Gå til innhold

Sliter enormt med å gå ned i vekt. Familie med forskjellige preferanser. Matdeprimert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er akkurat det. Men hva gjør man når man ikke klarer å finne det man kan leve med? Når man har prøvd forskjellige ting i 15 år, men ikke ikke funnet løsningen for meg?

Det eneste av verdi jeg har fått ut av all min prøving og feiling er at kroppen min øker veldig i vekt av raske karbohydrater. Men fullstendig LCHF er ikke mulig da det ikke er en livsstil jeg kan ha. Så må kutte ned på det verste. Bør derfor holde meg unna pasta og ris om jeg skal gå ned i vekt. Vegetar er helt uaktuelt for meg. På samme måte som å spise kjøtt er helt uaktuelt for mannen min.

Anonymkode: 6a6f4...6eb

Har du forsøkt med økt aktivitet isteden for å kutte ned på maten? Eventuelt ikke nekte deg selv noe, men spise mindre? Et tips jeg vet har funket for ei venninne er og alltid ta en litt mindre porsjon, spise og så vente rundt 20 min (tror ikke hun tar tiden altså) før hun bestemmer seg for om hun vil ha en porsjon til. Som oftest er hun mett nok til å ikke spise porsjon nr 2. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inwe skrev (38 minutter siden):

Hvorfor forsøker ikke du vegetar også? Da vi la om til et plantebasert kosthold gikk ned i vekt begge to (uten at vi trengte det) så vi måtte faktisk legge til mer kalorier. Det finnes annen vegetarmat enn pannekaker og pasta, det er da lite næringsrikt for både deg, mann og barn. Du trenger forresten ikke å spise lite karbohydrater for å gå ned i vekt, de kaloriene er ikke noe verre enn andre kalorier. 

Alt handler om å finne noe man kan leve med. Jeg gikk ned 60 kg i løpet av 4 år (holdt vekten i 4 år nå). Dette var lenge før jeg endret kosten til plantebasert. For min del var det viktig å kunne kose meg når jeg feks var ute å spiste eller gjorde noe annet enn hva jeg pleide, så jeg spiste det jeg ville når det var spesielle anledninger og fant bedre alternativer ellers. Telte kalorier en stund, men etterhvert vet man ca hvor mye man kan spise så droppet det etterhvert. Jeg kunne heller ikke kutte for karbohydrater, da jeg rett og slett elsker det. Jeg skule jo finne noe jeg kunne leve med for alltid, ikke en slankekur for å så gå tilbake til gamle vaner. Jeg er ekstremt glad i mat, så for meg var det også viktig å finne en treningsform som jeg likte slik at jeg ikke måtte gå for langt ned på kaloriene. I dag lever jeg et helt annet liv enn i begynnelsen av 20 årene. Jeg elsker å holde meg i aktivitet og trener rundt 4-6 ganger i uken (litt mindre nå som alt skjer på stuegulvet, men prøver å få til 3 ganger i uken). Jeg er heller ikke særlig glad i maten jeg elsket før lenger, halv- og helfabrikata er det lite av feks, men jeg bruker likevel rundt 20 min på middagen i hverdagene. 

Vi gikk også ned masse da vi var veganere😊

Anonymkode: 95359...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mannen og det ene barnet, har de valgt å ikke spise kjøtt? Eller liker de ikke? det er forskjell. Jeg har aldri likt reint kjøtt, men når jeg vokste opp så fikk jeg ingen erstatning for det, da var saus, poteter og grønnsaker middagen min, og det funket helt fint. Så hvis du i tillegg skjemmer bort to som ikke liker må du slutte med det. Hvis de er vegetarianere ville jeg brukt vegetar kjøttdeig osv i maten til alle innimellom, det funker helt fint som erstatning, iallefall hvis man bruker krydder eller saus, da merker man lite forskjell. En del av de er jo laget av grønnsaker, erter e.l og passer jo også for deg. 

Anonymkode: 4f5dd...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men mannen og det ene barnet, har de valgt å ikke spise kjøtt? Eller liker de ikke? det er forskjell. Jeg har aldri likt reint kjøtt, men når jeg vokste opp så fikk jeg ingen erstatning for det, da var saus, poteter og grønnsaker middagen min, og det funket helt fint. Så hvis du i tillegg skjemmer bort to som ikke liker må du slutte med det. Hvis de er vegetarianere ville jeg brukt vegetar kjøttdeig osv i maten til alle innimellom, det funker helt fint som erstatning, iallefall hvis man bruker krydder eller saus, da merker man lite forskjell. En del av de er jo laget av grønnsaker, erter e.l og passer jo også for deg. 

Anonymkode: 4f5dd...1f6

De har valgt det og har vært kjøttfri i over 2 år nå. Så vi kjenner god til en god del av erstatningene. Vegetarfarse til taco o.l. Men det begrenser seg likevel i hverdagen. Mye av erstatningene er ikke så gode, og selv om mannen er flink til å lage noe fra grunnen av (f.eks egne kjøttfri "kjøttboller") så fungerer det ikke i praksis alltid, da det tar mer tid enn å varme noen svenske kjøttbullar fra butikken i panna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere trenger en skikkelig matplan, gjerne med en dag i helga der dere forbereder mat for flere dager. Ha husmøte hvor alle får komme med ønsker, deretter setter du og mannen dere ned for å lage plan og handleliste. Ikke la mannen slippe unna med næringsfattige løsninger de dagene han har ansvaret. Selv om han ikke spiser kjøtt selv, kan han tilberede det.

Anonymkode: c8b5e...c90

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en fryktelig slitsom situasjon å være i!

Mulig jeg ikke har noe å komme med her, for jeg bor alene, er slank, og elsker å lage mat, men håper noe av det jeg foreslår kan være til nytte allikevel.

Hva med å hver dag lage kjøtt/fisk, grønnsaker og karbohydratrikt tilbehør?

F.eks.:

Kjøttbiter eller pølsebiter, grønnsakssuppe-/gryte, brød
Kjøttdeig/ferdigstekt kylling fra butikken e.l., tomatsaus med grønnsaker, pasta + ev. salat
Kjøtt av noe slag, gryterett, ris

Da kan alle bare forsyne seg av de delene de skal spise.

Og når det gjelder å få grønnsaker i barna: Kan det funke å gi dem rå grønnsaker å knaske på mens du/dere lager mat?

Og hva med fisk? Det finnes fiskekaker i butikken som har veldig høyt innhold av fisk, og det kan f.eks. serveres med ferdikuttet råkost, poteter og en klatt lettrømme, eller man kan lage "burgere" med hamburgerbrød og grønnsaker. Igjen kan alle forsyne seg av de delene som de vil/kan spise.

På Rema har de ferdige vegetarrgryter (Grønne Folk) som er av veldig god kvalitet. Hva med å ha det et par dager i uken, servere ris til, + kjøtt/fisk til den som vil ha det?

Alternativ til ris, og som muligens passer dine preferanser, er byggryn, bokhvetegryn, quinoa, osv. Kanskje de andre i familien også kan like det?

Hva spiser du ellers i løpet av en dag? Det er jo ikke bare middagen som kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Drikker du kaloriholdige drikker? Småspiser du mye mellom måltidene? Spiser du sjokolade/snacks om kvelden?

Har du prøvd periodisk faste, f.eks. å spise bare i løpet av åtte timer av dagen, og bare drikke vann resten av døgnet? Det passer ikke for alle, men for dem det passer for, er det en fin måte å kontrollere vekta på. (Jeg gjør det selv, og trives veldig godt med det.)

Dette var bare noen løse tanker. Håper du finner ut av tingene og at du klarer å få en bedre og mindre slitsom hverdag!

Anonymkode: 0bac4...f22

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har virkelig mange unnskyldninger du gjemmer deg bak.

Selv om det står pannekaker på bordet trenger du ikke spise syv stykker. Ta deg en pannekake med de andre, og spis en omelett etterpå.

Anonymkode: fcee9...839

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De har valgt det og har vært kjøttfri i over 2 år nå. Så vi kjenner god til en god del av erstatningene. Vegetarfarse til taco o.l. Men det begrenser seg likevel i hverdagen. Mye av erstatningene er ikke så gode, og selv om mannen er flink til å lage noe fra grunnen av (f.eks egne kjøttfri "kjøttboller") så fungerer det ikke i praksis alltid, da det tar mer tid enn å varme noen svenske kjøttbullar fra butikken i panna.

Jeg tror jeg vet hvorfor du er tykk... Mat trenger ikke alltid å være god alltid. Du kan da fint spise mannens alternativ selv om de ikke er like gode. Er maten ikke særlig god spiser man gjerne litt mindre.Jeg er sikker på mannens "kjøttboller" er sunnere enn å varme svenske kjøttboller. Det er ingen grunn til å lage mange forskjellige middager og dere sparer sikkert en del penger på å finne mat alle kan spise. Kjøp en airfryer eller mikrobølgeovn om du trenger å steke forskjellig tilbehør og tiden er knapp.

Anonymkode: 87aed...d0b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i masse av det du skriver! Det blir mye «dill» med mat, og det blir man lei av. Essensen i det du skriver er for meg likevel at du bruker alt dette styret som forklaring på hvorfor du strever, og det er nok ikke hele sannheten. Du fortjener å unne deg selv like mye fokus som det de andre familiemedlemmene får, din kost er også viktig å prioritere. Får du hodet ditt med deg i den prosessen tror jeg faktisk mye kan være gjort. Når det gjelder middag kan du spise det samme som andre, bare redusere porsjonsstørrelsen til ca halvparten. Gjør det enkelt. Til de andre måltidene gjør du det tilsvarende enkelt. Spis det du vil (innen rimelighetens grenser), men stopp når du ikke lenger er sulten, ikke vent til du blir mett.

Jeg er sikker på at du vil lykkes når du virkelig går inn for det, men tror det er tankene som må sorteres først. Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut noen måltider og kutt ned på porsjonene. Ikke vits å prøve slankekur. Kur er ment som kortvarig, ikke noe du skal leve på, ergo går du opp igjen i vekt når du går tilbake til ditt gamle kosthold.  Du må spise det du kan leve med å spise og ikke kutte ut alt du syntes er godt, men ikke bra for deg. Kutt heller ned på det. Jeg spiser det jeg vil, men mindre porsjoner. Jeg spiser også bare en-to måltider for dagen, noen ganger bare middag fordi jeg MÅ ha noe snacks på kveldstid, men har kuttet ned på mengden der også. 

At du er matlei, kan tyde på at det er mye det samme som går om igjen. Prøv å bli inspirert av bilder og oppskrifter på nettet. Jeg forstår hvordan du har det, her er det også vanskelig i matveien. Mannen spiser bare kylling og sjømat når det kommer til kjøtt. Jeg spiser bare svinekjøtt og kylling, den yngste gutten spiser det meste og eldstemann er helt håpløs. Ingen grønnsaker, ingen gryter, ingenting kan være blandet sammen, veldig skeptisk til sauser, liker ikke kjøttdeig, kyllingfilet o.l og vil helst bare ha biff eller kyllingvinger og pommes frites. I tillegg er jeg under middels glad i, og flink til, å lage mat. Jeg har også en fysisk sykdom som gjør at jeg sjeldent orker noe som tar tid, innebærer mye rot, kutting, røring og mange ingredienser. Så sliter mye med matlysten her også. Er sååååå lei av kyllingvinger og hot dog! 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

De lever ikke på det, det er det de ønsker å spise. Men får jo det bare en gang i blant. De fleste middagene er måltider hvor de dytter mat rundt og lager grimaser.

Er lettere sagt enn gjort. Jeg kan godt bestemme kjøttkaker med blomkålmos en dag, noe både jeg og barna liker godt. Men da vil jo mann og tenåring komme hjem slitne og sulte fra jobb og vgs og bare kunne spise blomkålmosen. Jeg kjenner at jeg ikke har kapasitet til å tenke ut hva et kjøttfritt alternativ for dem kan være. Det er så vidt jeg orker å varme kjøttkakene og lage mosen i utgangspunktet. Har fått et hat-forhold til mat nå.

Nei? Men de liker det godt. Så da blir det enkelt. Kylling, kjøtt, pølser osv. er noe som er rent og som de ofte får med ris/pasta og grønnsaker til. Innimellom har mannen lagd en fullverdig stor vegetargryte e.l men da spiser de nesten ingenting. Så å konvertere dem til vegetar har ingen hensikt, om det var det du mente.

Men de er jo voksne mennesker, en voksen mann og en vgs-elev kan fint lage seg sitt eget tilbehør til blomkålmosen. Ikke ta på deg det ansvaret hvis det sliter deg ut. 

Fordel middagslaging bedre. 2 dager i uka lager vgs-eleven middag til alle, 2-3 dager gjør mannen det og resten du. Du styrer porsjonene du kan ha. Det er porsjonsstørrelsene som er problemer. Den som ikke liker dagens middag har eget ansvar for å lage tilbehør man spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det også forskjellige matpreferanser og siden jeg vil ned i vekt prioriterer jeg mannen og lager f.eks. Supper og gryter for flere dager til meg så jeg enkelt kan varme i micro. I verste fall fikser jeg middag til mannen og tar en sunn Fjordland eller lignende selv for å ha styr på kaloriene. For meg er det viktigere å ha noe som er enkelt og sunt enn å lage alt selv fra bunnen. 

Anonymkode: 4928e...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg slanket meg (og har holdt vekten nå i 2 år) så laget jeg helt vanlige måltider til familien men var bevisst på ingrediensene. Dersom vi hadde feks pasta i tomatsaus med kjøttboller så laget jeg en saus med masse ferske tomater og urter og stekte bollene uten for mye olje. Ungene er kresne og vil helst bare ha pasta og saus, mannen vil ha mest kjøtt. Så da fordelte jeg porsjonene sånn. Ingen la merke til at sausen var "sunn".

Men det viktigste her, TS, er at du må erkjenne at du overspiser. Selv om du ikke har blitt overvektig av å sitte på sofaen og trykke i deg 200 grams sjokoladeplater, så spiser du for mye av det du spiser. Og for mye har blitt akkurat passe for deg. Derfor er slanking så vanskelig. Du føler at du spiser for lite når du egentlig spiser akkurat nok. Dersom du klarer å flippe denne switchen i hjernen så kommer du langt.

Jeg lyktes med å begrense porsjoner hele tiden, til hvert eneste måltid. I begynnelsen talte jeg kalorier, men etter hvert så ble det mer intuitivt. Noen ganger føles det som et offer å ikke kunne spise alt jeg har lyst på, men som regel så har jeg vendt meg til en ny normal som innebærer mindre mat. 

Anonymkode: f084c...bac

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, høres ikke ut som noen god situasjon, håper det løser seg! 
Jeg startet livsstilsendring på 90 kg og hadde kanskje fordel av at jeg aldri før har prøvd å gå ned i vekt (har prøvd litt på liksom da, men ikke på ordentlig 😊). 

Jeg kan kjenne meg godt igjen i det med tida! For med tre unger, jobb og attpåtil mannen, er det jo ikke tid å ta av omtrent 😅 

Målet for deg kan kanskje være at matlaging skal bli gøy? For meg er det gøy om ting blir litt tilfeldig - slik at ikke alltid jeg skal komme på det som er middagen. 
Sikkert et sært opplegg, men jeg synes det er morsomt: 

Dag 1 - oppskrift: Kokeboka jeg har lengst til venstre på kjøkkenhylla. Første middagsoppskriften, og jeg lager den! 

Dag 2 - kjøpt middag: Råvare lengst til venstre på hylla lengst til venstre i butikken. Altså, som egner seg for middag da, hopper over melisen 😁. Så planlegger jeg en middag ut fra den. Oppskrift på baksiden av råvaren, eller google hva jeg kan bruke den til eller finner på noe selv. 

Dag 3 - rester: Fra dagene før, fra alle de rare råvarene som er kjøpt inn, eller fisk, om ingen av dag 1 eller 2 var fisk. 

Så begynner vi på nytt igjen. Og fredag er taco, så den hopper vi over. Lørdag er restedag, for da havner resten av restene på ukas pizza 😁

Synes dette er veldig artig - vet jo aldri hva vi havner opp med til middag. En middag til hele familien, om de ikke vil ha, blir det ikke middag den dagen på dem (de lager seg evt noe annet). Men som oftest er det alltids noe av tilbehøret eller annet de spiser. 

Middagsplanen har vi hatt slik i alle år altså, så det holder vel ikke for vektnedgang. Så der justerte jeg stort sett mengdene, halverte porsjoner til alle dagens måltider. Byttet brød med rugsprø og forsynte meg mest av grønnsakene til middagene. 

Den der middagsplanen min er jo litt rar da kanskje, men som sagt - jeg liker å prøve nye ting og at det er tilfeldig - min spenning i hverdagen 😅 

Uansett hva, jeg håper det løser seg og at du finner hva som passer for deg og dine! Heier på deg - og du kan klare det 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er lettere sagt enn gjort. Jeg kan godt bestemme kjøttkaker med blomkålmos en dag, noe både jeg og barna liker godt. Men da vil jo mann og tenåring komme hjem slitne og sulte fra jobb og vgs og bare kunne spise blomkålmosen. Jeg kjenner at jeg ikke har kapasitet til å tenke ut hva et kjøttfritt alternativ for dem kan være. Det er så vidt jeg orker å varme kjøttkakene og lage mosen i utgangspunktet. Har fått et hat-forhold til mat nå.

Dette må du overlate til mannen din. Du tar ansvar for mat til deg selv og de to minste, og han får ta ansvar for mat til seg selv og tenåringen. Forhåpentligvis kan dere klare å enes om en middagsplan hvor dere kan bruke mye av det samme tilbehøret, men her må du rett og slett plassere ansvaret der det faktisk hører hjemme.

Anonymkode: 2d607...ce7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg plaget meg selv. Var flink i perioder, men så falt jeg tilbake i gamle vaner. 

Så ble jeg dratt med på Grete Roede. Og plutselig falt bare alt på plass. Gikk ned ca 0,5-1 kg i uka, og da var det rom for kos og utskeielser om det skjedde noe spesielt. Bare ved å kutte ned på osten var jeg godt på vei.

Du må ville det, før det skjer. Jeg er nå ca 8+ etter julen. Men de skal jeg bli kvitt før bunadssesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at siden mannen og tenåringen har like preferanser, så kan han stå for hovedmiddagen. Så lager du noe enkelt og sunt til deg selv?:)

Anonymkode: d0936...5ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har testet periodisk faste enda så bør du absolutt gjøre det. Ikke komplisert i det hele tatt, du forholder deg kun til klokken. 16:8 er den som fungerer best for min del fordi jeg, som du, blir møkkalei av å bry meg om kalorier. 

Anonymkode: d7c69...a3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

De lever ikke på det, det er det de ønsker å spise. Men får jo det bare en gang i blant. De fleste middagene er måltider hvor de dytter mat rundt og lager grimaser.

Nei? Men de liker det godt. Så da blir det enkelt. Kylling, kjøtt, pølser osv. er noe som er rent og som de ofte får med ris/pasta og grønnsaker til. Innimellom har mannen lagd en fullverdig stor vegetargryte e.l men da spiser de nesten ingenting. Så å konvertere dem til vegetar har ingen hensikt, om det var det du mente.

Hva med å foreslå at mannen og tenåringen får ta ansvaret for sine vegetarmiddager i ukedagene?

Anonymkode: 0aa82...129

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...