Gå til innhold

Noen som har peiling på sånne økonomidetaljer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt gjeld fra oppussing og slikt. Ønsker å legge om til serielån, for å kvitte meg med denne gjelden relativt raskt (3 år). Lurer på hvis jeg forteller banken at jeg ønsker fire terminer i stede for 12. Kan jeg spare inn på termingebyret da? Er klar over at dette er småpenger, men ønsker at mest mulig peng skal gå til nedbetaling, ikke til gebyrer... Noen med kompetanse/ erfaring?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Thberg eller noe brukeren, fader til kunnskap om alt sånt! Kan noen tagge ham ved rett navn

Anonymkode: d09f4...197

• Liker 1
Skrevet

Dette kan variere fra bank til bank, men ja du vil få mindre gebyr ved å ha færre terminer. Men som du selv sier, småpenger. 

Serielån derimot er en god idé. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Thberg eller noe brukeren, fader til kunnskap om alt sånt! Kan noen tagge ham ved rett navn

@TBergh, tenker jeg. :)  

Anonymkode: 8d471...504

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ok fint. Det er akkurat noe sånn jeg trenger!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

@TBergh, tenker jeg. :)  

Anonymkode: 8d471...504

Ja takk!  Jeg har sett hva han/hun skriver til folk og kan så mye!

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er serielån en god ide? Det man betaler ved første forfall klarer man som regel fint å betale ved andre, tredje og fjerde forfall også.

Altså om man betaler samme beløp hver gang på et annuitetslån som man betaler ved første forfall på et serielån vil man bli kvitt lånet fortere.

Anonymkode: 3dbbe...639

• Liker 3
Skrevet

Om det er lån med pant i boligen, så er nok ikke dette et problem. Er det derimot forbrukslån så er det ikke sikkert banken gir serielån på forbrukslån.

Ja, du sparer noen kroner på terminnbetalingene om du endrer fra 12 til 4 i året.

Anonymkode: 87baa...c8f

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du skal legge om til færre terminer pr år må du forsikre deg om at ikke banken bare øker gebyret på disse terminene. En bekjent av meg trodde h*n var lur på dette området og oppdaget etterpå at gebyret ble akkurat det samme - bare fordelt på fire terminer istedenfor 12.

Når det gjelder serielån betyr det at du betaler mye (mer) i begynnelsen fordi renten utgjør en større andel av nedbetalingen. Deretter vil månedsbeløpet redusere seg. Fordi du har mindre i lån i lånets løpetid ender du opp med å betale mindre totalt. Men for de fleste av oss blir dette for dyrt i starten og vi velger derfor annuitetslån isteden. 

Skrevet

Jeg har aldri hørt om at man kan spare penger på termingebyrene på å ha færre terminer. Hadde dette vært en greie så hadde nok flere gjort det slik og betalt kvartalsvis, og man ville også ha sett det på slike nettsider som sammenligner lån.

Jeg ser ikke hvordan det å gjøre lånet om til serielån vil gjøre nedbetalingen kjappere. Har du ekstra penger til overs så betaler du bare inn det ekstra du har mulighet for på annuitetslånet som du allerede har (forutsatt at du har flytende rente). Så slutter du bare å betale ekstra når du har fått betalt ned så mye gjeld som du hadde tenkt.

Uansett om man har serie- eller annuitetslån, så betaler man alltid renter av den summen man faktisk har igjen i lån, og man har alltid fleksibiliteten til å betale ekstra. Og stort sett har man alltid fleksibiliteten til å kunne betale inn ekstra om man ønsker dette. Den eneste realistiske måten å spare penger på lånet, er egentlig å få dem til å sette ned renten eller skifte bank til noen som tilbyr bedre betingelser.

Anonymkode: 0b816...a5b

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Det kommer ann på om den banken du bruker tar termingebyr. Det beste er å spørre banken.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
Skrevet
Olaug Olsen skrev (3 timer siden):

Jeg har litt gjeld fra oppussing og slikt. Ønsker å legge om til serielån, for å kvitte meg med denne gjelden relativt raskt (3 år). Lurer på hvis jeg forteller banken at jeg ønsker fire terminer i stede for 12. Kan jeg spare inn på termingebyret da? Er klar over at dette er småpenger, men ønsker at mest mulig peng skal gå til nedbetaling, ikke til gebyrer... Noen med kompetanse/ erfaring?

Bytt bank. Himla Sparebank har ikke gebyrer, og en av markedets laveste renter. Om dem tilbyr serielån vet jeg ikke. Du kan sjekke. 

Anonymkode: 38c2d...8e4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er serielån en god ide? Det man betaler ved første forfall klarer man som regel fint å betale ved andre, tredje og fjerde forfall også.

Altså om man betaler samme beløp hver gang på et annuitetslån som man betaler ved første forfall på et serielån vil man bli kvitt lånet fortere.

Hvis du bytter bolig etter fem år så vil du med annuitetslån ha betalt ned mye mindre på lånet og mye mer renter til banken enn om du hadde serielån. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan "oppsettet" på lånet er og hvor lang nedbetalingstid det er satt til spiller ingen som helst rolle dersom du bare betaler inn å mye som du overhode kan, så ofte du kan. 

Anonymkode: bca24...f94

• Liker 1
Skrevet
Pappi skrev (17 minutter siden):

Hvis du bytter bolig etter fem år så vil du med annuitetslån ha betalt ned mye mindre på lånet og mye mer renter til banken enn om du hadde serielån. 

Det avhenger av hvor mye man betaler inn på lånet. Betaler man samme beløp hele tiden på et annuitetslån som man gjør ved første avdrag på et serielån, vil man ha betalt mer ved et annuitetslån etter de samme fem årene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det avhenger av hvor mye man betaler inn på lånet. Betaler man samme beløp hele tiden på et annuitetslån som man gjør ved første avdrag på et serielån, vil man ha betalt mer ved et annuitetslån etter de samme fem årene.

Du vil ha betalt mer renter og det er vel nettopp det man vil unngå. 

Man kan godt fortsette å betale like mye hele veien på et Serielån også. Poenger er at ved et anuitetslån betaler du fremtidige renter i de første løpeårene til lånet. 

Skrevet
Blondie65 skrev (11 timer siden):

Hvis du skal legge om til færre terminer pr år må du forsikre deg om at ikke banken bare øker gebyret på disse terminene. En bekjent av meg trodde h*n var lur på dette området og oppdaget etterpå at gebyret ble akkurat det samme - bare fordelt på fire terminer istedenfor 12.

Det var dette jeg var redd for. Du har en intressant observasjon!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ser ikke hvordan det å gjøre lånet om til serielån vil gjøre nedbetalingen kjappere. Har du ekstra penger til overs så betaler du bare inn det ekstra du har mulighet for på annuitetslånet som du allerede har (forutsatt at du har flytende rente). Så slutter du bare å betale ekstra når du har fått betalt ned så mye gjeld som du hadde tenkt.

Det er på grunn av behovet for selvdisiplin. Jeg kan jo betale ned mye på lån hver eneste måned, men ender gjerne opp med å kjøpe noe vi trenger i steden. Ideen er å sette av et fast beløp til nedbetaling, slik at vi slipper all denne nedbrytende friheten...

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan "oppsettet" på lånet er og hvor lang nedbetalingstid det er satt til spiller ingen som helst rolle dersom du bare betaler inn å mye som du overhode kan, så ofte du kan. 

Anonymkode: bca24...f94

Jeg har tenkt å bli en sånn supersparer. Med ett serielån som går over få år, og ett fleksilån, tar man med seg det beste fra to verdener. Ett fast beløp til nedbetaling som ikke kan fravikes, og i tillegg betale ned så mye som mulig på fleksilånet. Jeg brukte helgen på å tenke ut denne planen. Regner med en lysende framtid for meg og min økonomi...

Gjest Blondie65
Skrevet
Olaug Olsen skrev (2 minutter siden):

Det er på grunn av behovet for selvdisiplin. Jeg kan jo betale ned mye på lån hver eneste måned, men ender gjerne opp med å kjøpe noe vi trenger i steden. Ideen er å sette av et fast beløp til nedbetaling, slik at vi slipper all denne nedbrytende friheten...

Dette forstår jeg ingenting av. Du kan sette avdragene så høyt du bare vil også på et annuitetslån - i min nettbank kan jeg legge inn ekstra avdrag absolutt når jeg vil og jeg kan bestemme om dette skal påvirke avbetalingstiden eller månedsbeløpet. Jeg kan når som helst sette opp eller ned avdragene også - selv om sette ned krever en runde med chat med banken. 

Hvis du ikke greier å ha disiplin til å spare til ekstra avdrag, hvordan skal du ha disiplin til å sette av til avdrag?

Fortell banken at de må gi dere et regnestykke på nedbetaling over tre år, og sett avdragene deretter - problem løst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...