Gå til innhold

Kan noen fortelle meg prosessen i dette? (Ang samvær advokat osv)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke si så mye her. Jeg har nektet far å se barnet vårt nå. Jeg har veldig gode grunner.

Nå tar han advokat. Og det er ok. Jeg lurer bare på om det er noen som vet hva som skjer nå? Hva kommer min vei? 

Ikke kjeft eller si noe slemt ang at jeg nektet nå... jeg har ikke hjerte eller hode til mer akkurat nå... jeg vil bare vite hva jeg kan vente meg :( 

Anonymkode: c9c8c...9b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør også representeres av advokat. Hva som skjer videre kommer an på hva dere begge rådes til av advokatene, men om det blir rettslig prosess typisk noen forberedende møter med dommer for å lage midlertidig avtale og se om dere kan bli enige. Full behandling i retten dersom ingen enighet oppnås.

Det er vanlig at dommeren oppnevner sakkyndig som utreder og avgir en rapport med anbefalinger, samt vitner i rettssaken. Sakkyndig er ofte med under forberedende møter og bistår med anbefalinger. 

Anonymkode: fcdc0...864

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :) 

så først bare samtaler med advokat? (Skal få meg en advokat) 

ikke barnevern og full utredning? (Om ikke han kontakter de) Det er det han truer med nå... at advokaten skal kontakte bv.

Gjest Dr.Oetker
Skrevet

For å kunne ta ut er søksmål, må han ha en gyldig meklingsattest. En slik er gyldig i 6 mnd. 

Advokater har ikke myndighet til å bestemme noe som helst, men enkelte er veldige gode til å overtale en. 

Men om du nekter samvær, kan det være du ta kontakt med barnevernet og få støtte der. Å stoppe samvær uten støtte fra noen steder kan skade saken din. Legg merke til ordet KAN. 

Du kan nok forvente skarpt brev fra hans advokat. Men fortvil ei, en advokat som går hardt ut har ofte lite å stille opp med. I barnefordelingssaker skal de jobbe for samarbeid mellom partene. 

Jeg vet om flere gode advokater inne barnefordelingssaker. De må ikke bo i nærheten av deg for å representere deg. 

Skrevet
Dr.Oetker skrev (8 minutter siden):

For å kunne ta ut er søksmål, må han ha en gyldig meklingsattest. En slik er gyldig i 6 mnd. 

Advokater har ikke myndighet til å bestemme noe som helst, men enkelte er veldige gode til å overtale en. 

Men om du nekter samvær, kan det være du ta kontakt med barnevernet og få støtte der. Å stoppe samvær uten støtte fra noen steder kan skade saken din. Legg merke til ordet KAN. 

Du kan nok forvente skarpt brev fra hans advokat. Men fortvil ei, en advokat som går hardt ut har ofte lite å stille opp med. I barnefordelingssaker skal de jobbe for samarbeid mellom partene. 

Jeg vet om flere gode advokater inne barnefordelingssaker. De må ikke bo i nærheten av deg for å representere deg. 

Tusen takk for gode svar!

Jeg tar kontakt med deg om jeg ser at jeg må ha advokat. Akkurat nå tror jeg han kommer med tomme trusler. Og ja, jeg burde nok kontakte bv selv. Men dette sitter langt inne. Alt kaoset han skaper. Jeg kjenner ikke igjen livet mitt, og jeg føler han dytter oss over kanten og inn i noe som ikke kommer til å bli bra for oss 😔

Gjest Dr.Oetker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for gode svar!

Jeg tar kontakt med deg om jeg ser at jeg må ha advokat. Akkurat nå tror jeg han kommer med tomme trusler. Og ja, jeg burde nok kontakte bv selv. Men dette sitter langt inne. Alt kaoset han skaper. Jeg kjenner ikke igjen livet mitt, og jeg føler han dytter oss over kanten og inn i noe som ikke kommer til å bli bra for oss 😔

Hvis/når han kaller inn til familievernkontoret, husk at de heller ikke har noe makt. De har ingen myndighet i det hele tatt. De vitner heller ikke. 

Synd når det blir slikt. Kjenner dessverre så altfor godt til det. 

Bare ta kontakt om du ønsker 😊

Skrevet
Dr.Oetker skrev (31 minutter siden):

Hvis/når han kaller inn til familievernkontoret, husk at de heller ikke har noe makt. De har ingen myndighet i det hele tatt. De vitner heller ikke. 

Synd når det blir slikt. Kjenner dessverre så altfor godt til det. 

Bare ta kontakt om du ønsker 😊

Tusen takk 😊

Skrevet

Barnevernet har ingen myndighet i samværskonflikter og vil neppe gå inn  i saken. Det første du må regne med er megling på fvk. De har heller ingen myndighet, så ikke la deg presse av dem. Skaff advokat i dag, få de riktige rådene der.

Anonymkode: c842e...b4f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ikke barnevern og full utredning? (Om ikke han kontakter de) Det er det han truer med nå... at advokaten skal kontakte bv.

Barneverntjenesten har i utgangspunktet ingenting med foreldretvister og uenighet om samværsmengde å gjøre. Likevel blir det ofte barnevernssak om foreldrene ikke er i stand til å skjerme barna for egen konflikt eller om den ene mener den andre utsetter barna for vold e.l. Men absolutt ingen automatikk. 

Det er vanlig med en sakkyndigutredning i løpet av prosessen mot fulle forhandlinger i Tingretten. 

Generelt er rettsprosess dyrt og ofte konfliktøkende. 

Det stemmer som flere sier her at dere må ha meklingsattest før noe annet. Det er mulig å ha separat mekling om dere ikke klarer snakke sammen på en sivilisert måte, men det anbefales selvsagt å gi det et forsøk. 

Anonymkode: fcdc0...864

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg kan ikke si så mye her. Jeg har nektet far å se barnet vårt nå. Jeg har veldig gode grunner.

Nå tar han advokat. Og det er ok. Jeg lurer bare på om det er noen som vet hva som skjer nå? Hva kommer min vei? 

Ikke kjeft eller si noe slemt ang at jeg nektet nå... jeg har ikke hjerte eller hode til mer akkurat nå... jeg vil bare vite hva jeg kan vente meg :( 

Far kan bestille time til mekling om dere ikke har gjort dette, har han kontaktet advokat så vil du mest sannsynlig bli stevnet inn for retten for å få til en samværsavtale. Det kan være du har gode grunner til å nekte samvær, men det er nok ikke opp til deg å avgjøre. Kommer det til rettssytemet, så skal det sakkyndig inn i bildet. Du må også ha advokat. Jeg har vært gjennom samme styret, vi var i retten i 3 runder, kostet meg litt over 200 000 i advokat utgifter, og sikkert far like mye. Det er dyrt og ta det den veien, men for meg og barna var det riktig at vi gikk det veien. Det var eneste måten å komme frem til samværsavtale som var til det  beste for barna. En forelder kan ikke holde barnet unna den andre uansett hvor god grunn en mener en har, det er opp til rettssytemet å avgjøre om ikke annet

Anonymkode: 0a794...89d

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å gi svar uten å si hva dere har gjort til nå.

Hvor lenge det er siden bruddet. Om dere gikk til FVK og fikk fordelt samvær der, og om det er etter dette du har bestemt for å "holde igjen" samvær?

Anonymkode: 951ae...064

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...