Gå til innhold

Hjelp om barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens, jeg skal søke til barnehage for jenta mi i Grunerløkka. Kan dere anbefale med noe, eller har det noe som har tips om den? Kritiker kan bli om ansatte, trygghet, mangfold osv.

takker for svaret ☺️☺️

Skrevet

Kjenner ikke til området, men siden jeg jobber i bhg på småbarnsavdeling vil jeg si det er viktig å sjekke hvor mange barn det er på avdelingene. Bør ikke overstige 1 voksen per 3 småbarn. 12 barn på en småbarnsavdeling er det meste jeg vil anbefale med tanke på trygghet for de minste. 

videre bør man sjekke om det er stabilt personale, er uteområdet godt for de minste. Man bør også ta stilling til om man ønsker privat ideel, privat konsern eller kommunal bhg. Ganske store forskjeller i tilbud når det gjelder mat, vikarbruk osv. 

Lykke til med jakten på en bra bhg 😊

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Takker og bukker ☺️

Skrevet

Sier meg enig med den over. Jeg kjenner heller ikke til området, men jobber i bhg på småbarnsavdeling. Ikke mer enn 12 barn på 4 voksne. Sjekk at de ansatte er faste på avdelingen, at det ikke er mye skift av de ansatte. Hva er viktig for dere? Med småbarn så er det jo litt begrenset, men videre i alder. Er det viktig for dere at barnet er mye ute? Noen barnehager har fokus på aktive barn, andre musikk, du har ulike filosofier som reggio emilia feks. De fleste barnehager her jeg bor har foreldreundersøkelser der du kan sjekke ulik score på ulike områder. Lykke til 😊

Anonymkode: da3bd...d33

• Liker 2
Skrevet
On 1/17/2021 at 8:01 PM, Hårfarge said:

Hei folkens, jeg skal søke til barnehage for jenta mi i Grunerløkka. Kan dere anbefale med noe, eller har det noe som har tips om den? Kritiker kan bli om ansatte, trygghet, mangfold osv.

takker for svaret ☺️☺️

Hadde sjekket om de har god fokus på språkutvikling i den delen av byen. Ofte snakker ingen ansatte godt norsk og du får hjem barn som sier klippe brød eller ikke lærer de rette adjektiv eller preposisjoner. Samtidig har 50-90% av de andre ungene norsk som andre språk og bhg er første stedet de lærer det. 

hadde også spurt om sykefravær blant de ansatte og hvordan de handterer det. Vikarier el egne ansatte, byrå osv 

Anonymkode: 7807a...a31

Skrevet

Også se på beliggenhet. Uteområde m eller uten sprøytespisser ....

Skrevet

Jeg jobber med barn i bla. den bydelen, har et inntrykk av mange av barnehagene. 

Stikker seg ut i positiv retning: Bellevue Gård, Dynekilen, Marienfryd, Brødfabrikken, Hallenparken og Lørensvingen.

Stikker seg ut i negativ retning: Sjokoladefabrikken, Akersløkka og Gartnerløkka. Dessuten er jeg generelt skeptisk til basebarnehager for de minste barna, selv om noen av dem du finner i bydelen er svært gode basebarnehager for større barn. 

Anonymkode: 0133a...94b

• Liker 1
Skrevet

Hei! Det er en del barnehager i Grünerløkka bydel som sliter med hyppige utskiftninger av personalet osv. Det er veldig avhengig av avdelingen, så vanskelig å komme med generaliseringer. 

Anonymkode: b25da...ba2

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler ikke Dynekilen barnehage, eller Barnas Hus. Dynekilen har dårlig rykte pga hyppige utskiftninger av personalet. Barnas Hus sliter med at ting på mysterisk vis forsvinner.
Kan anbefale Hallenparken. Leder skal visst være veldig flink og følger opp ting nøye. 
Det er de eneste jeg husker å ha hørt noe om

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Anbefaler ikke Dynekilen barnehage, eller Barnas Hus. Dynekilen har dårlig rykte pga hyppige utskiftninger av personalet. Barnas Hus sliter med at ting på mysterisk vis forsvinner.
Kan anbefale Hallenparken. Leder skal visst være veldig flink og følger opp ting nøye. 
Det er de eneste jeg husker å ha hørt noe om

Å,ja. Takk for tipsen. Jeg skulle velge Dynekilen. Må tenke litt til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sier meg enig med den over. Jeg kjenner heller ikke til området, men jobber i bhg på småbarnsavdeling. Ikke mer enn 12 barn på 4 voksne. Sjekk at de ansatte er faste på avdelingen, at det ikke er mye skift av de ansatte. Hva er viktig for dere? Med småbarn så er det jo litt begrenset, men videre i alder. Er det viktig for dere at barnet er mye ute? Noen barnehager har fokus på aktive barn, andre musikk, du har ulike filosofier som reggio emilia feks. De fleste barnehager her jeg bor har foreldreundersøkelser der du kan sjekke ulik score på ulike områder. Lykke til 😊

Anonymkode: da3bd...d33

Takk ☺️

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde sjekket om de har god fokus på språkutvikling i den delen av byen. Ofte snakker ingen ansatte godt norsk og du får hjem barn som sier klippe brød eller ikke lærer de rette adjektiv eller preposisjoner. Samtidig har 50-90% av de andre ungene norsk som andre språk og bhg er første stedet de lærer det. 

hadde også spurt om sykefravær blant de ansatte og hvordan de handterer det. Vikarier el egne ansatte, byrå osv 

Dette! Og ikke tro at du er «sikret» språkmessig dersom du og partner snakker helt innfødt norsk, heller. Barnet her har dobbeltsidig helnorsk bakgrunn tilbake til før svartedauden, men kom likevel hjem fra småbarnsavdelingen og hadde begynt å si «en hus», «en til bil», «brødskiiive» (trykk på siste to stavelser i stedet for på første), «da do kan ikke få broke den» (da kan du ikke få bruke den), osv osv. 

Vi brukte vanvittig mye tid på å plukke av barnet språklige feil som det hadde plukket opp fra barn og voksne i barnehagen. Jeg er stor fan av at barn skal eksponeres for språklig mangfold, men når det går så langt at de tar det opp i eget talespråk - da har vi et problem. 

Det ble MYE bedre da to assistenter som hadde veldig dårlig norsk endelig var ferdige med utplasseringen sin og forsvant. Én sånn ansatt går greit, er min erfaring, men fire voksne hvorav én snakker som en stereotyp russisk kvinnelig spion på film, én snakker VELDIG godt norsk men med tysk grammatikk, og to er på integrerings-utplassering via kommunen...? Not so much. 

Jeg er fullt klar over at dette kan høres ut som «jeg er ikke rasist, men...» 🙈 MEN jeg syntes faktisk det var et stort problem mens det stod på, og jeg vet at det er et problem mange andre steder også. Vi har kjørt beinhardt på å rette opp både uttale og grammatikk, og barnet har det fint på plass nå - men det er det langtfra alle de andre som har. «Klippe brød» er ikke en sosiolekt, altså; det er dårlig oversettelse, og vi kan ikke ha det slik at unger går ut av barnehagen med et dårligere språklig utgangspunkt enn de ville ha hatt dersom de hadde vært hjemme. 

På mitt barns SFO har de samme greia, men her er jo ungene tross alt såpass store at de stort sett klarer å unngå å henvende seg til de voksne som hverken forstår eller klarer å gjøre seg forstått. Den luksusen har ikke ett- og toåringer på en småbarnsavdeling. 

Anonymkode: b62d0...a9f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tenkt på hva som var viktig for dere, gårdsbarnehage, utebarnehsge , idrettsbarnehage eller vanlig barnehage. Stort uteområde osv

Antall barn er ikke det viktigste , vi var to voksne på 8 bark og hadde det helt fantastisk på jobb, det har vært den aller beste tiden i barnehage for meg 

Anonymkode: d00b9...c44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...