Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et rart spørsmål, men jeg er så usikker. Med forrige så tok de vannet mitt etter flere timer med rier, og da ble datteren min født bare et par timer etter det igjen. Husker ikke helt hvordan det føltes, da jeg for det første lå i senga da de tok det, for det andre var jeg utslitt etter x-antall timer uten søvn og med rier og for det tredje hadde jeg bare vondt og husker kun det. 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg var på sykehuset for et par dager siden pga intense smerter i magen som senere utviklet seg til svake rier. På sykehuset sjekket de livmorhalsen, og sa jeg var veldig moden, hadde i underkant av en cm med åpning og at fødsel kunne skje når som helst. De tvilte på jeg kom til å gå til termin. 
Har slitt med mensmurringer siden jeg var på sykehuset fredag, men i dag tok de seg litt opp. Da jeg reiste meg opp for å gå do, var jeg liksom voldsomt tissetrengt, men jeg har liksom gått på do veldig ofte i hele dag, så jeg kan ikke skjønne at jeg måtte så voldsomt. Rakk frem på do, og det kom da en del. Måtte på do igjen like etter det også. 

Så hvordan vet jeg egentlig om det er urin eller vannet som går?? 🙈

Anonymkode: e5631...1cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje et rart spørsmål, men jeg er så usikker. Med forrige så tok de vannet mitt etter flere timer med rier, og da ble datteren min født bare et par timer etter det igjen. Husker ikke helt hvordan det føltes, da jeg for det første lå i senga da de tok det, for det andre var jeg utslitt etter x-antall timer uten søvn og med rier og for det tredje hadde jeg bare vondt og husker kun det. 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg var på sykehuset for et par dager siden pga intense smerter i magen som senere utviklet seg til svake rier. På sykehuset sjekket de livmorhalsen, og sa jeg var veldig moden, hadde i underkant av en cm med åpning og at fødsel kunne skje når som helst. De tvilte på jeg kom til å gå til termin. 
Har slitt med mensmurringer siden jeg var på sykehuset fredag, men i dag tok de seg litt opp. Da jeg reiste meg opp for å gå do, var jeg liksom voldsomt tissetrengt, men jeg har liksom gått på do veldig ofte i hele dag, så jeg kan ikke skjønne at jeg måtte så voldsomt. Rakk frem på do, og det kom da en del. Måtte på do igjen like etter det også. 

Så hvordan vet jeg egentlig om det er urin eller vannet som går?? 🙈

Jeg er forøvrig 37 uker i morgen, så ingen fare for prematur fødsel. 

Skrevet

Med nr 2 gikk vannet hjemme og det holder ikke med bind for å si det sånn. Satt i sofaen da jeg kjente noe kom, men løp til dusjen når jeg kjente jeg ikke hadde kontroll, og det var ikke tvil om hva som skjedde. Store mengder vann som kom ut. 

Anonymkode: 08753...0db

Skrevet

Hos meg startet fødsel med vannavgang. Her var det ikke tvil da det plutselig rant ut da jeg sto oppreist. Ble en liten dam på golvet med litt hvitt i. Hodet var godt festet så det var ikke store mengder. Det fortsatte å renne jevnt og trutt når jeg reiste meg/bevegde meg og også en del når jeg gikk på do. For min del var jeg ikke i tvil om at det var vannet og ikke urin. Hadde ikke kontroll over vannet som bare rant ut🤪

Anonymkode: ece64...d5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos meg startet fødsel med vannavgang. Her var det ikke tvil da det plutselig rant ut da jeg sto oppreist. Ble en liten dam på golvet med litt hvitt i. Hodet var godt festet så det var ikke store mengder. Det fortsatte å renne jevnt og trutt når jeg reiste meg/bevegde meg og også en del når jeg gikk på do. For min del var jeg ikke i tvil om at det var vannet og ikke urin. Hadde ikke kontroll over vannet som bare rant ut🤪

Anonymkode: ece64...d5c

Okei, så med andre ord hadde jeg neppe rukket på do? 🙈 det lukter liksom ikke helt urin, men heller ikke den søtlige lukta jeg har lest det skal lukte. Drikker mye vann om dusjen, så kan jo være derfor det ikke lukter noe særlig. Hodet hennes er ikke festet, men hun ligger med hodet ned. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okei, så med andre ord hadde jeg neppe rukket på do?

Du kan ikke kontrollere vannavgang. Du kan heller ikke regne med noe forhåndsvarsel.

Skrevet

Jeg lakk visst fostervann. Jeg mistenkte det og ringte inn til føden, men de bad meg bare ta bilde av bindet og mente det okke var fostervann, så gikk og lakk i dagevis, så startet fødselen og jm var overrasket over at vannet tydeligvis var gått. Det kunne jo vært dritfarlig for babyen, så jeg er litt sur på de for at de ikke oppdaget det, men det var i våres og de ville helst ikke ha inn fødende før de omentrent hadde pressrier😬

Anonymkode: 1d2fe...613

• Liker 1
Skrevet

Føles som om du tisser samtidig som du bare KJENNER at det ikke kommer fra "tissehullet" men fra musa 🥴 kan heller ikke stoppes (som urinstrålen f.e.) Du rekker ikke å springe på do 😜 men trenger ikke være mye vann, husker ikke lukta, bare at det var litt rosa-aktig farge 

Anonymkode: bf010...4f5

Skrevet

Vannet mitt gikk hjemme uten at jeg var klar over at det var det som skjedde. 

Jeg trodde det bare var litt vannete utflod. Fikk sånn følelse som, ja når en kjenner det kommer en bølge med mensblod... 

Skrevet

Du kan ikke holde inne fostervann på samme måte som tiss, så det var nok ikke fostervann.

Anonymkode: 06381...ded

Skrevet

Fostervann kan både lekke litt og litt som ikke er merkbart eller komme som en foss. Når det bare lekker kan det være vanskelig å vite. Men du kjenner ikke noe tissettrang og du kan heller ikke holde igjen fostervann. Så om du kniper og det stopper, er det ikke vannet. 

Anonymkode: a2a5c...595

Skrevet

Med meg har det bare lekket litt og litt. Var veldig usikker på om jeg skulle ringe føden. Med nr 2 kjente jeg igjen lukten. Det lukter litt sånn søtlig. 

Anonymkode: 5dc63...0e3

Skrevet

For meg har fødslene startet med vannavgang, og det har ikke vært noe tvil. Det har vært et skikkelig splasj, og rent og rent og rent. Men det er ikke så lett å vite forskjell. I første svangerskap måtte jeg ringe føden en gang mot slutten fordi jeg var usikker. Da opplevde jeg omtrent det du beskriver, bare at jeg ikke rakk å komme meg til do. Det var en flau telefon å ta, men på føden sa de at det var en vanlig henvendelse for dem. Og de kunne heller ikke konkludere der og da, vannavgang kunne fortone seg slik for noen. De ba meg ta på bind, og hvis det fortsatte å renne/kom mer, så var det antagelig fostervannet, så da måtte jeg komme for en sjekk.

Anonymkode: 6b526...ce4

Skrevet

Jeg våknet tidlig på morgenen av at jeg (som vanlig) måtte tisse, men syns det kjentes ut som jeg allerede var i gang. Reiste meg opp fra senga og rakk å ta 2-3 steg før det splosjet ut over gulvet. Væsken var klar med litt blod i. Hadde ikke sjans til å holde igjen.

Fordi babyen lå i seteleie ringte jeg føden og fikk streng beskjed om å legge meg ned og vente på ambulanse. På sykehuset ble jeg undersøkt og de kunne tydelig se fostervann inners i skjeden ved innvendig ultralyd. Da jeg reiste meg for å endelig få gå på do rant det masse vann ut på undersøkelsesbenken. 

Resten av dagen gikk jeg og lakk fostervann mens jeg ventet på st fødselen skulle komme i gang. Måtte skifte bind ofte, da det ble fort gjennomvått. 

Anonymkode: 3d8a6...09e

Skrevet

Okei, takk for svar, da er jeg nok bare voldsomt tissetrengt i kveld 🙈 tror dog det er et eller annet på gang, murrer og river skikkelig, jeg er kvalm og har skikkelig mensfølelse i hele kroppen. Så jeg får bare krysse fingra for at det skjer noe veldig snart, for nå er jeg sliten og lei 😅

Skrevet

Er en uke lenger på vei og jeg tisser også konstant. Føler jeg aldri får tømt blæra skikkelig. Tidligere i kveld gikk jeg på do og så gikk det kanskje 10 min og så måtte jeg på do igjen. Men har hatt det sånn i månedsvis.

De tok vannet mitt også ved forrige fødsel så husker heller ikke hvordan det kjennes ut. 

Anonymkode: f96af...f6b

Skrevet

Jeg var litt i tvil om jeg hadde rier, men mistenkte det siden jeg ikke hadde kjent den type smerter før (første baby, 2 uker før termin, og "alle" sa at jeg sikkert kom til å gå over så var innstilt på det). Gikk og la meg for tenkte det kanskje gikk over. Skulle reise meg for å gå på do, og da kjente jeg det ble vått og varmt. Ble våt, men absolutt ingen dam. Men da forstod jeg jo hva det var. Men tydeligvis ikke alt vannet, fordi jeg kjente at det rant ut en del vann under fødselen.

Ps. hadde ikke hatt noen problemer med urinlekkasjer under svangerskapet. Og når vannet hadde gått ble riene mye vondere, og det tok ikke mangen timer før babyen var ute. :) Fra jeg kjente første svake rie til babyen var ute tok det totalt 7 timer.

Anonymkode: f8b09...3cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...