Gå til innhold

mental helse

flaasen

Anbefalte innlegg

hei, ser at det er få innlegg om mental helse i dette forumet, men vil bare si noen få ord: etter mange og strabasiøse år med svært turbulent livsførsel, fikk jeg et slags sammenbrudd, jeg ble sykmeldt med dyp depresjon. Etter et par besøk hos psykolog ble jeg sendt videre til en dagavdeling hvor de har et intensivt opplegg med gruppeterapi i 18 uker. På avdelingen var det to grupper, med 8 pasienter i hver, med ca 5 terapauter. Opplegget er slik at man drar til dagavdelingen tre dager i uka (slik er det på mitt hjemsted, men det kan være annerledes andre deler av landet), og er der fra 9 til 14. I disse timene er det forskjellige former for gruppeterapi.

Vel, jeg vil i grunn bare si at dette fungerte aldeles fantastisk for meg! Og siden jeg vet at det finnes flere slike avdelinger rundt i landet, tenkte jeg at potensielle pasienter kanskje leser kvinneguidens forumsider, og lurer på hvordan opplegget er mm. Dersom noen har spørsmål, kan jeg svare etter beste evne... Åh, dette ble kanskje litt tullete, men jeg poster det nå alikevel, kan jo aldri vite om det treffer noen som trenger det... ;)

Hilsen flaasen

Endret av flaasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jiha(d)

Veldig fint innlegg! :) Har selv gått til psykolog (noe jeg NÅ ikke er redd for å snakke om...før skammet jeg meg! Fysj og fy!), og det hjalp meg veldig, men har ikke prøvd gruppeterapi. Føler liksom at det er "min" sak, men hvem vet? Hadde sikkert funka. Fint å vite at man ikke er alene, liksom.

Desverre er jeg redd jeg faller tilbake til gamle synder for tida. Har "alt er bare dritt" følelsen ganske ofte igjen, men orker ikke gjøre noe med det akkurat nå, har så mye på hjernen. :roll:

Min psykolog lærte meg et slags "tankesystem" som funka veldig bra. Fikk meg til å tenke "hvorfor er jeg lei meg?" og "hva kan jeg gjøre" blandt annet. Fikk meg vekk fra mange destruktive tanker iallfall! :klappe:

En ting jeg ikke er for er lykkepiller. Tror de gjør mer skade enn godt. Prøv alle andre muligheter først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Så bra at du fikk så god hjelp på dagavdelingen :) . Jeg har hørt mye bra fra andre også om sånne dagavdelinger. Da jeg bodde i Oslo, søkte jeg om plass på en lignende dagavdeling hele 5 ganger, men fikk avslag hver gang. Det var surt, for jeg har veldig god erfaring med gruppeterapi av diverse typer. Men begrunnelsen var noen ganger at jeg var for syk og andre ganger at jeg var for frisk. Og det virker egentlig logisk, for jeg er sjelden litt syk. Jeg har perioder der jeg fungerer helt bra, er frisk nok til å jobbe/studere 100%. Men så har jeg andre perioder der jeg er så syk at jeg må legges inn, og da blir jeg gjerne på sykehuset i lang tid før jeg blir frisk igjen. Det er noe dritt egentlig, men sånn er nå livet ;)

Men at behandling på dagavdeling gir god hjelp for mange, det har jeg ikke noe problemer med å tro på, og jeg har også anbefalt folk å vurdere det selv om jeg som sagt ikke har noen personlige erfaringer på det området

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære fairy,

så leit at du ikke har fått komme inn på slik dagavdeling. Vet ikke om det hadde vært rett for deg, men slik det i alle fall har vært for meg, så har jeg lært meg å leve med den delen av meg som er syk i perioder. Men sender deg en skikkelig knuseklem, :klem: og håper du har det godt!

Og kjære Jiha(d),

jeg er hjertens enig med deg når det gjelder lykkepillene, kommer ikke alltid noe godt ut av dem! Men har også sett at noen virkelig trenger dem... Sånn gruppeterapi trodde jeg var noe skikkelig sprø greier, men det gir en fantastisk effekt, dersom man er villig til å forsøke...

Uansett, hvis noen lurer på hvordan det er, skal jeg prøve å svare etter beste evne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til psykolog i mange år - og i ett av årene gikk jeg også i gruppeterapi. Litt blandet erfaring - men mest postivt.

Noen av oss i gruppa "holdt sammen" i ei periode etterpå. Nå - ca 4 år etter - så har jeg fortsatt kontakt med en av jentene. Ikke daglig - og ikke ukentlig, men av og til.

Begge "bruker" vi hverandre når det røyner på............ det stemte veldig godt mellom oss umiddelbart. Lik bakgrunn - like erfaring m.m. Og selv om det kan gå måneder mellom hver gang vi snakkes, så går det ca 10 sek - og så er kontakt oppnådd............... Godt og fint ;)

Det er nå noen år siden jeg sluttet hos psykolog - jeg gikk i mange år. Hadde stort utbytte av det - men det gikk lenge før jeg "så" framgangen. Gudene må vite hvor jeg hadde vært i dag om jeg ikke hadde fått hjelp................ Takker fastlegen min med jevne mellomrom jeg for at han "tok affære" og fikk meg videre i systemet.

Nå kan jeg faktisk tenke med å starte i samtale-terapi igjen........... Det er perioder hvor jeg føler at jeg "ødelegger" meg sjøl med negative tanker..... :forvirret:

Ang. lykkepillen - Ingen har vel blitt lykkelig av disse pillene. Men de hjelper meg hvertfall. Jeg har lært meg å leve med "ulempene". Vil heller leve med de enn med lange, dype bølgedaler hvor alt er håpløst!

Uansett så er virkningen av både terapi, piller og behandlingsmetoder veldig individuelle. "Derfor kan det som passer for meg - være helt galt for deg!"

Lytt til andres råd - men konferer med din behandler før du gjør drastiske endringer. Det er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...