Gå til innhold

Ny kjærest - herpes

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått en ny kjæreste som jeg er veldig forelsket i, men saken er den at jeg har herpes. Vi har ikke hatt sex enda. Det jeg er redd for er at jeg skal smitte henne enda jeg vet at mulighetene for dette er veldig små når jeg ikke har utbrudd. Når syntes dere jenter at det er riktig å ta opp dette problemet i forholdet. Selv om ca 35% av norske jenter er smittet av herpes type 2 er jeg veldig redd for å bli avvist.

Jeg blitt rådet til ikke å fortelle noen før vi har vært sammen en periode slik at det er mindre snnsynlig at forholdet tar slutt når dette blir kjennt. Selv har jeg tenkt å fortelle dette neste gang vi møtes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal fortelle det før dere har sex. Det er større fare for at forholdet tar slutt dersom du utsetter henne for risikoen med å bli smittet uten å fortelle det. Jeg hadde iallefall blitt hysterisk sint om det var meg. :evil: I tillegg hadde det drept all tillit fra min side, jeg ville aldri kunne stolt på noen som kunne skjule slike ting for meg.

Fortell det til henne, la henne ta det valget selv. Blir forholdet slutt pga. dette, ville det sannsynligvis likevel blitt slutt når du en gang fortalte det til henne, eller hun oppdaget at hun var blitt smittet.

Håper det går bra, lykke til.

Skrevet

Du må iallfall fortelle henne det FØR dere har samleie. Jeg hadde blitt RASENDE om jeg hadde fått vite det etterpå.

Skrevet

Takk for de innleggene som har kommet. Jeg er enig med dere jeg kommer til å fortelle om smitten før vi har sex. Men har dere tenkt over saken, ville dere akseptert en partner som er smittet ? Kan dere forstå redselen for å bli avvist på dette grunnlaget ?

Jeg forstår også av innleggene deres og de få svarene som har blitt lagt inn at dette ikke er noe som diskuteres ofte. Dette til tross for at statistisk sett er ca. 85% av alle sex partnere herpessmittet. Det betyr i praksis at vi alle må forholde oss til en eller flere sex partnere i livet som er smittet. Er dette så vanlig at det ikke anses som et problem eller er dette ting som bare blir fortiet ?

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke saa mye om herpes, saa derfor lurer jeg paa om du kan svare meg paa noe jeg lurer paa:

hvordan ble du smittet selv? Hadde du sex med en som hadde utbrudd, eller med en som hadde viruset latent? Eller er det andre maater aa faa det?

For hvis du fikk det selv av en uten utbrudd, saa vil jo det vaere en reell fare for at dine kommende sexpartnere ogsaa vil bli smittet.

Hva er forskjellen paa type 1 og type 2 herpes?

Foler at dette er noe jeg burde vite....men jeg gjor ikke det, saa jeg haaper du kan svare :)

Ada

Skrevet

Hei, Redd. :)

Jeg har ikke tenkt så nøye over om jeg ville aksetptert en partner som var smittet av herpes, fordi jeg aldri har hatt behov for å ta det valget. Men jeg kan tenke meg at det ville være viktig for meg å skaffe meg mest mulig kunnskap om mulighetene for å beskytte meg selv mot smitte, evt. hvor stor risikoen ville være osv. før jeg bestemte meg for noe som helst.

Jeg skjønner veldig godt at du er redd for å bli avvist, det er ikke godt å vite hvordan andre reagerer på en slik beskjed. Men du kan være hundre prosent sikker på at risikoen for å bli avvist blir mye større dersom du ikke forteller henne dette, og utsetter henne for smitterisiko uten at hun vet om det. Jeg synes det er flott at du har bestemt deg for å legge kortene på bordet. På denne måten viser du at du tar ansvar, og er til å stole på.

Jeg visste ikke at 85% av befolkningen var smittet av herpes...regner du da med de som har den typen som gir forkjølelsessår rundt munnen?

Fortsatt lykke til! :blunke:

Skrevet
. Jeg er enig med dere  jeg kommer til å fortelle om smitten før vi har sex. Men har dere tenkt over saken, ville dere akseptert en partner som er smittet ? Kan dere forstå redselen for å bli avvist på dette grunnlaget ?

Skal jeg være helt ærlig, så hadde jeg nok vært litt skeptisk. Men jeg hadde taklet det bedre, om jeg hadde fått vite det før evt. sex.. Hadde en gutt fortalt meg det etter vi hadde hatt sex, så hadde jeg ikke blitt så blid akkurat..

Ellers må jeg ærlig innrømme at jeg ikke vet så mye om det, og ville nok ha kommet med en del spørsmål.

Og ja, jeg kan nok forstå redselen din for å bli avvist, akkurat som du sikkert ville forstå om kjæresten din var skeptisk til det å ha sex med en som er smittet.

Skrevet

Hei,

Jeg har selv herpes. Jeg var så redd for å fortelle om dette til en mann at jeg heller holdt meg single i 11 år (utrolig men sant) Vel, jeg ble desperat nok, og bestemte meg for at nå får det briste eller bære og jeg begynnte å øve meg med å fortelle det til venner, og deretter menn jeg traff. Det viste seg at det ikke var så farlig. Jeg valgte å fortelle pr. mail slik at jeg kunne få sakt alt uten å bli avbrutt. Min utvalgte fikk da også tid til å fordøye informasjonen uten at jeg satt på andre siden av bordet og ventet på en respons. Føler at deres tilbakemelding også ble mer ærlig av at de kunne svare på mail.... og så til slutt. Jeg hadde MYE problemer med herpes. Utbrudd 1-2 ganger pr. mnd i ca 10 år. Det som hjalp meg var homøepati. Vanlige leger er helt elendig når det gjelder herpes.

Skrevet

Jeg fortalte min kjæreste om saken i går kveld. Hun var akkurat så fantastisk som jeg hadde håpet. Kunnskapsrik, forståelses full og kjærlig. Vi hadde en herlig natt sammen.

Egentlig behøver man ikke å være redd. Jeg har tre ganger nå fortalt nye partnere om dette og aldri har jeg blitt avvist.

Jeg syntes fremdeles at det er litt rart at dette ikke er en problemstilling som diskuteres mer. Alle som har et sex liv (dersom man ikke bare har en partner gjennom hele livet) vil møte denne sykdommen. Hvis man går utafra at ca. 80% av den voksne befolkningen er smittet av herpes type 1 og ca. 35% av befolkningen er smittet av herpes type 2 (basert på blod prøver tatt av gravide) er statistisk sett 87% av befolkningen bærere av herpes virus i en eller annen form enten på leppene eller i underlivet. Og hele 28% av befolkningen har begge deler.

Jeg forstår at de jentene som har skrevet svar på mitt innlegg ville bli rasende dersom noen hadde sex med dem uten å fortelle om en eventuell smitte fare. Men da er vi ved sakens kjerne. Dersom dere har hatt mer enn en partner og ikke har vært tvunget til å ta stilling til dette spørsmålet tidligere er det jo akkurat det som har skjedd, noen dere har hatt sex med har hatt herpes uten å fortelle om det. Og det er vel noe av problemet. I pressen har det kommet frem at antallet smittende vokser sterk i Norge. Og det er neppe de som har erkjent at de er smittet og forteller sine nye partnere om saken som sprer viruset ?

Til sist vil jeg igjen anbefale den artikkelen som det står en peker til i ett av mine tidligere innlegg i denne tråden.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg fortalte det til alle jeg kjenner omtrent, når jeg fikk det. Syns det er mye greiere at folk vet om det, enn at jeg skal gå å sjule det.

Er liksom ikke så kjekt å ta med deg en hjem fra byen, for så å fortelle han i sengen at du har herpes. Eller f.eks. ikke fortelle det i hele tatt, å få den dritten slengt i fjeset senere, når han finner det ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...