Gå til innhold

Er det bare jeg som ikke visste dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg nettopp sett en del filmer fra en kjent hårdesigner og stylist og han mener at man skal farge håret etter hvilken hudtone man har. Er man kald skal man ha kald hårfarge, er man varm skal man ha varm hårfarge og hvis man er nøytral kan man kle begge nyansene. 

Det samme gjalt smykker. Er man kald kler man sølv best. Er man varm kler man gull best osv. 

MEN! Gjelder dette farger på klær også? 
Skal man f.eks gå for alt i varme farger om man har en varm hudtone? 

Anonymkode: 32786...ffc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! 

Eller.. Man finner ut om man er mer en "høst" (oransje, brunt, gult), vår osv.. 

Anonymkode: ff9a5...6f8

• Liker 1
Skrevet

Javisst. Men bruk litt tid på å finne ut om hudtonen din er gul, rød eller grønn (oliven). Det har betydning for hva slags varme toner du skal ha. Rød hudtone skal ha kalde farger da.

Anonymkode: 1f3f7...97a

Skrevet

Ja. Man kan nesten se litt syk ut om man har varm hudtone og kler seg i kalde farger.

Men finnes også de som er midt på treet og kler de fleste farger. Tror jeg er der. 

Anonymkode: 8b00b...a8c

Skrevet

Ja, for meg som er godt over snittet opptatt av farger er dette gammelt nytt. Samtidig er det ikke nødvendigvis så enkelt at man enten er varm eller kald i sine naturlige farger. 

Selv har jeg varm hårfarge, men kald farge i øynene og huden. Er rødhåret med lys rosatonet hud og blå øyne. Jeg har vært til fargeanalyse to ganger og har blitt plassert både som sommer og høst. Den første tok mest hensyn til hudfargen, mens den andre til håret. 

• Liker 1
Skrevet

Ja. Husker jeg hadde en kollega på slutten av 1980-tallet som var ekstrem opptatt av dette. Så det er gammelt nytt, for å si det sånn.

• Liker 1
Skrevet

Men altså, hva skal en legge mest vekt på? Jeg har lys hud, grønne/blå synlige blodårer (kald), men grønnbrune hazel øyne (varme) som passer godt plomme øyenskygge (varm). Håret er lys brunt, litt mørkere kommune. Synes jeg kler sølv men gull er heller ikke helt feil, spesielt hvis jeg er litt brun. 

Hva er jeg da? 🤨

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men altså, hva skal en legge mest vekt på? Jeg har lys hud, grønne/blå synlige blodårer (kald), men grønnbrune hazel øyne (varme) som passer godt plomme øyenskygge (varm). Håret er lys brunt, litt mørkere kommune. Synes jeg kler sølv men gull er heller ikke helt feil, spesielt hvis jeg er litt brun. 

Hva er jeg da? 🤨

TS

Anbefaler denne bloggen https://insideoutstyleblog.com/2012/11/understanding-colour-systems-and-personal-colour-analysis.html. Følg linkene inne på den siden, så lærer du mye. En farge er ikke bare en farge, det er så mye mer som spiller inn.

Men et hett tips er å se på hvilke farger du absolutt ikke kler, det vil peke deg i riktig retning.
De færreste kler hvitt og sort, stort sett bare de som er klassisk vinter ser ordentlig bra ut i hvitt og sort, og du høres ikke ut som en vinter, så du kan stryke hvitt og sort. Og så kan du f.eks. se på hva du kler best av gul-beige og rosa-beige. 
Det du skal se etter når du vurderer om du ikke kler en farge, er å se om du ser blass, bleik, eller syk ut. Hvis du ser på et bilde av deg selv og det du først legger merke til er fargen på klærne dine, er fargen for sterk for deg. Klærne skal fremheve din naturlige glød, og ikke kreve for mye plass.

Et annet godt tips er å kle seg i de fargene kroppen din allerede har. Velg farger som ligg tett opptil fargen på øynene, leppene og håret ditt. Heller fargen på leppene dine mot ferskenrosa eller rose-rosa? Er de lyse eller er de mørke?

Anonymkode: b4e1e...f17

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...