Gå til innhold

Monstera som både viser tegn på for mye og for lite vann..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en monstera som er omtrent 120 høy. Den har fått vann ca. en gang i uka. Før jeg vanner, stikker jeg alltid fingeren godt ned i jorda og kjenner at det er helt tørt.

Noen av bladene har blitt gule eller fått brune flekker midt på bladet. Særlig gjelder dette de «små» bladene som ikke kommer fra hovedstammen men som bare gror rett opp av jorda. Dette har jeg lest er tegn på for mye vann. Men samtidig så har noen av bladene lenger opp begynt å bli brune/tørre i tuppene, og dette tolker jeg mer som at de får for lite vann..?

Nå har jeg klippet bort de små gule/brune bladene nederst (som stakk rett opp av jorda). Men hva med de store bladene øverst, som begynner å krølle seg litt i tuppene og bli tørre/brune? Skal jeg la de være? Og vanner jeg for mye eller for lite?

Et ekstra spørsmål: har hørt planten liker å bli dusjet i regnvann, og dette gjorde jeg tidligere omtrent annenhver dag. Men nå er jeg litt usikker på om jeg skal fortsette med det eller ikke?

Håper noen plantekyndige kan gi noen tips.

Anonymkode: 3ebb4...006

Skrevet

Kanskje den er solbrent? Dersom den står i direkte sollys kan du vurdere å flytte den til en middels lys plass.

Jeg ville tatt vekk alle brune blad. 

Anonymkode: 3f924...5e5

Skrevet

At gamle eller små blader blir brune og dør ville jeg sett på som "normalt forfall". Det er vinter og planten din får altfor lite lys, så at den prioriterer bort desse er normalt. 

Og det planten sier deg er enkelt: den får feil mengde vann på feil måte. Generelt vil jeg råde deg til å gi planten sjelden vann, men vanne den helt gjennom (å gjennomvanne betyr å gi planten så mye vann at det renner ut på undersiden og du ser litt vann i skålen etter 20 min) når du først vanner. Så sjeldnere vann og mer når du vanner. Vann ordentlig men bare hver 1.5 - 2. uke.

Dette med dusjing er generelt regnet som bra for planten, men jeg har bare latt det være fordi jeg er lat, og ser ikke noe forskjell på trivsel. Det du MÅ gjøre er å tørke støv fra bladene 1-3 ganger i året. Altså ta en klut med vann og en dråpe olje på og tørke bort all skitt på bladene. Er bladene skitne får ikke planten brukt fotosyntese ordentlig (utendørs planter blir jo jevnlig vasket av regn). 

Har du et plantelys? Stapp det i så fall ned i potten. Økt trivsel. 

Anonymkode: aa989...ffd

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje den er solbrent? Dersom den står i direkte sollys kan du vurdere å flytte den til en middels lys plass.

Takk for svar. Den står ikke i direkte sollys, så den kan umulig være solbrent. Men jeg tenker kanskje at de nederste bladene, som stikker rett opp av jorda, forsyner seg med vannet først, også får ikke «hovedplanten» nok? 

Vurderer å ta bort alle brune blader ja. Men de som er brune i tuppene er bare såvidt brune liksom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At gamle eller små blader blir brune og dør ville jeg sett på som "normalt forfall". Det er vinter og planten din får altfor lite lys, så at den prioriterer bort desse er normalt. 

Og det planten sier deg er enkelt: den får feil mengde vann på feil måte. Generelt vil jeg råde deg til å gi planten sjelden vann, men vanne den helt gjennom (å gjennomvanne betyr å gi planten så mye vann at det renner ut på undersiden og du ser litt vann i skålen etter 20 min) når du først vanner. Så sjeldnere vann og mer når du vanner. Vann ordentlig men bare hver 1.5 - 2. uke.

Dette med dusjing er generelt regnet som bra for planten, men jeg har bare latt det være fordi jeg er lat, og ser ikke noe forskjell på trivsel. Det du MÅ gjøre er å tørke støv fra bladene 1-3 ganger i året. Altså ta en klut med vann og en dråpe olje på og tørke bort all skitt på bladene. Er bladene skitne får ikke planten brukt fotosyntese ordentlig (utendørs planter blir jo jevnlig vasket av regn). 

Har du et plantelys? Stapp det i så fall ned i potten. Økt trivsel. 

Anonymkode: aa989...ffd

Takk for gode tips. Kanskje jeg skal prøve å ta med planten i dusjen annenhver uke og bare gjennomvanne potten skikkelig og la den renne av seg. 

Burde jeg egentlig også bare klippe bort alle småbladene som stikker rett opp av jorda? De virker ikke å være en del av «hovedplanten» så de stjeler kanskje bare næring? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Solbrent midt på vinteren? I nord er det mørketid, og i sørøst har det stort sett vært så drittvær at det knapt har blitt lyst midt på dagen. Det er jo først de siste par ukene at vi har fått bittelitt sol midt på dagen, ellers har vi jo knapt sett sola siden september.  Mulig sør- eller vestlandet har hatt mer sol? Ellers har jeg inntrykk av at mange planter tåler et sydvindu helt fint på vinteren, selv om det hadde blitt for tøft for dem på sommeren. 

Jeg tror de gule bladene kan skyldes for mye vann, og de brune tuppene skyldes antakelig for tørr luft. På vinteren har vi ofte veldig tørr luft inne pga. fyring, varmepumper etc., og da reagerer enkelte planter med å bli tørre og brune i tupper og kanter. En luftfukter eller jevnlig dusjing med sprayflaske kan hjelpe.

Anonymkode: 497e7...62b

• Liker 1
Skrevet

En gang i uka er alfor ofte nå på vinteren. Du har en stor plante, regner med en stor potte med mye jord og god drenering, vil anbefale mer hver måned kanskje. Har du plantelys på den? Hvis ikke kan du med fordel la den få ha mørketiden til en hviletid, den vokser lite uansett nå pga lyset og trenger dermed lite næring og vann.

Signerer personen over meg som tipser om luftfukter, det blir veldig tørr inneklima nå om vinteren - selv kommer jeg ned i 30% nå uten luftfukteren, pga den der kulden utenfor dørene..

Du kan selvfølgelig sjekke for trips og andre udyr, men gule blad betyr nesten alltid overvanning. 

Lykke til, håper den kommer seg. Snaaart vår og lysere tider! 😄

Anonymkode: 1be43...b41

Skrevet

Jeg har også samme problem. Min har fått plantelys i tillegg. Stusselig greier. Jeg har klippet bort de gule nær jorda jeg også. Men de brune på toppen har jeg ikke tatt bort. Dusjer selv med regnvann. 

Skrevet

Sjekket for trips? 

Frem med forstørrelsesglass 👍

Skrevet
1 hour ago, AlocasiaAmazonica said:

Sjekket for trips? 

Frem med forstørrelsesglass 👍

Første bud når du lurer på en plante som sturer, er å se etter udyr. Neste er å vanne mindre.

En voksen Monstera har luftrøtter, og de tar opp vann fra luften. Disse plantene trenger nesten ikke noe vann fra jorda.

Anonymkode: 52db9...b74

Skrevet

Stueplanter i norden kan ofte slite med den tørre og varme innetemperaturen vi har her i vinterhalvåret. Brune bladkanter pga tørr luft er ikke unormalt. 

Gule blader kan bety at den står med vann på skålen for lenge, så røttene "surner". Pass på å helle av vannet i skålen etter et kvarter eller tjue minutter etter vanning, hvis det står vann der.

Anonymkode: 98a69...5d6

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Stueplanter i norden kan ofte slite med den tørre og varme innetemperaturen vi har her i vinterhalvåret. Brune bladkanter pga tørr luft er ikke unormalt. 

Gule blader kan bety at den står med vann på skålen for lenge, så røttene "surner". Pass på å helle av vannet i skålen etter et kvarter eller tjue minutter etter vanning, hvis det står vann der.

Anonymkode: 98a69...5d6

På en Monstera er det høyst unormalt. Jeg har hatt noen oppigjennom.

Anonymkode: 52db9...b74

Skrevet

Har den nok god jord å vokse i? Det skal helst pottes om når det går mot vår, men akutt nødhjelp kan utføres når som helst. Bytt til to str. større potte og god jord. Det skal min monstera få første mars. Luftrøttene beholdes og surres rundt planten, for jeg syns de er dekorative. 

Anonymkode: c0603...afa

• 4 uker senere...
Skrevet

TS her. Tar opp denne tråden igjen.

Jeg fulgte råd som kom her, om å vente med vanning, og så vanne i dusjen når jeg først gjorde det. Lot planten renne skikkelig lenge av seg der før den ble satt tilbake. Det er nå tre uker siden, og jeg har ikke vannet siden. (Kjenner fortsatt bittelitt fukt/kaldt når jeg stikker fingrene langt ned i jorda.) 

De brune flekkene blir bare flere og flere. Jeg klippet bort de brune bladene for tre uker siden, men det kommer bare nye flekker på nye blader. Har også sett nøye etter «skadedyr» men finner ingen. Skjønner bare ikke hva jeg skal gjøre. Hvis jeg fortsetter å klippe bort brune blader så er planta snart ribba. Og hvis jeg ikke vanner så fortsetter vel de øverste bladene å bli visne i tuppene, sånn de allerede er nå..? Føler planta gir meg så mixed signals. 😅 

Skrevet

Har du økt luftfuktigheten i rommet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du økt luftfuktigheten i rommet? 

Nei, det burde jeg kanskje prøve? Kjøpe en luftfukter og sette i nærheten av planta?

Bør jeg klippe bort alle de brune bladene igjen? Og kan det være en ide å forsøke å «vanne» planta bare ved å spraye blader og luftrøtter en tid fremover? Ikke vanne som vanlig i jorda?

Skrevet

Før du eventuelt kjøper luftfukter, så er det greit å vite hva luftfuktigheten er i nærheten av planten. Sett er hygrometer ved siden av planten, og sjekk min/max i løpet av 24 timer. 

• Liker 2
Skrevet
AlocasiaAmazonica skrev (2 timer siden):

Før du eventuelt kjøper luftfukter, så er det greit å vite hva luftfuktigheten er i nærheten av planten. Sett er hygrometer ved siden av planten, og sjekk min/max i løpet av 24 timer. 

Jeg tror det er ganske tørr luft der. Det er ikke så langt unna en panelovn. Og jeg vet at planter egentlig ikke bør stå så nærme panelovner (grunnet tørr luft/varme) men hvis planta skal ha sjans på å få littegrann dagslys så har jeg ikke så mange andre passende steder å sette den. Og kan ikke flytte ovnen. Så jeg føler meg ganske sikker på at lufta er rimelig tørr.

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det nå?

Anonymkode: fac0a...021

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...