AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #1 Skrevet 18. januar 2021 Hei Jeg håper at noen av dere kanskje har vært i samme situasjon som jeg befinner meg i nå. Det har raknet ganske lenge her hjemme, begge er klare over det, men han er ekstremt apatisk til det hele. For ordens skyld har vi ingen barn. Jeg vil begynne å se litt rundt hva som fins av leiligheter jeg faktisk kan kjøpe, men dette er en ny situasjon for meg mtp. at jeg er med i eierskap i bolig i dag. Jeg har ikke noe egenkapital i huset vårt, han har en million. Vi betaler likt på lånet hver måned. Ettersom fordelingen er maks skjev, hvordan finner jeg ut hvor mye, om i det heletatt noe, jeg sitter igjen med ved et brudd og utflytting? Ønsker ikke å stelle istand all verdens styr på forhånd, jeg vil bare ha det litt klart for meg selv, derfor ønsker jeg ikke å involvere han i akkurat denne prosessen. Vil det la seg gjøre i det heletatt? Anonymkode: 8167b...573
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #2 Skrevet 18. januar 2021 Hva kjøpte dere boligen for? Når var det? Har det vært noe prisøkning på boligmarkedet siden den gang? Hvis boligen kostet 4 mill og lånet er 3 mill så eier han 25% mer av boligen enn deg grunnet e.k. De resterende 75% deler dere på. Du eier altså 37,5% og vil da har rett på 37,5% av evt prisøkning. Anonymkode: abf4d...73c 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #3 Skrevet 18. januar 2021 42 minutter siden, AnonymBruker said: Hva kjøpte dere boligen for? Når var det? Har det vært noe prisøkning på boligmarkedet siden den gang? Hvis boligen kostet 4 mill og lånet er 3 mill så eier han 25% mer av boligen enn deg grunnet e.k. De resterende 75% deler dere på. Du eier altså 37,5% og vil da har rett på 37,5% av evt prisøkning. Anonymkode: abf4d...73c Kjøpt for 6.2 og er pusset opp så den er vel på rundt millionen mere nå. Han vil bli boende igjen i såfall. Må han da kjøpe meg ut? Vil det ha noe av betydning hvor lenge vi har betalt ned på lånet, eller utgjør det igrunn liten forskjell ettersom differansen oss imellom på lånet vil forbli det samme med mindre jeg spytter inn mer ek? Anonymkode: 8167b...573
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #4 Skrevet 18. januar 2021 Jeg mener differansen vil være det samme ja. Anonymkode: abf4d...73c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #5 Skrevet 18. januar 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener differansen vil være det samme ja. Anonymkode: abf4d...73c Er dette noe jeg kunne snakket med banken og hørt om? Må det være banken vi har boliglånet i idag, eller kan banken jeg bruker i det daglige hjelpe meg med dette? Anonymkode: 8167b...573
Juniper Skrevet 18. januar 2021 #6 Skrevet 18. januar 2021 Du har krav på å bli kjøpt ut. Du må få en takst på huset så dere har en sum å gå ut i fra. Akkurat hvor stor din eierandel er avhenger av avtale, men han har i hvert fall krav på å holde den millionen han la inn i EK utenfor. Du har jo betalt ned lån, og det er verdistigning. Dette er penger du har rett på. 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #7 Skrevet 18. januar 2021 Dere kjøpte for 6.2 og har pusset opp. Du må få inn en takstmann for å gi en verdivurdering. Si huset nå er verdt 7.2. Si dere har 5 mill igjen på lånet. Hvis dere solgte og fikk 7.2, han fikk sin mill og dere betalte ned lånet, ville det være igjen 1,2 mill. Dette skal da deles likt sånn som jeg ser det (selv om noen sikkert vil hevde at han skal ha større prosentandel fordi han har hatt mye egenkapital, men dere har jo bidratt like mye til verdiøkning underveis). Han skal altså da kjøpe deg ut med 600.000. Da kan du jo regne på det med dine egne tall. Om dere ikke har noen samboerkontrakt og han vil gjøre det vanskelig, kan det bli krevende. Du har uansett rett på din del av verdiøkningen, men vær obs på at han vil prøve å snakke huset ned for å få en lavere takst. Anonymkode: a6e7c...8ac 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #8 Skrevet 18. januar 2021 Du må jo vite dagens verdi på eiendommen. Dere er nødt til å foreta en takst. Hans million blir trukket i fra, pluss verdistigningen på den. Jeg mener regnestykket blir... dagens takst - gjelden på eiendommen. Når hans million pluss stigning av kroneverdi på den. Resterende blir delt mellom dere? Har dere ikke skrevet noe... er eierbrøken 50/50 tinglyst? Anonymkode: 71425...148
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #9 Skrevet 18. januar 2021 Han har investert en million mer enn deg, ellers har dere investert likt. Han har da investert 4,1/7,2=57%. Du har investert 3,1/7,2=43%. Det er dette dere skal ha ved et salg/oppgjør. Hvis en takstmann mener huset nå er verdt 10 millioner skal han betale deg 4,3 millioner. Anonymkode: e5af8...38e 3
Enmanelskeråhate Skrevet 18. januar 2021 #10 Skrevet 18. januar 2021 Enten må han ta over lånet på hele huset og betale ut din del av overskuddet/verdiøkningen eller så må han løse ut verdiøkningen/overskuddet og lånet ditt
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #11 Skrevet 18. januar 2021 Hvordan er eierbrøken tinglyst (i grunnboka)? Dette har noe å si, i tillegg til egenkapital og betalte avdrag på lånet. Anonymkode: 38259...cc4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #12 Skrevet 18. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Han har investert en million mer enn deg, ellers har dere investert likt. Han har da investert 4,1/7,2=57%. Du har investert 3,1/7,2=43%. Det er dette dere skal ha ved et salg/oppgjør. Hvis en takstmann mener huset nå er verdt 10 millioner skal han betale deg 4,3 millioner. Anonymkode: e5af8...38e Og husk at da må du betale ned din halvpart av lånet med dine 4,3 mill Anonymkode: a6e7c...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #13 Skrevet 18. januar 2021 Ville fått en ny takst, bare begrunn det med at dere må vite hva huset er verdt om noe skulle skje som brann feks. Om du har hjemmekontor og han er borte, kan du legge det til da. Anonymkode: 041bb...d00
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #14 Skrevet 18. januar 2021 Vi har refinansiert boliglånet nå nylig til en annen bank, kanskje jeg finner noe der. Jeg fryktet at siden han Eide 100% av egenkapital og jeg 0% (sett bort ifra nedbetaling hver måned), ville han også da få 100% av verdiøkningen. Jeg ønsker jo ikke å ruinere han heller, det blir dyrt nok å sitte med dette alene for han, men jeg må jo si at jeg håper jeg kan gå ut herfra med en slant nok til å bygge egen ek til leilighet. Har veldig lyst til å ringe banken og høre om dette, men er også veldig redd for at han må samtykke eller at han på et eller annet vis får høre det fra rådgiver i banken. Eierforhold er satt 50/50. Han tjener mer enn meg og har vært i jobb lengre (jeg har studert etter videregående, han gikk yrkesfag og rett ut i jobb), derav forskjell på ek fra oss. Anonymkode: 8167b...573
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #15 Skrevet 18. januar 2021 Hvis dere refinansierte lånet akkurat så kan du bruke verdivurderingen dere fikk da. Denne har du vel tilgjengelig? Hvis dere eier 50/50 så har du krav på halve verdien av huset, med fratrekk av egenkapitalen han gikk inn med. Husk å også få med andre verdier om det er annet dere eier sammen, som feks bil. Anonymkode: 89594...499
Antiviruset Skrevet 18. januar 2021 #16 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei Jeg håper at noen av dere kanskje har vært i samme situasjon som jeg befinner meg i nå. Det har raknet ganske lenge her hjemme, begge er klare over det, men han er ekstremt apatisk til det hele. For ordens skyld har vi ingen barn. Jeg vil begynne å se litt rundt hva som fins av leiligheter jeg faktisk kan kjøpe, men dette er en ny situasjon for meg mtp. at jeg er med i eierskap i bolig i dag. Jeg har ikke noe egenkapital i huset vårt, han har en million. Vi betaler likt på lånet hver måned. Ettersom fordelingen er maks skjev, hvordan finner jeg ut hvor mye, om i det heletatt noe, jeg sitter igjen med ved et brudd og utflytting? Ønsker ikke å stelle istand all verdens styr på forhånd, jeg vil bare ha det litt klart for meg selv, derfor ønsker jeg ikke å involvere han i akkurat denne prosessen. Vil det la seg gjøre i det heletatt? Anonymkode: 8167b...573 Her er det mye som spiller inn. Samlivsform blant annet. Så kan ikke du finnet ut av dette uten at han er enig. Dere må få en takst på eiendommen der han betaler ut deg, eller du betaler ut han. Begge to må være enige om takstmann som skal utføre dette, og begge to bør være sammen med takstmann når taksten gjennomføres, ellers kan dette bestrides av en av dere og forlange en "nøytral" takst. Dette koster en god del penger faktisk. Så få til en takstmann dere begge kan akseptere og godta det han kommer fram til. Ville uansett fått tak i en advokat om dere ikke blir enige, han kan da sørge for at alt går riktig for seg. Så må alt tinglyses og for at dette skal kunne skje må dere ha vitner som kan stille opp for og skrive under om dere velger og gjøre dette uten advokat. Dette er det billigste, men det krever at dere er enige og har tillit til at riktig takstmann setter rett verdi. Da kan dere gjøre dette opp uten noen advokater innblandet i det hele tatt. I ditt tilfelle der du ønsker og holde dette skjult for partner oser det av at det ligger muligheter for konflikt bak, og da er advokat eneste gangbar vei. Nei du kan ikke gjennomføre dette uten og involvere han. Det vil bare skape masse bråk, og er han smart da kan han ta deg på det så det holder, og bestride takst du har fått satt på eget initiativ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå