Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle dere som jobber/har jobbet innen HR og personal. Jeg trenger litt råd og hjelp her. Er godt i gang med en bachelor innen HR og Personalledelse. Trives veldig godt, lærer masse, og får greit gode karakterer. Men, jeg er litt tankefull for tiden, når det gjelder endt utdannelse og jobbsøking.

Jeg har sett litt på forskjellige stillingsutlysninger, og fellesnevneren er "bred erfaring innen HR-faget", "minst 3 års erfaring" eller "erfaring kan kompensere for relevant utdannelse" og så videre. Her stiller jeg ganske svakt, dessverre, og det er derfor jeg ber om råd.

Hvordan komme seg inn på jobbmarkedet? Jeg lurer på om det er lurt å finne seg en deltidsjobb som kan gi relevant erfaring allerede nå. Men hvordan finne dette/hva er relevant? Jeg har jobbet som kontorsekretær før, kan dette være relevant erfaring å vise til? Har ellers hatt mange andre jobber også, siden jeg var 14 år, bl.a. som pleiemedhjelper, kundeservice og kjøkkenmedarbeider. Karriererådgiver sa til meg at "all erfaring er god erfaring" med tanke på at man kan vise man har stå-på-vilje, god jobbmoral osv. fra andre jobber, men nå tenker jeg på direkte relevant erfaring. Vet ikke om det hjelper veldig mye at jeg har stå-på-vilje fra en tidligere jobb jeg holdt lenge ut i, når jeg ellers har null relevant erfaring, hvis dere skjønner hva jeg mener? Eller tar jeg helt feil? 

Hva ser arbeidsgivere etter, når de skal ansette? Hvis de er villige til å ansette nyutdannede, hva er det som gjør noen nyutdannede mer attraktive enn andre nyutdannede?

Er frivillig arbeid positivt? Hvordan går man evt. fram for å melde seg som frivillig? Kan jeg bare ringe/sende mail til forskjellige bedrifter og spørre? Å jobbe frivillig kan jeg jo sikkert fint gjøre et par timer i uka, og/eller i sommerferien.

Har sjekket om det finnes noen trainee-program, men det finnes ikke noe her der jeg bor. 

Jeg liker godt å jobbe, og lærer ting fort. Er heller ikke redd for å prøve ut helt nye ting. Jeg er veldig motivert og klar for å lære! Men jeg synes det er vanskelig å forstå hvordan jeg skal "finne fram", til jobbene, og hvordan komme meg ut i HR-jobbverdenen. 

Alle tips og råd tas imot med takk! Setter veldig pris på hvis noen vil hjelpe meg.

Endret av Nora1152
Skrivefeil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få en fot innenfor HR er mastergrad en fordel, eller rett og slett et must hos mange bedrifter (vær obs på at å velge en annen retning for mastergraden ofte kan gi bedre uttelling lønnsmessig) Evt. ansetter vi jurister, da det er en fordel å ha bred kompetanse innen gjeldende lovverk og tariffavtaler. 

Å jobbe som frivillig vil dessverre ikke ha noe å si ift. din kompetanse innen feltet, men dersom det står mellom deg og en annen, med tilsvarende utdannelse/erfaring, kan frivillig arbeid telle til din fordel. 

For å få en jobb innen HR med kun en bachelor innen HR og personalledelse må du nok ha en god del flaks. Jeg ville anbefalt deg å søke bredt slik at du får noe fulltids arbeidserfaring først, fortrinnsvis et sted hvor du får vist hva du kan og kan tilby deg å ta ansvar for oppgaver innen HR-feltet etter hvert, og dermed får vist hva du kan. Siden jeg ikke vet nøyaktig hvilken fagsammensetning du har er det vanskelig å komme med noen spesifikke forslag. Hva sier studiestedet ditt at du kan jobbe med etter endt utdanning? 

Anonymkode: db1ff...e3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å få en fot innenfor HR er mastergrad en fordel, eller rett og slett et must hos mange bedrifter (vær obs på at å velge en annen retning for mastergraden ofte kan gi bedre uttelling lønnsmessig) Evt. ansetter vi jurister, da det er en fordel å ha bred kompetanse innen gjeldende lovverk og tariffavtaler. 

Å jobbe som frivillig vil dessverre ikke ha noe å si ift. din kompetanse innen feltet, men dersom det står mellom deg og en annen, med tilsvarende utdannelse/erfaring, kan frivillig arbeid telle til din fordel. 

For å få en jobb innen HR med kun en bachelor innen HR og personalledelse må du nok ha en god del flaks. Jeg ville anbefalt deg å søke bredt slik at du får noe fulltids arbeidserfaring først, fortrinnsvis et sted hvor du får vist hva du kan og kan tilby deg å ta ansvar for oppgaver innen HR-feltet etter hvert, og dermed får vist hva du kan. Siden jeg ikke vet nøyaktig hvilken fagsammensetning du har er det vanskelig å komme med noen spesifikke forslag. Hva sier studiestedet ditt at du kan jobbe med etter endt utdanning? 

Anonymkode: db1ff...e3f

Takk for råd! Er egentlig klar for å begynne å jobbe etter bachelor, men kanskje jeg hvertfall bør vurdere å ta master ja... Er forresten hos Høyskolen i Kristiania. På deres sider, står dette:

• HR-ansvarlig
  • HR-koordinator
  • HR-manager
  • HR-sjef
  • Rekrutterer
  • HR Business partner
  • HR-rådgiver
  • Personalrådgiver
  • HR-konsulent                                                                                                                                                      Men jeg skjønner jo selv at HR-ansvarlig/manager/sjef kommer jeg jo ikke til å bli etter endt studie. Dette må man vel ha noen års erfaring med, først. Men ja, igjen takk for noen nye synspunkter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...