Gå til innhold

Tar du koronatest når du blir forkjølet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vinteren er en sesong hvor man lett får snørr, noe hoste og kan være litt frossen. Enten på morgen, kveld eller mer. 

Blir du flere ganger mer eller mindre forkjølet i løpet av vinteren? 

Tar du test hver gang du får noe snørr eller hoste? Hvor lang tid går det før du tar test? Hvor mye symptomer må det være før du tar test? 

Hvordan gjør du det?

Endret av Ann Mo
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir som regel en del forkjølet hver vinter, men i år har jeg klart meg mye bedre. Er forkjølet akkurat nå, men det er fordi jeg besøkte tantebarn som går i barnehage. 

Ja, jeg tar selvsagt koronatest når jeg har luftveissymptomer. Blir hjemme ved første tegn av symptomer og tar test. Voksne trenger/bør ikke å vente slik som barn kan. Jeg hadde sår hals og tett i nesen. 

Skrevet (endret)
Ann Mo skrev (58 minutter siden):

Vinteren er en sesong hvor man lett får snørr, noe hoste og kan være litt frossen. Enten på morgen, kveld eller mer. 

Hvordan gjør du det?

Blir du noe mer eller mindre forkjølet i løpet av vinteren? 

Tar du test når du blir det? 

Hvor lang tid går det før du tar test? 

Hvor mye symptomer må det være før du tar test? 

Jeg tar en test hvis jeg trenger en negativ test f.eks for en jobbsituasjon, men ikke ellers. Har hjemmekontor, så det er jo ytterst sjelden jeg egentlig trenger den testen. Blir jo stort sett ikke syk for tiden uansett.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt 2 koronatester hittil.

Men usikker på om jeg burde ha tatt flere i løpet av vintersesongen. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, må det. Jobber i barnehage. Testet meg to ganger.

• Liker 1
Skrevet

Ja. Men det har bare vært behov for tre tester. 

Jeg møter mange mennesker i jobbsammenheng og er sånn sett utsatt for smitte og for videreføring av smitte. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, siden jeg følger alle rådene til FHI og myndighetene så behøver jeg ikke å kaste bort tiden til andre ved å teste meg bare for å ha litt snørr eller småhosting ny-og-ne. For jeg vet jeg har elendig immunforsvar så jeg blir ofte små-forkjølet om vinteren. Det skjer minst to ganger iløpet av sesongen.

Hadde jeg ikke hatt på munnbind i enhver anledning jeg går ut eller fulgt rådene så ville jeg nok ha testet meg dersom jeg hadde hatt feber.

Endret av Lasox
Skrevet

er ofte litt småforkjølet i løpet av en vinter, forløpet er alltid likt. De gangene jeg har kjent disse symptomene men ikke hatt feber og nedsatt almenntilstand har jeg ikke testet meg. De gangene jeg har hatt litt annet symptombilde eller hatt feber og eller nedsatt almenntilstand så har jeg testet meg. Testet tre ganger, alle negative.

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg tester meg hvis jeg har symptomer. Jobber på skole så jeg har ekstremt mange nærkontakter. Har ikke samvittighet til å ikke teste meg, det går utover så mange. Jeg er uansett hjemme så lenge jeg er syk, men man kan jo smitte før man får symptomer. 

Fjerde gangen jeg tester meg i vinter i dag, heldigvis har jeg ikke vært mye syk i år. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Ann Mo skrev (4 timer siden):

Tar du test hver gang du får noe snørr eller hoste? Hvor lang tid går det før du tar test? Hvor mye symptomer må det være før du tar test? 

Hvordan gjør du det?

Ja. Jobben krever det, og jeg syntes selv det er greit å vite.

Endret av Hatsumomo
korrektur
  • Liker 2
Skrevet
Ann Mo skrev (På 18.1.2021 den 9.34):

Hvordan gjør du det?

På en normal vinter har jeg 2-3 forkjølelser. Siden mars 2020 har jeg hatt null.

Inntil i går. Er sår i halsen og nyser. Så jeg tester meg i dag kl 09.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke vært syk på over et år, men om jeg hadde fått symptomer hadde jeg testet meg med en gang. (Lærer)

• Liker 1
Skrevet

Jeg får alltid forkjølelsesymptomer i forbindelse med mensen, så jeg tester meg ikke hver måned så lenge jeg kjenner årsaken.

Har veldig få nærkontakter og følger alle smittevernråd, så sannsynligheten for at jeg er smittet er liten. Får jeg feber og andre symptomer kommer jeg til å teste meg. 

• Liker 1
Skrevet

Ja selvfølgelig

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vært forkjølet på flere år, men som Dråpe, får jeg også alltid (lette) forkjølelsessymptomer i forbindelse med mensen.  I  tillegg hoster jeg hver eneste morgen, noe jeg har gjort siden barneskolen. Har aldri testet meg for korona.

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Nei. Tar ikke test ved forkjølelse,men tar fårhåndsregler med kontakt av mennesker. Mulig jeg har tatt test om jeg har fått influensa symptomer. 

Skrevet

Jeg tar koronatest dersom jeg blir syk. Ikke fordi jeg fryser om morgenen, siden jeg merker forskjell på feber og å fryse fordi det er kaldt... 

• Liker 1
Skrevet

Nei. Siden man ikke skal ta offentlig transport med symptomer må jeg gå  ca 1.5 timer bare for å komme meg til teststasjonen, så det er ikke et realistisk alternativ. Heldigvis har jeg anledning å holde meg hjemme og isolere meg helt om jeg skulle bli syk. Skulle jeg imidlertid bli langvarig syk eller så dårlig at jeg ble bekymret for egen helse (har astma ) ville jeg tatt kontakt med koronatelefonen og bedt om råd.

• Liker 2
  • Opprett ny...