Gå til innhold

Hva er en god og hva er en dårlig krangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mitt nye forhold (som har vart noen få år) syns jeg vi krangler veldig mye. Jeg ser på det som svært destruktivt, og for min del er det ikke til å unngå at mine følelser for han blir påvirket i negativ retning. 

kranglene kan dreie seg om både store og viktige ting som verdisyn, men også mindre ting, som eskalerer. Kranglene kan bli hissige og vonde, voldsomme, men aldri voldelige eller noe i den dur. 

Noen snakker om «gode» og «dårlige» krangler. Hvor går skillet? For meg er krangler utelukkende negativt. Og jeg takler det ikke. Tanken på brudd er derfor tilstede, og det snakker vi mye om i etterkant. Jeg trenger at han skjønner alvoret. 

Anonymkode: 33d20...498

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at de gode kranglene er der man lytter og prøver å forstå hverandre og faktisk kommer en vei. Ideelt sett blir jo problemer løst før det blir en "krangel", men av og til kan det jo sprekke for hvem som helst. 

Hvis man må skrike og bruke dominerende oppførsel eller på andre måter gjøre at partneren ikke slipper til med sine synspunkter for at man skal "vinne" krangelen, så kommer man ingen vei. Man kan tilsynelatende "vinne" krangelen slik, men problemet er da ikke løst og ligger til neste gang.

I en krangel er det ikke om å gjøre å ha rett, overtale motparten eller "vinne" krangelen. Men å forstå hvordan den andre tenker og hvorfor de føler det som de gjør. 

Anonymkode: 55bb7...1d5

Skrevet

God krangel er når man ender opp med å komme nærmere hverandre. 

Destruktive krangler er om man krangler over bagateller, skriker, ikke lytter, snakker over hverandre, ønsker å såre, vrir på ting, projiserer... Alle kan bli følelsesmessig opprørt om det er sterke følelser i sving, men da er det viktig å prøve å kunne se partner og hva som er det egentlig budskapet. Overdrivelser og provokasjon fører ofte til at man ender opp med en enda større krangel fordi man blir trigget av angrepet. Klarer man å roe situasjonen og la hverandre snakke ferdig - uten bruk av angrep - ordner det seg oftest. Eller om man ikke helt forstår, så kan man spørre slik at man forstår hvordan partner definerer ord og uttrykk, slik at man ikke antar noe.

Det verste man kan gjøre er å projisere eller legge ord i munnen på partner. Det er også viktig å få roet kranglen slik at man ikke går sint/trist til sengs. Det er viktig å kunne forstå og akseptere hverandre. Noen ganger kan det lønne seg å gå til en parterapeut tidlig, for å finne ut av hvordan man "krangler", slik at man kan forstå hverandre bedre om en krangel skulle oppstå. Noen snakker rett og slett ikke samme språk. Og da oppstår det lett misforståelser og unødig sinne/sorg. Det må være respekt og kjærlighet. Man skal ikke konkurrere med en partner - man skal ønske hverandre det beste i livet. 

Skrevet

Dårlige krangler er hvertfall når det krangles om det samme og man ikke klarer å lytte til hverandre og løse kranglene. 

Det motsatte er bra krangling

Skrevet

Hvis krangelen blir ufin og man sier ting som sårer.

Uansett veldig veldig viktig å reparere etterpå! At man rekker ut en hånd og kobler seg på hverandre igjen.

Anonymkode: ffbac...3b2

• Liker 1
Skrevet

For meg er alle krangler dårlige, foretrekker å ta opp ting i en konstruktiv diskusjon istedenfor. Men det er kanskje det som anses som en god krangel. 

Skrevet

Når man sier ting for å såre/dytte ned partneren, går på person og ikke sak, da er det en dårlig krangel. 

Men egentlig bør krangler være veldig sjeldne. Diskusjoner er bedre, om sak, ikke person. 

Skrevet

Tror en må ha et solid vennskap i bunn for at krangel ikke skal gå ut over forholdet.

Kan anbefale å lese boken "Hemmelighetene bak et lykkelig parforhold" med John Gottman.

Min samboer og meg har også begynt å ta opp en planlagt diskusjon (krangel/uenighet) og hører på den sammen etterpå. Veldig lærerikt!

https://www.klikk.no/helse/forskning-slik-krangler-par-som-holder-sammen-4621219

Anonymkode: 461dd...737

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...