AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Vet det er vanlig at 5-åringer er nysgjerrige, Men det er hvorfor må jeg vaske hendene? Fordi nå er det mange som er syke og man må vaske før man spiser osv...Barnet: ja men hvorfor må jeg vaske hendene da? Ikke ta på alt i butikken. Hvorfor ikke det? Jeg svarer så godt jeg kan, Barnet: hvorfor kan jeg ikke ta på ting i butikken da? Og tar på noe på trass. Vi må ta på oss varmt tøy, det er kaldt i dag, barnet: Hvorfor det? Hvorfor må jeg ta på klærne når det er kaldt? Jeg vil ikke ta på klærne Hvorfor er det kaldt? Osv Jeg svarer så godt jeg kan men mister snart tålmodigheten. Trodde trassalderen var over nå... Flere? Noen tips? Anonymkode: 9f01b...9f3
Mrs Robinson Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Dette handler vel ikke om trassalder? 12
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 Svar på alle spørsmålene hans. Det hjelper utviklingen av nyskjerighet. Så får du heller puste rolig to ganger om det blir for mye Anonymkode: cf536...870 12
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 Vitebegjær er ikke samme som trass. Anonymkode: b8b8d...e33 20
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #5 Skrevet 17. januar 2021 Nå ler jeg (beklager😅) men sånn er min 5 åring og.. følger etter meg og klenger og maser om Hvorfor hvorfor hvorfooor hele dagen og jeg blir GAL! Haha uff.. Viss jeg skal bruke min niese som referansepunkt, så tror jeg det gir seg snart altså! Anonymkode: fb0fe...309 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 Dette er IKKE trass. Det er lite barn som prøver å forstå hvordan verden fungerer. Anonymkode: db5b6...cdb 25
Pappi Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 Svar på så mange spørsmål du makter. Også er det lov å innimellom si at det er nok "ikke fler spørsmål på fem minutter nå" for eksempel. Dette er mye bedre enn å bli irritert eller å begynne å svare alle spørsmål med "fordi" eller "fordi det er sånn" 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå ler jeg (beklager😅) men sånn er min 5 åring og.. følger etter meg og klenger og maser om Hvorfor hvorfor hvorfooor hele dagen og jeg blir GAL! Haha uff.. Viss jeg skal bruke min niese som referansepunkt, så tror jeg det gir seg snart altså! Anonymkode: fb0fe...309 Må legge til at jeg selvfølgelig puster med magen å opptrer pedagogisk overfor den lille nyskjerrig kleggen min 😊 Anonymkode: fb0fe...309 2
SoWhat? Skrevet 17. januar 2021 #9 Skrevet 17. januar 2021 Og dette som er noe av det beste med barn. Her har du muligheten til å lære han masse! Og alt du gjør er å klage på Trassalder?? Hvilke det ikke er i det hele tatt. Ta deg sammen og gi barnet ditt kunnskap. Og de spørsmålene du ramser opp er jo i tillegg lette å forklare. Hva gjør du når han begynner å spørre om planeter og universet? 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Skrevet 17. januar 2021 Mente ikke at spørsmålene var trass, men at han ikke vil kle på seg når jeg sier han må og at han tar på ting i butikken når jeg sier han ikke skal gjøre det. Anonymkode: 9f01b...9f3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 Har til gode å møte ett barn som ikke har denne perioden 😂 sylt plagsomt , men det er slikt barn lærer Anonymkode: 5b956...7c5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #12 Skrevet 17. januar 2021 Haha! Kjenner det igjen😂 "kan jeg gå uten jakke? Vær så snill!" Jada.. "hvorfor?" U cant win😅 Anonymkode: cfd07...1e1 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 Det er fult lov å svare: Og hva tror du selv? Høre på svar, og reagere derifra. Anonymkode: bce08...a4f 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Og dette som er noe av det beste med barn. Her har du muligheten til å lære han masse! Og alt du gjør er å klage på Trassalder?? Hvilke det ikke er i det hele tatt. Ta deg sammen og gi barnet ditt kunnskap. Og de spørsmålene du ramser opp er jo i tillegg lette å forklare. Hva gjør du når han begynner å spørre om planeter og universet? Trassen er vel når han nekter å gjøre ting. Ellers svarer jeg så godt jeg kan og jeg blir ikke sint. Men samme spørsmålene hele tiden Anonymkode: 9f01b...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #15 Skrevet 17. januar 2021 Ha ha jeg var sånn når jeg var liten, og datteren min likedan. Når det ble altfor mye spørsmål brukte jeg det samme upedagogiske svaret som min mor brukte på meg " fordi du skal ha noe å spørre om". Nå er jeg i 40 årene og min datter i 20 årene, og vi har klart oss bra selv om vi ikke fikk svar på alt absolutt hele tiden 😁. Anonymkode: 76668...294 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #16 Skrevet 17. januar 2021 Hva med at DU blir mer informativ selv? Nå må du vaske hender så at bakteriene dør. Ta på deg jakke fordi det er 20 kuldegrader ute. Ikke ta på frukten så at den ikke blir skitten. Å bare si "nei", "ikke gjør det", "gjør det" lærer lite Anonymkode: 6a458...588 4
SoWhat? Skrevet 17. januar 2021 #17 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ha ha jeg var sånn når jeg var liten, og datteren min likedan. Når det ble altfor mye spørsmål brukte jeg det samme upedagogiske svaret som min mor brukte på meg " fordi du skal ha noe å spørre om". Nå er jeg i 40 årene og min datter i 20 årene, og vi har klart oss bra selv om vi ikke fikk svar på alt absolutt hele tiden 😁. Anonymkode: 76668...294 Upedagogisk er jo en ting. Men å svare som du gjorde ( og moren din) er stygt. Å avvise ungen med latterligjøring er så stupido ! 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #18 Skrevet 17. januar 2021 En gjennomsnittlig fireåring stiller 400 spørsmål på en dag. Det er helt normalt. Anonymkode: bf9de...04a 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #19 Skrevet 17. januar 2021 Jeg har også en sånn. Man blir litt sprø avdet, men man må bare svare så godt man kan. Hvis de spør omting de egentlig burde skjønne selv (som "Hvorfor må jeg ha på jakke når det er kaldt?") , pleier jeg å følge opp med "Hvorfor tror du at du må det?". Da kan man få igang interessante samtaler som ikke bare er hvorfor, hvorfor, hvorfor også. Anonymkode: 0466a...b9d 5
SoWhat? Skrevet 17. januar 2021 #20 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Trassen er vel når han nekter å gjøre ting. Ellers svarer jeg så godt jeg kan og jeg blir ikke sint. Men samme spørsmålene hele tiden Anonymkode: 9f01b...9f3 Men hvis du sier " så lurt av deg å spørre om det, for det er faktisk viktig ( eller interessant) å vite", og så forklare ordentlig, så vil han nok huske. Og du vil få en smart unge som gjør noe av det viktigste man gjør, å stille spørsmål. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå