis man er veldig redd. 8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #4 Skrevet 18. januar 2021 Du har igrunn ikke noe valg. Er iallfall ikke selger som skal ta risken, det er jo du som velger å ikke hente/kjøpe noe som er for langt unna. De fleste er heldigvis ærlige, så risken må vurderes opp mot verdien på pakka. Anonymkode: 9cb8d...101 19
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #5 Skrevet 18. januar 2021 Jeg har både kjøpt og solgt mye, og normen er at kjøper forhåndsbetaler. Jeg har aldri blitt lurt, og har aldri lurt noen heller. Anonymkode: a4013...c24 20
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #6 Skrevet 18. januar 2021 Mener at posten har en løsning for det. At det kan betales når en henter det. Hadde sjekket der. Anonymkode: 20c31...647
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #7 Skrevet 18. januar 2021 Hvis du skal ha noe tilsendt, må du nesten være villig til å ta den risikoen. Selger skal ikke trenge å ta risiko fordi du ikke kan komme og hente selv. Det er helt vanlig å kreve betaling før man sender. Anonymkode: 675df...e46 11
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #8 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har både kjøpt og solgt mye, og normen er at kjøper forhåndsbetaler. Jeg har aldri blitt lurt, og har aldri lurt noen heller. Anonymkode: a4013...c24 Dette. Det er normen at kjøper vippser før selger sender. Jeg har både kjøpt og solgt en del. Anonymkode: 26c20...359 8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #9 Skrevet 18. januar 2021 Jeg sender aldri noe i fra meg uten å få betalt for både porto og varen først. Det skulle bare mangle, all den tid man ikke har noen som helst garanti for at kjøper faktisk betaler for varen ellers. Kjøper også mye på Finn, og har kun opplevd at pakken aldri ble sendt en gang. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener at posten har en løsning for det. At det kan betales når en henter det. Hadde sjekket der. Anonymkode: 20c31...647 Postoppkrav, ja... Som selger godtar jeg aldri det med mindre kjøperen dekker porto pluss gebyr for postoppkrav før jeg sender, ellers blir jeg sittende med regningen for dette dersom kjøperen ikke henter ut pakken. Det koster en del. Anonymkode: cec8d...2c5 21
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #10 Skrevet 18. januar 2021 Jeg har vippset flere ganger uten problemer. Har vært mer enn fornøyd med det jeg kjøpte. Når selger har gode anmeldelser så tror jeg nok du kan stole på det. Forlanger også betaling før jeg sender, null problem. Anonymkode: f5b1e...282 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #11 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener at posten har en løsning for det. At det kan betales når en henter det. Hadde sjekket der. Anonymkode: 20c31...647 Tja, joda, posten har en løsning som heter "oppkrav". Det koster en del, og dersom mottaker ikke henter, så sitter avsender igjen med hele kostnaden for forsendelse og gebyr. Dette er derfor en lite brukt løsning. Den sikrer jo heller ingen av partene, egentlig. For selger kan jo putte murstein i pakka for alt du vet. Det trenger ikke være varen du hadde avtalt å få. Skal varen sendes, må du være villig til å ta risikoen. Anonymkode: 675df...e46 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #12 Skrevet 18. januar 2021 Ser ut som om postoppkrav koster 224 kr. Lykke til med å få selger til å punge ut den summen i forkant, uten å vite om pakken faktisk blir hentet ut og selger får pengene sine. Anonymkode: cec8d...2c5 8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #13 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener at posten har en løsning for det. At det kan betales når en henter det. Hadde sjekket der. Anonymkode: 20c31...647 Det kalles postoppkrav og er ikke det spor mindre risikofylt. Jeg nekter å bruke det både som selger og kjøper. Som selger har du ingen garanti for at kjøper henter ut pakken og må da fort dekke flere hundre i porto. Som kjøper vet du ikke hva som er i pakka før du har betalt. Så selger kan putte hva hen vil oppi og få pengene sine. Kjøper ser kun en boks. Anonymkode: 9cb8d...101 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #14 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener at posten har en løsning for det. At det kan betales når en henter det. Hadde sjekket der. Anonymkode: 20c31...647 Jeg hadde aldri gått med på å selge til en som krevde postoppkrav. Postoppkrav er dyrere enn vanlig porto, og det må du som kjøper dekke. Kjøper framstår som en vanskelig kjøper som ikke kan vippse på forhånd som alle andre, selger må vente på pengene, og risikerer å måtte ete i seg tapet for kostnaden av postoppkravspakken hvis kjøper ikke henter den. Anonymkode: 26c20...359 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #15 Skrevet 18. januar 2021 Supert, takk for svar. 🙂 Da må jeg bare stole på kjøperen. 🙂 TS Anonymkode: 66c23...3be 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #16 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har både kjøpt og solgt mye, og normen er at kjøper forhåndsbetaler. Jeg har aldri blitt lurt, og har aldri lurt noen heller. Anonymkode: a4013...c24 Samme her. Gjør det hver gang. Helt vanlig. Anonymkode: 7919c...0a7 4
Muskath Skrevet 18. januar 2021 #17 Skrevet 18. januar 2021 Jeg har alltid vippset før jeg fikk varen. Har gått bra hver gang. De fleste er til å stole på. 5
Gjest _Crocs_ Skrevet 18. januar 2021 #19 Skrevet 18. januar 2021 Pleier å vippse porto først (hvis selger ber om det), og resten når jeg har mottatt bekreftelse på at pakken er sendt.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #20 Skrevet 18. januar 2021 _Crocs_ skrev (1 minutt siden): Pleier å vippse porto først (hvis selger ber om det), og resten når jeg har mottatt bekreftelse på at pakken er sendt. Jeg hadde aldri sendt fra meg en pakke som ikke var betalt. Anonymkode: 26c20...359 20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå