Gå til innhold

Kan psykolog hjelpe en med å få tilbake følelser for partner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger sårt veiledning i livet. Mine følelser for kjæresten har slått seg av, etter to år ilag. Jeg tenker negativt hele tiden, en sånn selv destruktiv tankegang om at alt er så mye bedre på den andre siden av gjerdet, så jeg spinner og spinner på alt det negative ved forholdet og kjæresten min som om jeg prøver å ødelegge, hvis du skjønner? Jeg prøver å tenke positivt, men så kommer alle negative tanker og bare elter seg over.

Han er så snill og god, at dere aner ikke. Jeg kunne skrevet en hel bok om hans positive sider, og jeg vet jeg hadde angret om jeg tok steget og gjorde det slutt. Jeg ønsker virkelig følelsene tilbake, så hva gjør jeg?

mvh Kvinne

Anonymkode: 11f07...86b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi mennesker har et stort ego, og når vi tror vi kan få noe mer eller bedre så ønsker vi gjerne å oppnå nettopp dette. En psykolog kan ikke trylle deg til å få tilbake følelsene, det eneste som hjelper er nok rett og slett å slå opp og se hvordan du håndterer at du ikke har han og innser at du ikke sitter på en pidestall og kan velge og vrake i partnere som er så perfekte for deg, som er det sporet du har kjørt deg fast i.

Ofte vil ikke følelsene for en partner komme tilbake før man faktisk innser at man har mistet en god partner, det er derfor så mange kjenner på en ny forelskelse for eksen sin i det eksen får en ny kjæreste, for da stiger plutselig "verdien" opp igjen, og egoet til han eller hun som dumpet synker ned igjen.

Svaret er altså nei, og det som er litt synd er ofte at de "beste" partnerne er de man kan miste følelser for fordi de er så snille at man på et tidspunkt mister respekten for dem, mens manipulative og usunne relasjoner er de som gjør at man alltid vil føle seg underlegen og føle at man ikke fortjener noe bedre og holde ut år etter år bare for å bevise overfor seg selv at man fortjener denne partneren.

Mitt tips er å være åpen med partner, la han få en mulighet til å trekke seg tilbake så du kanskje, kanskje kan innse at dette et problem som finnes i hodet ditt.

Anonymkode: 273e2...340

• Liker 2
Skrevet

Det vil jeg tro. Dette handler om synet på deg selv. Hvis mannen er for snill, og du føler at du ikke er verdt at noen er snill mot deg, så vil du miste interessen og tiltrekkes av menn som behandler deg dårligere. Dermed kan det å styrke selvfølelsen gjøre at du tiltrekkes riktige menn. Eventuelt så finner du ut at han ikke egentlig er så bra, at det er en grunn til at du ikke beholder følelsene. 

Anonymkode: d7d72...c16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

innser at du ikke sitter på en pidestall og kan velge og vrake i partnere som er så perfekte for deg, som er det sporet du har kjørt deg fast i.

Det vet virkelig ikke du noe om!

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vil jeg tro. Dette handler om synet på deg selv. Hvis mannen er for snill, og du føler at du ikke er verdt at noen er snill mot deg, så vil du miste interessen og tiltrekkes av menn som behandler deg dårligere. Dermed kan det å styrke selvfølelsen gjøre at du tiltrekkes riktige menn. Eventuelt så finner du ut at han ikke egentlig er så bra, at det er en grunn til at du ikke beholder følelsene. 

Han er egentlig veldig bra. Han behandler meg ekstremt bra, også på dager hvor jeg minst fortjener det. 
Problemet er at jeg tror jeg er ment for noe bedre. Som AB over her skrev, egoet sier jeg kan få noe større og bedre. Og når de tankene herjer som værst, så ser jeg på det jeg har og blir svært missfornøyd. Jeg sliter virkelig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han er egentlig veldig bra. Han behandler meg ekstremt bra, også på dager hvor jeg minst fortjener det. 
Problemet er at jeg tror jeg er ment for noe bedre. Som AB over her skrev, egoet sier jeg kan få noe større og bedre. Og når de tankene herjer som værst, så ser jeg på det jeg har og blir svært missfornøyd. Jeg sliter virkelig 

Jo. Men det du ser på som «bedre», er det en som behandler deg enda bedre eller en som behandler deg dårligere?

Skrevet (endret)

Følelsene kommer ikke til å være der hele tiden. Siden jeg er så ung fortsatt så sier jeg heler lytt til de eldre. De som har hatt forholdet sitt i mange år. Hva sier de? Jo kjærlighet er et valg. Man må jobbe seg gjennom det. Man må stå opp hver dag å velge sin partner. For følelsene er ikke fremtredene hele tiden. Det betyr ikke at du ikke elsker personen, og vil være med den.

Det en psykolog muligens kan hjelpe deg med er dette du sier om å føle deg destruktiv. Det kan være verdt å ta sjansen på. 

Endret av marleneK92
  • Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo. Men det du ser på som «bedre», er det en som behandler deg enda bedre eller en som behandler deg dårligere?

En som behandler meg likedan som han jeg har nå, bare at han har flere andre gode kvaliteter i tillegg. En som er enda morsommere og som kan få meg til å le enda mer, en som har like interesser. En som hjelper til enda mere hjemme. (Selv om han jeg nå har lager gode og gjennomførte middager, han rydder også, men ikke så mye som jeg skulle ønske).
Jeg føler meg fryktelig overfladisk som henger meg opp i dette. 
Er som om jeg tror jeg kan finne DEN perfekte partneren som har ALT det jeg ønsker meg. Selv om han jeg har idag er en mann mange damer bare drømmer om.

Lojaliteten, støtten, tilstedeværelsen, godheten hans. Det skal hardt gjøres å kunne erstatte min nåværendes gode sider. Så jeg vet ikke hva i huleste hodet mitt driver med

Skrevet

Ja, men en psykolog kan heller ikke trylle frem følelsene ut av ingen ting, like lite som du kan tvinge frem følelser i deg selv.

Dere må finne ut hvor skoen trykker og kanskje gjøre noen endringer i forholdet. Jeg tror i alle fall på konkrete og praktiske endringer.  Ikke billige triks. Det er ikke sikkert endringene trenger å være så store.

Det kan være et mønster dere har kjørt dere fast i, uten at det er noe feil med noen av dere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En som behandler meg likedan som han jeg har nå, bare at han har flere andre gode kvaliteter i tillegg. En som er enda morsommere og som kan få meg til å le enda mer, en som har like interesser. En som hjelper til enda mere hjemme. (Selv om han jeg nå har lager gode og gjennomførte middager, han rydder også, men ikke så mye som jeg skulle ønske).
Jeg føler meg fryktelig overfladisk som henger meg opp i dette. 
Er som om jeg tror jeg kan finne DEN perfekte partneren som har ALT det jeg ønsker meg. Selv om han jeg har idag er en mann mange damer bare drømmer om.

Lojaliteten, støtten, tilstedeværelsen, godheten hans. Det skal hardt gjøres å kunne erstatte min nåværendes gode sider. Så jeg vet ikke hva i huleste hodet mitt driver med

OK, det er godt å høre. Da er det ikke selvfølelsen det er noe i veien med.

Kanskje det bare er alderen og erfaringsgrunnlaget?

Hun har rett:

marleneK92 skrev (15 minutter siden):

Følelsene kommer ikke til å være der hele tiden. Siden jeg er så ung fortsatt så sier jeg heler lytt til de eldre. De som har hatt forholdet sitt i mange år. Hva sier de? Jo kjærlighet er et valg. Man må jobbe seg gjennom det. Man må stå opp hver dag å velge sin partner. For følelsene er ikke fremtredene hele tiden. Det betyr ikke at du ikke elsker personen, og vil være med den.

Det en psykolog muligens kan hjelpe deg med er dette du sier om å føle deg destruktiv. Det kan være verdt å ta sjansen på. 

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon og holder på å bli gal

Anonymkode: 8729d...2a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...