Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #1 Skrevet 13. august 2005 Kan noen forklare meg på en enkel måte hvordan dette med ferskgjær gjøres i deigbaking? Jeg får aldri deigen til å heve seg! Man har mel....og man har væske: men når, hvor og hvordan kommer ferskgjæren inn i bildet?? Hvordna vite rett temperatur og hvordan skjer det praktisk? Skal bollen med deig stå i vann i oppvaskkummen med ferskgjæren i, og skal den være smuldret med hånden i det våte først? Skal det tørre i det våte etter at ferskgjæren er blandet inn i...hva da??! Hilsen forvirret
Sjiraffen Skrevet 13. august 2005 #2 Skrevet 13. august 2005 Temperaturen er i hvert fall 37 grader celsius! Og det kjenner du ved å ikke kjenne temperaturforandring når du kjenner etter med finger/hånd. (Ikke så bra skrevet...hehe). Viktig at det ikke er varmere, for da dreper du gjæren. (Tørrgjær tåler jo opptil 45 grader celsius). Kan godt ha det i varmebad, men det må da igjen ikke være så varmt. Men det er gjæren som hever deigen, så den må jo være i deigen når den skal heves. Men er så lenge siden jeg brukte fersk gjær at jeg ikke husker NÅR det skal oppi... Ta det oppi sammen med væsken eller før... Man smuldrer den i hvert fall opp! Tror ikke rekkefølgen er så farlig.
Gjest Piper Skrevet 13. august 2005 #3 Skrevet 13. august 2005 Jeg bruker å blande gjæren sammen med væsken, for da er en sikker på at gjæren fordeles godt i hele deigen. Er ikke noe godt med gjærklumper i deigen, for det kan gi en bisk smak.
Gjest gjesta Skrevet 13. august 2005 #4 Skrevet 13. august 2005 Først smulder jeg opp gjæren, så tilsetter jeg veske (ca 37 grader) og rører godt. Når all gjæren er oppløst tilsetter jeg evt. olje som skal i deigen, så heller jeg det over melblandingen. Når deigen skal heves legger jeg plast over bakebollen og setter den lunt, f. eks oppå varmtvannstanken. Gjærbakst er bankers, det får jeg alltid til. (i motsetning til kaker som skal heves og bli høye og flate. )
Englepus Skrevet 13. august 2005 #5 Skrevet 13. august 2005 Bruk tørrgjær davel. Bruker bare det og deigen hever seg som bare rakkern! Et egg hjelper også på.
Elanor Skrevet 14. august 2005 #6 Skrevet 14. august 2005 Helt riktig som Mie sier. Man starter med å smuldre gjæret, tilsetter fingervarmt vann og rører til alt er oppløst. Så kan du tilsette resten av ingrediensene.
Brunhilde Skrevet 14. august 2005 #7 Skrevet 14. august 2005 Helt riktig som Mie sier. Man starter med å smuldre gjæret, tilsetter fingervarmt vann og rører til alt er oppløst. Så kan du tilsette resten av ingrediensene. ← Hvis du i tillegg til vannet (som ikke skal være over 37 grader for da drepes gjæren) har i 1/2 ts sukker burde det gå bra!
Gjest gjesten Skrevet 14. august 2005 #8 Skrevet 14. august 2005 Jeg pleier å blade alt det fuktige i en kjele, varme det opp til en temperatur som er slik at man ikke kjenner det om man tar hånden nedi. Så smuldrer jeg deigklumpen og har den i væsken og rører (med hånden) til alt er oppløst. Normalt bruker jeg engangshansker for jeg blir lett tørr på fingrene. Det hender ofte jeg setter kjelen på platen litt etter at jeg har blandet ut gjæren og da holder jeg hånden i væsken for å sørge for at den ikke blir for varm (det er fort gjort). De fleste sier at man aldri skal blande sukker eller honning i den væsken som gjæren blandes ut i (overstimulerer gjærcellene). Dette skal gjøres separat med endel av væsken som det ikke er gjær i. Sukker har jeg alltid i det tørre uansett, men det hender jeg blander honning direkte i væsken der det er gjær. Antar at dersom man er rask til å blande og ha det i det tørre så spiller det ikke så stor rolle.
Brunhilde Skrevet 14. august 2005 #9 Skrevet 14. august 2005 Jeg pleier å blade alt det fuktige i en kjele, varme det opp til en temperatur som er slik at man ikke kjenner det om man tar hånden nedi. Så smuldrer jeg deigklumpen og har den i væsken og rører (med hånden) til alt er oppløst. Normalt bruker jeg engangshansker for jeg blir lett tørr på fingrene. Det hender ofte jeg setter kjelen på platen litt etter at jeg har blandet ut gjæren og da holder jeg hånden i væsken for å sørge for at den ikke blir for varm (det er fort gjort). De fleste sier at man aldri skal blande sukker eller honning i den væsken som gjæren blandes ut i (overstimulerer gjærcellene). Dette skal gjøres separat med endel av væsken som det ikke er gjær i. Sukker har jeg alltid i det tørre uansett, men det hender jeg blander honning direkte i væsken der det er gjær. Antar at dersom man er rask til å blande og ha det i det tørre så spiller det ikke så stor rolle. ← Det var da en særdeles tungvint måte å gjøre tingene på! Lurer også på hvem "de fleste" er, jeg liker ikke så godt slike generelle utsagn, ser du. Men pytt med det - min gjærbakst er veldig god - og jeg bruker alltid 1/2 ts sukker for å stimulere - ikke overstimulere - gjærcellene. Beklger, men du fikk meg faktisk en smule irritert, men mest lattermild! Engangshansker og gjær og væske, det MÅ være litt av et syn!
Elanor Skrevet 14. august 2005 #10 Skrevet 14. august 2005 Beklger, men du fikk meg faktisk en smule irritert, men mest lattermild! ← Ja, Brunhilde. Gjærbakst er et følsomt tema! Jeg må si mine øyenbryn hevet seg en smule, da du siterte innlegget mitt som for å si "Ops Elanor! Du glemte jo...", og ikke bare "Jeg bruker i tillegg...". Sukker har jeg aldri brukt i gjærblandingen, og jeg skjønte ikke hvorfor noen andre brukte det heller, før jeg leste innlegget til gjesten. Jeg antar det er et godt tips til dem som aldri får til gjærbakst. Elanor - bakeren av de nydeligste lussekattebaker
Gjest gjesten Skrevet 14. august 2005 #11 Skrevet 14. august 2005 Det var da en særdeles tungvint måte å gjøre tingene på! Lurer også på hvem "de fleste" er, jeg liker ikke så godt slike generelle utsagn, ser du. Men pytt med det - min gjærbakst er veldig god - og jeg bruker alltid 1/2 ts sukker for å stimulere - ikke overstimulere - gjærcellene. Beklger, men du fikk meg faktisk en smule irritert, men mest lattermild! Engangshansker og gjær og væske, det MÅ være litt av et syn! ← Som sagt: Jeg blir veldig tørr på fingrene etter å ha jobbet med gjærdeig om jeg ikke beskytter dem. For meg hjelper det ikke å smøre hendene etterpå, så jeg er helt nødt. Det fungerer helt greit for meg, selvom jeg skulle ønske det ikke hadde vært nødvendig. Tungvint synes jeg ikke det er, men jeg tenkte litt på det med å si "de fleste" rett etter at jeg postet. Det var for bombastisk. Skulle ha sagt "jeg har lest i flere bøker og artikler". Som sagt blander jeg noen ganger honning rett i gjæroppløsningen - alt etter dagsformen - men sukker har jeg alltid i det tørre. Jeg har aldri i sukker eller honning dersom oppskriften ikke sier det. Det gjør meg ikke noe om en deig trenger lang tid på å heve - det har med planlegging å gjøre.
Gjest gjesta Skrevet 14. august 2005 #12 Skrevet 14. august 2005 Jeg tilsetter alltid sukkeret rett i melblandingen og har aldri hatt problemer meg gjærdeig. Så da er vi sikkert enige i at begge deler funker fint.
Gjest Violetta Skrevet 14. august 2005 #13 Skrevet 14. august 2005 Fersk gjær skal da blandes i væsken, er det virkelig noen som blander det med det tørre før man tilsetter væske? Er det ikke vanskelig å få det blandet ordentlig da? Og om man har sukker sammen med melet eller sammen med væsken spiller vel ingen rolle så lenge alt blir blandet til slutt... Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er?
Sjiraffen Skrevet 14. august 2005 #14 Skrevet 14. august 2005 Og om man har sukker sammen med melet eller sammen med væsken spiller vel ingen rolle så lenge alt blir blandet til slutt... Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er? ← Satt og lurte på det selv...
Gjest gjesten Skrevet 14. august 2005 #15 Skrevet 14. august 2005 Jeg pleier å blade alt det fuktige i en kjele, varme det opp til en temperatur som er slik at man ikke kjenner det om man tar hånden nedi. Så smuldrer jeg deigklumpen og har den i væsken og rører (med hånden) til alt er oppløst. ← Uffda, jeg klare jo ikke å skrive idag Det skal altså være: Jeg pleier å blade alt det fuktige i en kjele, varme det opp til en temperatur som er slik at man ikke kjenner det om man tar hånden nedi. Så smuldrer jeg gjærklumpen......
Englepus Skrevet 14. august 2005 #16 Skrevet 14. august 2005 Blir resultatet noe bedre om man bruker fersk gjær kontra tørrgjær?
Brunhilde Skrevet 14. august 2005 #17 Skrevet 14. august 2005 Jeg syns det er det samme, men tror nok det er delte meninger her. Bruker som regel tørrgjær fordi jeg ofte baker på impuls - har jeg planlagt å bake kjøper jeg ofte fersk gjær. Kan ikke si jeg hverken ser eller smaker forskjell på bakverket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå