Gå til innhold

Prøvd i ett år, skal bestille legetime for utredning. Offentlig.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer videre? Hva vil fastlegen gjøre, og hva bør jeg eventuelt foreslå selv? Har vært hos gynekolog for noe annet før jul og nevnte at vi hadde prøvd i snart 1 år uten at noe hadde skjedd, han sjekket ikke en ekstra gang av den grunn men sa at han ikke så noe spesielt i forbifarten som skulle tilsi infertilitet. Han oppfordret meg til å komme tilbake om noen mnd om det ikke skjer noe, men i februar har vi offisielt prøvd i 1 år så jeg vil bestille time hos fastlege alt nå. 

Ønsker erfaringer fra andre som har gjort det offentlig, og ikke privat. 

Anonymkode: a84d4...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestill time asap og be om henvisning til sykehus. Det e rlange ventelister og ting tar lang tid. På lokalt sykehus må sædkvalitrt sjekkes, du må sjekke blodprøver på dag 3-4 og etter eggløsning og er alt normalt der så blir dere henvist videre til ivf. Jeg ble henvist av fastlege i august, fikk time på sykehus i november og er nå henvist IVF men aner ikke h or lang tid det tar. For oss ser alt normalt ut så får ikke prøve noe annet i mellomtiden. Men ja, vil tro det tar 1 år fra jeg ble henvist til jeg evt har en mulighet til å sitte her gravid 😔☺️

Anonymkode: 9c2b3...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bestill time asap og be om henvisning til sykehus. Det e rlange ventelister og ting tar lang tid. På lokalt sykehus må sædkvalitrt sjekkes, du må sjekke blodprøver på dag 3-4 og etter eggløsning og er alt normalt der så blir dere henvist videre til ivf. Jeg ble henvist av fastlege i august, fikk time på sykehus i november og er nå henvist IVF men aner ikke h or lang tid det tar. For oss ser alt normalt ut så får ikke prøve noe annet i mellomtiden. Men ja, vil tro det tar 1 år fra jeg ble henvist til jeg evt har en mulighet til å sitte her gravid 😔☺️

Takk for svar! Hvem er det man henvises til på sykehuset for sædprøve og blodprøver? På gynekologen jeg var hos hørtes det ut som disse tingene ble gjort hos fastlegen selv 🤷🏼‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til fastlege og tok blodprøve og urinprøve. Uken etter måtte samboer til legen for å gjøre det samme. Deretter ble samboer henvist til sædundersøkelse halvannen måned etter at han var hos fastlegen. Etter legetimen min ventet jeg i underkant av en måned på en innkalling til sykehuset, men ettersom jeg ikke hørte noe ringte jeg sykehuset som kunne fortelle at de ikke hadde fått henvisningen min fra fastlegen. Jeg tok så kontakt med legen min som fortalte at hun ikke sendte henvisningen min før resultatene fra samboers sædprøve var kommet. Jeg sa at det er uaktuelt å vente på svaret på prøven hans ettersom jeg har svært uregelmessige sykluser og vet derfor at det ikke er kun samboer som er årsaken til at vi ikke har blitt gravide. Legen sendte dermed henvisningen min i midten av desember. Har fått innkalling til sykehuset i starten av mars. Før timen har jeg vært nødt til å ta to blodprøver på bestemte dager i syklusen. Sammen med henvisningen fikk samboer sine dokumenter for sædprøven han tok, samt søknadsskjema for IVF. Litt usikker på om vi også trenger politiattest før timen i mars - som forresten begge må møte opp på - eller om vi kun trenger attest hvis vi skal søke om IVF. 

Dette tok så lang tid at jeg i mellomtiden gikk til privat gynekolog 😅 Går nå på medisiner som forhåpentligvis skal hjelpe meg med bli gravid 🤞🏻🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese erfaringen til SilSil, da jeg har en annen vri på denne...  

Også hos oss var mine sykluser uregelmessige. Så i stedet for å henvise oss direkte til sykehus, henviste fastlegen meg til gynekolog, der vi først forsøkte å korrigere problemet hos meg. (dette er ikke fastlegens område, så de skal ikke gjøre annet enn å henvise) 

Tabben som ble gjort i vår sak er at mannen ikke ble henvist til sædprøve. Det viste seg nemlig at det var utfordringer hos begge, så henvisningen skulle ha gått rett til sykehuset og ikke via gynekolog. Vi tapte mange måneder på rundene her. 

Da henvisning til slutt ble sendt tok det vel ca 6 måneder før første time. Der var det henvisning til ny spermprøve, hepatittC på begge, og et-par blodprøver til. Derfra tok det bare uker før vi var i gang. 

Også i mitt tilfelle krevde hele prosessen at vi stadig tok telefoner for å mase på status, og fremdrift. Sett i etterkant burde vi absolutt fått informasjon om at sædprøve skal tas tidlig i utredningen, uansett. Og blodprøvene vi kunne ha tatt underveis for å ikke utsette prosessen ytterligere. Også underveis opplevde jeg at jeg måtte jakte på informasjon, og at veiledningen fra sykehuset var så dårlig at google ble min beste venn. Så vær klar over at infertilitet ikke er en prioritet i helsevesenet. 

Anonymkode: 122d7...7ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til fastlegen og fikk henvisning og tok blodprøver på gitte dager. Noen ble tatt på nytt hos gynekolog når vi kom dit (gikk privat jeg da) 

Parallelt fikk jeg beskjed fra fastlegen om at mannen måtte ta kontakt med sin fastlege for sædprøve.

Så hos oss var mye av grunnlaget lagt før vi kom til utredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er sykehuset, men ikke gynekolog man blir henvist til, hvilken avdeling er det som foretar blod- og sædprøver etc? Beklager om det er et dumt spørsmål. Bor på en liten plass med et relativt lite sykehus. Begynner å lure på om jeg blir henvist til et annet sykehus, om det ikke er gynekolog som utfører disse prøvene? 

Men takk for svar alle sammen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er sykehuset, men ikke gynekolog man blir henvist til, hvilken avdeling er det som foretar blod- og sædprøver etc? Beklager om det er et dumt spørsmål. Bor på en liten plass med et relativt lite sykehus. Begynner å lure på om jeg blir henvist til et annet sykehus, om det ikke er gynekolog som utfører disse prøvene? 

Men takk for svar alle sammen! 

På sykehuset jeg var på, et av de største i Norge, var det en avdeling i tilknytning til fertilitetsavdelingen. Men jeg er så godt som sikker på at de som jobber her er samme avdeling, og sikkert også samme folk, som jobber på laboratoriet på sykehuset. Men at de har laget en underavdeling bare fordi det skal være praktisk i og med at det er såpass mange blodprøver som tas akkurat der.

Du kommer deg neppe unna prøver på sykehuset uansett hvor mange prøver du tok i forkant. Jeg ble stukket en god del ganger gjennom rundene med prøverør.

En gynekolog vil aldri ta blodprøve selv uansett, om det er på sykehus, eller på eget kontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bestilte fastlegetime da vi hadde prøvd i ganske nøyaktig eitt år. Da vart vi henviste til utredning, og vi fekk velge om vi ville gå privat eller offentleg. Vi valgte offentleg (St. Olavs hospital i Trondheim), og fekk innkalling til prøvetaking ca ei veke etterpå. Blodprøvane måtte takast på syklusdag 1-4 (altså under mens), men eg var heldig slik at det klaffa godt med tidspunkt like etter vi fekk brevet i posten. Etter blodprøvetaking for både meg og han + sædprøve tok det ca 1 måned før vi hadde time for samtale/diskusjon av resultat og vegen vidare saman med gynekolog. På denne timen vart eg også undersøkt vha innvendig ultralyd. 

For oss gikk det altså rimeleg effektivt, men eg har inntrykket av at dette varierer ein del frå sjukehus til sjukehus og kanskje også tidspunkt på året. Håpar det blir lite venting for din del også! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På sykehuset jeg var på, et av de største i Norge, var det en avdeling i tilknytning til fertilitetsavdelingen. Men jeg er så godt som sikker på at de som jobber her er samme avdeling, og sikkert også samme folk, som jobber på laboratoriet på sykehuset. Men at de har laget en underavdeling bare fordi det skal være praktisk i og med at det er såpass mange blodprøver som tas akkurat der.

Du kommer deg neppe unna prøver på sykehuset uansett hvor mange prøver du tok i forkant. Jeg ble stukket en god del ganger gjennom rundene med prøverør.

En gynekolog vil aldri ta blodprøve selv uansett, om det er på sykehus, eller på eget kontor. 

Jeg prøver ikke å komme meg unna prøver, jeg bare lurer på gangen i det. Jeg tror heller ikke det er gynekologen som tar blodprøvene, såpass oppegående er jeg - men jeg trodde det kanskje var de som skrev ut rekvisisjon på hvilke prøver som skal tas, og planla veien videre. Ettersom det er de som jobber med kvinnehelse, og på vårt sykehus er det ingen egen avdeling for fertilitetsavdeling. Blir man da henvist til nærmeste sykehus som har dette? Eller er det en avdeling på sykehuset som har dette som "side-område"? Det er jo ikke laboratoriet som bestemmer hvilke prøver som skal tas, de tar prøvene og analyserer dem. De avgjør ikke basert på min historikk hvilke veier man skal ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg prøver ikke å komme meg unna prøver, jeg bare lurer på gangen i det. Jeg tror heller ikke det er gynekologen som tar blodprøvene, såpass oppegående er jeg - men jeg trodde det kanskje var de som skrev ut rekvisisjon på hvilke prøver som skal tas, og planla veien videre. Ettersom det er de som jobber med kvinnehelse, og på vårt sykehus er det ingen egen avdeling for fertilitetsavdeling. Blir man da henvist til nærmeste sykehus som har dette? Eller er det en avdeling på sykehuset som har dette som "side-område"? Det er jo ikke laboratoriet som bestemmer hvilke prøver som skal tas, de tar prøvene og analyserer dem. De avgjør ikke basert på min historikk hvilke veier man skal ta. 

Gynekolog vil skrive rekvisisjon på hormoner, eggereserver, etc. Mulig mangelsykdommer. 

Fertilitetsklinikken skriver rekvisisjon på obligatoriske blodprøver for diverse sykdommer for deg og han. Og de hormonprøver de eventuelt mangler fra tidligere utredning. 

Om du har regelmessige sykluser tar de minimalt med prøver av deg, ofte henvises det bare direkte til prøverør når det har gått ett år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble henvist til gynekolog på sykehuset. Der ble det tatt GU og fikk rekvisisjon på blodprøver på visse dager. Jeg fikk også med rekvisisjon til sædprøve til mannen. Men nå er dette noen år siden, så i dag hvor dette gjøres elektronisk er jeg usikker på om mannen må være med. Da fikk gynekologen alle svarene og kunne henvise oss til en fertilitetsavdeling, på et annet sykehus. Vi valgte klinikken selv. 

Anonymkode: 470f9...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er henvist til gynekologisk undersøkelse på gynekologisk avdeling på lokalsykehuset, blodprøvene tok jeg på laboratoriet på lokalsykehuset, og samboer måtte til et annet sykehus for å avlevere sædprøve 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale privat utredning på det sterkeste. Vi bestilte time til fertilitetssjekk hos Medicus i Oslo, og jeg fikk rekvisisjon for blodprøver i posten en tid før timen. Gikk da til fastlegen og tok blodprøve.

På selve fertilitetssjekken fikk jeg GU og vannscanning av livmor og skylling av egglederne for å sjekke om de var åpne. I tillegg UL av eggstokker. De så også over prøveresultatene mine fra blodprøvene. Samtidig gikk mannen min og avleverte sædprøve, som vi fikk svar på etter kun noen timer. Dette var i februar.

Det var mannen som var det klare problemet hos oss, og gynekologen henviste oss straks til ICSI hos St. Olavs. Jeg fikk brev i posten fra St. Olavs om at vi kunne starte opp neste syklus 10. mars. Så kom Korona, men vi fikk starte i slutten av april. 

Ingen forsamtale, ingen politiattest, jeg måtte ikke levere noen dokumenter. Medicus fikset alt! Hele greia kostet i underkant av 3000kr, og det var det definitivt verdt, spesielt når jeg hører de andre historiene her inne.

Anonymkode: 943b3...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale privat utredning på det sterkeste. Vi bestilte time til fertilitetssjekk hos Medicus i Oslo, og jeg fikk rekvisisjon for blodprøver i posten en tid før timen. Gikk da til fastlegen og tok blodprøve.

På selve fertilitetssjekken fikk jeg GU og vannscanning av livmor og skylling av egglederne for å sjekke om de var åpne. I tillegg UL av eggstokker. De så også over prøveresultatene mine fra blodprøvene. Samtidig gikk mannen min og avleverte sædprøve, som vi fikk svar på etter kun noen timer. Dette var i februar.

Det var mannen som var det klare problemet hos oss, og gynekologen henviste oss straks til ICSI hos St. Olavs. Jeg fikk brev i posten fra St. Olavs om at vi kunne starte opp neste syklus 10. mars. Så kom Korona, men vi fikk starte i slutten av april. 

Ingen forsamtale, ingen politiattest, jeg måtte ikke levere noen dokumenter. Medicus fikset alt! Hele greia kostet i underkant av 3000kr, og det var det definitivt verdt, spesielt når jeg hører de andre historiene her inne.

Kjekt når man bor i en storby med slike muligheter, ikke like kjekt når man må reise 3.5 timer pluss hver vei, til gjennomsnittlig 2500 kr hver vei (og da er man heldig, og det er ekskludert taxi eller annen transport til og fra flyplass, opphold ellrr mat). Det er en grunn til at jeg ønsker erfaring fra offentlig utredning, privat utredning er det masse informasjon å finne her inne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologen har aldri krevd forsamtale eller politiattest, eller hepatitt c prøve, med mer. Hverken i det private eller det offentlige. 

Men før IVF/ICSI må dere ha alt dette på plass, uansett om det er privat eller offentlig. Det følger av bioteknologiloven. 

Får også et inntrykk av at dere er noe lurt i det hele. Om mannen er årsaken er det jo temmelig kjipt å betale tusenlapper for skylling av eggledere, vannscanning, og alt mulig av blodprøver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ble ikke politiattest et krav før 1/7-20. Men dette gjelder også kun ved ivf/isci, ikke utredbi heller om man kun behøver medisiner for eggløsning feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt når man bor i en storby med slike muligheter, ikke like kjekt når man må reise 3.5 timer pluss hver vei, til gjennomsnittlig 2500 kr hver vei (og da er man heldig, og det er ekskludert taxi eller annen transport til og fra flyplass, opphold ellrr mat). Det er en grunn til at jeg ønsker erfaring fra offentlig utredning, privat utredning er det masse informasjon å finne her inne. 

Vi bor ikke i storby, måtte reise 100 mil til Oslo. Tenkte bare å dele min erfaring og si at for oss var det verdt det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologen har aldri krevd forsamtale eller politiattest, eller hepatitt c prøve, med mer. Hverken i det private eller det offentlige. 

Men før IVF/ICSI må dere ha alt dette på plass, uansett om det er privat eller offentlig. Det følger av bioteknologiloven. 

Får også et inntrykk av at dere er noe lurt i det hele. Om mannen er årsaken er det jo temmelig kjipt å betale tusenlapper for skylling av eggledere, vannscanning, og alt mulig av blodprøver? 

Vi har allerede vært gjennom ett forsøk med stimulering, egguthenting og flere innsett, og skal i gang med runde nummer to om få dager. Alt ved St. Olavs. Vi trengte ikke å levere politiattest, og forsamtalen utgikk kanskje pga Korona? Jeg vet ikke, men vi slapp i hvert fall det. Regner med at Medicus anså oss som skikket, og la det ved henvisningen.

Ja, det er kanskje litt kjipt, men man gjennomgår utredningen som par, og begge utredes. Jeg syns det er godt å vite at det ikke er noe galt med meg, og hele undersøkelsen var smertefri og det gikk fort, så jeg ville ikke vært foruten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har allerede vært gjennom ett forsøk med stimulering, egguthenting og flere innsett, og skal i gang med runde nummer to om få dager. Alt ved St. Olavs. Vi trengte ikke å levere politiattest, og forsamtalen utgikk kanskje pga Korona? Jeg vet ikke, men vi slapp i hvert fall det. Regner med at Medicus anså oss som skikket, og la det ved henvisningen.

Ja, det er kanskje litt kjipt, men man gjennomgår utredningen som par, og begge utredes. Jeg syns det er godt å vite at det ikke er noe galt med meg, og hele undersøkelsen var smertefri og det gikk fort, så jeg ville ikke vært foruten. 

Og vi visste heller ikke at mannen var årsaken på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...