Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

6 måneder siden fødsel, og opplever at vagina/skjeden er stram og at det ikke kjennes godt med friksjon av typen inn og ut der nede ennå. Går greit veldig rolig, men er vondt når tempoet øker. Vi kan jo alltids gjøre andre gøyale ting, men jeg lurer jo veldig på om det noensinne kommer til å føles greit - eller attpåtil godt - med penetrering? 

Måtte sy en del sting etter fødsel om det har noe å si.

Anonymkode: a62a5...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tok noen måneder før vi begynte å ha sex etter fødselen (fordi vi var dønnslitne!), og det var litt ugreit i starten. Men for meg var det som hjelp mest å bytte ut de fæle minipillene jeg begynte på etter fødselen. Jeg mistet sexlyst og ble så tørr av de, det er visst en vanlig bivirkning. Så det kan jo være noe å sjekke ut om du går på noe hormonell prevensjon. Ble helt normalt etter jeg byttet ut de.

Jeg ble klippet og sydd mye, og det grodde fint.

Anonymkode: 767fc...7c8

Skrevet

Her var det sårt, ømt og vondt en god stund etter fødsel. Tipper åtte-ti uker etter, da begynte det å bli godt igjen. Jeg sydde noen få sting, men de kalte det pyntesting, så jeg revnet ikke noe særlig. 

Anonymkode: 7c2fe...b57

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det tok noen måneder før vi begynte å ha sex etter fødselen (fordi vi var dønnslitne!), og det var litt ugreit i starten. Men for meg var det som hjelp mest å bytte ut de fæle minipillene jeg begynte på etter fødselen. Jeg mistet sexlyst og ble så tørr av de, det er visst en vanlig bivirkning. Så det kan jo være noe å sjekke ut om du går på noe hormonell prevensjon. Ble helt normalt etter jeg byttet ut de.

Jeg ble klippet og sydd mye, og det grodde fint.

Anonymkode: 767fc...7c8

Går ikke på hormonell prevensjon, men husker jordmor sa på etterkontrollen at amming også kunne tørke ut slimhinnene (og jeg fullammer ennå). Har heller ikke fått tilbake mensen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her var det sårt, ømt og vondt en god stund etter fødsel. Tipper åtte-ti uker etter, da begynte det å bli godt igjen. Jeg sydde noen få sting, men de kalte det pyntesting, så jeg revnet ikke noe særlig. 

Var du «som før» etter 6 mnd? Er jo langt forbi 8-10 uker for min del, så er usikker på om det er normalt at det tar så lang tid.

Skrevet

Bruker dere glidemiddel?

Anonymkode: 9cd6a...282

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bruker dere glidemiddel?

Anonymkode: 9cd6a...282

Ja. Det er ikke det at det er så tørt. Mer at slimhinnene føles stramme og harde, og ikke myke og svampete hvis man kan si det sånn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok.. jeg følte at det var et parti ved inngangen til skjeden som var litt for stramt liksom, var bare pyntesting hos meg også. Det gikk heldigvis over etter noen mndr, og alt kjennes likt nå.

Går det for lang tid ville jeg gått til gynekolog for å få en vurdering!

Anonymkode: 27cd2...592

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Går ikke på hormonell prevensjon, men husker jordmor sa på etterkontrollen at amming også kunne tørke ut slimhinnene (og jeg fullammer ennå). Har heller ikke fått tilbake mensen. 

Dette stemmer nok ganske greit, for det gjør fortsatt veldig vondt for meg å ha sex (baby er 3 mnd og jeg fullammer) og jeg hadde keisersnitt, så underlivet skulle egentlig vært som før, men det svir og er veldig sårt under sex (ikke ellers).

Anonymkode: ddf1d...a91

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Var du «som før» etter 6 mnd? Er jo langt forbi 8-10 uker for min del, så er usikker på om det er normalt at det tar så lang tid.

Husker ikke helt, men jeg tror det var omtrent som før etter seks måneder, ja. Husker det var ømt lenge, mulig mye lenger enn de åtte-ti ukene, men vondt var det ikke. 

Skrevet

1 år tok det for meg 😅 pyntesting. 

Anonymkode: 883dd...d93

• Liker 1
Skrevet

10-12 måneder, men jeg tror det hadde mest å gjøre med ammehormoner 😅. Uansett, penetrering ble ikke bare godt igjen, men bedre enn før fødsel. Mer sensitivt, på noe vis. 

Anonymkode: fa6ee...38c

Skrevet

Lang tid, og nå flere år etter er det fortsatt ubehag og svie i visse stillinger (det er riktignok ikke noe problem for oss). Jeg ble ikke sydd spesielt mye, men fikk en grad 2 rift ved skjedeinngangen, og jeg har en teori om at det er arrvevet her sin «feil». 
Gi det 6 måneder til (et år totalt), hvis du fortsatt er plaget ville jeg oppsøkt gynekolog for en vurdering. 

Anonymkode: ec16b...311

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde direkte vondt og ubehag hver gang vi hadde sex frem til 9 mnd etter fødsel. Da plutselig snudde det og det ble enda bedre enn det noen gang har vært. Så hold ut, det kommer til å bli bedre. For min del var det hjelp å få i godt glidemiddel. Som en person over her sier kan det godt være ammehormonene som gjør det, hvis du ammer. Jeg mistenkte det for min del, uten at jeg vet (fullammet til 6 mnd men fortsatte ammingen til rett over 1 år). Uansett - den positive tanken er at selv om du føler det har gått lang tid nå så kan det enda med stor sannsynlighet bli bedre av seg selv :)

• Liker 1
Skrevet

Vi prøvde ikke før etter 10 uker (renselsen varte i 8 uker hos meg 😅) og det var godt med en gang, uten glidemiddel. Gikk på minipillen. Vi er så forskjellige, det kan være helt normalt for deg at det ikke er bra enda :) 

Anonymkode: 82407...a34

Skrevet

Det er 7 år siden og er fortsatt absolutt ikke det samme 😔

Anonymkode: 34167...d83

• Liker 1
Skrevet
lille-sjøstjerne skrev (47 minutter siden):

Jeg hadde direkte vondt og ubehag hver gang vi hadde sex frem til 9 mnd etter fødsel. Da plutselig snudde det og det ble enda bedre enn det noen gang har vært. Så hold ut, det kommer til å bli bedre. For min del var det hjelp å få i godt glidemiddel. Som en person over her sier kan det godt være ammehormonene som gjør det, hvis du ammer. Jeg mistenkte det for min del, uten at jeg vet (fullammet til 6 mnd men fortsatte ammingen til rett over 1 år). Uansett - den positive tanken er at selv om du føler det har gått lang tid nå så kan det enda med stor sannsynlighet bli bedre av seg selv :)

Det er godt å høre. Forhåpentligvis blir det vel mer normalt! Også får jeg vel ha normale tilstander i et par måneder før vi prøver på nestemann 😂 Men men.. Satser på det går seg til av seg selv ja! Og forhåpentligvis er det ammingen som gjør det ja. Ammehormonene blir jo mindre etterhvert som minien får mer og mer fast føde. Så selv om man ammer til barnet er nærmere 2 år så er det ikke de samme mengdene hormoner som skilles ut ved amming siden det blir sjeldnere og mindre mengder melk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

6 måneder siden fødsel, og opplever at vagina/skjeden er stram og at det ikke kjennes godt med friksjon av typen inn og ut der nede ennå. Går greit veldig rolig, men er vondt når tempoet øker. Vi kan jo alltids gjøre andre gøyale ting, men jeg lurer jo veldig på om det noensinne kommer til å føles greit - eller attpåtil godt - med penetrering? 

Måtte sy en del sting etter fødsel om det har noe å si.

Kanskje du skulle tatt en tur bare for å få klarsignal om alt ser fint ut? Plutselig kan det være noen sting som er sydd litt for stramt eller noe som skaper smerten. 6mnd etter fødsel skal det være smertefritt og fungerende. Selv om det noen ganger kan være annerledes enn før pga fremfall, operasjon nedentil, slappere muskulatur, strammere muskulatur osv.

Anonymkode: 87652...d45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje du skulle tatt en tur bare for å få klarsignal om alt ser fint ut? Plutselig kan det være noen sting som er sydd litt for stramt eller noe som skaper smerten. 6mnd etter fødsel skal det være smertefritt og fungerende. Selv om det noen ganger kan være annerledes enn før pga fremfall, operasjon nedentil, slappere muskulatur, strammere muskulatur osv.

Ut i fra denne posten er det jo flere som har erfart at det ikke er smertefritt før etter lenger tid, så er du sikker på at det "skal" være smertefritt etter 6 mnd? Jeg kan jo alltids ta kontakt med gynekolog, men tenker kanskje jeg venter noen måneder siden det virker som det er relativt normalt at det kan ta lenger tid enn som så.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vil anbefale å ikke stole på dette utsagnet om at det «skal være smertefritt og fungerende» 6 mnd etter fødsel. Det kan ta tid. Men for all del så kan du jo sjekke om du vil. Dersom det ikke er bedring etter 9-12 mnd så hadde jeg nok tatt kontakt. Men feks i mitt tilfelle var det ingen ting som helst som skulle tilsi at det skulle ta lenger tid. Jeg sydde men alt så helt fint ut i etterkant.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...