AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Har en nydelig liten gutt på snart 5 år. (Mars). Men han er så utrolig umoden. Griser å roter med maten, leker fortsatt med duplo, prater veldig dårlig, forstår ikke lek med andre unger på samme alder, vil helst sykle på 3-hjulssykkelen enda, livredd alt som heter ski og skøyter, tar veldig lett til tårene, er utrolig sutrete, klarer ikke å oppføre seg i butikker, vil kun se på peppa pig på you tube og lista er lang.. Han klarer ikke å være rolig ett sekund. Jeg ser på barna til venninnene mine på samme alder, og dem virker flere år eldre. Veloppdragne, høflige og rolige barn. Kan fint sykle på tohjulssykkel og stå på langrenn, liker pippi og knerten og bygger smålego og playmo. Språket er også mye bedre en det gutten min har. Jeg har en også en eldre gutt på 13 år, som fikk samme oppdragelse og er motsatte typen. Som 4 åring pratet han rent, var med venner alene, syklet uten støttehjul, ikke minst kunne han sitte ved kjøkkenbordet og spise uten å rote!! Det som bekymrer meg er selvsagt skolestart om 1 1/2 år.. Er det håp om at han vokser på 1 år? Anonymkode: 57e96...36b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Aksepter at de er forskjellige. Ubevisst sammenligner du ham med broren. Ikke bekymre deg, det jevner seg ut. Anonymkode: d86d7...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 Her er det ei på snart seks år som fortsatt har mye babyspråk, hun klarer ikke å pusle puslespill (annet enn babypuslespill og de beregnet på barn rundt tre år) og virker bare et år eller to eldre enn søsteren sin som nylig fylte to år. Anonymkode: a1244...b70
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en nydelig liten gutt på snart 5 år. (Mars). Men han er så utrolig umoden. Griser å roter med maten, leker fortsatt med duplo, prater veldig dårlig, forstår ikke lek med andre unger på samme alder, vil helst sykle på 3-hjulssykkelen enda, livredd alt som heter ski og skøyter, tar veldig lett til tårene, er utrolig sutrete, klarer ikke å oppføre seg i butikker, vil kun se på peppa pig på you tube og lista er lang.. Han klarer ikke å være rolig ett sekund. Jeg ser på barna til venninnene mine på samme alder, og dem virker flere år eldre. Veloppdragne, høflige og rolige barn. Kan fint sykle på tohjulssykkel og stå på langrenn, liker pippi og knerten og bygger smålego og playmo. Språket er også mye bedre en det gutten min har. Jeg har en også en eldre gutt på 13 år, som fikk samme oppdragelse og er motsatte typen. Som 4 åring pratet han rent, var med venner alene, syklet uten støttehjul, ikke minst kunne han sitte ved kjøkkenbordet og spise uten å rote!! Det som bekymrer meg er selvsagt skolestart om 1 1/2 år.. Er det håp om at han vokser på 1 år? Anonymkode: 57e96...36b Hva sier bhg og helsestasjon? Hvis alt er "normalt" ville jeg først og fremst sluttet å sammenligne han med storebror. De er to ulike individ og det er heller ikke sikkert at du husker alle detaljene fra når storebror klarte ditt og datt riktig. Ok, så er kanskje lillebror hakket mer forsiktig og "barnslig". Og det er vel helt lov det? Sutring og urolighet henger nok sammen med manglende språk. Han merker garantert at samspillet med jevnaldrende og dere er utfordrende. Forsøk å trene masse på språk og sosiale koder. Bygg selvtilliten hans opp, fokuser på det han kan, ikke det han mangler. La ham ha de interessene han har. Bordskikk bør dog skjerpes. Mye kan skje på 1-2 år. Anonymkode: cb028...9d6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #5 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en nydelig liten gutt på snart 5 år. (Mars). Men han er så utrolig umoden. Griser å roter med maten, leker fortsatt med duplo, prater veldig dårlig, forstår ikke lek med andre unger på samme alder, vil helst sykle på 3-hjulssykkelen enda, livredd alt som heter ski og skøyter, tar veldig lett til tårene, er utrolig sutrete, klarer ikke å oppføre seg i butikker, vil kun se på peppa pig på you tube og lista er lang.. Han klarer ikke å være rolig ett sekund. Jeg ser på barna til venninnene mine på samme alder, og dem virker flere år eldre. Veloppdragne, høflige og rolige barn. Kan fint sykle på tohjulssykkel og stå på langrenn, liker pippi og knerten og bygger smålego og playmo. Språket er også mye bedre en det gutten min har. Jeg har en også en eldre gutt på 13 år, som fikk samme oppdragelse og er motsatte typen. Som 4 åring pratet han rent, var med venner alene, syklet uten støttehjul, ikke minst kunne han sitte ved kjøkkenbordet og spise uten å rote!! Det som bekymrer meg er selvsagt skolestart om 1 1/2 år.. Er det håp om at han vokser på 1 år? Anonymkode: 57e96...36b Min på samme alder er som du beskriver venninnene dine sine barn. Jeg har en tre åring også som jeg tenker vil være som din snart femåring når den tid kommer. Barn er rett og slett forskjellige, og det får være greit. Anonymkode: 0de9f...32d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 Takk for svar. Dere har nok rett at ubevisst sammenligner han med storebroren. Er bare så rart, med storebroren gikk alt av seg selv, var ikke særlig bekymringe Ts. Anonymkode: 57e96...36b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 Gutten min på snart 5 år helt lik. Språket hans er bra, men kjenner han veldig igjen i alt annet du skriver. Bare det å få han til å sitte stille ved bordet når vi spiser og faktisk spise maten sin er en kjempe utfordring hver dag. Han er så hyper på en måte. Men synes likevel dette er en kjempe artig alder. Han sier så mye vittig. Har aldri vært bekymret for han. Han er et barn, de har forskjellige lynne og interesser:) Anonymkode: 7ddf5...dec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå