AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #1 Skrevet 18. januar 2021 Har en halvsøster og faren hennes driver og setter inn masse penger hele tiden på hennes BSU. Hun kommer til å komme inn på boligmarkedet ved 18 års alder. Når jeg spør mamma hvorfor hun ikke sparte slik til meg svarer hun bare at hun aldri hadde hatt mulighet til å spare slik til noen av oss. Da lurer jeg inni meg på hvorfor hun fikk fikk flere barn. Ren egoisme? Alt for å bli mor liksom? Da jeg var barn sa hun også ofte nei til ting, det var alltid venninna mi som endte med å få et leke vi 2 hadde lyst på. Følte liksom mamma alltid var "den fattige". Så fant hun seg mann når jeg var 10 og da ble tilværelsen mye mye bedre igjen, og vi reiste på ferier også, noe vi aldri gjorde da mamma var alenemor. Da var jeg "hun som hjemme hele tiden". Men da det ble slutt mellom mamma og mannen så var det tilbake til den kjedelige begrensede hverdagen. Og nå er jeg redd for å arve henne. Er redd for at vi har samme hjerne, slik at jeg også må jobbe hele livet og ikke kan leve før jeg blir 60. Anonymkode: 5f6a0...ab5 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 18. januar 2021 Altså du setter din mors verdi i penger . Er det alt hun er og har vært for deg. ? Anonymkode: 91a2d...f8c 129
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #3 Skrevet 18. januar 2021 Det kan hende hun hadde andre prioriteringer rett og slett. Det er også tungt å være alenemor pga all ansvaret for barn. Det er litt ren flaks hvir mye faren eller stemoren blir engasjert. Din halvsøster var litt heldigere med faren sin, rett og slett. Og slutt å gi all skyld til moren din. Hvor er faren din liksom? Noen har rett og slett ren flaks. Anonymkode: cde08...e39 32
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 18. januar 2021 Er ingen menneskerett å få penger inn på konto når man er 18,eller at foreldrene sparer til en. Du sier du har hatt lite, og derfor oppfatter du deg selv kanskje ikke som bortskjemt. Men å forvente dette er en bortskjemt holdning. Anonymkode: c73ce...1af 61
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 18. januar 2021 Du høres ut som en bortskjemt drittunge og har antagelig bare godt av å måtte tjene dine egne penger. Anonymkode: 1bcda...d0c 74
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 18. januar 2021 Jeg ville mye heller hatt søsknene mine enn å ha penger på konto når jeg ble 18. De er verdt så enormt mye mer enn penger! Anonymkode: cb91b...0c1 61
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #7 Skrevet 18. januar 2021 Så din slutning er altså en kan ikke få mer enn ett barn om en ikke har mulighet til å spare penger til flere? Du får spare på BSU selv da, de fleste gjør faktisk det. Anonymkode: 3c4f2...d2e 38
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #8 Skrevet 18. januar 2021 Forstår at det kan kjennest litt urettferdig når din halvsøster står med en god sparekonto og du ikke har noe. Mine foreldre sparte ikke noe til meg, men har klart meg utmerket likevel:) Du kan jo ta det opp med din mor, sette ord på at det kjennes litt urettferdig slik at du ikke blir bitter på hele greia. Du er ikke din mor og trenger ikke ta etter hun når det kommer til sparing. Anonymkode: ecb25...13c 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #9 Skrevet 18. januar 2021 Det er da ingen menneskerett at foreldrene dine sparer til deg. Mine foreldre hadde god råd og satt ingen penger inn på sparekontoen min. De brukte heller pengene på reiser og opplevelser med oss barna. Føles mye bedre å ha tjent sine egne penger enn å få enn sparekonto med 500k på 18-årsdagen. Snakk om å sy puter under armene på barn Anonymkode: 33339...6c9 18
Gjest Smiley99 Skrevet 18. januar 2021 #10 Skrevet 18. januar 2021 (endret) Skjønner frustrasjonen din. Foreldene mine har ikke spart en eneste krone til oss barna. Det er ingen menneskerett eller selvfølge, men jeg hadde kommet til å spart til mine barn. Når jeg ser venninnene mine som har foreldre som har spikret og spart fra dem ble født, så skal jeg ærlig innrømme at jeg kjenner på en skuffelse og frustrasjon. Det har gitt meg et dårligere grunnlag enn andre, men sånn er livet. Endret 18. januar 2021 av Smiley99
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #11 Skrevet 18. januar 2021 Jeg mener at foreldre IKKE må spare for barna sine. Barna vokser opp, finner jobb og sparer selv. Anonymkode: a59cb...70c 27
Gjest Smiley99 Skrevet 18. januar 2021 #12 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener at foreldre IKKE må spare for barna sine. Barna vokser opp, finner jobb og sparer selv. Anonymkode: a59cb...70c Foreldre MÅ ingenting, men de aller fleste foreldre ønsker at barna skal få et trygt og godt liv i fremtiden. Hadde du hatt muligheten til å gi barna dine hus og bil så hadde du garantert gitt dem det.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #13 Skrevet 18. januar 2021 Hva gjør du selv aktivt for å ikke havne i hennes situasjon da? At foreldre sparer til en, må ses på som en bonus og ikke 'obligatorisk'. Har ikke fått 5 øre fra mine foreldre (mens søskene på min fars side har fått HUS!), men har da klart å komme meg inn på boligmarkedet til slutt. Anonymkode: 6d846...6f8 12
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #14 Skrevet 18. januar 2021 Så mye tapersvar det var her. Typisk slike politisk korrekte svar, som gir masse likes. Men jeg kan ikke gjøre noe med hva dere mener. Men dere mener altså man ikke bør spare til barna sine, jeg synes det virker veldig sært å ikke gjøre det. Det virker som at dere som skriver det ikke har så veldig god råd, og prøver å manipulere andre til å ikke spare også slik at det ikke blir så synlig at dere er fattige. Men mamma har liksom lært meg at alt skal være vanskelig. Kjedelig å jobbe hele livet og ikke kunne leve før man blir 60. Typisk arbeiderklassemor da. Anonymkode: 5f6a0...ab5 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #15 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva gjør du selv aktivt for å ikke havne i hennes situasjon da? At foreldre sparer til en, må ses på som en bonus og ikke 'obligatorisk'. Har ikke fått 5 øre fra mine foreldre (mens søskene på min fars side har fått HUS!), men har da klart å komme meg inn på boligmarkedet til slutt. Anonymkode: 6d846...6f8 Hvorfor er det alltid mor som er den fattige? Hos deg er også faren den som ordner med hus ja.. Anonymkode: 5f6a0...ab5 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #16 Skrevet 18. januar 2021 Til dere som spør, faren min er langt borte. Tjente mye mer enn mamma, men stakk, for det var så mye lettere. Men slik går det når man blir dum og forelsket. jeg skal ikke forelske meg, eller.. jeg har forelsket meg men jeg har avvist dem, for jeg ser hva som skjer når du blir sammen dem. Anonymkode: 5f6a0...ab5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #17 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er ingen menneskerett å få penger inn på konto når man er 18,eller at foreldrene sparer til en. Du sier du har hatt lite, og derfor oppfatter du deg selv kanskje ikke som bortskjemt. Men å forvente dette er en bortskjemt holdning. Anonymkode: c73ce...1af oi for en skam! vet du at hvis man ikke er bortskjemt er man stusselig Anonymkode: 5f6a0...ab5
Cordelia Skrevet 18. januar 2021 #18 Skrevet 18. januar 2021 (endret) Moren din gjore det hun kunne med de midlene hun hadde sannsynligvis. Noen har bedre råd enn andre, sånn er det bare. Ens økonomi er ens eget ansvar. Vil du ha god økonomi selv, så må du begynne tidlig, og ta tak selv. Det er plenty av "økonomi-influensere" med podcaster og bøker for tida, så ikke noe problem med å finne kunnskap. Endret 18. januar 2021 av Cordelia 10
Kristin70 Skrevet 18. januar 2021 #19 Skrevet 18. januar 2021 32 minutter siden, AnonymBruker said: Er redd for at vi har samme hjerne, slik at jeg også må jobbe hele livet og ikke kan leve før jeg blir 60. Anonymkode: 5f6a0...ab5 Hehe, veldig sannsynlig at du har samme hjerne som moren din, men på grunn av at du lever nå og pensjonsalderen stadig forskyves må du jobbe frem til du er 70. 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #20 Skrevet 18. januar 2021 Herlighet, vi har heller ikke råd til å spare til barna våre. Mener du da at vi kun skulle fått et barn, og frarøvet storebror gleden ved å ha en søster? For han har faktisk STOR glede av søsteren sin, og spør jevnlig etter flere søsken (noe vi dessverre ikke ser oss i stand til å gi han av økonomiske årsaker) Anonymkode: 15afc...b73 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå