Gå til innhold

Vegansk pålegg - som faktisk smaker godt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Peanøttsmør, banan, tomat, hummus (kan smaks-settes med mye forskjellig), syltetøy. Jeg synes også det er veldig godt med kalde kokte kålrotskiver på brødskiva 😊 Jeg synes ingen av de ferdigkjøpte posteiene, osten, el.l smaker godt. 

Anonymkode: b155c...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av de ferdig-påleggene kan spices opp litt, f.eks de fra Plantego (?) i boks, jeg pleier å ta i sitron+limesaft og endel krydder, straks blir de mye bedre.

Vegansk, mild "ost" i tynne skiver med vegiar (tangkaviar, best egnet for de som er veldig glad i dill) er en favoritt.
Ellers har jeg ikke kommet over så veldig mye vegansk "kjøtt"-pålegg i Norge, men de hender de har alternativer som er verdt å sjekke ut på div helsekoster, kan være litt dyrt, da.

Har laget veldig mye pålegg selv som har vært skikkelig godt, men jeg har aldri skrevet ned oppskriftene/ingrediensene jeg har brukt, og stort sett så har det bare vært ting jeg har tatt fra skapet, blandet sammen og håpet det har gått bra. Moralen er at dette nesten alltid blir spiselig, og med relativt gode kunnskaper om matlaging så blir det gjerne veldig godt i rundt 70 % av tilfellene.

Jeg pleide å blende silketofu til en slags krem, evt blande inn litt vaniljepulver og melis eller lignende, og spre det utover en brødskive og putte jordbærsyltetøy oppå. Jeg synes det var himmelsk, men mange jeg introduserte det til som synes det var forferdelig, og andre igjen som likte det, så det er nok litt smak og behag.

Anonymkode: 2effe...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posta kommentaren min litt tidlig, ops.

Andre ting jeg kan finne på å bruke som pålegg:

Halva (?)
Bare litt kikerter most litt sammen med en gaffel, med masse krydder eller evt vårløk
Stekt, marinert tofu i skiver
Den steinsopp-posteien fra det svenske postejkjøkkenet eller noe slikt, har funnet den på kiwi
Potetsalat. Det finnes en vegansk en på coop, ellers ikke altfor vanskelig å lage alene
Ajvar
Diverse nøttesmør, helst cashew fordi det føles mest kremet. Billigst å lage selv, da.
Diverse ferdighermetikk som opptok for mye skapplass. Vinblader med ris inni gjør seg overraskende godt som pålegg. Sakke med Okra i tomatsaus, hermetisk fylte auberginer, og fylt sopp. Å få det til å holde seg på brødskive er ikke så lett, men er et godt alternativ smaksmessig til baked beans.
Stekt sopp, stort sett sjampingjong eller aromasopp.  Jeg pleier å steke soppen i liquid smoke, soyasaus, sriracha, mintsaus eller andre sauser basert på hva jeg craver

Alt dette er selvfølgelig ikke ting alle liker, det er bare ting jeg liker godt. Rare kombinasjoner har oppstått for å frigjøre plass i skap eller kjøleskap hjemme.

Anonymkode: 2effe...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye erfaring med veganer-pålegg selv, men hva enn du gjør, styr unna Vegiar (alternativ til kaviar), den er motbydelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, PassionatePatti said:

Jeg har ikke så mye erfaring med veganer-pålegg selv, men hva enn du gjør, styr unna Vegiar (alternativ til kaviar), den er motbydelig. 

Smak og behag. Jeg elsker den! Men den smaker jo veldig "sjø" og tang da, så det spørs om man er glad i det eller ei. Jeg bruker den også for å lage vegansk skagensalat. 

Anonymkode: bb9bb...cf1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Smak og behag. Jeg elsker den! Men den smaker jo veldig "sjø" og tang da, så det spørs om man er glad i det eller ei. Jeg bruker den også for å lage vegansk skagensalat. 

Anonymkode: bb9bb...cf1

Det er nok tangen jeg reagerer på, tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Poenget er at jeg ikke ønsker å spise animalske produkter til alle måltider.

Bare grønnsaker er det ikke nok næring i, så tomat og slik er ikke spesielt aktuelt.. det samme gjelder syltetøy. Hummus er godt! Vet du om det finne gode ferdiglagde varianter i butikk? 

Peanøttsmør er allerede på lista, men det er jo svært kaloririkt så kan ikke innta det ubegrenset. 

Anonymkode: 9092e...aed

Hummus er såpass enkelt å lage selv at jeg ofte slenger det sammen om morgenen om vi er tomme (da er selvsagt kikertene allerede kokt/evt på boks) nå når jeg har hjemmekontor. Ellers synes jeg Grønne folk sin er utrolig god. 

Peanøttsmør kan man fint spise hver dag, det kommer an på mengden du har på brødskiven. Spiste peanøttsmør og syltetøy uten sukker hver dag i flere måneder som pålegg (orker ikke ordne noe selv).

Go Vegan sin smøre med tomat og baconsmak er veldig god, men vil ikke si den er spesielt næringsrik på annet enn fett. 

Dette syltetøyet tar det ingen tid og slenge sammen og er veldig næringsrikt https://hannelene.no/chiasyltetoy/ (utrolig godt med peanøttsyltetøy)

Banan er godt som pålegg

Spiser du et næringsrikt brød er det ikke så farlig med pålegget, jeg baker valnøttbrød i brødbakermaskin, men finnes mye næringsrikt i butikk også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg ikke ønsker å spise animalske produkter til alle måltider.

Bare grønnsaker er det ikke nok næring i, så tomat og slik er ikke spesielt aktuelt.. det samme gjelder syltetøy. Hummus er godt! Vet du om det finne gode ferdiglagde varianter i butikk? 

Anonymkode: 9092e...aed

Så... vil du ha veganske alternativer eller vil du spise mat som gir deg mer vitaminer og mineraler? Du kan nemlig ikke få begge deler... Du må velge enten eller. Animalske er mye mer næringsrike og gir oss mye mer vitaminer og mineraler per kcal enn veganske alternativer.

Anonymkode: acbf4...b29

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så... vil du ha veganske alternativer eller vil du spise mat som gir deg mer vitaminer og mineraler? Du kan nemlig ikke få begge deler... Du må velge enten eller. Animalske er mye mer næringsrike og gir oss mye mer vitaminer og mineraler per kcal enn veganske alternativer.

Så du mener at de ikke er vitaminer og mineraler i frukt, grønnsaker, belgvekster og nøtter?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (Akkurat nå):

Så du mener at de ikke er vitaminer og mineraler i frukt, grønnsaker, belgvekster og nøtter?

Det sa jeg ikke. De er der, de er bare ikke veldig tilgjengelig for menneskekroppen.

Bringing Back Ancient Food Preparation Traditions to Nashville, Tennessee -  Your Green Homestead

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøp godt økologisk peanøttsmør uten sukker/dekstrose.

Normal har rimelig øko peanøttsmør, men også vanlige matbutikker, men da er det mye dyrere +helsekosten selvfølgelig. 

Anonymkode: 3fee3...ebb

Helt vanlig peanøttsmør er da ikke mindre vegansk enn økologisk peanøttsmør?

Anonymkode: 8f55c...9c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tartex med oliven. Den synes jeg er veldig god. Særlig på knekkebrød. 
tapenade er også veldig godt. Og grønn/rød pesto. 

Anonymkode: 10e60...6d1

Synes alle Tartex er kjempegode. Veldig godt med sylteagurk og syltet rødbeter på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker om det finnes. Men vegansk krydder-"ost" toppet med tomat-og agurkskiver 

Syltetøy og banan. Eller peanøttsmør og banan. 

Rørte bær 

Pesto med grønnsaker 

Grillet halloumi og grønnsaker 

Tror kanskje wraps er mer anvendelig. Så kan man fylle med ulike grønnsaker. Rå, bakte, grillede. Og variere med ulike oljer/dressinger, kanskje nøtter, spirer, tofu, hummus.

Anonymkode: ddaf9...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Litt usikker om det finnes. Men vegansk krydder-"ost" toppet med tomat-og agurkskiver 

Syltetøy og banan. Eller peanøttsmør og banan. 

Rørte bær 

Pesto med grønnsaker 

Grillet halloumi og grønnsaker 

Tror kanskje wraps er mer anvendelig. Så kan man fylle med ulike grønnsaker. Rå, bakte, grillede. Og variere med ulike oljer/dressinger, kanskje nøtter, spirer, tofu, hummus.

Anonymkode: ddaf9...27d

Mye pesto inneholder ost og halloumi er ost

Anonymkode: 09d94...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det sa jeg ikke. De er der, de er bare ikke veldig tilgjengelig for menneskekroppen.

Bringing Back Ancient Food Preparation Traditions to Nashville, Tennessee -  Your Green Homestead

Seriøst, kan du gi deg? Jeg har sett at denne grafen blir nevnt i flere ulike tråder som spør om vegetar- eller veganalternativer. Hva prøver du egentlig på? Å skremme folk?

Det er fakta at man kan få i seg nok næringsstoffer med et vegansk kosthold, det mener i alle fall helsedirektoratet. Helt greit at lever og innmat kan ha større næringstetthet enn belgfrukter, men for et normalt kosthold så handler det om å få i seg nok næringsstoffer og ikke konkurrere om å få i seg så mye av dem som mulig. TS har heller ingen planer om å bli veganer, men å bare spise litt mer vegansk mat. 

Anonymkode: 98642...b09

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 17.1.2021 den 18.57):

-Vita sin grønnsakspostei. Ikke vegansk, men inneholder svært lite melkeprotein

-Istedenfor britisk egg sandwich så kan du lage chickpea sandwich

-Hummus med bønnespirer oppå

-paté av svarte bønner og rødbeter 

-Meny fører merket Grønn Lykke som selger pålegg med smak av pepper og salami. Disse har et ok proteininnhold og kaloriinnhold 

Anonymkode: 98642...b09

Mengden er irrelevant. 1% melk eller 99.9 % melk. Inneholder det et animalie er det ikke vegansk :) 

Anonymkode: 7f8a1...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...