AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #1 Del Skrevet 18. januar 2021 Hei. Jeg vil ha en rimelig el bil, der det er plass til 2 barn. Gjør ikke noe om det er trangt, da vi har en annen bil med god plass. jeg har nå en hyundai ioniq 2018 mod, uten soltak, med lakkbehandling, skinn seter osv. noen som vet hva de tar i innbytte pris? Lånet er vel noe med 250.000. vil ikke ha en bil med drivstoff da det er dyrere? Er ute etter billigst mulig løsning da jeg må ha bil. Men sliter litt økonomisk, og tror det blir lenge til jeg får meg fast jobb. Jeg kommer vel til å sitte med restgjeld når jeg selger den/tar innbytte. betaler nå 3.000 per mnd på lånet og ca 450 i forsikring. bare det jeg betaler på lånet er ca det jeg brukte i drivstoff før. Men er det noen som har en ide til hva jeg kan gjøre? er det dumt å feks bytte i en Kia Soul 2016 mod, til 120,000,-? Anonymkode: 5d453...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #2 Del Skrevet 18. januar 2021 Off, kjip situasjon du er i. Sjekk om ikke nybilprisen på Ioniq har gått opp, det kan ha hjulpet litt på bruktprisene også. Har du 250k igjen i lån etter 2+ år? Forsikringen er også sinnssykt dyr, ta en runde med ulike forsikringsselskap og sjekk hva du kan få - alle forsikringer, hus, reise osv. Fullkasko er nå greit på en såpass ny bil, men om du uansett sitter igjen med mye lån etter salg, er kanskje ikke salg det beste alternativet. Kostnadene dine går jo ikke vesentlig ned da, selv om du kan slette deler av lånet? Anonymkode: b9a2d...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Del Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Off, kjip situasjon du er i. Sjekk om ikke nybilprisen på Ioniq har gått opp, det kan ha hjulpet litt på bruktprisene også. Har du 250k igjen i lån etter 2+ år? Forsikringen er også sinnssykt dyr, ta en runde med ulike forsikringsselskap og sjekk hva du kan få - alle forsikringer, hus, reise osv. Fullkasko er nå greit på en såpass ny bil, men om du uansett sitter igjen med mye lån etter salg, er kanskje ikke salg det beste alternativet. Kostnadene dine går jo ikke vesentlig ned da, selv om du kan slette deler av lånet? Anonymkode: b9a2d...8ec Skal sjekke. Jeg kjøpte bilen i sommer, nesten ikke brukt. Men jeg mente det var 2019 modell og ikke 2018, så ett eller annet merkelig har skjedd. Finner ikke igjen annonsen der jeg kjøpte den heller. Men når jeg kjøpte den lå de andre ute til samme pris, ca 260. Prisene har jo stupt nedover! nei, jeg tenker jo det beste er å ha den, for det blir jo dyrt uansett om jeg sitter igjen med restlån, og det vil jeg helst slippe. Anonymkode: 5d453...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Del Skrevet 21. januar 2021 Sjekk på Finn hva tilsvarende biler ligger ute for. Man får bedre pris om man selger selv kontra innbytte. Du må prøve å få såpass at lånet blir slettet, så ta opp nytt for neste bil. Anonymkode: 7d663...97c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Del Skrevet 22. januar 2021 Er det en inside joke eller meme her på kg å bruke "hva" så feil som overhode mulig? Anonymkode: f16dc...1a7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #6 Del Skrevet 26. januar 2021 Jeg tror ikke du kan bruke en bil du har lån på Som innbyttebil. Har du lån, med pant i bilen, må lånet bli innfridd før du kan selge den. Anonymkode: 9cec6...b09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #7 Del Skrevet 26. januar 2021 De som tar bil i innbytte skal selge den med fortjeneste, og også gi garanti. Så du får vesentlig mindre enn om du selv tar bryet med å selge bilen. Ulempen med å selge selv er at du kan få en kjøper fra helvete, som begynner å klage på småfeil (noe det kanskje ikke er på en så ny bil). Det er ikke helt uvanlig at biler selges som 2019-modell, selv om de er førstegangsregistrert i 2018. Enten er det svindel, eller så kommer 2019-modellen i salg i 2018. Det lønner seg alltid å sjekke registreringsnummeret i vegvesenets system. Trenger dere virkelig to biler? Om det økonomisk ikke går rundt, er det fornuftig å kvitte seg med minst én bil, selv om du må selge for en lavere pris enn restlånet. Anonymkode: 3dac0...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #8 Del Skrevet 26. januar 2021 Lånet kan vel innfris som en del av salget, som når man selger en bolig man fortsatt har lån på. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De som tar bil i innbytte skal selge den med fortjeneste, og også gi garanti. Så du får vesentlig mindre enn om du selv tar bryet med å selge bilen. Ulempen med å selge selv er at du kan få en kjøper fra helvete, som begynner å klage på småfeil (noe det kanskje ikke er på en så ny bil). Anonymkode: 3dac0...bdf Enig. Unntaket er om man skal kjøpe en dyrere bil fra samme forhandler, som tar gamlebilen din inn i innbytte. Da vil de gjerne tilby en pris som kanskje er det samme som, eller lavere, enn det de forventer å selge bilen ut igjen for. Men det blir mer som en tjeneste for at de skal klare å få gjennom salget av den nye bilen. Men her er det vel snakk om det motsatte. Levere inn en dyrere bil for å kjøpe ut igjen en billigere bil. Anonymkode: efe82...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #9 Del Skrevet 26. januar 2021 Hvis du skal ha billigst mulig bil, TS, så gjelder det å finne det billigste vraket av en bil (under 15000kr) som ganske nylig er EU godkjent og forventes å kunne fungere frem til neste EU kontroll. Grunnen til det er at: - Du har en bil som taper seg veldig lite i verdi per år (7500kr) i forhold til en nyere bil som gjerne taper seg med flere titalls tusen kroner, og du slipper renteutgifter til lånet. - Bilen vil da være såpass billig at man ikke trenger dyr kaskoforsikring, men kan kjøre med delkasko/ansvar og heller avse bilen dersom man skulle krasje og ødelegge den selv. Man taper maks de 15000kr bilen er verdt, i motsetning til en nyere bil på over 100.000kr. - Skjer det noe med bilen som gjør at du får en dyr reparasjon (f.eks. motoren ryker katastrofalt og det koster 40.000kr å reparere) så kan bilen taues på dungen, for du taper ikke mer enn de ~15000kr som bilen er verdt. Har du derimot en bil som er verdt 100.000kr, så må du påregne den reparasjonen til 40.000kr. Selv om drivstoffutgifter er høyere med en eldre bensin/dieselbil, og det er større sannsynlighet for at det kan oppstå feil, så tjenes dette raskt inn igjen på det andre. En annen utgift med elbiler som mange ikke tenker over er at batteripakken aldres og må på et tidspunkt skiftes. Dette må også tas med i kilometerprisen mot fossilbil. Anonymkode: efe82...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå