AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Del Skrevet 17. januar 2021 Jeg har et veldig høyt forbruk av animalske matvarer og ønsker å kutte ned på det. Spiser stort sett noe animalsk til alle måltider. Det enkleste å måltidet å gjøre vegansk er middag, men sliter med både frokost og lunsj. Jeg har smakt diverse veganske pålegg, men ingen har falt i smak. Til vanlig spiser jeg mye ost av ulike typer, fisk og leverpostei på brødskive/knekkebrød. Noen som har noe forslag? Anonymkode: 9092e...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Del Skrevet 17. januar 2021 Finnes gode veganske posteier, diverse smørepålegg og "kjøtt"-pålegg. De med best utvalg er Meny og Coop Anonymkode: bc86b...2f3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Del Skrevet 17. januar 2021 Most avokado (eller avokado i skiver) med salt og pepper, evt litt hvitløk, med tomatskiver oppå (og annet grønt og urter) Hjemmelaget hummus med paprika og agurk og/eller annet grønt Syltetøy/rørte bær Tomatskiver og litt rødløk med salt, pepper og olivenolje Ellers er vel ost greit? Det er ikke vegansk, men mange vegetarianere spiser jo meieriprodukter og egg. Anonymkode: fdfb2...81f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Del Skrevet 17. januar 2021 Kjøp godt økologisk peanøttsmør uten sukker/dekstrose. Normal har rimelig øko peanøttsmør, men også vanlige matbutikker, men da er det mye dyrere +helsekosten selvfølgelig. Anonymkode: 3fee3...ebb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #5 Del Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Most avokado (eller avokado i skiver) med salt og pepper, evt litt hvitløk, med tomatskiver oppå (og annet grønt og urter) Hjemmelaget hummus med paprika og agurk og/eller annet grønt Syltetøy/rørte bær Tomatskiver og litt rødløk med salt, pepper og olivenolje Ellers er vel ost greit? Det er ikke vegansk, men mange vegetarianere spiser jo meieriprodukter og egg. Anonymkode: fdfb2...81f Poenget er at jeg ikke ønsker å spise animalske produkter til alle måltider. Bare grønnsaker er det ikke nok næring i, så tomat og slik er ikke spesielt aktuelt.. det samme gjelder syltetøy. Hummus er godt! Vet du om det finne gode ferdiglagde varianter i butikk? Peanøttsmør er allerede på lista, men det er jo svært kaloririkt så kan ikke innta det ubegrenset. Anonymkode: 9092e...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Del Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Finnes gode veganske posteier, diverse smørepålegg og "kjøtt"-pålegg. De med best utvalg er Meny og Coop Anonymkode: bc86b...2f3 Har smakt en del av disse og kan ikke si jeg synes det er så gode. Er veldig lite smak.. for eksempel Go’ vegan smøreost. Og disse tre i glass med blant annet kikerter og avokado. Smaker omtrent ingenting. Anonymkode: 9092e...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Del Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har et veldig høyt forbruk av animalske matvarer og ønsker å kutte ned på det. Spiser stort sett noe animalsk til alle måltider. Det enkleste å måltidet å gjøre vegansk er middag, men sliter med både frokost og lunsj. Jeg har smakt diverse veganske pålegg, men ingen har falt i smak. Til vanlig spiser jeg mye ost av ulike typer, fisk og leverpostei på brødskive/knekkebrød. Noen som har noe forslag? Anonymkode: 9092e...aed Coop sin rødbetesalat Go’vegan smøreost med hvitløk Plantego med paprika Ellers lager jeg for så vidt det meste selv Linsepostei: https://veganki.no/linsepostei-i-en-fei/ Solsikkepostei: http://pranava.no/solsikkepostei-med-karri-og-gresslok/ Sprell i tomat: http://www.veganmisjonen.com/2017/11/oppskrift-sprell-i-tomat-vegan-makrell.html?m=1 Bønnepostei http://www.veganmisjonen.com/2013/01/oppskrift-hjemmelaget-postei-pepper.html?m=1 http://www.veganmisjonen.com/2014/09/oppskrift-gulrotkrem-bnner-palegg.html?m=1 -Hummus -Avocado med tomat og urtesalt -Hjemmelagd peanøttsmør Anonymkode: 09d94...d85 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Del Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Poenget er at jeg ikke ønsker å spise animalske produkter til alle måltider. Bare grønnsaker er det ikke nok næring i, så tomat og slik er ikke spesielt aktuelt.. det samme gjelder syltetøy. Hummus er godt! Vet du om det finne gode ferdiglagde varianter i butikk? Peanøttsmør er allerede på lista, men det er jo svært kaloririkt så kan ikke innta det ubegrenset. Anonymkode: 9092e...aed Hummus er lett å lage selv,ellers er sevan sine gode Anonymkode: 09d94...d85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #9 Del Skrevet 17. januar 2021 Prøv noe som heter «Ajvar», fra butikker med utenlandske varer. Ellers er Coops vegetarpålegg med jalapeno godt. Anonymkode: d4865...62a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skriblerinna Skrevet 17. januar 2021 #10 Del Skrevet 17. januar 2021 Rema1000 har en hummus i eget merke som er god, syns jeg:) det meste er selvfølgelig best hjemmelaget, men som en rask variant syns jeg den er god. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Del Skrevet 17. januar 2021 Kjøtterstatninger holder jeg meg stort sett unna. Bedre å spise råvarer som faktisk smaker godt. Ulike typer hummus er knall. Meny har ganske mange typer, både den vanlige av kikerter, rødbethummus og andre. Jeg har alltid skiver av tomat og agurk oppå, gjerne også spirer og syltet rødløk. Hjemmelaget pesto er utrolig godt, bare å blende basilikum, hvitløk, olivenolje og pinjekjerner + salt og pepper. Peanøttsmør og banan er en klassisk kombo. Lager egne syltetøy av bær jeg plukker om høsten. Lager mye surdeigstoast med middagsrester oppå - f.eks. toast med indisk kikertgryte og masse koriander, eller chili sin carne. Avokadotoast med chiliflakes og lime er også en slager. Anonymkode: ec4eb...751 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #12 Del Skrevet 17. januar 2021 Grønn mat fra grønne folk sin hummus er knallgod! Selges på rema😋 Anonymkode: 167ff...d1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 17. januar 2021 #13 Del Skrevet 17. januar 2021 Det er to veganske pålegg jeg faktisk liker- eller; det ene er vegetar, men kan lett gjøres vegansk. Den ene er kikert med grillet paprika (kan kjøpes i butikk, eller lages selv), dr andre er linsepostei. Jeg liker best bakt i ovn med egg, men skal teste vegansk også. Jeg liker Oatlys smørepålegg «på mackan», og nøttesmør. Om man vil ha smaksrike pålegg kan man jo lage selv og tilsette ekstra krydder. Komboen kikerter og soltørka tomater er veldig godt synes jeg. Men favoritten min er altså hjemmelaget linsepostei på hjemmelaget knekkebrød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Del Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hummus er lett å lage selv,ellers er sevan sine gode Anonymkode: 09d94...d85 Ja, lager hummus selv. Men er ikke alltid man har tid eller lyst. Takk for tips om linsepostei! Det hørtes godt ut. Anonymkode: 9092e...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #15 Del Skrevet 17. januar 2021 -Vita sin grønnsakspostei. Ikke vegansk, men inneholder svært lite melkeprotein -Istedenfor britisk egg sandwich så kan du lage chickpea sandwich -Hummus med bønnespirer oppå -paté av svarte bønner og rødbeter -Meny fører merket Grønn Lykke som selger pålegg med smak av pepper og salami. Disse har et ok proteininnhold og kaloriinnhold Anonymkode: 98642...b09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #16 Del Skrevet 17. januar 2021 Tartex med oliven. Den synes jeg er veldig god. Særlig på knekkebrød. tapenade er også veldig godt. Og grønn/rød pesto. Anonymkode: 10e60...6d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #17 Del Skrevet 17. januar 2021 Jeg synes det er veldig godt med frukt på brødskiva, skiver av banan, eple, druer eller appelsin fungerer. Anonymkode: 51384...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #18 Del Skrevet 17. januar 2021 Hvis du finner ut at det ikke fungerer - du har allerede tatt det største kuttet - i middagen - og dermed kan du, hvis du vil, si at du har gjort din del; det motsatte av en ytterlighet er både ytterligheten i den andre enden, og en mellomting. Med andre ord, løsningen på å spise altfor mye kjøtt/animalske produkter behøver ikke å være å spise ikke noe kjøtt/animalske produkter i det hele tatt, den kan også være spise å mindre av det. Jeg spiser diverse hjemmelagede nøttesmør på brød/knekkebrød - og grøt, men jeg har jo melk oppi... kanskje du kunne bruke ris/havre/mandelmelk hvis vanlig melk må ut? Kokt ris, banan og peanøtter er en "vegansk lunsj" jeg spiser av og til. Anonymkode: 738de...2a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #19 Del Skrevet 17. januar 2021 Det er jo mange som kutter ut brødet helt, og heller lager en enkel salat og lignende istedet. Brødet er jo nesten ment for å ha animalsk pålegg på, og når man da tar brød som utgangspunkt for måltidet, blir det fort vanskelig å finne et godt utvalg. Anonymkode: d74a3...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #20 Del Skrevet 17. januar 2021 Grillet paprika og kikerter. Får det på små glass. Smaker nydelig. Grønnsakspostei. Smaker likt leverpostei. Hjemmelaget syltetøy. Smaker himmelsk. Vegansk ost om du liker det. Jeg personlig hater det men Anonymkode: f3066...666 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå