AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Jeg er student 100% og ligger på C i snitt. En venninne av meg har 2 jobber (150%) og tar 45 studiepoeng. Hun får fortsatt B og C.. Jeg tar 30 studiepoeng og ingdn jobb.. Føler studiene tar mer enn nok av tiden min Hvordan er det mulig at folk får til dette?? Anonymkode: 6ca23...a6e
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Er det veldig ulike studier? Et studiepoeng ikke er et studiepoeng, noen studier er langt mer arbeidskrevende enn andre. Anonymkode: e38d4...81a 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 Jeg startet med 100 % jobb (i realiteten mer) og 117 % studier sist semester, men fikk noe gammelt godkjent, så endte opp med å fullføre 67% studier med karakterene A (på det største faget) og B på det minste. Jeg må planlegge nøye. Setter av tid til å lese litt hver dag og ekstra i helgene. Skal ha til sammen 150 % dette semesteret. Håper på A, men B er nok mer innen rekkevidde i dette faget. Anonymkode: 37c73...175
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 Fagområde har mye å si, samt interessen man har for studiet. Har man det "gøy" når man studerer, så vil man ha mye overskudd. Det er først når man begynner å slite på den ene eller andre arenaen at ting ikke går i lengden. Anonymkode: 41be3...88a 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #5 Skrevet 17. januar 2021 For meg var det svært viktig med fleksibilitet i jobben. Hadde 100% jobb og gjerne mer enn så, men jeg kunne i stort sett jobbe når jeg ville under dagen, så fantes muligheter for å følge med på forelesninger og seminarer. Ellers var det KUN jobb og studier og litt trening i tre år. Mistet et par venner da jeg aldri hadde tid til å «være sosial». Hadde B i snitt. Hadde nok ikke fått flere A hvis jeg ikke hadde jobbet, men kanskje et sterkere B, det vil si et par færre D og C. Anonymkode: f66b4...d87 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 Trenger ikke lese så mye, følger ikke forelesninger og seminarer om man ikke må, høy grad av selvstendighet og refleksjon etterlyst i oppgaveskriving og utforming av eksamen? Jeg leste rundt 30 min. per dag forrige semester, fulgte ikke undervisning. Fikk B. Skjønner nesten ikke hvordan jeg skulle fått emnene til å fylle 37-40 timer per uke. Anonymkode: 749c7...060
SPOCA Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 (endret) Det kan handle om flere ting: struktur, modenhet osv. Jeg tok 75 studiepoeng det høstsemesteret som har vært, altså på i underkant av 6 måneder, i blant annet matematikk, IKT og historie (i tillegg til mastergrad). Fikk B på mine to eksamener i historie (for å ta et eksempel). I tillegg jobber jeg fulltid og jobbet mye overtid i desember, midt i den verste eksamensperioden. Det som er litt spesielt er at jeg gjør det bedre på studiene nå enn da jeg "kun" tok en mastergrad (jeg har en mastergrad fra før og tar altså en ny en i tillegg til den jeg har) og hadde en deltidsjobb ved siden av. Det er flere grunner til dette: - Da jeg var fulltidsstudent og jobbet deltid ved siden av, tok jeg meg aldri fri fra studiene. Det vil si: jeg begynte rett på etter videregående, men var egentlig drittlei alt som handlet om skolen. Det gjorde meg godt å ha pause fra studier for så å begynne på igjen i 30-årene. - Dette handler igjen om motivasjon. Da jeg begynte å studere i "andre runde", hadde jeg hatt over 4 års pause og jobbet altså fulltid like lenge. Og da hadde en lærelysten bygget seg opp og jeg måtte bare studere mer. - Arbeidslivet har gjort meg mye mer strukturert. Jeg jobber fra 8-16, og da vet jeg at jeg kun har etter kl. 16 til å lese og gjøre det jeg skal. - Modenhet - det har gjort seg godt å jobbe og få nye impulser. Spesielt var det nyttig å dra erfaringer inn i faget da jeg tok emnet foretaksstrategi i fjor, bare for å ta et eksempel. Det gjør at man har flere knagger å henge fag og lærdom på. Det gjør det enklere å resonnere og finne løsninger. - Struktur. Jeg har satt opp leseplan og plan for gjennomføring. Og jeg må selvfølgelig holde meg til den planen. - Studere smart, som igjen også går på struktur. Jeg vier mye tid til studiene, jeg gjør det, men jeg har blitt mye mer effektiv i min lesing og mye flinkere til å se hva som faktisk er relevant. Og det nyttige er at jeg f.eks er vant til å skrive prosedyrer etc på jobb, og jeg merker at det er nyttig i studiene. I matematikken var jeg den som skrev alle gruppeoppgaver, for jeg brukte sikkert halvparten av tida i motsetning til de andre. Det handler om å lære seg til å bruke lesetiden og skriving effektivt. - Jeg har studert veldig forskjellige fag høsten som har vært, og spesielt historie er noe jeg elsker. Det gjør det enklere å studere. - Jeg har ikke barn. Det gjør det selvfølgelig mye enklere for meg, for jeg har jo kun meg (og samboer) å tenke på. - Studere er min hobby. Jeg elsker å studere og lære noe nytt. Det har nok noe med at jeg har jobb, og føler ikke det presset til å måtte prestere. Nå kan jeg senke skuldrene og kose meg, og det har hjulpet mye med tanke på prestasjonsangsten jeg kunne få tidligere. Endret 17. januar 2021 av SPOCA 5 1
Gjest TheCatLady Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 Det har jeg også lurt på, men antar at det har med at folk er forskjellige og at studiene er forskjellige. Selv så klarer jeg ikke å jobbe 100% og studere samtidig. Begynte på master i fjor og har jobbet 60% ved siden av. Jeg synes at det var utrolig slitsomt og jeg klarer ikke å lese noe særlig etter jobb. Sovner stort sett bare siden jeg er ganske sliten, men har en fysisk jobb. Så lesedagene mine er gull verdt. Vurderte å jobbe 100%, men det hadde jeg aldri klart. Når jeg skal skrive masteren tror jeg ikke at jeg klarer å jobbe noe særlig. Jeg har alltid vært sånn at jeg må ha ro og fokus når jeg studerer. Noe jeg ikke har når det er for mye annet som skjer, men beundrer de som klarer det
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #9 Skrevet 18. januar 2021 Jeg jobbet 100 % som sykepleier og tok master i rettsvitenskap. Skal være ærlig å si at jeg ikke akkurat var A-student, men jeg kom meg gjennom det. Jeg leste absolutt ikke jevnt, slet med fokus når jeg først satte meg ned, og sjanglet meg egentlig bare gjennom studiet. Men har en god jobb nå, så det gikk på et vis. Og så kjenner jeg jo noen som studerte samtidig med meg, og ikke jobbet, og likevel hadde de samme karakterene. Folk er forskjellige, rett og slett. Anonymkode: 3e453...92a
mmd Skrevet 18. januar 2021 #10 Skrevet 18. januar 2021 Fordi man har ulike evner og arbeidskapasitet? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå